Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ukkola: Fyysisesti terve 28-vuotias nainen aikoo kuolla toukokuussa - Ja valtio hoitaa hänen surmaamisensa

Vierailija
18.04.2024 |

28 vuotias joka kärsii masennuksesta on saamassa eutanasian. Vaikka tuossa iässä vielä hyvät mahdollisuudet toipua. Esim itselläkin ollut masennusta 28v iässä mutta nyt ei enää mitään 37 vuotiaana.

Vastaava tapaus oli englannissa missä alaraaja-halvaantuntu mutta muuten täysin terve nuori nainen sai eutanasian, taisi olla jopa 2-3v sisällä onnettomuudestaan eli ei varmasti vain ollut ehtinyt tottua uuteen elämäänsä.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fe95e7eb-d701-4199-9376-a5f026cea…

Kommentit (791)

Vierailija
381/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen asiallinen kolumni Ukkolalta.  Pakko myöntää, että olen samaa mieltä hänen kanssaan.

Toisaalta sivulliset eivät voi tietää, miltä masennus tuntuu? Miten raskaana masentunut kokee elämän?

Se kun on henkinen tauti, eikä näy ulospäin.

Vierailija
382/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista on elää maassa, jossa lääkäreiksi valikoituu sellaisia ihmisiä joille on ihan normaalia tappaa tuolla tavalla terveitä nuoria ihmisiä?

Lääkärin on noudatettava lakia.  Jos maassa on eutanasian salliva laki, on lääkärin työnsä tehtävä.  

Päättähän lääkäri Suomessakin ihmisten elämästä. Lääkäri voi laittaa potilaan tietoihin elvetyskiellon.  Laittaa potilaan sellaisern sasttohoitoon,

ettei potilasta enää nesteytetä, jolloin potilas kuolee parissa viikossa.

Lääkärit joutuvat tekemään päätöksiä, vaikeita päätöksiä.

Moraalitonta lakia ei kuulu totella. Sen pitäisi jokaisen tietää n-Saksan tapahtumien jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi miettiä, mitä tuollainen ratkaisu, että ottaa tuon vaikka masennuksen tai raajojen halvaantumisen vuoksi, tekee läheisille. Siis vanhemmille ja mahfollisille lapsille. 

Lapsilta ei pitäisi viedä vanhempaa, enkä itse kannata eutanasiaa ollenkaan. Mutta oman vanhemman kuolemasta olen selvinnyt ihan hyvin nuorena aikuisena.

Vierailija
384/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut asia on varma että kaikki muuttuu ja mikään ei pysy samana kaikessa. Kyllä se aurinko joskus paistaa siihen risukasaakin. Ylhäältä tullaan alas ja siitä ylös ja taas uudestaan kaikki 

Vierailija
385/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jotkut täällä on olleet 10v masentuneita. Mä oon ollut 20 vuotta masentunut ja kohta 20 vuotta kantanut sitä surua ja taakkaa mitä toisen itsemurha on tehnyt. Silti en halua eutanasiaa masennuksen takia. Se olisi yksinkertaisesti väärin."

Ei sinulla silti ole oikeutta päättää tätä asiaa toisten puolesta eikä myöskään syyllistää niitä, jotka eivät jaksa elää ja haluavat pois.

Ei myöskään sinun läheisilläsi ole oikeutta vaatia sinua elämään kärsimystesi kanssa vain sen vuoksi, ettei heille tulisi paha mieli.

Mikä sua on tähän mennessä estänyt? Itsemurhan tekeminen on äärimmäisen helppoa.

Miksi senkin pitäisi muka olla yhteiskunnan velvollisuus ja tehtävä? 

Kaltevalla pinnalla ollaan jo kaikissa maissa, joissa eutanasia (ihmisen tappaminen) on sallittua ja mitä seuraavaksi? Kaikki köyhät eutanasiajonoon?

Vierailija
386/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on oikeustoimikelpoinen, niin hänen omaa elämää koskevat asiat kuuluisi on hänen itsensä päätettävissä. Ketään ei pitäisi pakottaa elämään muitten mieliksi.

Vierailija
387/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun veljeni teki itsemurhan, kun hänen kaksisuuntaista mielialahäiriötään ei saatu kuriin, vaikka ihan kaikki mahdollinen apu hankittiin. Meille perheenjäsenille olisi ollut helpompi, jos olisi saanut eutanasian. Varmasti hänelle itselleen myös. En kestä ajatella kuinka peloissaan hän on ollut juuri ennen tekoaan.

Ymmärrättekö, että psyykkisesti parantumattomasti sairaat yleensä lähtevät täältä tavalla tai toisella joka tapauksessa? Veljeni sentään valitsi sellaisen tavan, joka ei aiheuttanut vaaraa tai traumoja sivullisille. Aina se ei mene niin.

Vierailija
388/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eh, voisko joku käydä kertomassa ukkolalle ettei kaltevan pinnan argumentti ole tavallista pätevämpi argumentti vaan yksi monista argumentointivirheistä. Eli lähdetään vetämään perusteettomia uhkakuvia siitä että jos tää sallitaan niin kohta sallitaan tuo ja toi ja ties mitä.

Toinen noihin yhdistyvä argumentti näyttää olevan olkiukko jossa ohitetaan kalteva pinta ja maalataan suoraan se perustelematon kärjistetty uhkakuva mitä tapahtuu.

Molemmat on siis argumentointivirheitä. 

Muissa maissa on käynyt just niin että alunperin eutanasia sallittiin vain tiettyihin sairauksiin ja nyt jo masennukseenkin. Hesarissa oli juttua siitä. Ja tää hollantilaisnaisen tapaus on myös esimerkki realisoituneesta uhkakuvasta. Tää tapahtuu EU:ssa ja me ollaan EU:ssa. 

Miksi näet sen uhkakuva

Näen sen uhkakuvana koska mulla on lapsi ja pelkään että hänellä olisi nuorena aikuisena masennuskausi jonka aikana haluaisi kuolla ja yhteiskunta antaisi hänelle eutanasian sen sijaan, että masennus hoidettaisiin kuntoon. 

Esim. Miki Liukkonen haki viimeiseen asti apua eikä sitä saanut kunnollista, ennen kuin teki itsemurhan. 

Ei ole eettistä antaa kuolinapua ennen kuin sairautta on kaikin keinoin yritetty parantaa. Masennuksesta voi parantua, myös vakavasta. 

Abortti voidaan tehdä monista syistä, muun muassa siksi, että raskaus vaarantaa raskaana olevan hengen, tai sikiö havaitaan elinkelvottomaksi. Jos jokin kasvaa toisen ihmisen sisällä, ei voida pakottaa häntä ottamaan raskauden ja synnytyksen riskejä omalle keholleen ja elämälleen. Synnytykseen voi tänä päivänäkin kuolla ja siinä voi vammautua. Lisäksi jos on esim. Päihde / mielenterveysongelmainen joka itse tietää ettei kykene huolehtimaan itsestään saatika lapsesta tai on vaikka narsisti tai psykopaatti, eikä koe rakkautta eikä halua lasta, niin on parempi teettää abortti raskauden alkuviikoilla kun kyseessä on vasta alkio jonka aivot eivät ole lähellekään täysin kehittyneet kuin synnyttää mahdollisesti syntymästään huumeriippuvainen ja huumeiden vammauttama lapsi joka otetaan pois synnärillä ja elää koko elämänsä hylättynä laitokseen. Mun tuttu oli töissä Sofialehdossa ja sanoi että ei ikinä unohda kuinka ne vauvat huusivat kivusta kun oli huumevieroitus. 

Olen itse tehnyt nuorena raskauden keskeytyksen raskausviikolla 5 eli alkiovaiheessa eikä siitä jäänyt mitään traumoja kenellekään. Kukaan ei kärsinyt eikä syntynyt valtavia kuluja yhteiskunnalle taas yhdestä lapsesta josta äiti ei olisi voinut huolehtia ja joka olisi elänyt elämänsä tietäen että oma äiti on antanut pois. Pahinta on jos äiti ei kykene antamaan lasta pois mutta ei kykenekään huolehtimaan ja jopa pahoinpitelee tai surmaa lapsen. Olet varmaan lukenutkin näistä karseista tapauksista. 

Mielestäni eutanasia tulee sallia kuolemansairaille joilla on kestämättömiä fyysisiä kipuja eikä mitään toivoa paranemisesta. Ei masentuneille. Abortista en enempää jauha. 

Vierailija
389/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on sinun mielipiteesi ja todennäköisesti hyvin nuoren ihmisen mielipide. Et sinäkään voi yleistää oman sisäisen mielipiteesi mukaan ihmisiä ajattelemaan kanssasi täsmälleen samalla tavalla ."

Olen kyllä jo viisikymppinen ja ollut nuorena itsekin itsemurhan partaalla ja saanut sitä kautta ymmärrystä siihen, miltä se tuntuu, kun ei jaksa elää eikä pysty välittämään siitä, kuinka läheiset joutuvat kärsimään. Ennen omaa kokemustani pidin itsemurhan tekijöitä itsekkäinä.

Tietenkin jokaisella on oikeus ajatella asioista omalla tavallaan. Mutta kyllä jokaisella pitäisi oman elämän kohdalla olla oikeus päättää, milloin on saanut elämästään tarpeekseen. Kaikki eivät tätä elämää loppuun asti kestä ja heitä kohtaan meillä pitäisi olla armollisempi suhtautuminen.

Mutta yhtä lailla pitäisi auttaa niitä, jotka haluavat elää. Liian paljon avun hakijoita on jätetty heitteille.

Vierailija
390/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa siellä murha piikillä olla pian lapsetkin jonossa ,jos tuntee itsensä erilaiseksi.Helppo itsemurha olisi politiikkojen laillistettu piikki, kuka näitäkin edistää pitäisi itse viedä hoitoon.Mitä korva kuulkoon ja silmä näkee olkaahan tarkkana.

Se olisi kai sitten se kuuluisa jälkiabortti? yllä sillekin joku kiva nimi varmaan keksittäisiin, että tappaminen kuulostaisi vain semmoiselta mukavalta puuhalta 

Vierailija
391/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on oikeustoimikelpoinen, niin hänen omaa elämää koskevat asiat kuuluisi on hänen itsensä päätettävissä. Ketään ei pitäisi pakottaa elämään muitten mieliksi.

Vakavasti masentunut ei ole siinä kunnossa että voisi päättää. 

Vierailija
392/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole yhtään mitään kuolemaa vastaan, mutta sen on ehdottomasti tapahduttava itsemurhan muodossa. Valtiolle ei voi antaa sellaista valtaa, joka mahdollistaa mielivaltaiset teot. Muista maista nähdään, että kun tappaminen sallitaan laissa niin sitä aletaan käyttämään vaikka minkälaisissa tilanteissa.

Anna yksi esimerkki?

Kelpaako sulle saksa toisen maailmansodan aikana. Hommahan lähti liikkeelle ihan vaan viattomana eutanasian tarjoamisena vammaisille ja hulluille 

Just. Vertaat saksalaisten tekemää väestöjen tuhoamista eutanasiaan. Ei ole millään tavoin sama asia.

Vierailija
393/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole yhtään mitään kuolemaa vastaan, mutta sen on ehdottomasti tapahduttava itsemurhan muodossa. Valtiolle ei voi antaa sellaista valtaa, joka mahdollistaa mielivaltaiset teot. Muista maista nähdään, että kun tappaminen sallitaan laissa niin sitä aletaan käyttämään vaikka minkälaisissa tilanteissa.

Anna yksi esimerkki?

Kelpaako sulle saksa toisen maailmansodan aikana. Hommahan lähti liikkeelle ihan vaan viattomana eutanasian tarjoamisena vammaisille ja hulluille 

Niin, monta miljoonaa tapettiin mielivallan takia. Siihen mielivaltaahan se täällä Suomessa menee jos eutanasialaki tulee. Homma karkaa käsistä. 

Vierailija
394/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän puolue tekee  murhapiikkiä kannattavamman myyntipuheen?Kuka kannattaa kuolemaa edistävää ratkaisua ennenaikaisesti,ei tunne Jumalaa.

Vierailija
395/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa suurin itsemurha kuolleisuus.Tämä vielä helpottaa tilannetta ,jos tuolla Hollannissa tapetaan jo 12 vuotiaitakin  kun vaan sattuu tuntemaan niin.Kaikkia joita vit,,, tai missa tilassa elämäänsä voi tappaa itsensä kun nyt vaan sattuu haluamaan.Tähän se menee kunpirulle antaa pikkusormen vie se koko käden.

Toi on aivan sairasta. Aivot kehittyy 25-vuotiaaksi, joillakin kauemmin. Ei anneta ihmiselle tilaisuutta kasvaa ja toipua vaan murhataan. 

Vierailija
396/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joku tekee sen itse yllättäen, samoja ajatuksia pyörii päässä, mutta ainakaan ei ole tällaista hirveää aikaa etukäteen jonka aikana asialle voi vielä yrittää jotain tehdä. Jos mun lapsi, aikuinenkin, olisi jossain sairaalassa odottamassa eutanasiaa masennuksen takia, ties miten epätoivoisesti yrittäisin sinne rynniä sen estämään."

Niin kauhea ajatus kuin tuo onkin, niin eikö eutanasia ole toisaalta mahdollisuus niille läheisillekin? Monet tähän ratkaisuun päätyvät lähtevät aivan varoittamatta, hyvä jos kirjeen jättävät. Tuon odotteluajan voisi käyttää siihen, että pyrkisi ymmärtämään miksi oma lapsi on päätynyt tähän ratkaisuun, sen sijaan että yrittäisi jyrätä hänen tahtoaan omalla pärmäröinnillään ja 'kyllä minä tiedän paremmin' -asenteella.

Lapset on meillä vain lainassa.

Vierailija
397/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun veljeni teki itsemurhan, kun hänen kaksisuuntaista mielialahäiriötään ei saatu kuriin, vaikka ihan kaikki mahdollinen apu hankittiin. Meille perheenjäsenille olisi ollut helpompi, jos olisi saanut eutanasian. Varmasti hänelle itselleen myös. En kestä ajatella kuinka peloissaan hän on ollut juuri ennen tekoaan.

Ymmärrättekö, että psyykkisesti parantumattomasti sairaat yleensä lähtevät täältä tavalla tai toisella joka tapauksessa? Veljeni sentään valitsi sellaisen tavan, joka ei aiheuttanut vaaraa tai traumoja sivullisille. Aina se ei mene niin.

Miten se teille olisi ollut helpompaa? Aiheutuiko siitä jotain ylimääräisiä kuluja vai kuvitteletko että veljseis olisi jotenkin puoliksi jäänyt eloon jos yhteiskunta hänet olisi tappanut? 

Suru on sama kun läheinen kuolee ja liian aikainen kuolema aiheuttaa omaisissa monin kertaisen surun. Ei se yhteiskunta sitä surua poista 

Jotenkin täällä Suomessa nykyään ajatellaan valtion olevan joku kaikkivoipainen, jonka varaan ihan liian monet heittävät elämänsä 

Vierailija
398/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, jos ihmiset eivät joudu tekemään itsemurhia hyppimällä junien alle. Kyllä yhteiskunnan tulee antaa arvokas kuolema elämänhalunsa pitkäaikaisesti menettäneille.

Vierailija
399/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna yksi esimerkki?

No, en ole tuo kommentoija mutta: 

Keski-ikäinen työtön on masentunut. Hän ei saa hoitoa masennukseen ajoissa vaan jonottaa. Keskivaikea masennus kroonistuu ja kun hän pääsee hoitoon eli akuutille hoidontarpeen arvioon, hänen masennuksensa on jo vakava. Hän ilmoittaa tekevänsä itsarin. Lääkäri katsoo että on jo vanha ja työtönkin, ei ole lapsiakaan, ei puolisoa,  on vakavasti masentunut. Jonoissa hoitoon on lapsia ja nuoria sekä nuoria aikuisia. Kokeillaan lääkehoitoa ja passitetaan kotiin. No, lääkkeet ei tehoa niin lääkäri ehdottaa eutanasiaa ja vaikeasti masentunut sen haluaa, koska vaikeasti masentuneet haluavat kuolla. Homma hoidettu ja jonoa vähän purettu. 

Tai jos noin nopeasti ei käy niin jossain 5-10v hoidon jälkeen kun potilas edelleen haluaa kuolla koska hoito on ollut huonoa, niin sitten suostutaan se eutanasia antamaan kun " ei tuo parane ". 

Vierailija
400/791 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

my body my choice

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan