Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko muistisairas päästä läpi pääsykokeista? Olen huolissani puolison muistista ym

Vierailija
17.04.2024 |

Pitkä teksti, älä lue jos pitkät tekstit ärsyttää.

Mies on ollut jo pitkään hieman hajamielinen, mutta tilanne on nyt pahentunut lyhyessä ajassa melko paljon. Ei muista mitään tapaamisia tms, ellei laita niistä itselleen hälytystä heti. Jos esimerkiksi kirjoittaa autonhuoltoajan paperille ja ottaa paperista kuvan (että ei lappua tarvitse kantaa mukana), seuraavana päivänä tuskailee ettei löydä lappua mistään. Ei muista ottaneensa siitä kuvaa. Tai ei muista että varatun lääkäriajan näkee lääkäriaseman sovelluksesta tai sieltä tulleesta viestistä.

Ihan viime aikoina on ollut useita kertoja että ollaan puhuttu jostain asiasta vaikka lapseen, taloon tms liittyen, pohdittu jotain asiaa yhdessä miehen kanssa. Parin päivän päästä mies voi sanoa ettei hän ole kuullut koko asiasta, eikä oikeasti muista yhtään kuulleensa ja sanoneensa siitä mielipiteensä jne. 

Kun olen sanonut että olen huolissani hänen muististaan, suuttuu. Hänessä ei ole vikaa. Ja samalla huomaan että hän on alkanut kierrellä asioita, esimerkiksi jos ihmettelen miksi hän on vienyt jonkun ehdottomasti sisälle kuuluvan tavaran varastoon, hän ohittaa asian sanomalla että mehän yhdessä sovittiin että se viedään sinne.. eikä olla sovittu.

Työssään hän on hyvä, hallitsee isoja kokonaisuuksia enkä tiedä onko siellä tullut ongelmia. Tuskin kertoisi jos olisi. Kerran olen kuullut hänen työkaverinsa ihmetelleen miten niin hän ei muistanut työkaverin jäävän vuorotteluvapaalle puoleksi vuodeksi. Mies kuittasi sen sillä ettei vaan ole painanut mieleensä kaiken maailman poissaoloja.

Nyt on pari kertaa ollut ihan ihmeellisiä hahmotusongelmia, eli hän vaikka puhuu minulle jostain kirjautumisongelmasta ja kertoo miten itselleen huipputärkeä iso juttu X menee pieleen, jos ei pääse kirjautumaan. Oli silti vaan valmis odottamaan että meneekö homma pieleen, kunnes sanoin että täytyyhän sun etukäteen selvittää se kirjautumisasia atk-tuelta... Ihan hämmästyi että niin joo, niinhän sen voi tehdä, ei tullut mieleenkään! Ja selvitti. En ymmärrä miten hän olisi vaan antanut olla, ei mitenkään hänen tapaistaan olla tajuamatta tuota.

Työstressiä tms ei ymmärtääkseni ole, ei muutenkaan kuormitusta tai väsymystä, on muuten perusterve jne. Ikää 50+. Hänellä oli pääsykokeet erääseen koulutukseen ja on niitä asioita opiskellut, ja mietinkin että jos ne läpäisee niin voiko muistiasiat unohtaa? Kun selvästi on kyennyt asioita opettelemaan ja muistamaan. Tosin pelkään että meneekö pääsykoe huonosti tämän takia.

Olen pyytänyt miestä menemään muistitestiin työterveyden kautta mutta on tosiaan suuttunut. "Mene itse!" on vastaus. Tai että hän ei mene jos en minä mene. Mutta tätä kirjoittaessa aika selvää näköjään että ongelmia on.

Kommentit (221)

Vierailija
161/221 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vastata kun minun ex miehellä oli vastaavat oireet kuin ap:n miehellä. Oireet paheni, mutta ne olivat alussa kuten ap kertoo. Erottiin tämän vuoksi kun olimme 45v. Lopussa mies kävi jo minuun käsiksi ja oli verbaalisesti agressiivinen. 

Yritin saada miestä hyvällä ja pahalla muistitestiin ja lääkäriin, koska aloin jo epäilemään muistihäiriöitä lisäksi persoonallisuushäiriötä. Hänellä alkoi tulla myös harhoja. Näki olemattomia (tavarat liikkuu itsestään) ja kuvitteli että petän työpaikan miesten kanssa vaikka en ikinä pettänyt. Hänellä meni lähimuisti. Ei muistanut viimeisen vuoden aikana tapahtuneita asioita. Kysyi esim milloin ne tyttären ylioppilasjuhlat pidetään ja jouduin muistuttamaan että ne juhlat oli vuosi sitten.

En saanut häntä lääkäriin. Nyt en ole nähnyt häntä pariin vuoteen, en haluakaan. Lähettää välillä minulle viestejä jotka ovat vainoharhaisia (kuvittelee että ryöstän häneltä rahaa ja tavaroita vaikka ei olla nähty pariin vuoteen) ja jotenkin kuvittelee että olen yhä osa hänen arkeaan ja haluaisi tulla luokseni käymään. 

Mutta et ole ap yksin. Voi olla että miehesi ongelmat vasta alkavat nyt ja pahenevat pikkuhiljaa. Suosittelen tekemään varasuunnitelman eron varalle. 

Vierailija
162/221 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset tsempeistä. Katsotaan miten asiat etenee ja eteneekö, nyt mies on tosiaan täysin normaali.

Mitään eroa en nyt kyllä ala edes miettiä, enkä suunnitella. Hassu ajatuskin. En todellakaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/221 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

👍

Vierailija
164/221 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä että asiat etenee

puhuiko mies lääkärissä muistiongelmistaan?

Vierailija
165/221 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua mutta ongelmia näkyy tosiaan olevan ja on syytä mennä muistitutkimuksiin. Toinen vaihtoehto stressi, onko sellaista? Työuupumus?

Vierailija
166/221 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti tutkimukseen.

Pääsykokeista ei niinkään huolta. Jos muistisairaus on jo tuolla tasolla, ei läpäise kokeita.

Voi ihan hyvin läpäistä. Katsos kun järki toimii, vaikka muisti ei. En ole muistanut jtn 15 vuoteen mitään lähitekemisiäni, mutta olen opiskellut tänä aikana 4 tutkintoa. Pärjään hyvin töissä, koska ei tarvitse muistaa mitään. Tarkistan asian paperista. Mutta en muista kopiointihuoneessa miksi olen siellä.

Vierailija
167/221 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti tutkimukseen.

Pääsykokeista ei niinkään huolta. Jos muistisairaus on jo tuolla tasolla, ei läpäise kokeita.

Voi ihan hyvin läpäistä. Katsos kun järki toimii, vaikka muisti ei. En ole muistanut jtn 15 vuoteen mitään lähitekemisiäni, mutta olen opiskellut tänä aikana 4 tutkintoa. Pärjään hyvin töissä, koska ei tarvitse muistaa mitään. Tarkistan asian paperista. Mutta en muista kopiointihuoneessa miksi olen siellä.

Pääsykokeissa ei oikeita vastauksia voi tarkistaa pääsykoemateriaalista. Ne täytyy muistaa.

Vierailija
168/221 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saman tyyppiset oireet oli äidillä kun muistisairaus alkoi ja nopeasti eteni. 

Vierailija
169/221 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyvä että asiat etenee

puhuiko mies lääkärissä muistiongelmistaan?

Ei puhunut. Mutta pään magneettikuva nyt tulossa kuitenkin, se pääasia.

En nyt enää itse usko koko muistisairauteen. Pikemminkin ehkä lukustressi, joka helpotti nyt. Ja nyt kaikki tuntuu olevan täysin normaalisti.

Ap

Vierailija
170/221 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tuo suuttuminen, kun omainen ottaa muistiasian puheeksi, viittaa vahvasti Alzheimerin tautiin. Lewyn kappaleen tauti alkaa ihan eri oireilla, samoin verisuoniperäinen muistisairaus. Olisi hyvä saada henkilö lääkäriin vaikka jonkun muun asian takia ja siinä sivussa voisi lääkäri havaita muistiongelman. Lääkitys olisi syytä saada mahdollisimman pian. Sairaus on tosi karmea eikä kukaan uskoisi, että kuinka pienistä selkeistä unohteluista se alkaa ja lopputulos on hyvin ikävä. Usein siinä kestää, ennen kuin potilas on valmis ottamaan vastaan apua. Ns. auringonlaskun vaihe muistisairaalla voi kestää vuosikymmenenkin ja olla täynnä itkua ja raivoa, kun ymmärtää vielä sairautensa. Myöhemmin tulee aika, jolloin ei enää ymmärrä sairastavansa muistisairautta. Hyvässä hoidossa potilas voi olla tasapainoinen ja tyyytyväinen. Sairastuneilla saattaa olla jotain itselleen hyvin tuttuja elämän osa-alueita, joissa muisti toimii edelleen, koska on ollut kova rutiini vuosikymmeniä. Esim. rahojen laskeminen saattaa olla tällainen, jos on tottunut työssään laskemaan rahoja ja on ollut hyvin tarkka ja täsmällinen. Myös muita taitoja saattaa jäädä jäljelle, esim. kädentaitoja, jos on ollut taitava käsillään tekemään. Käytännön taitoja saattaa myös olla pitkään, esim. naisella tiskirätti toimii kädessä hyvin, vaikka aivot olisivat sanoneet morjens jo kauan sitten. Leipomistaidot saattavat toimia, vaikka henkilö olisi muuten melko lailla muistamaton, niin jauhopussin nähdessään alkaa sujua. Joku hölmö lääkäri voisi jopa jatkaa ajokortin voimassaoloa täysin muistisairaalla, koska onnistuu jossain taidoissa lääkärissä hyvin ja osaa hämätä miellyttävällä käytöksellään. Muistitestit voivat olla riittämättömiä myöskin sellaiselle henkilölle, joka on tottunut käsittelemään tietoa ja hallitsee muistiinpainamisen tekniikoita. Voi päästä läpi, vaikka oikeasti on sekaisin.   

Vierailija
171/221 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrothan aloittaja väliaika tietoja.

Vierailija
172/221 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten, kun jotain kerrottavaa on. Tällä hetkellä minulla ei ole mitään huolta hänestä. Hyvä niin.

Ap

Vierailija
173/221 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten, kun jotain kerrottavaa on. Tällä hetkellä minulla ei ole mitään huolta hänestä. Hyvä niin.

Ap

Miksi huoli katosi yhtäkkiä? Ei tuollainen tilanne yhtäkkiä muutu.

Vierailija
174/221 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko muistisairaus oireilla noin että välillä vakavia oireita ja sitten ei mitään? Kuka tietää?

Vierailija
175/221 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään uutta? Tsemppiä ap joka tapauksessa.

T. muistisairaan puoliso

Vierailija
176/221 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtainen kokemukseni on vähän vastaavanlainen kuin aloituksessa. Pari kuukautta kestäneen vaativan työtehtävän aiheuttama stressitila vei muistin muulta normaalielämältä, mutta olo normalisoitui, kun tilanne oli ohi.  

Vierailija
177/221 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakohtainen kokemukseni on vähän vastaavanlainen kuin aloituksessa. Pari kuukautta kestäneen vaativan työtehtävän aiheuttama stressitila vei muistin muulta normaalielämältä, mutta olo normalisoitui, kun tilanne oli ohi.  

Näin se saattaa miehellänikin olla. Tuntuu nyt siltä. Tosin ei työn, vaan lukemisen takia.

Ap

Vierailija
178/221 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannekatsausta. Mies läpäisi pääsykokeet ja hyvällä tuloksella. Ilmeisesti tämäkin sulkee muistisairauden siis pois. Helpottunut olo! 

Ap

Vierailija
179/221 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko muistisairaus oireilla noin että välillä vakavia oireita ja sitten ei mitään? Kuka tietää?

Kyllä voi ja monilla sairaus etenkin alussa aaltoileekin. Läheinen välillä aivan selväjärkinen monta kuukautta, ei uskoisi muistisairaaksi. Välillä kausi että näki näkyjä, kompuroi ja kaatuili ja sekoili. Sitten taas kuukausia täysin selväjärkinen, kunnes taas sama kuvio toistui. 

Vierailija
180/221 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannekatsausta. Mies läpäisi pääsykokeet ja hyvällä tuloksella. Ilmeisesti tämäkin sulkee muistisairauden siis pois. Helpottunut olo! 

Ap

Kieltämättä vaikuttaa siltä, ettei muistisairaus kovin todennäköistä ole. Huomioon ottaen kertomasi, että oli miehelle uutta asiaa. Jos sen on noin hyvin sisäistänyt, ei vakavalta vaikuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä