Mies ei haluakaan lasta
Olen vaikeassa tilanteessa. Olemme seurustelleet kolme vuotta. Mies on tiennyt lapsitoiveeni jo suhteen alusta, sillä ikäni puolesta (silloin 37 v.) olin tilanteessa jossa tämä oli ainut vaihtoehto; olla rehellinen toiselle mitä toivoo.
Hän ilmoitti kolmen vuoden seurustelun jälkeen ettei pysty isäksi sittenkään vaikka on uskonut että pystyy. Mies rakastaa kuitenkin minua eikä halua kuitenkaan laskea irti tai lopettaa suhdetta.
Minä olen toivonut perhettä ja koen että minut on petetty. Mutta rakastan miestä, hän on elämäni mies. Mies taas sanoo että halusi mun onnellisuutta mutta että ei pystykään isäksi. Perhehaavetta minun on niin vaikea kuvitella ilman häntä sillä hän sytytti halun saada lapsi. Aiemmin sitä ei minulla ollut...
Mitä ihmettä teen? Olo on kuin vankilassa...
Jätän suuren rakkauteni vai hyväksyn sen että lasta minulle ei tule?
En pääse päässäni ulos tästä kehästä tällä hetkellä...
Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Kaikki näkökulmat voi auttaa eteenpäin...
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei naisilla ole mitään synnyinoikeutta lasten hankkimiseen. Miehillä ei ole mitään velvollisuutta lahjoittaa naisille siementä lapsia varten.
Ei todellakaan ole. Muista kuitenkin olla rehellinen lapsettomuussuunnitelmistasi sille toiselle.
Miksi? Se on miehen oma asia, samalla tavalla kuin se on naisen oma asia käyttääkö hän pilleriä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mies syyllistyi harhaanjohtamiseen ja petokseen. Onneksi oman exäni aikaan olin vielä niin nuori, etten menettänyt mitään tuollaisen "en haluakaan lapsia"-mieslapsen kanssa. Arvaatko mitä eromme jälkeen tapahtui? Toinen nainen tuli hänelle vahinkoraskaaksi ja nykyään hän on ihan vastuullinen isä.
Ai samalla tavalla kuin miljoonat naiset joilla on "ehkäisy pettänyt" vaikka he ovatkin tarkoituksella jättäneet pillerit salaa pois.
Mitä tuosta seuraa? Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne tuossa iässä. Millä todennäköisyydellä löydät ajoissa uuden miehen jonka kanssa tehdä lapsi? Itsellinen äitiys alkaa olla liian myöhäistä sekin.
Paha sanoa. Vähän mulkku temppu mieheltä.
Ei se ollut mikään "mulkku temppu". Kyllä miehenkin mieli voi ihan aidosti muuttua. Silloin se ei ole mikään "temppu". Näissä asioissa on parempi olla rehellinen, kuin alkaa johonkin toisen mieliksi.
On se varmaan mahdollista. Itse uskon että tervepäisen keski-ikäisen ihmisen mielipide ei tee 180 asteen käännöstä noin isossa asiassa kolmen vuoden aikana. En vain usko siihen ellei taustalla ole esim. mt-ongelmia, mutta kai se voi olla mahdollista.
Miksi ei tekisi? Ehkäpä hän on nähnyt kuinka huono äiti naisesta tulisi, ja se on ajanut mielen siihen tilaan ettei ainakaan tee hänelle lapsia.
Meil oli tällainen tilanne miehen kaa. Olin 25. Saatiin lapsi kun olin 27. Sen jlk toisen. Nyt pohditaan kolmatta ja itse jarruttelen. Olen 36.
Muutama seikka. 37-lapseton nainen on jo päättänyt että on lapseton, lapsen saamista tuolla iällä ei voi mitenkään pitää varmana. ( ja ei tietenkään lapsen saaminen ole varmaa missään iässä, mutta nuorempia voidaan auttaa enemmän.) Kirjoitit että tämä nykyinen mies sai sinut haluamaan lapsen, eli etkö halunnut lasta ennen? Jos oikeasti haluat lapsen, niin itsellisenä naisena pääset hoitoihin yksityisellä, kävin konsultaatiossa mahdollisimman pian.
Kerroit että tunnet olosi petetyksi? Eli mitä mies oli sinulle luvannut tarkalle ? Ja miksi ihmeessä olette odotelleet näin kauan muutenkaan, oliko tähän mitään järkevää syytä?
Omassa ystäväpiirissä on monenlaista versiota tästä:
- Yksi kaveri erosi pitkästä suhteesta 36-vuotiaana samasta syystä kuin sinulla. Ei löytänyt uutta kumppania eikä halunnut hankkia lasta yksin, joten on nyt 15 vuotta myöhemmin vähän katkera
- Yksi kaveri rakastui 25-vuotiaana itseään 15 vuotta vanhempaan mieheen jolla oli jo 3 lasta eikä missään tapauksessa halunnut lisää lapsia. Ovat edelleen naimisissa ja onnellisesti mutta ystäväni suree välillä sitä, että päätös pitää kiinni rakkaudesta tarkoitti, että hän jäi ilman lapsia
- Yksi kaveri erosi vähän päälle kolmekymppisenä pitkästä avoliitosta. Löysi tosi nopeasti uuden kumppanin ja ehti vielä hankkia 3 lasta
Et voi tietää mitä käy jos jätät miehen tämän takia. Mutta toisaalta et myöskään tiedä miten paljon myöhemmin kadut jos et edes yritä saada toivomaasi lasta
Kaverini otti 35 -vuotiaana eron, koska miehensä ei halunnut lasta. Liitossa ei kuulemma ollut muuta ongelmaa. Nyt reilut viisi vuotta myöhemmin hänellä on uusi liitto ja kaksi lasta.
Kerro miehelle että käyt kuitenkin hedelmöityshoidoissa ja ei ole pakko osallistua eli voit hankkia lapsen lahjasoluilla.
Välttämättä et enää saa lapsia. Vaikeaa siis sanoa, onko OK että mies ei halua niitä.
Jos mies suuttuu kun kerrot yrittäväsi lasta, sittenpä suuttuu. Kerro että sinäkin suutuit kun hän kertoi ettei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä 43 vuotias, raskaana ensi kertaa.
Ymmärrät varmaan itsekin, että olet poikkeus. Raaka fakta on se, että 35 jälkeen naisen hedelmällisyys romahtaa.
Ilmeisesti tätä ei naiset oikein ymmärrä, kun jukkisuudesta tutut henkilöt saavat vauvoja reilusti yli 40v. Toki koskaan ei kerrota, millaisten hoitojen jälkeen. Ja tottakai myös julkkiksissa on poikkeuksia jotka raskautuvat ilman hoitojakin
Kyllä tuosta aloituksesta hieman sellainen pieni provokaatio haiskahtaa. Mun mielestä voi vähän epäillä myös naisen lapsihaluja, kun passiivisesti vain odotellaan viimeiset potentiaalisesti hedelmälliset vuodet ja sitten syytetään yksin miestä. Yleensä jos haluja oikeasti on, näitä asioita selvitellään hyvin tarkkaan, eikä jäädä virran vietäväksi. Mutta tottakai mies on yksin sika ja valehtelija kun mammaraati
Mutta aloituksen mukaanhan juuri tämä mies sytytti halua lapsen hankkimiseen, mitä ei aiemmin ollut :D
Ihan läppä koko provo.
Kunhan haluttiin päästä haukkumaan miehiä.
Näissä ketjuissa ei ole kyse totuudesta, tärkeintä on keskustella miehistä sillä näin voi tapahtua.
Keskustelulla tarkoitan miesten haukkumista, tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo teki 46 vuotiaana lapsen. Sun mies ei vielä tiedä että haluaa lapsen. On itse sen verran lapsellinen vielä. Todennäköisesti kun miehellesi tulee ikää, tajuaa lapsen merkityksen ja haluaa sen. Tekee kuitenkin sen nuoremman kanssa kun sun aika on ohi.
ihmiset on itsekkäitä. Nuorempana lasta ei haluta- oman vapauden takia. Vanhempana kun ei enää ole kysyntää kun rupsahtaa kaikki paikat, ei jää enää muuta kuin kaipuu nuoruuteen jonka voit elää ainoastaan osittain uudelleen vain lapsen kautta.
Jätä se mies. Ansaitset vielä paremman; sekä lapsen.Petos on jo tapahtunut.
Oletetaan että mies ei ole ap:tä mitenkään reilusti nuorempi vaan noin saman ikäinen (40 v). Kuinka moni mies oikeasti tuossa iässä on vielä sitä mieltä että ei lapsia nyt, mutta ehkä sitten joskus? Tä
Miksei muka voi? Aina voi vaihtaa puolta ja etsiä nuoremman naisen, joka synnyttää ne vauvat. Harkitsen tuota muutenkin, kun miestarjonta on mitä on ja olisi kiva jakaa kuitenkin elämä kumppanin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ketju taas valaisee keskivertomaisen mielenmaisemaa. Tärkeintä ei ole rakkaus, vaan minämimäminä ja minun lisääntymiseni.
Ollaan nyt rehellisiä....
mitä muuta naisilla on?
Hei AP! Minkä ikäinen sun avomies on?
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne tuossa iässä. Millä todennäköisyydellä löydät ajoissa uuden miehen jonka kanssa tehdä lapsi? Itsellinen äitiys alkaa olla liian myöhäistä sekin.
Paha sanoa. Vähän mulkku temppu mieheltä.
Vai muutti mieltään. Enpä usko. Lähde niin kauan, kun sinulla vielä on toivoa saada lapsi. Tiedän yhden tapauksen, jossa aviomies kiivaasti vastusti lapsen saamista. Nainen lähti ja löysi sopivan miehen ja sai lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on sinulle tärkeämpä, saada lapsi (vaikka yksin) vai elää tuon miehen kanssa? Jos lapsen haluat, on toimittava nyt eikä mitään takeita ole onnistumisesta.
Itse en luottaisi tuollaiseen mieheen pätkääkään. Varmasti tämä kuvio oli jo alunperin täysin suunniteltu juttu. Joo, joskus myöhemmin, Ehkä. Katsotaan sitten...
Vierailija kirjoitti:
Aloita vaikka pohtimalla, onko juuri sinun ja/tai miehesi geenit sellaisia, että maailmalle on mitään hyötyä niiden levittämisestä. Perinnöllisiä sairauksia? Jos on heikkouksia, jätä levittämättä ja teet ihmiskunnalle palveluksen.
Ihmisiä on jo tarpeeksi / liikaa.
Suomessa on nimenomaan liian vähän lapsia. Liikakansoitusta on jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Aikooko mies mennä sterilisaatioon vai onko jo mennyt? Sano, että sinä et ainakaan huolehdi ehkäisystä ja tee päätös miehen suhtautumisen perusteella. Minä yrittäisin raskautta, miehen kanssa tai ilman. Jos jäät 'vapaaehtoisesti' lapsettomuuteen, mies voi sinut kuitenkin jättää myöhemmin ja perustaa perheen jonkun toisen kanssa. Ja se sattuu...
Sitä tapahtuu aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Hoh-ho-jaa... joka päivä naiset täällä avautuvat... samat tarinat pyörii edestakaisin! Eikö naiset lue näitä tarinoita ja ota opiksi, jotta välttyisivät itse näiltä? Ihan sama minulle, ei kiinnosta yhtään!
Monet asiat, joista palstalla kirjoitetaan, ovat yleisinhimillisiä. Niitä tapahtuu tavallisille ihmisille . Osa on nähnyt niitä tapahtuvan sukulaisille ja tutuille.
Ei ole hankala tilanne. Miehellä on oikeus muuttaa mieltä vaikka huijatuksi tulit. Tekisin päätelmät ja lapsen yksin. Ei tuosta ehyttä enää saa. Mutta miksi nämä kolme vuotta odotit?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on trolli. Ei kukaan 37-vuotias nainen ole niin tyhmä, että jää vuosikausiksi odottelemaan.
No kun monilla on virheellisiä käsityksiä näistä asioista. Some ja media hehkuttavat julkkisten myöhäisellä iällä saamia vauvoja ja niin elokuvatkin tekevät. Todellisuus on karumpi.
Sama homma kävi aikanaan muuten, mutta ikää sillon 34. Kuusi vuotta yhteistä matkaa takana ja matka päättyi siihen. Toive omasta lapsesta oli niin vahva. Vuoden päästä siitä satuin tapaamaan kivan miehen ja parin vuoden päästä odotettiin esikoista - yhteisestä halusta. Vanhassa suhteessa olisin katkeroitunut.