Voiko muistisairas päästä läpi pääsykokeista? Olen huolissani puolison muistista ym
Pitkä teksti, älä lue jos pitkät tekstit ärsyttää.
Mies on ollut jo pitkään hieman hajamielinen, mutta tilanne on nyt pahentunut lyhyessä ajassa melko paljon. Ei muista mitään tapaamisia tms, ellei laita niistä itselleen hälytystä heti. Jos esimerkiksi kirjoittaa autonhuoltoajan paperille ja ottaa paperista kuvan (että ei lappua tarvitse kantaa mukana), seuraavana päivänä tuskailee ettei löydä lappua mistään. Ei muista ottaneensa siitä kuvaa. Tai ei muista että varatun lääkäriajan näkee lääkäriaseman sovelluksesta tai sieltä tulleesta viestistä.
Ihan viime aikoina on ollut useita kertoja että ollaan puhuttu jostain asiasta vaikka lapseen, taloon tms liittyen, pohdittu jotain asiaa yhdessä miehen kanssa. Parin päivän päästä mies voi sanoa ettei hän ole kuullut koko asiasta, eikä oikeasti muista yhtään kuulleensa ja sanoneensa siitä mielipiteensä jne.
Kun olen sanonut että olen huolissani hänen muististaan, suuttuu. Hänessä ei ole vikaa. Ja samalla huomaan että hän on alkanut kierrellä asioita, esimerkiksi jos ihmettelen miksi hän on vienyt jonkun ehdottomasti sisälle kuuluvan tavaran varastoon, hän ohittaa asian sanomalla että mehän yhdessä sovittiin että se viedään sinne.. eikä olla sovittu.
Työssään hän on hyvä, hallitsee isoja kokonaisuuksia enkä tiedä onko siellä tullut ongelmia. Tuskin kertoisi jos olisi. Kerran olen kuullut hänen työkaverinsa ihmetelleen miten niin hän ei muistanut työkaverin jäävän vuorotteluvapaalle puoleksi vuodeksi. Mies kuittasi sen sillä ettei vaan ole painanut mieleensä kaiken maailman poissaoloja.
Nyt on pari kertaa ollut ihan ihmeellisiä hahmotusongelmia, eli hän vaikka puhuu minulle jostain kirjautumisongelmasta ja kertoo miten itselleen huipputärkeä iso juttu X menee pieleen, jos ei pääse kirjautumaan. Oli silti vaan valmis odottamaan että meneekö homma pieleen, kunnes sanoin että täytyyhän sun etukäteen selvittää se kirjautumisasia atk-tuelta... Ihan hämmästyi että niin joo, niinhän sen voi tehdä, ei tullut mieleenkään! Ja selvitti. En ymmärrä miten hän olisi vaan antanut olla, ei mitenkään hänen tapaistaan olla tajuamatta tuota.
Työstressiä tms ei ymmärtääkseni ole, ei muutenkaan kuormitusta tai väsymystä, on muuten perusterve jne. Ikää 50+. Hänellä oli pääsykokeet erääseen koulutukseen ja on niitä asioita opiskellut, ja mietinkin että jos ne läpäisee niin voiko muistiasiat unohtaa? Kun selvästi on kyennyt asioita opettelemaan ja muistamaan. Tosin pelkään että meneekö pääsykoe huonosti tämän takia.
Olen pyytänyt miestä menemään muistitestiin työterveyden kautta mutta on tosiaan suuttunut. "Mene itse!" on vastaus. Tai että hän ei mene jos en minä mene. Mutta tätä kirjoittaessa aika selvää näköjään että ongelmia on.
Kommentit (221)
Voin kertoa miten otsalohkodementia alkoi näkyä omassa vanhemmassani. Alkuun hän unohteli ihmisten ja asioiden nimiä. Kertoi samoja juttuja aina uudestaan kun nähtiin. Sitten alkoi hävitä aloitekyky, kun jotain olisi pitänyt tehdä, hän vaan odotti että hänelle kerrottaisiin mitä pitää tehdä. Esim. ota tuo tuoli ja nosta se pois edestä. Seuraavaksi hän ei enää osannut tehdä, mitä häneltä pyydettiin. Tässä vaiheessa hänen sanavarastonsa oli jo surkastunut melko paljon.
Puheentuotto hävisi, hän vastaili alkuun "joo" tai "ei" kysymyksiin, mutta pikkuhiljaa sekin katosi. Elämänsä viimeiset 5 vuotta hän oli täysin mykkä. Myös ilmeet kasvoilta katosivat, alkuun näytti vihaiselta, sitten hymyili välillä mutta sekin hävisi lopulta.
Sairaus alkoi näyttää merkkejään kun hän oli 55-vuotias. Hän meni kyllä lääkäriin, kun sanoin, että nyt olisi hyvä mennä muistihoitajalle. Varasi itse ajan ja puoliso piti huolen, että meni. Testien perusteella hänet laitettiin sairaalaan neurolle ja tehtiin pään kuvaukset ja muut testit. Tuossa vaiheessa hän ajoi vielä autoa, testien tulos oli otsalohkodementia. Ajokortin hän kävi itse luovuttamassa pois kun diagnoosi tuli. Tuolloin hän ei enää meinannut osata kirjoittaa allekirjoitustaan ja minun piti näyttää, mihin kohtaan nimi piti laittaa. Poliisilaitoksella olivat kovin hämmästyneitä, että luopuu vapaaehtoisesti ajo-oikeudestaan. Vaikka näkivät ettei ollut kunnossa.
Kotihoidossa oli liian pitkään, onneksi sai lopulta paikan tehostetun hoidon yksiköstä. Tuossa vaiheessa oli jo syötettävä ja vaipoissa, ikää vähän reilu 60. Väkivaltaiseksi äityi ennen hoitolaitokseen joutumistaan.
Sairasti 17 vuotta kokonaisuudessaan kunnes kuoli koronaan.
Mielenkiintoista kaikkiaan. Kerrohan aloittaja sitten kun asia etenee.
Vierailija kirjoitti:
Otsalohkodementiaa veikkaan. Voi olla muutakin, mutta nuo hahmotushäiriöt viittaa siihen. Sen periytyvyys on 100%
Otsalohkodementiaa minäkin veikkaan, mutta alapeukutin tuota loppua. Tästä sairaudesta on sekä vahvasti perinnöllinen, mutta myös täysin satunnainen versio.
paljon lääkäreitä palstalla 😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminnanohjauksen ongelmat nimenomaan on muistisairauden oire. Eihän tässä välttämättä sellaisesta ole kyse, mutta tutkimuksia miehesi tarvitsee.
Aikuisen, terveen ihmisen pitäisi selvitä arjestaan yksin. Selviäisikö miehesi? Mitä jos sinä vaikka lähdet jonnekin viikoksi. Mitä tapahtuisi?
Selviäisi täysin normaalisti, siinä ei ongelmaa. Juuri olin pari päivää poissa, ja kyllä kotona kaikki hoitui. Koirat oli ruokittu ja lenkitetty useaan kertaan, oli imuroitu ja pyykit pesty. Siis hänen omien töidensä lisäksi.
Ap
Entä raha-asioiden hoito? Huolehtiiko sellaisesta itsenäisesti? Onko kirjoittamisessa näkynyt muutosta?
Tai jos jostain syystä hän joutuisi ottamaan täyden vetovastuun teidän elämästä, niin miltä asiat näyttäisivät vaikka puolen vuoden päästä? Olisiko autossa talvirenkaat koko kesän? Kävisikö hän parturissa? Söisittekö monipuolisesti?
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan muistisairaiden omaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt saada häntä lupaamaan että jos pääsykoe menee huonommin kuin viime vuonna, menisi muistitesteihin. Tosin ei takuulla mene silloinkaan ellen minäkin mene, mutta minä sitten menen.
Jos taas pääsee kokeesta läpi niin sitten kai jään seurailemaan. Ehkä sitten kyse on jostain muusta?
Ap
Joo, menkää molemmat. Eihän se sinulta ole pois. Testin tekee sairaanhoitajan vastaanotolla noin vartissa. Varaa ajat teille molemmille. Siellä huoneessa ollaan kuitenkin yksin, niin eihän mies tiedä mitä te sen sairaanhoitajan kanssa puhutte tai teette. Hän odottaa sen vartin käytävällä.
Minun kokemukseni mukaan muistitestissä kuuluu olla omainen mukana. Hän täyttelee kyselylomakkeen testattavasta sillä aikaa kun testattava tekee testinsä. Testin jälkeen testattava tulee ulos tutkimushuoneesta ja omainen menee sisään käymään kyselylomakkeen läpi ja testin antamat tulokset muistihoitajan kanssa.
Muistihoitaja sitten varasi ajan lääkärille, kun testien mukaan oli selkeästi muistiongelmia. Lääkäri lähetti seuraavaksi labrakokeisiin, millä karsitaan pois tiettyjä juttuja, joilla voi olla samankaltaisia oireita. En muista kaikkea mitä noita oli, mutta ainakin virtsatulehdus ja B12-vitamiinin mittaus kuului noihin. Noiden jälkeen lääkäri lähetti vielä aivojen tt-kuvaukseen. Seuraavaksi tuli uudet muistitestit ja erikoislääkärin tapaaminen, joka antoi Alzheimer diagnoosin. Kyseessä oli vanhus, jolla oli tuossa vaiheessa jo keskivaikeksi edennyt Alzheimer.
Minun läheiselläni tuli ongelmaksi eksyminen. Jopa tutuissa paikoissa hänen oli vaikea hahmottaa minne mennä, jos hän sattui katsomaan ns.väärään suuntaan. Ja toisaalta hän ei sillä tavalla normaalisti katsellut ympärilleen, että mistä reitti kulkee vaan posotti eteenpäin, jos vaan tietä riitti.
Ulkona liikkuminen oli muutenkin sellaista ravia. Ovesta ulos ja rivakkaa kävelyä suoraan vaan. Ei mitään jutustelua kuten ennen.
Toinen muutos tuli kommunikoinnissa. Hän ei enää osannut viestiin kirjoittaa kuin lyhyesti eikä niistä oikein ottanut selvää. Puhumalla osasi aluksi selittää tarkkaan kaiken. Asioiden hoito alkoi takkuamaan, koska hän tosiaan sai puhelimessa tai kasvotusten puhuttua kaiken ja toinen osapuoli luuli, että hommat hoituu. Mutta minkään paperin täyttäminen tai lähettäminen sähköisesti ei onnistunut. Työikäinen ihminen.
Mun isän ensimmäisiä oireita muistisairaudessa oli ettei hän kertakaikkiaan ymmärtänyt valuutanvaihdosta mitään. Ei vaikka oli erittäin lahjakas matematiikassa.
Silloin vaihtui markat euroiksi. Isälle näytettiin että tässä on 10 euroa, joka vastaa tätä 50+10mk. Ja tässä on yhden euron kolikko, joka vastaa 5+1mk. Tuntui uskomattomalta, että muuten skarpin oloinen ja esim. työssään hyvin pärjännyt isä ei ymmärtänyt tuota. Eikä me ymmärretty, että alzheimer se väläytteli siinä alkamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminnanohjauksen ongelmat nimenomaan on muistisairauden oire. Eihän tässä välttämättä sellaisesta ole kyse, mutta tutkimuksia miehesi tarvitsee.
Aikuisen, terveen ihmisen pitäisi selvitä arjestaan yksin. Selviäisikö miehesi? Mitä jos sinä vaikka lähdet jonnekin viikoksi. Mitä tapahtuisi?
Selviäisi täysin normaalisti, siinä ei ongelmaa. Juuri olin pari päivää poissa, ja kyllä kotona kaikki hoitui. Koirat oli ruokittu ja lenkitetty useaan kertaan, oli imuroitu ja pyykit pesty. Siis hänen omien töidensä lisäksi.
Ap
Entä raha-asioiden hoito? Huolehtiiko sellaisesta itsenäisesti? Onko kirjoittamisessa näkynyt muutosta?
Tai jos jostain syystä hän joutuisi ottamaan täyden vetovastuun teidän elämästä, niin miltä asiat näyttäisivät vaikka puolen vuoden päästä? Olisiko autossa talvirenkaat koko kesän? Kävisikö hän parturissa? Söisittekö monipuolisesti?
Hoitaa laskut ym täysin normaalisti. Juuri etsin nuohoojan jättämää laskua keittiöstä, niin hän oli sen jo maksanut. Viikonloppuna vaihtoi kesärenkaat autoihin ihan omasta aloitteestaan. Muutenkin huolehtii arjesta, kauppaostoksista ym. Käytöksessä ei ole ollut mitään muuta outoa, kuin nuo mitä kerroin.
Puolen vuoden päähän meistä ihmisistä ei osaa kukaan sanoa mitään, ei terveeksikään todetut.
Ap
Kuulostaa frontotemporaariselta dementialta, alkaa usein ennen kuuttakymppiä ja etenee nopeasti. Sama kuin Bruce Williksellä.
Alzheimer alkaa yleensä vasta 70+ vuotiaana.
Palstalla on paljon lähihoitajia. Jakavat ihmisille mututuntumalla arvailemiaan diagnooseja. Potilaille, tutuille ja tuntemattomille. Kaikille. Unohda palstan pelottelut. Keskustele rauhassa miehen kanssa ja kuuntele häntä. Kysy, mitä hänelle kuuluu, miltä hänestä tuntuu, miten hän jaksaa ja mitä hän elämältään toivoo. Kun yhteys on valmis, voit luontevasti jatkaa keskustelua terveyteen ja huolia herättäneisiin oireisiin. Harva haluaa muiden ihmisten pakottavan lääkäriin. Järjissään olevaa ihmistä ei sinne vastentahtoisesti edes saa. Seurauksena on vain vastustusta ja riitaa. Muistisairauskaan ei automaattisesti tarkoita itsemääräämisoikeuden loppumista. Muistisairaskin saa tehdä itseäään koskevia päätöksiä niin kauan kuin siihen itse kykenee ja ymmärtää päätöstensä merkitykset ja seuraukset. Jos ja kun saat miehen lääkäriin, kannattaa mennä yhdessä. Moni muukin sairaus voi aiheuttaa muistisairauden kaltaisia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on paljon lähihoitajia. Jakavat ihmisille mututuntumalla arvailemiaan diagnooseja. Potilaille, tutuille ja tuntemattomille. Kaikille. Unohda palstan pelottelut. Keskustele rauhassa miehen kanssa ja kuuntele häntä. Kysy, mitä hänelle kuuluu, miltä hänestä tuntuu, miten hän jaksaa ja mitä hän elämältään toivoo. Kun yhteys on valmis, voit luontevasti jatkaa keskustelua terveyteen ja huolia herättäneisiin oireisiin. Harva haluaa muiden ihmisten pakottavan lääkäriin. Järjissään olevaa ihmistä ei sinne vastentahtoisesti edes saa. Seurauksena on vain vastustusta ja riitaa. Muistisairauskaan ei automaattisesti tarkoita itsemääräämisoikeuden loppumista. Muistisairaskin saa tehdä itseäään koskevia päätöksiä niin kauan kuin siihen itse kykenee ja ymmärtää päätöstensä merkitykset ja seuraukset. Jos ja kun saat miehen lääkäriin, kannattaa mennä yhdessä. Moni muukin sairaus voi aiheuttaa muistisairauden kaltaisia oireita.
Taitaa olla hyvin tyypillinen muistisairaan läheisen kysymys, että mitä sinulle kuuluu tai parisuhteessa että mitä sinä ajattelet ja jos vastaus on ettei mitään, niin aika selvä tapaus, ei vaadi muuta diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni asia voi vaikuttaa, mutta eihän tuo normaalia ole. Tuon ikäisellä naisella tosiaan vaihdevuodet voi aiheuttaa muistin kanssa ongelmia. Valitettavasti muistisairas ihminen käyttäytyy juuri kuvailemallasi tavalla eli ongelmaa ei ole ja närkästyy muiden kommenteista. Työkaverini sairastui alle 50-vuotiaana alzheimeriin ja kesti aikansa saada hänet uudelleen lääkäriin, kun ensimmäisellä kerralla ongelmat laitettiin stressin piikkiin. Sairaus eteni nopeasti ja hän oli loppuajan laitoshoidossa ja menehtyi alle 60-vuotiaana.
Jos viisikymppisenä sairastuu alzheimeriin, on yleensä kyseessä se perinnöllinen muoto.
Minulla sairastui kerran vähän yli viiskymppinen työkaveri, oli juuri tuollainen, fiksu ihminen alkoi yhtäkkiä käyttäytyä noin, unohteli ja teki asioita oudolla tavalla ja närkästyi jos huomautti.
Oliko hänen luonteensa tai käyttäytymisensä muuttunut jo aikaisemmin? Otsalohkodementiassahan muisti alkaa mennä aika myöhään, ensin tulee muita käytösmuutoksia. (8henkilökohtaisesta kiinnostuksesta kysyn, jos voit kertoa)
Vierailija kirjoitti:
Missäs pääsykokeissa tää keski-ikäinen on nyt pärjännyt?
Otsalohkorappeumassa sanat katoavat ensin, persoona muuttuu ja pikkuhiljaa lähtevät kaikki kognitiot.
Ei kaikilla lähde sanat, otsalohkorappeumaa on eri tyyppejä. Voi tulla holtittomuutta, huonoa käytöstä, tai tulee yhtäkkiä kauhea saidaksi, mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Muistitesti voisi olla hyvä tehdä, jos menee hyvin voi, kehua että ei ongelmia. Jos huonosti, nykyään on jo estolääkitystä alkavaan muistisairauteen.
Niitä sairauden etenemistä hidastavia lääkkeitä on ollut iät ajat. Ei minun vanhempi ole mitään estolääkitystä saanut alkavaan muistisairauteen 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni asia voi vaikuttaa, mutta eihän tuo normaalia ole. Tuon ikäisellä naisella tosiaan vaihdevuodet voi aiheuttaa muistin kanssa ongelmia. Valitettavasti muistisairas ihminen käyttäytyy juuri kuvailemallasi tavalla eli ongelmaa ei ole ja närkästyy muiden kommenteista. Työkaverini sairastui alle 50-vuotiaana alzheimeriin ja kesti aikansa saada hänet uudelleen lääkäriin, kun ensimmäisellä kerralla ongelmat laitettiin stressin piikkiin. Sairaus eteni nopeasti ja hän oli loppuajan laitoshoidossa ja menehtyi alle 60-vuotiaana.
Jos viisikymppisenä sairastuu alzheimeriin, on yleensä kyseessä se perinnöllinen muoto.
Ja mikä murheellisina, se etenee nopeasti. Mitä aikaisemmin saa lääkityksen, sitä enemmän siitä on apua. Ei paranna, mutta hidastaa etenemistä. Tyypillistä on juuri tuo, että asianomainen suuttuu,
Onneksi minun vanhempi suostui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu pääsykokeista. Niitäkin on monenlaisia ja joku etevä dementoitunut voi hyvinkin selvitä esimerkiksi matemaattisista tehtävistä, mutta jos tehtävät vaativat hyvää muistia, voi mennä haastavaksi.
Jep. Muistitestissäkin voi pärjätä hyvin siinä laskutehtävässä, jos on ammatikseen numeroita pyöritellyt. No, pätevä testaaja kyllä osaa ottaa nämä asiat huomioon.
Entä ne kolme sanaa, kellotaulu, paperin taitto. Yleensä näkyy koordinaatiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan muistisairaiden omaisia.
Niin tai omaisia ja hoitajia.
Mies ei siis ole tällä hetkellä mikään "höpsö", jonka voisi taluttaa testeihin ja sanoa että juu, minullekin tehdään sama testi ja sitten menisin odotushuoneeseen, eikä hän tajuaisi mitään. Kyllä hänellä on edelleen mieli kirkas, ja ihan on tässä ajassa ja paikassa, vaikka näitä ihmeellisiä hetkiä on välillä tullut. Siksi en kai niin kiireellisellä mielialalla tässä olekaan vaan pohdin, voisiko kuitenkin olla kyse vain siitä että pääsykoeasiat pyörii päässä hänellä koko ajan. Siinä on kuitenkin mennyt hänen kaikki vapaa-aikansa nyt, lukemiseen ja uusien asioiden sisäistämiseen.
Ap