Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko muistisairas päästä läpi pääsykokeista? Olen huolissani puolison muistista ym

Vierailija
17.04.2024 |

Pitkä teksti, älä lue jos pitkät tekstit ärsyttää.

Mies on ollut jo pitkään hieman hajamielinen, mutta tilanne on nyt pahentunut lyhyessä ajassa melko paljon. Ei muista mitään tapaamisia tms, ellei laita niistä itselleen hälytystä heti. Jos esimerkiksi kirjoittaa autonhuoltoajan paperille ja ottaa paperista kuvan (että ei lappua tarvitse kantaa mukana), seuraavana päivänä tuskailee ettei löydä lappua mistään. Ei muista ottaneensa siitä kuvaa. Tai ei muista että varatun lääkäriajan näkee lääkäriaseman sovelluksesta tai sieltä tulleesta viestistä.

Ihan viime aikoina on ollut useita kertoja että ollaan puhuttu jostain asiasta vaikka lapseen, taloon tms liittyen, pohdittu jotain asiaa yhdessä miehen kanssa. Parin päivän päästä mies voi sanoa ettei hän ole kuullut koko asiasta, eikä oikeasti muista yhtään kuulleensa ja sanoneensa siitä mielipiteensä jne. 

Kun olen sanonut että olen huolissani hänen muististaan, suuttuu. Hänessä ei ole vikaa. Ja samalla huomaan että hän on alkanut kierrellä asioita, esimerkiksi jos ihmettelen miksi hän on vienyt jonkun ehdottomasti sisälle kuuluvan tavaran varastoon, hän ohittaa asian sanomalla että mehän yhdessä sovittiin että se viedään sinne.. eikä olla sovittu.

Työssään hän on hyvä, hallitsee isoja kokonaisuuksia enkä tiedä onko siellä tullut ongelmia. Tuskin kertoisi jos olisi. Kerran olen kuullut hänen työkaverinsa ihmetelleen miten niin hän ei muistanut työkaverin jäävän vuorotteluvapaalle puoleksi vuodeksi. Mies kuittasi sen sillä ettei vaan ole painanut mieleensä kaiken maailman poissaoloja.

Nyt on pari kertaa ollut ihan ihmeellisiä hahmotusongelmia, eli hän vaikka puhuu minulle jostain kirjautumisongelmasta ja kertoo miten itselleen huipputärkeä iso juttu X menee pieleen, jos ei pääse kirjautumaan. Oli silti vaan valmis odottamaan että meneekö homma pieleen, kunnes sanoin että täytyyhän sun etukäteen selvittää se kirjautumisasia atk-tuelta... Ihan hämmästyi että niin joo, niinhän sen voi tehdä, ei tullut mieleenkään! Ja selvitti. En ymmärrä miten hän olisi vaan antanut olla, ei mitenkään hänen tapaistaan olla tajuamatta tuota.

Työstressiä tms ei ymmärtääkseni ole, ei muutenkaan kuormitusta tai väsymystä, on muuten perusterve jne. Ikää 50+. Hänellä oli pääsykokeet erääseen koulutukseen ja on niitä asioita opiskellut, ja mietinkin että jos ne läpäisee niin voiko muistiasiat unohtaa? Kun selvästi on kyennyt asioita opettelemaan ja muistamaan. Tosin pelkään että meneekö pääsykoe huonosti tämän takia.

Olen pyytänyt miestä menemään muistitestiin työterveyden kautta mutta on tosiaan suuttunut. "Mene itse!" on vastaus. Tai että hän ei mene jos en minä mene. Mutta tätä kirjoittaessa aika selvää näköjään että ongelmia on.

Kommentit (221)

Vierailija
61/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsalohkodementiaa veikkaan. Voi olla muutakin, mutta nuo hahmotushäiriöt viittaa siihen. Sen periytyvyys on 100%

Vierailija
62/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei kannata tässä vaiheessa ketään esimiestä sotkea tähän. Sen kertoo sitten miehesi jos sille on  tarvetta. Miehesi nuori vielä ja kannattaa silti käydä testeissä. On paljon asioita mitkä voi viitata muistisairauteen. Lääkäri sai silloin aikoinaan äitini testeihin. Äiti tietenkin miksi sellaisiin ja onko pakko mennä. Onneksi sain hänet lähtemään. Avun saanti lähti pikku hiljaa rullaa. Välillä oltiin kyllä siellä niin kuilun pohjalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla isälläni oli selviä muistiongelmia. Hänellä oli diabetes 2. Veren sokerit oli vaarallisen korkealla ja aloitettiin insuliini. Nyt verensokerit ovat pysyneet hyvinä ja muistikin toimii normaalisti.

Vierailija
64/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs pääsykokeissa tää keski-ikäinen on nyt pärjännyt?

Otsalohkorappeumassa sanat katoavat ensin, persoona muuttuu ja pikkuhiljaa lähtevät kaikki kognitiot.

Vierailija
65/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvältä kuullosta. Kaikkihan ensin kiistävät ongelmat, joten hoito viivästyy ja tila pahenee.

Vierailija
66/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimerkin voi olla, tosin aika nuorella iällä, jolloin aggressiivinen muoto kyseessä. Siihen on hidastavia hoitoja.

Joka tapauksessa tutkia pitäisi, eikä viivyttely ja hyssyttely auta yhtään. Jos on kova työstressi, sama se, silloinkin lääkäri määrittää työkyvyn ja sairausloman tarpeen.

Höppänät on vaarallisia töissä ja matkalla.

Vierailija
67/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sairastanut influenssaa tai muita tulehdussairauksia, kuulostaa mahdolliselta aivosumulta? Siitä ei  vieä paljon tiedetä, mutta saattaa myös mennä ohi tai kehitetään hoitoa.

Menkää yhdessä muistitestiin, yksityiselläkin niitä on. Luulen, että julkisella on paljon vakavampia tapauksia jonossa.

Vierailija
68/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei suostu lääkäriin, tee hänestä huoli-ilmoitus sossuun. Muistisairaat piilottaa ongelmaa viimeiseen asti ja voi sitä ennen vaikka ottaa miljardi euroa pikavippiä tai ajaa jonkun päälle.

Vierailija
69/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ongelma siis on, ettei häntä saa lääkäriin?

Kantsii katsella eropaperit kuntoon ja lusikat jakoon, ellet halua hankalan äijän omaishoitajaksi. Vaikuttaa jo nyt känkkäränkältä.

Vierailija
70/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää. Sinähän et kirjoittaisi jos ei ongelmaa olisi. Otan osaa, mutta itse sun on ratkaisut tehtävä. 

Samoin hänen, jos on vielä ns. toimintakykyinen.

Mun 59-vuotiaalla läheisellä on otsalohkorappeuma. Hänen kummallakin vanhemmallaan oli se. 

Vierailija
71/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yrittäisin selvittää miten miehellä sujuu töissä soittamalla vaikka esimiehelle. Jos kotioloissakin on noin paljon haasteita niin ei voi töissäkään sujua kaikki mallikkaasti. Tottakai mies hermostuu, kun puutut asioihin, mutta pysy tiukkana!

Mielestäni tällainen on kyseenalainen neuvo. Eihän muut voi tietää millainen dynamiikka työpaikalla on. Työtetörveyslääkäriin voisi ottaa yhteyttä. Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus. Pomo saattaisi pahimmillaan ajatella, että jaaha, seuraava lähtijä on tiedossa kun vaimo soittelee esimiehelle.

-ei ap

Vierailija
72/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun alkaa olla itselleen tai muille unohteluillaan vaaraksi, joutuu tiedon terveydenhuoltoon kiirittyä viimeistään testeihin. Muutoin kun ei aikuista ihmistä hoidon piiriin oikein saa, mutta sinuna yrittäisin koittaa vaan jaksaa keskustella aiheesta.

Vierailija
73/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminnanohjauksen ongelmat nimenomaan on muistisairauden oire. Eihän tässä välttämättä sellaisesta ole kyse, mutta tutkimuksia miehesi tarvitsee.

Aikuisen, terveen ihmisen pitäisi selvitä arjestaan yksin. Selviäisikö miehesi? Mitä jos sinä vaikka lähdet jonnekin viikoksi. Mitä tapahtuisi?

Vierailija
74/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sairastanut influenssaa tai muita tulehdussairauksia, kuulostaa mahdolliselta aivosumulta? Siitä ei  vieä paljon tiedetä, mutta saattaa myös mennä ohi tai kehitetään hoitoa.

Menkää yhdessä muistitestiin, yksityiselläkin niitä on. Luulen, että julkisella on paljon vakavampia tapauksia jonossa.

"Miten Aivosumu oireilee?

Sitä termiä käytetään, kun tarkoitetaan, että aivot eivät toimi, kuten pitäisi: ajatus ei kulje, muisti pätkii, on keskittymisvaikeuksia tai olo on väsynyt ja jaksamaton. Mieli voi tuntua tyhjältä tai vaihtoehtoisesti siltä, että ajatuksia on vaikka kuinka paljon, mutta yhdestäkään ei saa kiinni."

Vierailija
75/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskukseen olisin yhteydessä. Siellä näitä tapauksia otetaan vastaan paljon ja on osaamista. Työterveys ja hr saavat vaihtaa tietoja keskenään, ainakin minun työpaikassani. Ei kannata luoda epäilyksiä, jos kyse onkin muusta kuin dementiasta. 

Vierailija
76/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei kannata tässä vaiheessa ketään esimiestä sotkea tähän. Sen kertoo sitten miehesi jos sille on  tarvetta.

Ja hänellä on vastuullinen ja haastava työ, jota rakastaa, ja on selvää että jos siellä alkaisi tulla selkeitä ongelmia työstä selviytymisessä, sieltä ohjataan työterveyteen ihan varmasti. Työtä ei voi hoitaa "sinne päin".

Ap

Vierailija
77/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin mies on pyrkimässä pääsykokeilla?

Aloittaja kirjoittaa kuin meidän elämästämme, ennen kuin mieheni sai muistisairausdiagnoosin.  Aloittaja voi pyytää lääkäriä lähettämään "kutsun" yleiskuntotarkastukseen jollain tekosyyllä tai jos mies on vielä työelämässä, niin työterveyshuoltoon. 

Sairaudentuntoa muistisairailla ei ole, kömmähdysten syy on aina muissa. 

Lääkäri lähettää muistihoitajan testiin, joka on yksityiskohtainen, monisivuinen ja sen tekee myös puoliso omista kokemuksistaan kumppanina. Tarpeen mukaan pään kuvaukseen ja neurologin vastaanotolle. Mieheltäni evättiin ajo-oikeus heti.

Jatkoksi puolisolle: Kannattaa liittyä paikallisen muistiyhdistyksen omaisten ryhmään ja ottaa yhteyttä kotipaikkakunnan Seniorineuvontaan tai vastaavaan. Yksin ei pidä jäädä!!!!

Vierailija
78/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei suostu lääkäriin, tee hänestä huoli-ilmoitus sossuun. Muistisairaat piilottaa ongelmaa viimeiseen asti ja voi sitä ennen vaikka ottaa miljardi euroa pikavippiä tai ajaa jonkun päälle.

Mitä höpiset, ei viiskymppisestä pysty tekemään.

Vierailija
79/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisten muistitestien ongelma on se, että korkeakoulutettu läpäisee ne helposti vaikka toiminnanohjauksessa olisi ongelmia. Eli sellainen neurologi pitäisi löytää, joka osaa ja ymmärtää tämän asian. Menisin suoraan yksityiselle ja varaisin sen ajan ihan nyt heti ja selittäisin asian, että testit tehdään "molemmille", mutta oikeasti vain miehelle.

Vierailija
80/221 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiminnanohjauksen ongelmat nimenomaan on muistisairauden oire. Eihän tässä välttämättä sellaisesta ole kyse, mutta tutkimuksia miehesi tarvitsee.

Aikuisen, terveen ihmisen pitäisi selvitä arjestaan yksin. Selviäisikö miehesi? Mitä jos sinä vaikka lähdet jonnekin viikoksi. Mitä tapahtuisi?

Selviäisi täysin normaalisti, siinä ei ongelmaa. Juuri olin pari päivää poissa, ja kyllä kotona kaikki hoitui. Koirat oli ruokittu ja lenkitetty useaan kertaan, oli imuroitu ja pyykit pesty. Siis hänen omien töidensä lisäksi.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi