Minkä ikäisenä lapsenne ovat saaneet alkaa meikata?
Kaipaan vähän perspektiiviä, että olenko ihan tiukkis mutsi. Neljäsluokkalaisen tyttöni kavereista iso osa saa jo meikata kouluun ja muutenkin. Olen nähnyt itse, joten ei ole mitään tytön kaikki muut saa-puheita. Eikä kyse ole mistään pienestä meikistä vaan koko setistä meikkivoiteineen ja mustine rajauksineen. Omaan silmään näyttää aika kauhealta noin pienillä noin vahva meikki. Puhumattakaan mitä se tekee nuorelle iholle.
Itse olen antanut luvan alkaa kesälomalla käyttämään ripsiväriä ja sävytettyä kulmageeliä. Ja painottanut, että tytön oma iho on hyvä sellaisenaan eikä hyvää tarvitse peittää. Ja toivoisin, että tyttö oppisi pitämään ensin ihostaan itse hyvää huolta ennen kuin alkaisi läträämään siihen meikkivoiteita.
Mutta mitä mieltä olette? Olenko liian tiukkis?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Omat lapsen on vielä 1v ja 2v, mutta itse aloin kokeilla meikkaamista joskus 7-8v. Toki meikeillä oli leikitty jo aiemmin mutta silloin se oli vähän sama kuin kasvomaalaus. Ekan kerran ns. kunnolla meikkasin ehkä 9v. Antaisin oman lapsen kokeilla meikkaamista suunnilleen saman ikäisenä.
Kokeileminen on mielestäni kuitenkin vähän eri kuin säännöllisesti täyden meikin tekeminen kouluun. On meilläkin tyttö saanut koulun diskoon vähän meikkiä jo ekaluokkalaisena, mutta minusta se on ihan eri asia kuin täyden meikin tekeminen kouluun päivittäin.
Tuo meikkaaminen yhdistettynä siihen, että monella näistä on myös Snapchat filttereineen ei ole minusta hyvä kehityssuunta. Luo vain ulkonäköpaineita.
Ap
Tytöt 17 vuotiaana.
Pojille ei tullut lupaa. Eivät tosin halunneetkaan.
Ei käy kateeksi.
-kunnollisten aikuisten miesten äiti
Kyllä mä vähän ihmettelen, että mitä meikkaavien 10-vuotiaiden lasten vanhempien päässä liikkuu. Tuhotaan iho ja aiheutetaan ongelmia jo ennen kuin teini-ikä ehtii alkaa. Joku huulikiilto on tuon ikäisenä ok. Sitten vähän ennen yläkoulua voi alkaa käyttää ripsiväriä. Muuten nuorta ihoa ei kannata peittää ja tukkia.
Meillä neljä poikaa, vanhin 14v ja nuorin 6v. Saisivat meikata, jos haluavat, mutta eivät vielä ainakaan ole halunneet kukaan tehdä niin.
Ekaluokkalainen käyttää välillä huulipunaa/kiiltoa. Muita ei tarvitse. Kotona saa kyllä minun meikeillä naamaa sotkea ennen saunaan menoa. Kouluun voi mielestäni meikata sitten yläasteella. Itse kyllä kärsin aknesta jo 11 vuotiaana ja meikkivoide oli "pakollinen" jos halusi edes vähän normaalimmalta näyttää.
Juhliin sai laittaa kevyesti meikkiä 10-vuotiaana, silloinkin lähinnä huulikiiltoa. Arkena kun meni yläasteelle.
Oma tytär on nyt kuudennella ja tämän kevään aikana alkanut käyttämään ripsiväriä koulussa. Ei muuta meikkiä. Osa luokkakavereista meikkasi jo viidennellä, osa ei kuulemma saa vieläkään.
Kotona sama kuudesluokkalainen saa meikata kaikilla meikeillä harjoittelumielessä, mutta ne meikit naamassa ei lähdetä minnekään ja iho puhdistetaan hyvin iltaisin.
Meillä 5 luokkalainen ja ei vielä meikkaa. Ei ole edes pyytänyt. Jos haluaisi harjoitella, antaisin luvan. Mutta ei vielä kouluun, korkeintaan jotain kevyttä CC tai meikkivoidetta, koska hänellä on muutamia näppyjä jo välillä. Mutta ei halua niitä peitellä eikä kukaan onneksi siitä kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalainen käyttää välillä huulipunaa/kiiltoa. Muita ei tarvitse. Kotona saa kyllä minun meikeillä naamaa sotkea ennen saunaan menoa. Kouluun voi mielestäni meikata sitten yläasteella. Itse kyllä kärsin aknesta jo 11 vuotiaana ja meikkivoide oli "pakollinen" jos halusi edes vähän normaalimmalta näyttää.
Eikö se meikkivoide vaan pahentanut aknea? Itse ainakin pyrkisin ennemmin opettamaan lasta pitämään ihostaan huolta ja myös hyväksymään sen virheineen ennemmin kuin antaisin pahentaa tilannetta meikkivoiteella.
Mulla oli vitosluokalla peitepuikko finneille, 1 luomiväripaletti ja ripsaria. Huulikiiltoa laitoin diskoon.
N31
Onko luokkakavereilla rajaukset? Voi käydä myös niin, että lapsi jää ulkopuoliseksi kun on liiaksi oman polun kulkija. Tunnetko lapsen ystävät? Onko hänellä ystäviä vai onko tämä jokin juttu millä hän haluaa erottua tai kuulua johonkin porukkaan.
Eli miettisin hieman taustoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko luokkakavereilla rajaukset? Voi käydä myös niin, että lapsi jää ulkopuoliseksi kun on liiaksi oman polun kulkija. Tunnetko lapsen ystävät? Onko hänellä ystäviä vai onko tämä jokin juttu millä hän haluaa erottua tai kuulua johonkin porukkaan.
No vi..u ei todellakaan aleta meikkaamaan sen takia, että "ei kiusata"! Ne kiusaajaidiootit keksii kyllä syyn ihan mistä vaan.
10-12-vuotiaille sopii arkeen pelkkä ripsari ja huulikiilto. Ehkä kulmia voi kevyesti laitella. Eri asia, jos on jotkut juhlat tai naamiaiset. Ei missään tapauksessa meikkivoiteita tai puuteria. Yksittäisiä finnejä voi peitellä puikolla, mutta muuten ihon pitää antaa hengittää. Ja ihonhoidossa ei saa käyttää liian voimakkaita geelejä ja putsareita,ne vain aiheuttavat iho-ongelmia niin nuorelle. Kosteusvoiteeksi sen ikäiselle riittää pelkkä Humektan.
Vierailija kirjoitti:
Luokassa on tietääkseni ihan hyvä henki ja lapsella paljon hyviä kavereita harrastuksissa. Varmaan jollain tasolla on ulkopuolinen luokan tyttöjen joukossa, koska viettää vapaa-ajalla eniten aikaa yhden luokan pojista kanssa sekä rinnakkaisluokkalaisten vähän maanläheisempien tyttöjen kanssa. En nyt silti näe, että tämän takia pitäisi alkaa meikkaamaan. Kavereita käy meillä aina silloin tällöin ja näen heitä kyllä, kun olen etätöissä.
Mutta ei minusta ryhmäpaineelle pidä antaa periksi tuollaisissa asioissa. En ole suostunut Snapchattiin tai iltaisin keskustassa hengaamiseen, vaikka luokkakavereilla on lupa näihinkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
10-12-vuotiaille sopii arkeen pelkkä ripsari ja huulikiilto. Ehkä kulmia voi kevyesti laitella. Eri asia, jos on jotkut juhlat tai naamiaiset. Ei missään tapauksessa meikkivoiteita tai puuteria. Yksittäisiä finnejä voi peitellä puikolla, mutta muuten ihon pitää antaa hengittää. Ja ihonhoidossa ei saa käyttää liian voimakkaita geelejä ja putsareita,ne vain aiheuttavat iho-ongelmia niin nuorelle. Kosteusvoiteeksi sen ikäiselle riittää pelkkä Humektan.
Ei todellakaan mitään ripsaria ala-asteikäisille! Huulikiilto ihan max ja vain jossain yksittäisessä tilanteessa, ei päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan mitään ripsaria ala-asteikäisille! Huulikiilto ihan max ja vain jossain yksittäisessä tilanteessa, ei päivittäin.
Itse käytin ripsaria satunnaisesti vitosella ja säännöllisesti kutosella. Minulla on täysin värittömät ripset. Muuta meikkiä en käyttänyt vuosiin enkä edelleenkään juurikaan käytä muuta.
Nykyisin on sellaisia huulirasvoja, jotka menevät huulikiillosta. En nyt keksi miksi alakouluikäinen ei voisi sellaista käyttää vaikka päivittäin, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se meikkivoide vaan pahentanut aknea? Itse ainakin pyrkisin ennemmin opettamaan lasta pitämään ihostaan huolta ja myös hyväksymään sen virheineen ennemmin kuin antaisin pahentaa tilannetta meikkivoiteella.
Tätä ei ymmärrä sellainen joka ei ole oikeaa kunnon aknea kokenut. Kunnon myrkky lääkkeillä kyllä sitten 19 vuotiaana lähti kun miedommat voiteet ja antibiootit oli kokeiltu. Pilleritkin alotiin akneen jo 14 vuotiaana. Ei se meikkivoide ollut syynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei ymmärrä sellainen joka ei ole oikeaa kunnon aknea kokenut. Kunnon myrkky lääkkeillä kyllä sitten 19 vuotiaana lähti kun miedommat voiteet ja antibiootit oli kokeiltu. Pilleritkin alotiin akneen jo 14 vuotiaana. Ei se meikkivoide ollut syynä.
No ei varmasti ollut syynä. Mutta kysymys olikin, että eikö se pahentanut?
Jos on tyttöpoika, meikkaamisen kieltäminen on trans-väkivaltaa.