Tuo vantaalainen sekamelskakoti...
Kaaosta , lattioilla lojuu tavaroita.
Mut mitä en ymmärrä että selvästikin on rahaa panna sitä Marimekkoon ja muuhun uuteen kalliiseen, mutta ei ole halua/varaa palkata siivoojaa käymään vaikka kerran viikossa korjaamassa rojuja lattioilta?
Mitä tuommonen opettaa lapsillekkaan? Lattiat täynnä tyynyjä ja rojuja.
Tuota ei olisi pitänyt näyttää kenellekkään. Mies ei tajua että joku voi tehdä lasun ja siiitä se ilo vasta repeekin....
Kommentit (361)
Näyttää turvalliselta ainakin siinä mielessä, että lapsi ei pelkää elää siellä.
Oman lapsen kaverin äiti oli ihan pelottava sen siisteysvimman kanssa, lapsi ei mennyt enää kylään. Se kotonaan oleva lapsi pelkäsi tehdä välipalaa, ettei muruja tipu lattialle. Lapsen omassa huoneessakin piti kerrallaan leikkiä joko barbeilla tai legoilla tai piirtää. Ei saanut tehdä legoista taloa barbeille. Legoille ohjeet oli kansiossa, josta otettiin kukin setti, koottiin vain ja ainoastaan se, ja se piti siivota ennen kuin otti uuden.
Osa tietenkin luonnostaan siivoa aina jälkensä heti, mutta on paljon ihan aikuisia, joilla jää kahvimuki pöydälle, kerran pidetty paita sängyn reunalle, sitten kun siihen lisäksi lapset, ei ole normaalia koko ajan kulkea perässä ja siivota ihan sitä mukaa kun tekee. Luovuus tulee usein siitä, kun toisiinsa kuulumattomat asiat sattuvat olemaan lähekkäin, eikä siitä että kaikki on koko ajan paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kivan näköinen koti ja sotku ei haittaa yhtään mitään. Siivouksen jälkeen ei mene kuin pieni hetki kun kodissa näyttää samalta. Meillä käy siivooja kerran viikossa ja tällä hetkellä silti näyttää tuollaiselta. Ja siivooja ei tosiaan kerää niitä tavaroita vaan pelkästään imuroi ja luutuaa, pyyhkii pölyt jos ehtii.
Siinä tapauksessa ei ole lapsi kasvatettu oikein! Eikä kai vanhempiakaan. Lapsesi eivät kykene omaan elämään kun muuttaavat omilleen. On sietämätön asuinkumppani jos ei jälkiään korjaa. Täälläkin palstalla moni on kertonut ottaneensa eron kun ei jaksa enää kerätä sukkia lattioilta tai laitta wc kantta alas AIKUISEN miehen jäljiltä!
Vierailija kirjoitti:
Minä siivosin ja jynssäsin hulluna, kun lapset oli pieniä. Pelkäsin muiden arvostelua. Kireänä huusin kaikille, että siivotkaa jälkenne, siivotkaa.
Nyt kun olen eläkkeellä, mietin, että senkin ajan olisin voinut käyttää siihen, että olisin istunut rakentamaan legoilla lasten kanssa. Nyt on aikaa siivota
Minäkin siivosin paljon nuorena äitinä. Olen perfektionisti, joten minulla lähtee siivous helposti lapasesta. Koiria kun tuli perheeseen, muistan ajatelleeni, että nämä tekevät minulle hyvää, pakottavat sietämään likaakin. Tiesin siis oman heikon kohtani. Samalla mielellä olen nyt vanhempana, että vähempikin nuohous olisi riittänyt. Onneksi lapset eivät ole perineet tätä piirrettäni. Huolehtivat kodeistaan, mutta eivät ole joka maitopurkkia kääntelemässä ojennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis näe rojuja pitemmälle. Puhdas kämppä, hyvä sisustus ja muutenkin kaikki viimeisen päälle. Itse näen kasoja pitemmälle.
EI! Vaan asunto on täysin UUSI, jolloin kaikki paikat näyttää puhtaalta, kiiltäviltä, ja hohtavilta. Nehän on uutta kiiltäväpintaista materiaalia.
JA, sotkun alta on MAHDOTONTA imuroida tai luututa, sekä pyyhkiä pintoja. Kattokaaa nyt tarkemmin. EI ole puhdasta!
Tässä on vanhemmillla arjen hallinta täysin lähtenyt käsistä! Koska keittiössäkin on laittioilla rojuja. Nyt joku roti siellä Vantaalla tai muualla!
Lastenhuone sekavana olisi täysin ymmärrettävää.
Taidat olla aika yksinkertainen. Tietenkin ne tavarat kerätään pois kun imuroidaan ja luututaan. Mutta se koti on jo sa
Ei kesken jääneistä projekteista kerätä tavaroita pois. Lapsien leikit pysyy lattialla kunnes se leikki on tehty valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan omasta sinkkukodistakin saisi vastaavan sotkuvideon. Työ syö aivan liikaa arjessa jaksamista ja vapaa-ajalla haluan harrastaa mieluummin jotain mielekäst kuin siivota.
Miten se sotku syntyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärsin että video oli huumorilla tehty.Vastapainona niille täydellisille kodeille. Ettei siellä välttämättä ole oikeasti tuollaista.
Mitä huumoria tuossa on???
Onhan tuo nyt aika hauska. Yhtä hauskaa on se että monet sitä kauhistelee.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää turvalliselta ainakin siinä mielessä, että lapsi ei pelkää elää siellä.
Oman lapsen kaverin äiti oli ihan pelottava sen siisteysvimman kanssa, lapsi ei mennyt enää kylään. Se kotonaan oleva lapsi pelkäsi tehdä välipalaa, ettei muruja tipu lattialle. Lapsen omassa huoneessakin piti kerrallaan leikkiä joko barbeilla tai legoilla tai piirtää. Ei saanut tehdä legoista taloa barbeille. Legoille ohjeet oli kansiossa, josta otettiin kukin setti, koottiin vain ja ainoastaan se, ja se piti siivota ennen kuin otti uuden.
Osa tietenkin luonnostaan siivoa aina jälkensä heti, mutta on paljon ihan aikuisia, joilla jää kahvimuki pöydälle, kerran pidetty paita sängyn reunalle, sitten kun siihen lisäksi lapset, ei ole normaalia koko ajan kulkea perässä ja siivota ihan sitä mukaa kun tekee. Luovuus tulee usein siitä, kun toisiinsa kuulumattomat asiat sattuvat olemaan lähekkäin, eikä siitä että kaikki on koko ajan paikalla
No mikä on vaihtoehto? Ei se ole kuin hetkin jos nuo portaiden yläpäähän lykätyt vaatteet tippuu lattialle, lapsi tai muu astuu päälle ja liuksastuu ja putoaa portaat alas, selkäranka katki!
Monessa asunnossa on pieni eteinen. Eteiseen ei mahdu kengät tai vaatteet. Joten päivittäin käytetyille vaatteille ja kengille ei ole säilytyspaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki juttuun olisi kiva.
Ärsyttää kun täällä kaikki puhuu aina joistain asioista niin kuin kaikki tietäisivät, mistä on kyse, vaikka ei oo käsitystäkään, mistä puhutaan. Niin kuin vaikka nyttenkin.
Lue juttu IltaSanomista.
En lue iltahöpöjä vapaaehtoisesti, jännä että moni täällä ajattelee että kaikki lukee ja tietää mistä puhutaan. Olisihan sen lähteen voinut edes mainita aloituksessa
Jos et lue niin miksi sitten tulet tänne lässyttämään, pysy poissa.
Mistä moinen aggressiivisuus? Pointti oli se, etteivät kaikki automaattisesti tiedä mistä puhutaan kun ei avata noiden lehtien sivuja
Tuo olisi tunnissa parissa siivottu, joten tuskin mikään isompi ongelma. Kaikkihan muuten oli hienoa, piannat uusia, keittiö/kodinhoitohuoneen laitteet tuliteriä ym. Muutama tavara hujan hajan, mutta ei likaa juurikaan.
Meitä on kaksi henkilöä ja meillä on aina paikat sekaisin, mutta lattiat ja pölyt pyyhitään. Tosin siivoaminen on hankalaa kun kaikki tavarat pitää nostella ja siirrellä. Siinä se tekeminen on.
Mitä se haittaa vaikka on tavarat siellä sun täällä. Minä en kerrassaan löydä mitään jos laittaisin kaikki äärimmäisen järjestykseen. Ei käy minulle, tavaroita en löydä laatikoista. Aina pitäisi vaatteet penkoa kaapista jos siellä olisi hirveä järjestys.
Hyvä, että saan pitää tavarat ja paperit niin, että itse ne löydän. Minun tavaroihini ei isäntä koske, enkä minä hänen kaaokseensa. Onneksi ollaan molemmat kaaos ihmisiä. Hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan omasta sinkkukodistakin saisi vastaavan sotkuvideon. Työ syö aivan liikaa arjessa jaksamista ja vapaa-ajalla haluan harrastaa mieluummin jotain mielekäst kuin siivota.
Miten se sotku syntyy?
Paljon harrastustarvikkeita tai muuta tavaraa, asunnossa liian vähän neliöitä, liian vähän kaappitilaa, liian vähän aikaa ja energiaa käyttää siivoamiseen. Uskoisin, että sama ongelma on myös tuolla perheellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivan näköinen koti ja sotku ei haittaa yhtään mitään. Siivouksen jälkeen ei mene kuin pieni hetki kun kodissa näyttää samalta. Meillä käy siivooja kerran viikossa ja tällä hetkellä silti näyttää tuollaiselta. Ja siivooja ei tosiaan kerää niitä tavaroita vaan pelkästään imuroi ja luutuaa, pyyhkii pölyt jos ehtii.
Siinä tapauksessa ei ole lapsi kasvatettu oikein! Eikä kai vanhempiakaan. Lapsesi eivät kykene omaan elämään kun muuttaavat omilleen. On sietämätön asuinkumppani jos ei jälkiään korjaa. Täälläkin palstalla moni on kertonut ottaneensa eron kun ei jaksa enää kerätä sukkia lattioilta tai laitta wc kantta alas AIKUISEN miehen jäljiltä!
Höpö höpö. Yleensä nuo sotkun generoijat on alle kouluikäisiä. Se jos siinä ikävaiheessa saakin vähän vapaammin sotkea, ei tarkoita etteikö sitten vaikka kouluiässä opeteta sitä kodinhoitoa ja järjestämistä, ja pidetä kotia siistimpänä. Ja osaavat sitten sen itsellisesti asumaan muuttaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se sotku syntyy?
Tavaroita ei viedä paikoilleen. Tai tiskikone tyhjätään sitten kun siihen on aikaa. Likaiset astiat jää pöydälle/tiskipöydälle siksi aikaa.
Jos nyt onnettomuuksia haluaa nähdä kaikkialla, niin minun äitini haluaa, että mahdollisimman paljon astioita on aina puhtaana ja ne kaapissa.
No, koko kaappi tippui seinältä. Ei se siisteyskään niin turvallista ole :D jos olisi muutama muki ollut pöydällä, ehkä kaappikin olisi.
Tuntuu että ihmisillä on nykyään kamalasti tavaraa, kun sen siirtäminen oikealle paikalleen on niin hankalaa. Tuolla oli selkeästi joka paikassa sellaista tavarakasaa, eli kyse ei kyllä ollut pelkästään lapsen sotkuista. Jos tavaroille on omat paikkansa, ne laitetaan sinne minne kuuluvat eikä se sotke sen enempää kuin kasojen kerääminen.
Kylläpäs jotkut niin mielensä pahoitti 😅
Tuollaista se elämä joskus on lapsiperheessä varsinkin. Minusta heidän koti näyttää oikein hyvälle ja viihtyisin siellä varmasti. Ei tuo mikään hamstraajien tai huumeveikkojen/alkkisten koti ole vaan lapsiperheen koti. Ihanan arkinen, lämminhenkinen ja rakkauden täyteinen.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi henkilöä ja meillä on aina paikat sekaisin, mutta lattiat ja pölyt pyyhitään. Tosin siivoaminen on hankalaa kun kaikki tavarat pitää nostella ja siirrellä. Siinä se tekeminen on.
Mitä se haittaa vaikka on tavarat siellä sun täällä. Minä en kerrassaan löydä mitään jos laittaisin kaikki äärimmäisen järjestykseen. Ei käy minulle, tavaroita en löydä laatikoista. Aina pitäisi vaatteet penkoa kaapista jos siellä olisi hirveä järjestys.
Hyvä, että saan pitää tavarat ja paperit niin, että itse ne löydän. Minun tavaroihini ei isäntä koske, enkä minä hänen kaaokseensa. Onneksi ollaan molemmat kaaos ihmisiä. Hyvä näin.
Järkyttävää, että joku pystyy elämään sellaisessa psykopaatin jäljelle jättämässä kaaoksessa.
On se varmaa kivaa elämää joo, kun voi jättää käsistään kaiken lattioille ja pöydille, heitellä vaatteita ja kenkiä, miten sattuu.
Kyllä! Kunnollinen porvari ja työläinen pitää kotinsa siistinä. Muistelen joskus lukeneeni jutun kodin siisteydestä luokkakysymyksenä. Siinä taisi olla jotenkin niin, että jos on varakas ja yläluokkaa, niin pieni boheemius ja sotku eivät haittaa, vaan ovat ehkä pikemminkin merkki siitä, että kodin omistajalla on tärkeämmätkin asiat mielessä kuin siivoaminen ja suuri määrä tavaroita kertoo siitä, että ne on peritty ja ovat siis arvokkaita. Kun taas köyhemmillä ihmisillä sotku on automaattisesti merkki huonosta elämänhallinnasta ja aina pitää varsinkin muistellessa korostaa, että vaikka meillä oli köyhää, niin oli siistiä. Keskiluokka sitten on omaksunut tämän kunniallisuuden myös ja mielellään korostaa sitä, että keskiluokkainen koti on avara ja siisti, eikä mikään mautonta krääsää täynnä oleva työläiskoti.
Jokunen vuosi sitten levisi netissä kuva prinsessa Annen kotoa. Sitä porvarisluokka katseli ja kauhisteli, kun prinsessalla oli ties mitä tilpehööriä tasoilla ja tavaroita sohvapöytä täynnä.
Meillä ei ole kovin siistiä. En ole opettanut lapsianikaan kovin järjestelmällisiksi. Minua ei kiinnosta jos jonkun mielestä sotkuinen koti on merkki "jostain". Se on eri asia, jos oikeasti on masentunut ja ei jaksa siivota, mutta mun kohdalla on kyllä kyse siitä, että ei kiinnosta. Vessan siivoan kerran viikossa, kylppärin joka toinen viikko ja robotti imuroi pari kertaa viikossa. Lattiat on pakko raivata kun robo menee, mutta saatan heitellä lattialla olevat kamat tuolille tai sohvalle, jos en jaksa viedä niitä paikoilleen. Ihan riittää mulle tää taso.
Se on kymmenen kertaa nopeammin valmiina, kun teet sen itse?