Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko muistisairas päästä läpi pääsykokeista? Olen huolissani puolison muistista ym

Vierailija
17.04.2024 |

Pitkä teksti, älä lue jos pitkät tekstit ärsyttää.

Mies on ollut jo pitkään hieman hajamielinen, mutta tilanne on nyt pahentunut lyhyessä ajassa melko paljon. Ei muista mitään tapaamisia tms, ellei laita niistä itselleen hälytystä heti. Jos esimerkiksi kirjoittaa autonhuoltoajan paperille ja ottaa paperista kuvan (että ei lappua tarvitse kantaa mukana), seuraavana päivänä tuskailee ettei löydä lappua mistään. Ei muista ottaneensa siitä kuvaa. Tai ei muista että varatun lääkäriajan näkee lääkäriaseman sovelluksesta tai sieltä tulleesta viestistä.

Ihan viime aikoina on ollut useita kertoja että ollaan puhuttu jostain asiasta vaikka lapseen, taloon tms liittyen, pohdittu jotain asiaa yhdessä miehen kanssa. Parin päivän päästä mies voi sanoa ettei hän ole kuullut koko asiasta, eikä oikeasti muista yhtään kuulleensa ja sanoneensa siitä mielipiteensä jne. 

Kun olen sanonut että olen huolissani hänen muististaan, suuttuu. Hänessä ei ole vikaa. Ja samalla huomaan että hän on alkanut kierrellä asioita, esimerkiksi jos ihmettelen miksi hän on vienyt jonkun ehdottomasti sisälle kuuluvan tavaran varastoon, hän ohittaa asian sanomalla että mehän yhdessä sovittiin että se viedään sinne.. eikä olla sovittu.

Työssään hän on hyvä, hallitsee isoja kokonaisuuksia enkä tiedä onko siellä tullut ongelmia. Tuskin kertoisi jos olisi. Kerran olen kuullut hänen työkaverinsa ihmetelleen miten niin hän ei muistanut työkaverin jäävän vuorotteluvapaalle puoleksi vuodeksi. Mies kuittasi sen sillä ettei vaan ole painanut mieleensä kaiken maailman poissaoloja.

Nyt on pari kertaa ollut ihan ihmeellisiä hahmotusongelmia, eli hän vaikka puhuu minulle jostain kirjautumisongelmasta ja kertoo miten itselleen huipputärkeä iso juttu X menee pieleen, jos ei pääse kirjautumaan. Oli silti vaan valmis odottamaan että meneekö homma pieleen, kunnes sanoin että täytyyhän sun etukäteen selvittää se kirjautumisasia atk-tuelta... Ihan hämmästyi että niin joo, niinhän sen voi tehdä, ei tullut mieleenkään! Ja selvitti. En ymmärrä miten hän olisi vaan antanut olla, ei mitenkään hänen tapaistaan olla tajuamatta tuota.

Työstressiä tms ei ymmärtääkseni ole, ei muutenkaan kuormitusta tai väsymystä, on muuten perusterve jne. Ikää 50+. Hänellä oli pääsykokeet erääseen koulutukseen ja on niitä asioita opiskellut, ja mietinkin että jos ne läpäisee niin voiko muistiasiat unohtaa? Kun selvästi on kyennyt asioita opettelemaan ja muistamaan. Tosin pelkään että meneekö pääsykoe huonosti tämän takia.

Olen pyytänyt miestä menemään muistitestiin työterveyden kautta mutta on tosiaan suuttunut. "Mene itse!" on vastaus. Tai että hän ei mene jos en minä mene. Mutta tätä kirjoittaessa aika selvää näköjään että ongelmia on.

Kommentit (221)

Vierailija
201/221 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hyvä että asiat etenee

puhuiko mies lääkärissä muistiongelmistaan?

Ei puhunut. Mutta pään magneettikuva nyt tulossa kuitenkin, se pääasia.

En nyt enää itse usko koko muistisairauteen. Pikemminkin ehkä lukustressi, joka helpotti nyt. Ja nyt kaikki tuntuu olevan täysin normaalisti.

Ap

Kipukin voi muistiin vaikuttaa, jos hänellä on ollut jatkuvaa päänsärkyä jo pidemmän aikaa

Tämä varmasti totta. Itse asiassa eilen häneltä kysyin päänsärystä niin huomasi, ettei sitä ole enää ollut. Sekin on mennyt ohi. Magneettikuvaus tänään. 

Ap

Vierailija
202/221 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettikuvan tulokset tulivat. Normaali löydös, eli kaikki hyvin. Todella helpottavaa. Nyt saa tosissaan alkaa nauttia keväästä ja kesästä :) 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Magneettikuvan tulokset tulivat. Normaali löydös, eli kaikki hyvin. Todella helpottavaa. Nyt saa tosissaan alkaa nauttia keväästä ja kesästä :) 

Ap

Hieno uutinen. Onneksi vältytte siltä *tiltä minkä muistisairaus tuo tullessaan. Kiitos kun kävit kertomassa tämän.

Vierailija
204/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä uutinen. Toivottavasti oireet menee ohi. Hurja että stressi voi aiheuttaa noin vakavia oireita.

Vierailija
205/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä niille jotka jo ap:tä suosittelivat jakamaan omaisuuden ja häipymään 🙄

Vierailija
206/221 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Olisin näin hoitoalan ammattilaisena voinut vaikka lyödä vetoa siitä että kyse on alkavasta sairaudesta, on noita tullut sen verta nähtyä. Hyvä tottakai ettei sellainen nyt ollutkaan. Harvinaisen vakava uupumus tai stressi sitten ja toivottavasti mies osaa nyt levätä ja toipua. Ei ole leikin asia.

Vierailija
207/221 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä tämä hieman kummastutti, miten monen mielestä olisi pitänyt alkaa heti laittaa edunvalvontasopimuksia ja raha -asioita "kuntoon" ja jopa alkaa eroa suunnitella. Miksi olisin miehestäni alkanut eroa valmistella, ei ei. 

Ap

Vierailija
208/221 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Olisin näin hoitoalan ammattilaisena voinut vaikka lyödä vetoa siitä että kyse on alkavasta sairaudesta, on noita tullut sen verta nähtyä. Hyvä tottakai ettei sellainen nyt ollutkaan. Harvinaisen vakava uupumus tai stressi sitten ja toivottavasti mies osaa nyt levätä ja toipua. Ei ole leikin asia.

Nämä vakavammat oireet tuli, ja ne myös meni. Nyt ei mitään viitettä sellaiseen enää. Kummallista, mutta onneksi näin!

Ap

Vierailija
209/221 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen työn ohella ja täytyy sanoa, että jossain vaiheessa kevättä olin aivan zombie ja aloin jo epäilemään, että onko minullakin alkava muistisairaus. Mutta se oli vain stressiä ja jälkikäteen ajateltuna, tuskin olisin pystynyt omaksumaan mitään, jos sairaus olisi ollut. 

Samaan aikaan äitini vielä sai dg alzheimerista, niin uskoin olevani menetettyä kalua. Onneksi stressi on nyt ohi ja olen taas normaali. 

Vierailija
210/221 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas sekoilin joskus ihan huolella ihan vaan kivun takia. En pystynyt keskittymään mihinkään enkä muistamaan mitään, toisaalta nyt en muista tuosta ajasta juuri mitään. Ei kai ihmisen päähän sitten vaan samaan aikaan kaikkea mahdu. Suojamekanismia, tai jotain?

Vierailija
211/221 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä tämä hieman kummastutti, miten monen mielestä olisi pitänyt alkaa heti laittaa edunvalvontasopimuksia ja raha -asioita "kuntoon" ja jopa alkaa eroa suunnitella. Miksi olisin miehestäni alkanut eroa valmistella, ei ei. 

Ap

Noi edunvalvontavaltuutukset kannattaisi kaikkien iästä ja terveydentilasta huolimatta laittaa kuntoon, kun vielä voi. Se voi olla yksi autokolari tai aivoverenvuoto ja naps onkin rehu.

Vierailija
212/221 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Noi edunvalvontavaltuutukset kannattaisi kaikkien iästä ja terveydentilasta huolimatta laittaa kuntoon, kun vielä voi. Se voi olla yksi autokolari tai aivoverenvuoto ja naps onkin rehu.

Tämä.

Vierailija
213/221 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän päättyi hyvin. Kiitos kun tulit kertomaan.

Vierailija
214/221 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän päättyi hyvin. Kiitos kun tulit kertomaan.

Toki, niin moni on ketjussa hyvin auttanut ja tsempannut. Kiitos kaikille!

Ap

Vierailija
215/221 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin ketjun kun sukulaisella samanlainen tilanne ja muistin tämän lukeneeni. Mutta tässähän olikin käynyt hyvin. Ei pidä vähätellä stressin vaikutusta elimistölle se voi olla yllättävän kova. Sukulaisella ei käynyt yhtä hyvin vaan dg tuli ja nyt totuttelu uudenlaiseen elämään.

Vierailija
216/221 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistitesti voisi olla hyvä tehdä, jos menee hyvin voi, kehua että ei ongelmia. Jos huonosti, nykyään on jo estolääkitystä alkavaan muistisairauteen.

Niitä sairauden etenemistä hidastavia lääkkeitä on ollut iät ajat. Ei minun vanhempi ole mitään estolääkitystä saanut alkavaan muistisairauteen  😅

Vain Alzheimeriin taitaa olla lääkkeet olemassa

Vierailija
217/221 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronarokotetuilla tyypillinen rokotehaitta prionisairaudet, eli aivorappeumasairaudet, mm. Alzheimer. Myös ALS ja Parkinson ym. mutta muistihäiriöltä kuulostaa.

Vierailija
218/221 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä vakavammat oireet tuli, ja ne myös meni. Nyt ei mitään viitettä sellaiseen enää. Kummallista, mutta onneksi näin!

Ap

Alzheimerin alussa on kausia jolloin on oireita ja sitten taas oireettomia kausia. Magneettikuvaus ei paljasta välttämättä alussa olevassa tautia. Näin edesmenneellä äidilläni.

Vierailija
219/221 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta lukea tämä ketju. Niin vahvoja mielipiteitä muistisairauden puolesta, noin vähäisillä ja lyhytaikaisilla oireilla. 

Mun puolisolla on paljon vakavampia ja pidempään jatkuneita oireita, mutta ei tietoakaan diagnoosista. Jonkinlaisia tutkimuksia on tehty nyt kahteen otteeseen (siis kaksi eri tutkimuskäyntien sarjaa), pääkin on kuvattu ja atrofia havaittu, mutta diagnoosi on "tarkkaillaan tilannetta" (nämä ulkomuistista, en halua nyt kaivaa dokumentteja). 

Tuolla aiemmissa vastauksissa joku puhui kymmenenkin vuotta jatkuvasta auringonlaskun ajasta. Itse kauhuissani mietin mitä se meillä voisi tarkoittaa. 

Joku kysyi, miten arjen pyörittäminen sujuisi ilman apua. No, kyllä hän varmaan nukkuisi (johonkin aikaan) ja söisi (jälleen aikataulullinen häröily - söisi ja nukkuisi kumpaakin ihan liikaa ja ei pystyisi pitämään aikatauluja). Mutta en voisi jättää hänen vastuulleen oikeen mitään muuta autosta eläviin olentoihin. Joissain toisessa ketjussa puhuttiin toimimisesta jonkun tavoitteen toteuttamiseksi (taisi olla makaronilaatikon valmistaminen, niin että pitäisi hakea kaupasta aineet). Niin juu, kaikkea touhuaa, ja jotakin valmistuu, mutta ei varmaankaan sitä mitä piti, sillä tavalla millä piti tai milloin piti. 

Tämä on ihan kamala rasite meille kaikille muille tässä lähellä, mutta hän itse ei koe minkään olevan vialla, hänen mielestään kaikki on vaan ihan hyvin. 

Ongelmia on ihan laidasta laitaan - mutta sitä otsalohkodementialle tyypillisenä pidettyä huonoa käytöstä ei lainkaan. Sen sijaan on epäloogisuutta, kielellisiä vaikeuksia, takertuvuutta. 

En ole uskonnollinen, mutta nyt olen etsinyt lohtua uskonnolisista elämänohjeista. Esim. pyrkinyt erottamaan ne asiat, joihin voin vaikuttaa ja ne joihin en voi. Avioero ei ratkaise tätä. Meillä on vielä alaikäsiä lapsia ja en halua sysätä hoivavastuuta lapsille. Ja rakkauttakin tässä vielä on. Ei hän ole paha ihminen. Hän on vaan sekaisin.

Vierailija
220/221 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ole ap. Mun puolisolla oireet alkoivat kolmisen vuotta sitten. Aluksi mulla oli vaan epämäärinen epäilys että kaikki ei ole nyt ihan kunnossa. En tarkalleen osaa sanoa kuinka kauan tällaista jatkui. Tietynlaista passiivisuutta ja laiminlyöntejä oli varmasti jo aiemminkin, samoin oma-aloitteisuuden katoamista. Mun puolisolla oireet ovat verbaalisessa kommunikoinnissa, etenkin kuullun informaation ymmärtämisessä, oma-aloitteisuudessa, toiminnanohjauksessa. Reilu 2,5 vuotta sitten hän jäi kiinni huomiota herättävästä muistikatkoksesta. Tuolloin muistan ajatelleeni, että vihdoin tuli konkreettinen esimerkki, että jotain on vialla. Asia oli siis vaivannut alitajuisesti jo pitkään.

En ole halunnut astua toisen ihmisen itsemäärämisen "varpaille", mutta olen nyt kahdesti saanut puolisoni tutkimuksiin. Pää on myös kuvattu. kuvien selostuksessa jopa mainittiin niissä näkyvän rappeumaa - mutta ilmeisesti kun hän itse kertoo "kaiken olevan hyvin", eikä läheisen lausuntoa ole, ei diagnoosiakaan tule. Kasvaimet ja muut vammat nyt kuitenkin voi rajata pois. 

Aluksi kukaan muu, kuin minä ja lapset ei huomanneet mitään. Työssä tiedän olleen vaikeuksia ja huomaan takaperoista kehitystä toimenkuvassa. Hän on kuitenkin yhä edelleen työelämässä. 

Puoliso on vetäytynyt kokonaan kaikesta perheen ulkopuolisesta sosiaalisesta kanssakäymisestä (työskentelee kokonaan etänä). Nyt hän jäi kiinni myös eräälle sukulaiselle hölmöilyistään ja sain ensi reaktioksi vastaansa kettuilua - jota seuraavana päivänä sitten hyviteltiin. Muutkin ihmiset siis asian tajuavat, mutta kukaan ei aloita suoraa keskustelua.

Mun juttuja on täällä monessa muussakin ketjussa. Ja olen täällä yhä edelleen, koska ilman diagnoosia, en halua kirjoittaa omalla nimelläni mihinkään viralliseen tukiryhmään. Yhtä geneeristä ryhmää seurailen, kun onhan mullakin noita iäkkäitä sukulaisia joiden tilanteen varjolla voin niin tehdä. Voimakkaimmat oireet ovat kuitenkin tällä n. 50-vuotiaalla henkilöllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän