Asiakkaan tervehtiminen sanomalla "moi"?
Lapsi on päässyt lukion ohessa kauppaan töihin, oli saanut palautetta, että tervehtii moikkaamalla, eli sanoo "moi".
Asiakkaat oli siis valittaneet. Pomo oli samaa mieltä, pitää sanoa iltaa tai hei, mutta moi ei käy kuulemma missään nimessä.
(Muutettiin Nurmijärveltä Kemiin, eli pohjoisempana nyt ollaan, tämän jälkeen tarkkailin itsekin ja mulle sanotaan terve, huomenta, päivää, iltaa, mutta luulin että johtuu iästäni. Lapsi sanoi että hälle samoin ollaan tosi kohteliaita.)
Mutta onko tuo nyt valittamisen aihe kuitenkaan :D
Kommentit (233)
Perämeren persereikkä=Kemi!
Moi tulee saksasta, jonka pohjoisosassa se on muodossa moin. Vastaa ruotsista lainattua hei.
Jos Punkalaitumellakin kauppias sanoo moi, sen pitää kelvata koko Suomessa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelänvetelät sanoo moi.
Kaupan alalle kuuluu tosiaan kohteliaisuus, moi sitten kavereille, mutta asiakkaille joku kohteliaampi sana.
Mitä kamalaa on samassa moi?
Tervehdys siinä missä joku hei.
Kohteliaampaa sanoa hei kuin moi!
Sama juttu se Jess Jees Jes, sitä ei saisi asiakaspalvelussa käyttää!
Ei ole suomea!
Minulle viimeksi uusi myyjä sanoi moi, ja varmaan aiemminkin muut sanoneet, minusta on ihan ok sanooko hei, moi, päivää tai miten vaan. Ja itse sanon moi jos tervehdin ensin asiakkaana myyjää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen väliä on sillä sanooko kaupan kassalla hei vai moi?
Muuta kuin turhasta nillittämisen kohdalla siis.
Luin hiljattain tapakirjaa "Hyvät naiset ja herrat: tyyli, käytös ja sydämen sivistys" ja siinä sanottiin seuraavasti: "Moi on epämuodollinen tervehdys, joka kalskahtaa tuntemattoman korvaan oudon läheiseltä, ellei jopa tungettelevalta. Hei sopii paremmin moniin tilanteisiin. Terve on edelleen asteen etäisempi, muodollisempi ja aikuisempi. Hyvää huomenta (lounasaikaan asti), hyvää päivää ja hyvää iltaa ovat Suomessa vaivihkaa lyhentyneet muotoon huomenta, päivää ja iltaa. En osaa pitää tätä lyhennettyä muotoa etikettivirheenä."
Itsehän olen oletusarvoisesti "moi"tellut kaupan kassoja, vaikkei olisi tuttu, olen kuvitellut että se antaa minusta nuorekkaan ja rennon kuvan, mutta ilmeisesti osa ihmisistä kokee sen tosiaan jopa tungettelevaksi. Tietoisesti yritän nykyään sanoa mieluummin hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi väki kokee epäkohteliaana.
Noudattaisin pomon toivetta, mutta ymmärrän että moi voi jo ihan tavan vuoksi.
En itsekään tykkää jos kassa vain huikkaa moi, mutta en sentään valita mihinkään! Yleensä ovat nuoria, oppivat sitten talon tavoille kun muut tervehtivät kohteliaammin.
Mitä epäkohteliasta on tervehtimisessä?
Vanhoja vaan harmittaa kun nuoret ei enää alistu kaikkeen vanhusten kyykytykseen ja kiukutteluun kuten he itse aikoinaan.
Vanhemmat ehkä muistaa kun kaupassa asioitiin vain tarpeeseen, eikä pidetty kavereitten olohuoneena.
Monilla vanhemmillahan on erikseen vielä kauppavaatteet, mitkä pannaan päälle kauppaan lähtiessä :)
On epäkohteliasta valittaa siitä että kassa tervehtii sanomalla moi. Mutta milloinkas asiakkailla käytöstapoja olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa ei aina tykätä eteläläisten moista kun se ei tarkoita mitään. Jotain mitä teennäiset ihmiset huutaa tv:ssä toisilleen: moooooiiiiiii
Katselkaapa saksalaisdekkareita, siellä sanotaan "moin", se on arkikieltä, tuttavallinen ilmaisu
"i niin toi etelänvetelät" housuissas on etelänvetelät
^^ tuolle yes yesille, olin itse vähän ihmeissäni kun tein vahinkoilmoitusta ja vakuutusvirkailija hihkui puhelimeen jes!! jes!! jeeess! joka kommentin jälkeen, ihan kuin olisi ollut jotain kivaa ja ilahduttavaa (lapsen sairastamiseen hain korvausta). Tuntui kyllä aika kolkolta, mutta alan olla jo vanha ja kaipaisin "kunnon sanoja".
Moi kuuluu myös minun listallani "ei kunnon sana".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään tykkää jos kassa vain huikkaa moi, mutta en sentään valita mihinkään! Yleensä ovat nuoria, oppivat sitten talon tavoille kun muut tervehtivät kohteliaammin.
Vanhoja vaan harmittaa kun nuoret ei enää alistu kaikkeen vanhusten kyykytykseen ja kiukutteluun kuten he itse aikoinaan.
Paras ettet yritä etsiä töitä ulkomailta, sivistysvaltioissa kun ihmisiltä vielä edellytetään kohteliaita käytöstapoja. Tämän neuvon tarjoan tällä kertaa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi on minusta liian tuttavallinen asiakaspalvelutilanteeseen. Jos tuttu asiakas jonka tietää sanovan moi, niin hänelle voi sanoa moi. Mutta oletusarvo ei-tuttujen kanssa on hei tai terve. Näin olen itse ohjeistanut myös liikkeessäni työntekijöitä (liikkeeni on Helsingissä).
Eikö kenellekään sanota enää Hyvää päivää?
Harvoin kukaan sanoo, pelkkä "Päivää" on kyllä ihan mahdollinen enkä mitenkään olisi kieltämässä niin sanomasta. Mutta kun liike on kauppakeskuksessa ja ilmapiiri usein kiireinen, erittäin harvoin kukaan sanoo päivää. Työntekijät on myös nuoria, heistä ei ehkä tuntuisi luontevalta sanoa päivää. Riippuu tietysti toimialastakin, esim. jos myisin luksuslaukkuja niin varmasti (hyvää) päivää olisi juurikin oikea tapa tervehtiä asiakasta, mutta kun pidän kahvilaa, se tuntuisi ehkä vähän liian muodolliselta.
Vierailija kirjoitti:
"Monilla vanhemmillahan on erikseen vielä kauppavaatteet, mitkä pannaan päälle kauppaan lähtiessä :)"
Ai on vai! Sä siis lähdet pieruverkkareissa kauppan!
Sitähän minäkin...
Moi sopii korkeintaan johonkin nuorisovaatekauppaan, jossa asiakkaat ovat keskimäärin 15-vuotiaita. Muualle se on liian tuttavallinen ja epäammattimainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa ei aina tykätä eteläläisten moista kun se ei tarkoita mitään. Jotain mitä teennäiset ihmiset huutaa tv:ssä toisilleen: moooooiiiiiii
Katselkaapa saksalaisdekkareita, siellä sanotaan "moin", se on arkikieltä, tuttavallinen ilmaisu
Ei tarvi katsoa, tiedän. Tässä oltiin kuitenkin Kemissä muistaakseni, eli aika kaukana Saksasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras ettet yritä etsiä töitä ulkomailta, sivistysvaltioissa kun ihmisiltä vielä edellytetään kohteliaita käytöstapoja. Tämän neuvon tarjoan tällä kertaa ilmaiseksi.
Turhasta nillittäminen ei kuulu hyviin käytöstapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Monilla vanhemmillahan on erikseen vielä kauppavaatteet, mitkä pannaan päälle kauppaan lähtiessä :)"
Ai on vai! Sä siis lähdet pieruverkkareissa kauppan!
Sitähän minäkin...
No ei mulla varta vasten kauppavaatteita ole! Ihan perusvaatteet käy, jopa collarit. Mutta mun isovanhemmilla oli myös kauppavaatteet ja -laukku, itsellä tuollainen mainoskangaspussukka käy ihan hyvin.
En ole tehnyt kassatytön kanssa sinunkauppoja, joten odotan häneltä teitittelyä ja siihen kuuluvaa asiallista tervehtimistä.
Minä sanon kassahenkilölle hei tai moi.
Aina olen saanut hyvää ja kaunista palvelua.
T. Mummo 69 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhasta nillittäminen ei kuulu hyviin käytöstapoihin.
Se ei ole turhasta nillittämistä, jos edellyttää asiakaspalvelutyössä olevan osaavan peruskäytöstavat.
"Moi, moi vain, huusit ain', muille kättäs heilauttain!
Tuskin mua ennen huomasitkaan!"