Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko muistisairas päästä läpi pääsykokeista? Olen huolissani puolison muistista ym

Vierailija
17.04.2024 |

Pitkä teksti, älä lue jos pitkät tekstit ärsyttää.

Mies on ollut jo pitkään hieman hajamielinen, mutta tilanne on nyt pahentunut lyhyessä ajassa melko paljon. Ei muista mitään tapaamisia tms, ellei laita niistä itselleen hälytystä heti. Jos esimerkiksi kirjoittaa autonhuoltoajan paperille ja ottaa paperista kuvan (että ei lappua tarvitse kantaa mukana), seuraavana päivänä tuskailee ettei löydä lappua mistään. Ei muista ottaneensa siitä kuvaa. Tai ei muista että varatun lääkäriajan näkee lääkäriaseman sovelluksesta tai sieltä tulleesta viestistä.

Ihan viime aikoina on ollut useita kertoja että ollaan puhuttu jostain asiasta vaikka lapseen, taloon tms liittyen, pohdittu jotain asiaa yhdessä miehen kanssa. Parin päivän päästä mies voi sanoa ettei hän ole kuullut koko asiasta, eikä oikeasti muista yhtään kuulleensa ja sanoneensa siitä mielipiteensä jne. 

Kun olen sanonut että olen huolissani hänen muististaan, suuttuu. Hänessä ei ole vikaa. Ja samalla huomaan että hän on alkanut kierrellä asioita, esimerkiksi jos ihmettelen miksi hän on vienyt jonkun ehdottomasti sisälle kuuluvan tavaran varastoon, hän ohittaa asian sanomalla että mehän yhdessä sovittiin että se viedään sinne.. eikä olla sovittu.

Työssään hän on hyvä, hallitsee isoja kokonaisuuksia enkä tiedä onko siellä tullut ongelmia. Tuskin kertoisi jos olisi. Kerran olen kuullut hänen työkaverinsa ihmetelleen miten niin hän ei muistanut työkaverin jäävän vuorotteluvapaalle puoleksi vuodeksi. Mies kuittasi sen sillä ettei vaan ole painanut mieleensä kaiken maailman poissaoloja.

Nyt on pari kertaa ollut ihan ihmeellisiä hahmotusongelmia, eli hän vaikka puhuu minulle jostain kirjautumisongelmasta ja kertoo miten itselleen huipputärkeä iso juttu X menee pieleen, jos ei pääse kirjautumaan. Oli silti vaan valmis odottamaan että meneekö homma pieleen, kunnes sanoin että täytyyhän sun etukäteen selvittää se kirjautumisasia atk-tuelta... Ihan hämmästyi että niin joo, niinhän sen voi tehdä, ei tullut mieleenkään! Ja selvitti. En ymmärrä miten hän olisi vaan antanut olla, ei mitenkään hänen tapaistaan olla tajuamatta tuota.

Työstressiä tms ei ymmärtääkseni ole, ei muutenkaan kuormitusta tai väsymystä, on muuten perusterve jne. Ikää 50+. Hänellä oli pääsykokeet erääseen koulutukseen ja on niitä asioita opiskellut, ja mietinkin että jos ne läpäisee niin voiko muistiasiat unohtaa? Kun selvästi on kyennyt asioita opettelemaan ja muistamaan. Tosin pelkään että meneekö pääsykoe huonosti tämän takia.

Olen pyytänyt miestä menemään muistitestiin työterveyden kautta mutta on tosiaan suuttunut. "Mene itse!" on vastaus. Tai että hän ei mene jos en minä mene. Mutta tätä kirjoittaessa aika selvää näköjään että ongelmia on.

Kommentit (221)

Vierailija
141/221 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsalohkodementiaa veikkaan. Voi olla muutakin, mutta nuo hahmotushäiriöt viittaa siihen. Sen periytyvyys on 100%

Otsalohkodementiaa minäkin veikkaan, mutta alapeukutin tuota loppua. Tästä sairaudesta on sekä vahvasti perinnöllinen, mutta myös täysin satunnainen versio. 

Alzheimeristakim on eri muotoja, vaikkei niistä niin vielä puhuta. Ulkomaisista julkaisuista löytyy tietoa ja joissain Suomenkin uutisissa asiaa sivuttu.

Läheisellä Alzheimerin epätyypillinen muoto (atypical Alzheimer) joka painottuu frontaalisesti otsalle, oireet pitkälle samanlaisia kuin otsalohkodementiassa. Ei niinkään muistioireita vaan enemmän toiminnanohjauksen, hahmotuksen, sanojen löytämisen jne ongelmia.

Puhutaan määrittämättömästä, tuolloin voi olla kahdesta eri muistisairaudesta piirteitä. Jossain vaiheessa piirteet toiseen vahvistuu ja saa oikean diagnoosin. Joskus mennään loppuun määrittämättömällä. 

Vierailija
142/221 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhuttiin, että mies menee lääkäriin. Kertoi, että päänsärkyä on lähes päivittäin. Täytyyhän tämä nyt tutkia, syy mikä tahansa. 

Ap

Hienoa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/221 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu 👍

Vierailija
144/221 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on stressistä, jota itse veikkaan. Kova stressi laskee muistia, keskittymistä ja lamauttaa toimintakykyä. Tuosta on kuitenkin toivuttavissa aika helposti, mikäli ei ajaudu burnouttiin. 

Vierailija
145/221 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti on stressistä, jota itse veikkaan. Kova stressi laskee muistia, keskittymistä ja lamauttaa toimintakykyä. Tuosta on kuitenkin toivuttavissa aika helposti, mikäli ei ajaudu burnouttiin. 

Tätä myös ajattelen. Koska nyt, kun pääsykoe on takana, mies on aivan erilainen eikä tällaisia "sekoamisia" ole ollut ollenkaan. Eikä ole samalla tavalla enää omissa ajatuksissaan.

Ap

Vierailija
146/221 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja menetkö mukaan lääkäriin?

Vierailija
147/221 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja menetkö mukaan lääkäriin?

En mene. Mies ei varmasti suostuisi, eikä ole nyt mielestäni muutenkaan tarpeen.

Ap

Vierailija
148/221 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsalohkodementiaa veikkaan. Voi olla muutakin, mutta nuo hahmotushäiriöt viittaa siihen. Sen periytyvyys on 100%

Otsalohkodementiaa minäkin veikkaan, mutta alapeukutin tuota loppua. Tästä sairaudesta on sekä vahvasti perinnöllinen, mutta myös täysin satunnainen versio. 

Alzheimeristakim on eri muotoja, vaikkei niistä niin vielä puhuta. Ulkomaisista julkaisuista löytyy tietoa ja joissain Suomenkin uutisissa asiaa sivuttu.

Läheisellä Alzheimerin epätyypillinen muoto (atypical Alzheimer) joka painottuu frontaalisesti otsalle, oireet pitkälle samanlaisia kuin otsalohkodementiassa. Ei niinkään muistioireita vaan enemmän toiminnanohjauksen, hahmotuksen, sanojen löytämisen jne ongelmia.

Puhutaan määrittämä

Epätyypillinen Alzheimer. 

Terveyskirjasto sanoo: Osalla sairastuneita oirekuva eroaa klassisesta, muistivaikeuksiin painottuvasta taudinkuvasta.

Yksi epätyypillinen sairausmuoto tunnetaan nimellä posteriorinen kortikaalinen atrofia (aivojen takaosien kuorikerroksen rappeuma), jolle on tyypillistä näönvaraisen hahmottamisen ja nähdyn tunnistamisen vaikeudet, mutta muisti säilyy pidempään kohtalaisen hyvänä.

Osalla oirekuva on puolestaan enemmän aivojen etuosiin, otsalohkojen vaurioon viittaava, jolloin impulssikontrollin häiriöt sekä toiminnanohjauksen ja kielelliset häiriöt hallitsevat oirekuvaa.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00699

Vierailija
149/221 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset oireet voivat liittyä myös masennukseen ja (työ)uupumukseen. Niihinkin on toki tärkeä saada hoitoa.

Vierailija
150/221 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että kannat huolta miehestäsi. Jatka samaan malliin. 

Muistitesti ei välttämättä kerro koko totuutta, jos mies tietää, minä vuonna eletään ja osaa piirtää kellotaulun.

Osan sairauksista voi todeta ja poissulkea verikokeilla, yms. 

Täällä on lueteltu muistisairauksien lisäksi monia muita sairauksia. Olisi hyvä teettää kunnon tutkimukset huomioiden sokeriarvot ja monet muut samalla kertaa.

Tsemppiä selvityksiin!

Vierailija
151/221 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa pääsykokeen asiat pitkältä ajalta, pääsykoe voi mennä hyvin muistiongelmista huolimatta. 

Osa unohduksista voi mennä stressin ja työmuistin täyttymisen piikkiin. 

Huolestuttavaa oli se, ettei keksinyt, mistä kirjautumisongelmaan saa apua. 

Vierailija
152/221 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaa pääsykokeen asiat pitkältä ajalta, pääsykoe voi mennä hyvin muistiongelmista huolimatta. 

Osa unohduksista voi mennä stressin ja työmuistin täyttymisen piikkiin. 

Huolestuttavaa oli se, ettei keksinyt, mistä kirjautumisongelmaan saa apua. 

Lähes kaikki asiat koemateriaalissa oli hänelle uutta. Materiaalia oli paljon, mutta kyllä hän oppi sieltä isoja kokonaisuuksia. Kokeen jälkeen kertoi kysymyksistä ja kertoi mitä vastasi, ja oli kyllä paljon sisäistänyt. Eli olen nyt vielä enemmän pihalla, kuin aiemmin. Tuntuu että kaikki johtui ehkä sittenkin siitä lukemisvimmasta. Pää täyttyi siitä? En tiedä.

Ap

Vierailija
153/221 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstallahan on paljon lääkäreitä. Ja pystyvät diagnoosinkin tekemään tapaamatta potilasta, pelkän anonyymin nettikeskustelun perusteella.

Aikamoista.

Vierailija
154/221 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi.

Vierailija
155/221 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstallahan on paljon lääkäreitä. Ja pystyvät diagnoosinkin tekemään tapaamatta potilasta, pelkän anonyymin nettikeskustelun perusteella.

Aikamoista.

Joukkovoimalla tehdään vaikka aivokirurginen operaatio etänä.

Vierailija
156/221 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaa enemmänkin stressiin kuin muistisairauteen. Hyvä kun tutkitaan.

Vierailija
157/221 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viittaa enemmänkin stressiin kuin muistisairauteen. Hyvä kun tutkitaan.

samaa olen ajatellut alusta saakka

Vierailija
158/221 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tehty huumetesti kun se narkomania voi aiheuttaa sekavuutta??

Vierailija
159/221 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selavuutta voi aiheuttaa moni muukin asia

Vierailija
160/221 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytä huumeita, ei alkoholia, ei juurikaan edes mitään kipulääkkeitä. Kahvin juontiakin vähensi syksyllä päänsäryn vuoksi.

Sai nyt työterveydestä lähetteen magneettikuvaan. Mutta mies on täysin normaali nyt, ei ongelmia muistamisessa eikä asioiden hoitamisessa. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan