Tuo vantaalainen sekamelskakoti...
Kaaosta , lattioilla lojuu tavaroita.
Mut mitä en ymmärrä että selvästikin on rahaa panna sitä Marimekkoon ja muuhun uuteen kalliiseen, mutta ei ole halua/varaa palkata siivoojaa käymään vaikka kerran viikossa korjaamassa rojuja lattioilta?
Mitä tuommonen opettaa lapsillekkaan? Lattiat täynnä tyynyjä ja rojuja.
Tuota ei olisi pitänyt näyttää kenellekkään. Mies ei tajua että joku voi tehdä lasun ja siiitä se ilo vasta repeekin....
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ollut koskaan ton näköstä kun lapset oli pieniä. Siihen on turha vedota että lapsiperheessä näyttää aina tolle.
Totta, ei meilläkään. Otin sen puoli tuntia päivässä aikaa kodinhoitoon, se riittää kyllä.
Niin? Ehkä videon tekijäkin ottaa silloin tällöin? Videosta huomaa, että tuo koti on nopeasti siivottavissa viimeisen päälle. Ei ole saastaa/likaa, pelkästään tavaroita hujanhajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis näe rojuja pitemmälle. Puhdas kämppä, hyvä sisustus ja muutenkin kaikki viimeisen päälle. Itse näen kasoja pitemmälle.
EI! Vaan asunto on täysin UUSI, jolloin kaikki paikat näyttää puhtaalta, kiiltäviltä, ja hohtavilta. Nehän on uutta kiiltäväpintaista materiaalia.
JA, sotkun alta on MAHDOTONTA imuroida tai luututa, sekä pyyhkiä pintoja. Kattokaaa nyt tarkemmin. EI ole puhdasta!
Tässä on vanhemmillla arjen hallinta täysin lähtenyt käsistä! Koska keittiössäkin on laittioilla rojuja. Nyt joku roti siellä Vantaalla tai muualla!
Lastenhuone sekavana olisi täysin ymmärrettävää.
Taidat olla aika yksinkertainen. Tietenkin ne tavarat kerätään pois kun imuroidaan ja luututaan. Mutta se koti on jo saman päivän aikana saman näköinen kun lapset elä
No ei kyllä tarvitse olla tuon näköistä, vaikka olisi lapsia. Meillä lapset laittaa vaatteensa naulakkoon eikä heitä niitä eteisen lattialle, suljetaan kaapin ovet ja laitetaan likaiset astiat samantien astianpesukoneeseen. Ei lapsiperheessä tarvitse näyttää tuolta ilman, että on koko ajan siivoamassa. Riittää, kun kaikki laittaa kamansa samantien paikalleen. Toki, jos jollekin tuo on ok, niin samapa se mulle. Mutta ei se ole mikään luonnonlaki, että kun on lapsia, kämpässä pitää olla koko ajan kaaos.
Vierailija kirjoitti:
Leikkimällä sitten opetetaan lapsille miten siisteyttä ylläpidetään?
Ja sitten, kun lapsi on teini-ikäinen ihmetellään kun tämä ei tee mitään?
Kodinsiisteyden ylläpito on osa kasvatustyötä ja vanhemmuutta!
Niin, yhdessä puuhatessa, kuten kotitöitä tehtäessä, lapsen vuorovaikutustaidot ja tunnesäätely kehittyvät, kun aikuinen toimii mallina.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siivoojat yleensä koske ihmisten tavaroihin ollenkaan. Ihan itse pitää kerätä tavarat pois siivoojan tieltä. Siivooja siivoaa, ei järjestele.
Ja tosiaan, aika nopeasti kämpän saa tuohon kuntoon kun on lapsia. Ja siinähän nyt vaan sattui tilanne, että oli monta asiaa ns. kesken. Siis esim. ruokailu lopuillaan, eli astiat vielä levällään, vähän pyykkejä siellä täällä, lapsen leikit levällään jne. Tuollaiset on aika nopeasti korjattu pois, jos tulisi esim. puhelu, että vieraita tulossa puolen tunnin päästä.
Olen itse eronnut äiti, ja olen joka kerta ihmeissään, kun lapset on isällään, niin kämppä pysyy niin siistinä. Ei tule sotkuja minnekään. Heti kun lapset tulee niin 2h ja kaikki sekaisin. Kaiken lisäksi tulee ihan oikeata likaakin, kun kulkevat edes takaisin ulos ja sisään ja nyt keväällä sitä hiekoituksessa käytettyä pikkukiveä tulee sisälle ihan hirveästi, kun meillä ei ole kuraeteistä (eikä sitä
meillä koira hoitaa ruokapöydänalusimuroinnin. Hauskinta on se, että koira on perheessämme se, joka vie lelut käytön jälkeen takaisin lelulaatikkoon. Ei ole opetettu siihen, on alkanut tehdä niin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki juttuun olisi kiva.
Ärsyttää kun täällä kaikki puhuu aina joistain asioista niin kuin kaikki tietäisivät, mistä on kyse, vaikka ei oo käsitystäkään, mistä puhutaan. Niin kuin vaikka nyttenkin.
Ei tarvitsekaan. Löysin itsekin. Jos siis tästä on kyse.
No huh. En muista että juuri kenelläkään olisi näyttänyt tuolta kun olin lapsi, ja perheetkin olivat isompia. Tulisin hulluksi.
Niin. Silloin varmaan kotiäideillä oli aikaa puunata, kun ei tarvinnut käydä töissä. Nykyään molemmat vanhemmat tekevä
Jaa a. Oliko teillä nimenomaan niin, että äiti työpäivän päätteeksi hoisi vielä kodinkin?
Kiva koti ja vaikka olisikin kuinka puhdasta,en pystyisi elämään moisen sekamelskan keskellä.
Mitä ihmettä? Ihan tavallinen koti! Meillä on tuon näköistä viimeistään seuraavana päivänä siivouksesta, ainakin jossain vaiheessa päivää. Kyllä niitä tavaroita keräillään pois, mutta joskus voi olla sellainen hetki / päivä ettei ehdi, ja sitten näyttää tuolta. Ei tuo ole likaa tai törkyä, vaan pelkkiä tavaroita.
Se joka täällä huhuili lasun perään, sinun kaltaiset puupäät on osasyy siihen että julkiset menot on aivan järkyttävät. Ihan turhaa rahanmenoa ja työtunteja tuollaisesta tehdä joku lasu. Sosiaalitoimi ei tee tuolle mitään. Tiedän "tason" mitä katsotaan koska olen lasun kanssa paljon tekemisissä itsekin (tukiperheenä).
Lasussa on ollut joskus puhetta että pitää osata erottaa "elämänhallinnan puute" ja "boheemimpi elämäntapa". Ensimmäisestä voi olla haittaa lapselle, jos mikään ei pysy hanskassa, unohtaako myös lapsen ruokkimisen ja valvonnan tms. Boheemius taas, että "ei väliä onko sukkalaatikko eteisen lattialla vai hyllyllä, ei väliä syödäänkö keittiössä vai olkkarin lattialla telkan edessä" ...tällaisesta ei ole lapselle haittaa.
Minulla on äidin puolen suku täynnä tällaisia boheemeja naisia, taidetta harrastavia, ja jokainen kasvattanut lapsensa oikein hyvin. Ei syrjäytyneitä, ei mt-ongelmaisia jne. Mutta kodit ei olleet kellään "perinteisellä tavalla siistejä". Tuo videossa näkyvä on mulle hyvinkin kodikas ja tuttu näky! Onnellisen perheen näky. Siellä pienet lapset saa näkyä ja kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis näe rojuja pitemmälle. Puhdas kämppä, hyvä sisustus ja muutenkin kaikki viimeisen päälle. Itse näen kasoja pitemmälle.
EI! Vaan asunto on täysin UUSI, jolloin kaikki paikat näyttää puhtaalta, kiiltäviltä, ja hohtavilta. Nehän on uutta kiiltäväpintaista materiaalia.
JA, sotkun alta on MAHDOTONTA imuroida tai luututa, sekä pyyhkiä pintoja. Kattokaaa nyt tarkemmin. EI ole puhdasta!
Tässä on vanhemmillla arjen hallinta täysin lähtenyt käsistä! Koska keittiössäkin on laittioilla rojuja. Nyt joku roti siellä Vantaalla tai muualla!
Taidat olla aika yksinkertainen. Tietenkin ne tavarat kerätään pois kun imuroidaan ja luututaan. Mutta se koti on jo sa
Meillä on 1.5v. ja 4v. Ei ne ihan hirveästi osaa vielä laittaa tavaroita heti paikoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivan näköinen koti ja sotku ei haittaa yhtään mitään. Siivouksen jälkeen ei mene kuin pieni hetki kun kodissa näyttää samalta. Meillä käy siivooja kerran viikossa ja tällä hetkellä silti näyttää tuollaiselta. Ja siivooja ei tosiaan kerää niitä tavaroita vaan pelkästään imuroi ja luutuaa, pyyhkii pölyt jos ehtii.
Siinä tapauksessa ei ole lapsi kasvatettu oikein! Eikä kai vanhempiakaan. Lapsesi eivät kykene omaan elämään kun muuttaavat omilleen. On sietämätön asuinkumppani jos ei jälkiään korjaa. Täälläkin palstalla moni on kertonut ottaneensa eron kun ei jaksa enää kerätä sukkia lattioilta tai laitta wc kantta alas AIKUISEN miehen jäljiltä!
Minun lapsilla on vielä 13-15 vuotta aikaa opetella siivoamista ennen omaa kotiaan. Siivotaan vaimon kanssa kyllä ihan tasapuolisesti. Ja vaikka hän onkin hieman sotkuisempi, niin se ei haittaa yhtään, koska hän on erittäin mainio, rakastettava ja nero ihminen muuten. Ollaan oltu yhdessä jo 10 vuotta, eikä ero ole näköpiirissä. Mieluummin elän näin, kuin yksin siistissä ja kolkossa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Sotku on eri asia kuin lika. Tuossa oli selvästi sotkua mutta ei näyttänyt likaiselta.
Kyllä ne keittiön tasot olivat ihan kauheita. Vain yksi lapsi ja kauhea kaaos.
"meillä koira hoitaa ruokapöydänalusimuroinnin. Hauskinta on se, että koira on perheessämme se, joka vie lelut käytön jälkeen takaisin lelulaatikkoon. Ei ole opetettu siihen, on alkanut tehdä niin itse."
Oijoi, kyllä on tilanne päässyt pahaksi, kun koira on tullut siihen tulokseen, että sen täytyy ottaa ohjat perheen kodin siivoamisessa, että jotain tulee tehtyä.
Aivan hirveä läävä. Ei tuollaisessa saisi lapsia pitää.
ei tää nyt niin kauhealta näytä, itse saan työssäkäyvänä(etänä tosin) naisena kämppäni näyttämään n. 3 päivässä samanlaiselta., tietty hiukan pienemmällä tavaramäärällä kuin yksin asun. Toikin on jo tunnissa pikasiistitty kun siirtelee kamoja paikoilleen ja tiskit koneeseen, kerää pyykit/lelut tms. ei siinä kuitenkaan näkynyt mitään hoarderpinoja, joista pitäisi huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika yksinkertainen. Tietenkin ne tavarat kerätään pois kun imuroidaan ja luututaan. Mutta se koti on jo saman päivän aikana saman näköinen kun lapset elä
Sain käsityksen että lapsia on YKSI tuossa taloudessa. Minulla oli neljä lasta eikä kyllä ikinä ollut tuollaista enkä siivonnut ja jynssännyt mitään koko ajan vaan kävin myös kokopäivätöissä kuten mieskin. Siivoojaakaan ei tarvittu, lapset oppivat jo pieninä laittamaan omat tavaransa huoneissaan niin, että löysivät ne myös tarvittaessa. Ihan ilman huutoa ja mekkalaa oppivat. Tyttärelläni on nyt kolme lasta 3-7 vuoden ikäisiä enkä ole kyllä hänen talossaan tuollaista kaaosta ikinä nähnyt vaikka joskus yllättäen menen käymään. Näyttää olevan muotitrendi tuollainen kaaos ja kaikki tykkäävät lisäksi että on täysin normaalia.
En voi käsittää miksi kaikki jätetään lojumaan tuolla lailla. Ja vielä lapsellekin opetetaan moinen törkyinen tapa!
Katsoin videon ja ymmärrän jokseenkin sekaisuuden, mutta yrittäisin itse siihen, että edes yksi huone ei pääsisi kaaoksen partaalle, on se sitten makuuhuone, keittiö tai työhuone. On täysin ymmärrettävää, että lapsiperheessä jokaisen huoneen täydellinen siisteys ja järjestys on välillä mahdotonta, koska jos johonkin panostaa se on muusta pois. Esimerkiksi keittiössä kuluu paljon aikaa lapsiperheessä (ainakin meillä) ja panostus esimerkiksi siihen tasapainotellen muun lasten kanssa vietetyn ajan kanssa on pois väistämättä muista tiloista. Muutoinkin kaikki muut kodin ulkopuoliset asiat, kuten työt, opiskelut, harrastukset, kaupassa käynnit jne. vie oman aikansa.
Mutta, pää hajoaisi jos jatkuvasti olisi tuollaista. Siksi tavaroiden karsiminen ja kaikille oma paikkansa ja kaikkea ei levitetä kerrallaan ennen vanhan järjestämistä...se olisi juuri lapsiperheessä vähemmän hermoja raastavaa kuin jatkuva tuntien siivousurakat, ja sen päälle sitten tasojen pyyhinnät ja imuroinnit yms. joita niitäkin pitäis suht usein lapsiperheessä tehdä. Hitaasti mutta varmasti koitamme mennä kohti sopivanlaista minimalismia kotona, jotta ois perussiistiä ja aikaa vapautuisi hyvällä omallatunnolla ihan vaan oleiluun ja kiirettömään läsnäoloon. En suosittele siis päästämään ainakaan vähänkään isompaa kotia (kuten esimerkissä) ihan tuollaiseen tilaan, koska vie se aivan järkyttävästi aikaa siivota ja keskittyä vrt. käyttää pari sekuntia ylimääräistä laittaakseen tavaran heti oikealle paikalleen.
Meillä on jatkuvasti tuon näköistä koululaisenkin kanssa, vaikka on opetettu korjaamaan jälkensä ja tekemään kotitöitä. Arjen kiireessä koti räjähtää, sitten siivotaan ja hetken päästä se on tuon näköinen taas. Se on vaan elämää. Tällä hetkellä vielä puoli kotia on remontissa niin kaaos on vielä pahempi.
Harvassa on ne lapsiperheen kodit, joissa ei joskus näyttäisi tuolta. Kyllä tuossakin taloudessa varmasti siivotaan, mutta koti päätettiin nyt näyttää tuon näköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jatkuvasti tuon näköistä koululaisenkin kanssa, vaikka on opetettu korjaamaan jälkensä ja tekemään kotitöitä. Arjen kiireessä koti räjähtää, sitten siivotaan ja hetken päästä se on tuon näköinen taas. Se on vaan elämää. Tällä hetkellä vielä puoli kotia on remontissa niin kaaos on vielä pahempi.
Harvassa on ne lapsiperheen kodit, joissa ei joskus näyttäisi tuolta. Kyllä tuossakin taloudessa varmasti siivotaan, mutta koti päätettiin nyt näyttää tuon näköisenä.
Ei tuossa ole mitään normaalia vaan tuo on läävä!
Ai, aloittaja on sitä mieltä että kodissa pitäisi olla siivooja kulkemassa lasten perässä ja nostelemassa tavaroita paikoilleen.
Koti on elämistä varten.
Varaa ostella marimekkoja ja muuta design-tavaraa... Jasso.
Tiiätkö mitä, jollain eläkeläiseukolla on varaa ajella autolla, mutta kas kummaa, sillä ei ole varaa ostaa kaupasta itselleen uusia mattoja, sen sijaan se tulee sillä autollaan mattojenpesupaikalle ja varastaa sieltä jonkun toisen ihmisen omistaman (palkkatuloilla ostetun maton, eukko taisi nimittäin luulla, että se vanha, ikivanha matto olisi ostettu sosiaalitoimiston tukirahoilla....) putipuhtaan maton! Ja nyt se matton on varmaan sen eukon hoteissa paskanen ja kulunut ja ränstynyt... mutta mitäpä väliä, toisen omasta kun on kyse!
ETTÄ SEMMOSTA, VARAA ON!
Kyllä 2000-luvun alussa Suomessa naiset kävivät ihan töissä. Ei kai täällä muutenkaan ole ollut mitään amerikkalaista kotivaimokulttuuria koskaan