Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ALAT arvo, apua!

Vierailija
02.03.2023 |

Olen asioinut lääkärissä masennuksen vuoksi, ja minulta haluttiin ottaa labrat varmuuden vuoksi, joista mm tuo ALAT arvo otettiin.
No sen pitäisi olla alle 35 naisella, mutta mulla näyttää 39!
Olen stressistä sekaisin jo valmiiksi, ja nyt tällainen! Takerrutaanko lääkärissä nyt tuohon ja aletaan epäilemään alkoholin suurkuluttajaksi, vaikka en sitä ole? Tottahan ne labroja uskoo ennemmin kuin potilaan sanaa :(
Olen kyllä ylipainoinen ja pitkään kestänyt stressi voivat myös selittää tuon, mutta jos otetaan uudet kokeet jotta nähdään, lähteekö laskuun jos sovitaan, ettei tuona aikana juoda alkoholia (ei mikään ongelma koska en sitä käytä kuin kerran kuukaudessa jos sitäkään!), Ja se sitten laskee niin saan jonku alkkis diagnoosin?

Onko noin pieni kohoaminen arvoissa mainitsemisen arvoista edes, vai otetaanko syyniin?

Vastatkaa pliis vaan kysymykseen/kysymyksiin, keillä kokemusta vastaavasta pienestä heitosta yli viite-arvojen, mitä lääkäri sanoi ja mitä tapahtui?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino, jotkut mielialalääkkeet ja aika vähäinenkin alkoholinkäyttö nostaa tuota. Hyvin vähän koholla, tuskin kiinnitetään huomiota. Lopeta alkoholi jos sitä käytät.

Vierailija
2/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi ei nosta maksa-arvoja, mutta lihavuus ja sitä kautta maksan rasvoittuminen. Tuo on niin marginaalinen pieni nousu, etten ottaisi kierroksia. Ehkä sinulle ollaan määrämässä lääkettä, joka voi kohottaa maksa-arvoja, ja siksi seurataan.

Jos haluat maksa-arvojesi normalisoituvan, laihduta. Ja jos masennuslääke määrätään, pyydä sellaista, joka on ehdottomasti painoneutraali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän maan terveydenhuollosta ei ikinä tiedä. Mutta tuo alat arvo ei ole enää nykyään mittari alkoholin kulutukselle. Sehän voi olla korkealla vaikka lääkityksen, luontaistuotteiden tai muun syyn takia.

Jos epäilevät alkoholin liikakäyttöä, niin ne ottaa b-pethin, joka mittaa hyvin tarkasti viimeisten viikkojen kulutusta.

Oon itse välillä juopotellut paljonkin ja noihin maksa-arvoihin se ei ole ikinä vaikuttanut, ne on olleet hyvinkin ihanteelliset sekä raittiina että juovina kausina.

Ainoa aika kun se oli koholla oli silloin, kun jouduin syömään kuukausia särkylääkkeitä.

En olisi sinuna huolissaan ja jos sanomista tulee niin pyydät ottamaan tosiaan tuon b-pethin.

Vierailija
4/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö lisäravinteita tai luontaistuotteita?

Ne ovat viinan lisäksi varmin keino maksan tuhoamiseen.

Vierailija
5/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo ole mitään edes tutkita jossei ole kolmi kertainen. Mulla oli vuosia yli 100 sit laski normaaliksi enkä juo.

Vierailija
6/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

GT mittaa enemmän nimenomaan viimeaikaista alkoholinkäyttöä, ALAT maksan toimintaa yleensäkin. Kuuluu lääkityksen aloittamiseen tuo lähtöarvon otto, ei huolta

Vierailija
7/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi paniikisaa jos pari pykälää heittää labrat saa olla tosi paljon päin vituraa et ketään edes kiinnostaa ne on vaan viitearvoja toki kannattaa ajoissa elämäntapoja muuttaa jos tietää niistä johtuvan. Juopoilla nousee se toinen maksa arvo.

Vierailija
8/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö lisäravinteita tai luontaistuotteita?

Ne ovat viinan lisäksi varmin keino maksan tuhoamiseen.

En käytä.

Ap

Vierailija
9/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi ei nosta maksa-arvoja, mutta lihavuus ja sitä kautta maksan rasvoittuminen. Tuo on niin marginaalinen pieni nousu, etten ottaisi kierroksia. Ehkä sinulle ollaan määrämässä lääkettä, joka voi kohottaa maksa-arvoja, ja siksi seurataan.

Jos haluat maksa-arvojesi normalisoituvan, laihduta. Ja jos masennuslääke määrätään, pyydä sellaista, joka on ehdottomasti painoneutraali.

Kiitos vastauksestasi, mutta luin nimenomaan että krooninen stressi todellakin lisää rasvamaksaa/rasvan kertymistä maksaan:(

Olen aloittanut laihdutuksen helmikuun alussa, 4kg pudonnut tähän mennessä.

Ap

Vierailija
10/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi paniikisaa jos pari pykälää heittää labrat saa olla tosi paljon päin vituraa et ketään edes kiinnostaa ne on vaan viitearvoja toki kannattaa ajoissa elämäntapoja muuttaa jos tietää niistä johtuvan. Juopoilla nousee se toinen maksa arvo.

Koska saan paniikkeja nykyään milloin mistäkin, siksi lääkäriin hakeuduinkin. Masennusta, ahdistusta, paniikkia ja uupumusta :(

Sairauslomalle jäin tällä viikolla juuri.

Ap

Vierailija
11/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaako rasvan syönti maksan rasvoittumista? Kyseessä s-alat

Vierailija
12/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-Peth kertoo viinan käytön. ALAT voi olla vähän koholla monesta eri syystä. Uusi labra myöhemmin.

Vierailija
13/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alat aina koholla, olen absolutisti ja bmi 24.

Selitystä kohonneeseen arvon ei ole löydetty, eikä lääkäri ole siitä huolissaan.

Vierailija
14/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat on myös sellainen arvo, jossa on jonkin verran päivittäisheiluntaa. Olen alkoholisti ja silloin, kun lopetin juomista päivittäinen vaihtelu saattoi olla jopa 100 pykälää. Tulokset heiluivat siis luokassa 400-500. Nyt viimeisin oli muistaakseni 32.

Vierailija
15/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ei tarkoita mitään, ihan minimaalinen ylitys ja alatissa on helposti vaihtelua.

Vierailija
16/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksa. Ei liity alkoholiin vaan vyötärölihavuuteen

Vierailija
17/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä hei kun myös e-erytrosyytit on koholla? 82-98 normaali, ja mulla 99. Tuosta kun luin niin viittas lähes aina alkoholin liikakäyttöön, kun hemoglobiini on kuitenkin normaali?? Mikä muu tuon voisi selittää kuin alkoholin liikakäyttö? :(

Ap

Vierailija
18/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran maksa-arvot koholla jonkin aikaa. Olen täysin raitis, joten alkoholista ei johtunut, eikä lääkärini edes sitä epäillyt. Liikakiloja on jonkin verran, eikä ruokavaliossani ole ollut muutoksia. En ole koskaan syönyt mitään luontaistuotteita ym., mutta kyseisenä ajanjaksona jouduin ottamaan särkylääkettä tiheään.

Vierailija
19/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä hei kun myös e-erytrosyytit on koholla? 82-98 normaali, ja mulla 99. Tuosta kun luin niin viittas lähes aina alkoholin liikakäyttöön, kun hemoglobiini on kuitenkin normaali?? Mikä muu tuon voisi selittää kuin alkoholin liikakäyttö? :(

Ap

Aika paniiki näköjään. Epäilen, että sulla tosiaankin on alkoholiongelma.

Vierailija
20/25 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta tiedän että tuolla arvolla kuukauden päästä on kontrolli. Jos se on ok ei jatkoseurantoja tarvita.

Minulla kilpirauhaslääkitys saa ALAT-arvot välillä koholle