Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko muistisairas päästä läpi pääsykokeista? Olen huolissani puolison muistista ym

Vierailija
17.04.2024 |

Pitkä teksti, älä lue jos pitkät tekstit ärsyttää.

Mies on ollut jo pitkään hieman hajamielinen, mutta tilanne on nyt pahentunut lyhyessä ajassa melko paljon. Ei muista mitään tapaamisia tms, ellei laita niistä itselleen hälytystä heti. Jos esimerkiksi kirjoittaa autonhuoltoajan paperille ja ottaa paperista kuvan (että ei lappua tarvitse kantaa mukana), seuraavana päivänä tuskailee ettei löydä lappua mistään. Ei muista ottaneensa siitä kuvaa. Tai ei muista että varatun lääkäriajan näkee lääkäriaseman sovelluksesta tai sieltä tulleesta viestistä.

Ihan viime aikoina on ollut useita kertoja että ollaan puhuttu jostain asiasta vaikka lapseen, taloon tms liittyen, pohdittu jotain asiaa yhdessä miehen kanssa. Parin päivän päästä mies voi sanoa ettei hän ole kuullut koko asiasta, eikä oikeasti muista yhtään kuulleensa ja sanoneensa siitä mielipiteensä jne. 

Kun olen sanonut että olen huolissani hänen muististaan, suuttuu. Hänessä ei ole vikaa. Ja samalla huomaan että hän on alkanut kierrellä asioita, esimerkiksi jos ihmettelen miksi hän on vienyt jonkun ehdottomasti sisälle kuuluvan tavaran varastoon, hän ohittaa asian sanomalla että mehän yhdessä sovittiin että se viedään sinne.. eikä olla sovittu.

Työssään hän on hyvä, hallitsee isoja kokonaisuuksia enkä tiedä onko siellä tullut ongelmia. Tuskin kertoisi jos olisi. Kerran olen kuullut hänen työkaverinsa ihmetelleen miten niin hän ei muistanut työkaverin jäävän vuorotteluvapaalle puoleksi vuodeksi. Mies kuittasi sen sillä ettei vaan ole painanut mieleensä kaiken maailman poissaoloja.

Nyt on pari kertaa ollut ihan ihmeellisiä hahmotusongelmia, eli hän vaikka puhuu minulle jostain kirjautumisongelmasta ja kertoo miten itselleen huipputärkeä iso juttu X menee pieleen, jos ei pääse kirjautumaan. Oli silti vaan valmis odottamaan että meneekö homma pieleen, kunnes sanoin että täytyyhän sun etukäteen selvittää se kirjautumisasia atk-tuelta... Ihan hämmästyi että niin joo, niinhän sen voi tehdä, ei tullut mieleenkään! Ja selvitti. En ymmärrä miten hän olisi vaan antanut olla, ei mitenkään hänen tapaistaan olla tajuamatta tuota.

Työstressiä tms ei ymmärtääkseni ole, ei muutenkaan kuormitusta tai väsymystä, on muuten perusterve jne. Ikää 50+. Hänellä oli pääsykokeet erääseen koulutukseen ja on niitä asioita opiskellut, ja mietinkin että jos ne läpäisee niin voiko muistiasiat unohtaa? Kun selvästi on kyennyt asioita opettelemaan ja muistamaan. Tosin pelkään että meneekö pääsykoe huonosti tämän takia.

Olen pyytänyt miestä menemään muistitestiin työterveyden kautta mutta on tosiaan suuttunut. "Mene itse!" on vastaus. Tai että hän ei mene jos en minä mene. Mutta tätä kirjoittaessa aika selvää näköjään että ongelmia on.

Kommentit (221)

Vierailija
221/221 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttina tuolle 220 numeron kirjoittelijalle. Voisitko toimittaa seuraavalla kerralla omaisen kokemuksen tilanteesta tutkivalle taholle. Joko kirjallisesti tai koettaisit soittaa ja selittää etukäteen asiaa. Diagnoosi voisi tulla helpommin kun tietävät mitä erityisesti tutkia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi