Ukkola: Fyysisesti terve 28-vuotias nainen aikoo kuolla toukokuussa - Ja valtio hoitaa hänen surmaamisensa
28 vuotias joka kärsii masennuksesta on saamassa eutanasian. Vaikka tuossa iässä vielä hyvät mahdollisuudet toipua. Esim itselläkin ollut masennusta 28v iässä mutta nyt ei enää mitään 37 vuotiaana.
Vastaava tapaus oli englannissa missä alaraaja-halvaantuntu mutta muuten täysin terve nuori nainen sai eutanasian, taisi olla jopa 2-3v sisällä onnettomuudestaan eli ei varmasti vain ollut ehtinyt tottua uuteen elämäänsä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fe95e7eb-d701-4199-9376-a5f026cea…
Kommentit (791)
En ymmärrä myöskän näitä eutanaisan vastustajien väitteitä, että joku "edistäisi ottamaan kuolinpiikkiä jo lapsillakin ja nuorillakin" yms.
Kannatan eutanasiaa, koska haluan ITSELLENI sen vaihtoehdon, jos eläminen muuttuu kidutukseksi eikä toivoa parantumisesta ole. Ei minua tippaakan kiinnosta "edistää" kenenkään muun eutanasiaa. Kukin päättäköön asian itse omista lähtökohdistaan ja omasta tilanteestaan käsin.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasian vastustavat ovat aivovammaisia ja sen huomaa tästä ketjusta :)
Minä huomaan kyllä niin päin, että eutanasiaa vaativat ovat niitä aivovammaisia. Hyvin minäkeskeisiä ja yksinkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä huomaan kyllä niin päin, että eutanasiaa vaativat ovat niitä aivovammaisia. Hyvin minäkeskeisiä ja yksinkertaisia.
🥱
Kusiset uskilset vastustamassa kiimaisesti ihmisoikeuksien toteutumista :)) kuinka yllättävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se aivovammanen ja itsekeiskeinen olet :)
Millä sairaalan sänkypotilas hankkii huumeita? Ja onko mielestäni tappavien aineiden hankkiminen jotenkin helpompi kokemus potilaan läheisille, kuin lääkärille? Jolla on koulutus, työnohjaus, kollegoita tukenaan, kaikki sairaalan lääkkeet saatavilla ja laillinen oikeus niiden antamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🥱
Mikset tee sitä itse? Eikö pikkunarskulla uskallus riitä ja vaadit hoitajaa pitämään kädestä ja lääkäriä piikittämään? Voi kuule kun niillä olisi vähän tärkeämpiäkin töitä kuin sun avustettu itsari!
Mutta kun MINÄMINÄMINÄMINÄ VAADIN JA MINULLA ON OIKEUS!!! 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🥱
Mikset tee sitä itse? Eikö pikkunarskulla uskallus riitä ja vaadit hoitajaa pitämään kädestä ja lääkäriä piikittämään? Voi kuule kun niillä olisi vähän tärkeämpiäkin töitä kuin sun avustettu itsari!
Kusinen uskis senkun jatkaa inisemistä :)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheiseni als:n viimeisinä aikoina ; ei kykyä liikkua, ei puhua, ei niellä. Kipulääkkeet ei auta tukehtumisen tunteeseen. Lopun pitkää odottelua ja kärsimyksen kokemista. Tuskaa on sanatonta seurata.
Onko kuvailemasi tilanne mielestäsi samanlainen kuin avauksen tapaukset?
Sinäkö sen eron pystyt kotisohvaltasi määrittelemään paremmin kuin itse henkilö?
Kumpikaan noista avauksessa mainituista ei kuole/olisiko kuollut pitkään aikaan ihan vaan odottamalla. Eli kyllä, pystyn ihan täältä kotisohvalta näkemään siinä hyvinkin merkittävän eron.
Vierailija kirjoitti:
Millä sairaalan sänkypotilas hankkii huumeita? Ja onko mielestäni tappavien aineiden hankkiminen jotenkin helpompi kokemus potilaan läheisille, kuin lääkärille? Jolla on koulutus, työnohjaus, kollegoita tukenaan, kaikki sairaalan lääkkeet saatavilla ja laillinen oikeus niiden antamiseen?
Hyvinhän sinäkin nettiä käytät, torverkosta vaan tilailemaan tarvittavat aineet!
Voisihan noita tappo piikkejä käyttää sitten miten tahtoo,vaikka joka ei niitä tahdokkaan? Lääkäreitäkin on moneeen junaan hyvä ja paha.Sairaaloista tulisi paikkoja, mihin en tahdokaan vaan haluan kuolla kotona luonnollisesti.Luottamuus lääkäreihin laskee,kun ei haluta pitää yllä hyvää hoitoa.
Peukutuksista ja muista kommenteista päätellen palstalle tuli sekä joku uskovaispartio että pari yliksen jonnea aukomaan päätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🥱
Kusinen uskis senkun jatkaa inisemistä :)))
Kusinen va jakki se vaan luulee ateistejakin uskiksiksi. :D söpö defenssi :D
Täällä voi tukea eutanasian laillistamiseen tähtäävää arvokasta työtä: https://oakry.fi/ (Oikeus Arvokkaaseen Kuolemaan ry)
Taidan käydä lahjoittamassa pienen summan ihan vain tämän keskustelun inspiroimana.
Vierailija kirjoitti:
Täällä voi tukea eutanasian laillistamiseen tähtäävää arvokasta työtä: https://oakry.fi/ (Oikeus Arvokkaaseen Kuolemaan ry)
Taidan käydä lahjoittamassa pienen summan ihan vain tämän keskustelun inspiroimana.
Hyvä, menee nekin sossun rahat muuhun kuin päihteisiin!
Bisnesukot ovat heränneet.Kuolemanpiikki ei ole mitenkään arvokas.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos oikeasti parantumaton sairaus joka aiheuttaa kipua ja rajoittaa elämistä valtavasti. Mutta tähänkö se eutanasia nyt menee että on vähän paha mieli niin saadaan kuolinapua?
Masennus ei ole vähän paha mieli.
Olin 28-vuotiaana aika lailla samankaltaisessa tilanteessa kuin uutisen nainen. Itse asiassa jo 20-vuotiaana. 12- tai 13-vuotiaana olin jo pahasti oireileva.
Nyt olen yli 50-vuotias, ja vaikka olen elänyt joillakin mittareilla menestyksekkäänkin elämän, on selvä, että jos olisin 20-vuotiaana tiennyt mitä on edessä, olisin ilman muuta halunnut eutanasian, näin jälkiviisaastikin ajatellen.
Olen vakaasti sitä mieltä, että nimenomaan henkinen kärsimys on asia, jonka pitäisi olla eutanasian syy numero yksi.
Onkohan tuo kokeillut kaikki keinot, esim psykedeelit? Ymmärrän kyllä jos on ollut vaikka niin kauhea lapsuus että sen kanssa ei vain pysty elää. Hyväksikäyttöä tms
Vierailija kirjoitti:
Tuo englannin tapaus oli se ratsastaja joka oli some-kuuluisuus? Vaati eutanasiaa koska ei saanut enää ratsastuksesta some-kuvia.
Varmasti järkytys joutua pyörätuoliin mutta eikö ole valtava määrä ihmisiä jotka kuitenkin tottuu elämään pyörätulin kanssa ja voivat elää ihan onnellista elämää? Kunhan joitakin vuosia on sopeutunut.
On heitä jotka sopeutuvat. Ja on monia toivottomuutta kokevia ja itsetuhoisia. Ei viitsittäisi nyt luoda stereotypioita vammaisista ihmisistä. Itsekin olen vammautunut, mutta en pyörätuolin käyttäjä. Me vammaiset emme ole mitään ryhmä. Jokainen on yksilö, olemme täysin tavallisia ihmisiä, joilla on toiminnassaan vamman aiheuttamia rajoitteita. Pelko ja ahdistus ovat monelle todellisuutta, samoin unettomat yöt ja univajeesta johtuva toivottomuus. Kivut on kaikkein pahinta. Moni kuvittelee, että esimerkiksi onnettomuudessa vammautunut on kokenut sen kivun silloin kun vammautuminen tapahtui, mutta sitten kipu laantuu. Monelle ei käy niin, ja hän joka ei ole kroonista hermosärkyä kokenut omakohtaisesti, ei voi edes kuvitella, millaista se on.
Jos jollain ihmisellä on niin kamala olla, että haluaa täältä pois ja hän saa siihen apua, että pääsee lähtemään inhimillisellä tavalla, niin miksi tämä ottaa jollain randomilla vauvapalstailaisella näin koville?
Hän on varmasti käynyt läpi kaikki mahdolliset hoidot ennen tuota päätöstä. Jos ei niistä ole apua, niin ketä te olette tuomitsemaan toisen valintoja. Ette voi tietää millaisessa helvetissä hän joutuu päivät elämään.
Tuntuu, että ihmisiltä puuttuu kaikki kyky eläytyä toisen asemaan. On liian kiire tuomitsemaan ja kuuluttamaan sitä omaa mielipidettä.