Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsenne ovat saaneet alkaa meikata?

Vierailija
18.04.2024 |

Kaipaan vähän perspektiiviä, että olenko ihan tiukkis mutsi. Neljäsluokkalaisen tyttöni kavereista iso osa saa jo meikata kouluun ja muutenkin. Olen nähnyt itse, joten ei ole mitään tytön kaikki muut saa-puheita. Eikä kyse ole mistään pienestä meikistä vaan koko setistä meikkivoiteineen ja mustine rajauksineen. Omaan silmään näyttää aika kauhealta noin pienillä noin vahva meikki. Puhumattakaan mitä se tekee nuorelle iholle.

Itse olen antanut luvan alkaa kesälomalla käyttämään ripsiväriä ja sävytettyä kulmageeliä. Ja painottanut, että tytön oma iho on hyvä sellaisenaan eikä hyvää tarvitse peittää. Ja toivoisin, että tyttö oppisi pitämään ensin ihostaan itse hyvää huolta ennen kuin alkaisi läträämään siihen meikkivoiteita.

Mutta mitä mieltä olette? Olenko liian tiukkis?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neljäsluokkalaisten opettaja ja kyllä suurin osa jo meikkaa. Ei mitenkään paljoa, normaalisti on ripsaria ja ehkä poskipunaa tai vähän glitteriä silmäluomissa. Tosi harva käyttää mitään meikkivoidetta tai muuta.

Vierailija
42/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some. Oman lapsen somen käyttöä monitoroidessa näkee kyllä, miten meikkaaminen ja ihonhoito on nyt muotia yhä nuoremmilla. Meillä onneksi 11-vuotias on kiinnostunut vaan siitä ihonhoitopuolesta ja on sillä tavalla fiksu, että kuuntelee ohjeita eikä käytä tai mangu mitään omalle iholle sopimatonta. Hän on tosi vaalea, ehkä vähän punapigmenttinen, ja pohti tuossa joku aika sitten, että kovat meikit ei näytä hyvältä vaaleilla. Voisi kuulemma alkaa harjoitella ripsi- ja kulmavärin käyttöä lähiaikoina, mutta ei tiedä onko se hänen juttunsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen neljäsluokkalaisten opettaja ja kyllä suurin osa jo meikkaa. Ei mitenkään paljoa, normaalisti on ripsaria ja ehkä poskipunaa tai vähän glitteriä silmäluomissa. Tosi harva käyttää mitään meikkivoidetta tai muuta.

Minusta tämä on vähän surullista. Tämäkin juttu on aikaistunut vähintään parilla vuodella sitten oman lapsuuden. Itse vielä leikin ihan täysillä tuon ikäisenä. 

Vierailija
44/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalainen käyttää välillä huulipunaa/kiiltoa. Muita ei tarvitse. Kotona saa kyllä minun meikeillä naamaa sotkea ennen saunaan menoa. Kouluun voi mielestäni meikata sitten yläasteella. Itse kyllä kärsin aknesta jo 11 vuotiaana ja meikkivoide oli "pakollinen" jos halusi edes vähän normaalimmalta näyttää.

Eikö se meikkivoide vaan pahentanut aknea? Itse ainakin pyrkisin ennemmin opettamaan lasta pitämään ihostaan huolta ja myös hyväksymään sen virheineen ennemmin kuin antaisin pahentaa tilannetta meikkivoiteella. 

Tätä ei ymmärrä sellainen joka ei ole oikeaa kunnon aknea kokenut. Kunnon myrkky lääkkeillä kyllä sitten 19 vuotiaana lähti kun miedommat voiteet ja antibiootit oli kokeiltu. Pilleritkin alotiin akneen jo 14 vuotiaana. Ei se meikki

Ei pahentanut, meikit aloitin 13v. vuotiaana, en silloin 11v. Olen ollut myös vuoden kokonaan meikkaamatta ja tilanne ei helpottanut yhtään. Luotan myös ihotautilääkäreihin. Sellainen kystinen akne kun tulee syvemmältä.

Vierailija
45/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun puolelta voisi olla sääntö, että ala-asteikäisillä ei meikkiä eikä kännyköitä.

Vierailija
46/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun puolelta voisi olla sääntö, että ala-asteikäisillä ei meikkiä eikä kännyköitä.

Älä nyt. Miksi nämä ei saisi meikata kun aikuisetkin naiset tuhrii naamaansa. Mitä siinä on eroa.. 🙈😂

Vierailija
47/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tässäkin pitäisi koulun ja yhteiskunnan hoitaa kasvattaminen sen sijaan, että vanhemmat hoitaisivat oman tonttinsa ihan itse?

Vierailija
48/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton ei meikkivoiteille ja puutereille yms. tuon ikäisenä. Luomiväri ja rajaukset ovat myös vähän mauttomat noin nuorella. Tulee lähinnä mieleen, että millaisissa perheissä kasvaa tuolla tavoin meikkaavia pikkulapsia? Herää kyllä vahva epäilys valkoroskasta.

Minusta ap:n suunnitelma meikkauksen aloitukselle on oikein hyvä ja ikään sopiva.

Vierailija
49/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelisin lapsen kanssa siitä, kuinka lapsilla on herkempi iho, kuin aikuisilla. Kertoisin, että meikki tukkii ihohuokosia, jonka vuoksi ihon kunto kärsii. Kertoisin, että meikkivoiteen käyttäminen pitkällä tähtäimellä on huonoksi. Meikeissä on kemikaaleja, mitkä kuormittavat elimistöä ja allergisoivat. Kerro siis lapselle nämä terveyden näkökulmasta.

Vierailija
50/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäähän pikkutyttöjen näyttää hyvältä ahmedien yms silmissä.

Vierailija
51/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudennella. Kaverinsa aloittivat vitosella. Kauheasti näkyy meikkaaminen kiehtovan, ei ole ainakaan äitiinsä tullut, saan just ja just ripsaria laitettua töihin.. 

Vierailija
52/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelisin lapsen kanssa siitä, kuinka lapsilla on herkempi iho, kuin aikuisilla. Kertoisin, että meikki tukkii ihohuokosia, jonka vuoksi ihon kunto kärsii. Kertoisin, että meikkivoiteen käyttäminen pitkällä tähtäimellä on huonoksi. Meikeissä on kemikaaleja, mitkä kuormittavat elimistöä ja allergisoivat. Kerro siis lapselle nämä terveyden näkökulmasta.

Minusta tuntuu, että näiden vähän tiukempien vanhempien lapset vielä kiittävät vanhempiaan isompana, kun ihoa ei ole pilattu pikkulapsena ja on vältytty monelta ongelmalta mitä aiemmin meikkaamisen aloittaneilla luultavasti tulee. Osaako tuon ikäiset vielä pitää meikkejä ja välineitä puhtaina? Tuossahan on iso riski mm. silmätulehduksille. Puhumattakaan siitä älyttömästä ja turhasta kemikaalikuormasta mikä meikeistä tulee ihan turhaan noin nuorille. 

Vierailija
53/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Oma tyttö täytti juuri 8v, menee syksyllä tokalle luokalle. Ja äsken kyseli tuleeko joulupukki ensi jouluna. Äkkiä ne kasvaa. :D 

Mutta olen päättänyt joskus että 11v (5.-6. luokasta) eteenpäin saa alkaa jotain pientä meikkiä käyttämään jos haluaa. Ei mitään vahvoja mustia kajaaleja tmv mutta jotain pientä. Toki tähdätään siihen että yläasteella vasta, mutta eiköhän nuo nykyään "aikuistu" nopeammin. Käytin itsekin joskus 5. luokalla tai 12-vuotiaana kevyttä meikkiä niin ei ollut paha. 

Vierailija
54/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär kokeili kuudennenluokan syksyllä muutamia kertoja ripsiväriä. Keväällä meikkasi kouluun joka päivä (ripsiväri, kulmaväriä ja huulikiiltoa) 

Vierailija
55/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on vähän surullista. Tämäkin juttu on aikaistunut vähintään parilla vuodella sitten oman lapsuuden. Itse vielä leikin ihan täysillä tuon ikäisenä. 

Kyllä meillä myös käytettiin (sinistä) ripsaria jo neljännellä luokalla omassa lapsuudessani 90-luvulla. Leikittiin sujuvasti ripsarit naamassa!

Vierailija
56/60 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että näiden vähän tiukempien vanhempien lapset vielä kiittävät vanhempiaan isompana, kun ihoa ei ole pilattu pikkulapsena ja on vältytty monelta ongelmalta mitä aiemmin meikkaamisen aloittaneilla luultavasti tulee. Osaako tuon ikäiset vielä pitää meikkejä ja välineitä puhtaina? Tuossahan on iso riski mm. silmätulehduksille. Puhumattakaan siitä älyttömästä ja turhasta kemikaalikuormasta mikä meikeistä tulee ihan turhaan noin nuorille. 

Älä nyt liioittele. Kuinka moni aikuinen tai teini pitää meikkejä ja välineitä puhtaana? Hyvin harva. Suurempi riski on olla ostamatta omia meikkejä, niin että lainaavat kavereilta kuten itse pienenä. 

Moni täällä on myös kommentoinut, että antaisi meikata yläkoulussa, eli kahden vuoden kuluttua. Iho ei mene pilalle maltillisesta meikinkäytöstä jos sen aloittaa kaksi vuotta aikaisemmin. Lisäksi meikki on paljon muutakin kun iholle lähmittävää voidetta. Esim juuri ripsaria. Aika taitava saa olla jos ripsarilla saa ihonsa pilalle.

Vierailija
57/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sopiva aika aloittaa meikkaamaan on 6-7luokalla kyllä 4-luokkalainen on vielä aivan liian pieni meikkiin kun on iho hyvässä kunnossa muutenkin vielä itse aloitin meikkaamaan 6luokan kesällä muistaakseni ja niin aloittaa tyttönikin joka on kohta 12v 

Vierailija
58/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttären luokassa meikkaaminen yleistyi hurjasti kakkosluokalla. Monet käyttivät päivittäin ripsiväriä, huulikiiltoa ja taisi joillakin olla luomiväriäkin. Meidän tyttö ja hänen läheisimmät kaverinsa eivät käyttäneet mitään meikkiä, mutta taisivat olla poikkeuksia. Vanhempainillassa sovittiin yhdessä, ettei kukaan oppilaista saa meikata kouluun, ja että sekä koulun että kodin aikuiset puuttuvat asiaan, mikäli meikkiä naamassa kuitenkin on. Näin saatiin tuo villitys katkeamaan. Koulun diskoon oli lupa laittaa meikkiä halutessaan.

Nyt 11-vuotiaana tyttäreni käyttää juhlissa huulikiiltoa ja käyttää väritöntä kulmageeliä. Hoitaa ihoaan kyllä muuten päivittäin, mutta ei koe haluavansa meikata arkena. Yläkouluikäisestä lähtien annan laittaa meikin arkenakin, jos haluaa.

Vierailija
59/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin kolmosluokalla(!) meikkaaminen yleistyi valtavasti. En kertakaikkiaan saa kiinni siitä, mitä liikkuu vanhempien päässä joiden 9-vuotias kulkee koulussa täydessä meikissä. Näitä on n. puolet luokan tytöistä. Tuovat kuulemma meikit kouluunkin, ja opettaja joutuu tunneilla komentelemaan etteivät meikkailisi siellä. 

Meilläpäin nämä eivät edes ole ns. white trashia, vaan ennemminkin juristien ja konsulttien taitoluistelua harrastavia tenavia.

Itse en anna vielä lupaa meikeissä kulkemiseen. Ostin kuitenkin kotona harjoittelua ja "leikkimistä" varten nyt ripsivärin ja huulikiltoa. Ensi vuoden saa testailla halutessaan kotona, viidennellä ehkä kevyesti diskoon tms ja jos nyt hirveä tarve on, niin varmaan sitten kuudennella kouluun.

60/60 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuorella on hyvä iho meikkivoide on miestäni turha. Eri asia jos olisi paha akne.

The only fears we have to fear is these fears itself.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan