Voi tätä omaperäisyyden määrää vauvojen nimissä :D
Kaikki pojat Eino, tytöt Aino.
Pojat Oliver, tytöt Olivia.
Samat nimet toistuu kaikilla. Suurin osa lapsista saa vielä toisen ja kolmannenkin nimen top 10 -listalta. Tyyliin Aino Ellen Sofia, Oliver Leo Aatos.
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Paljon mieluummin valitsisin nimen tältä listalta, kuin siltä, josta vuosittain uutisoidaan, että mitä on tällä kertaa hyväksytty
Aino Ellen Sofia on yksinkertaisesti paljon parempi kuin Odotettu Lokintytär.
Jälkimmäinen on parempi, koska siitä tietää suoraan, millainen äiti lapsella on.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajateltiin antaa sukup.neutraali nimi Purjo. Mitä tykkäätte? Retronimi Pirjosta saatiin idea.
Purjo-Sipuli on hyvä nimi. Laita se.
Eino ja Aino sopisivat varmaan ainakin japaninkielisille. Muistan nähneeni myös nimet Airi ja Meiri japanilaisella tyttöduolla.
Tytön nimi Lilja on mainittu parissa saksalaisessa tv-sarjassa. Saimi ja Naima voivat myös olla aika kansainvälisiä nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki?? Eikö ne suosituimpien nimien määrät ollu jotain 278kpl? Vauvoja syntyy edelleen yli 40 000 vuodessa. Ei ihan jokaisella ole se suosituinkaan nimi.
Väärä luulo! Jopa 80- ja 90-luvun nimissä oli enemmän variaatiota. Oli Reetta, Suvi, Kaisu, Vilma, Hanna-Leena, Tanja, Saara jne. Nyt sitten Aada, Aava, Ada, Ava, Eevi, pojat siihen samaan putkeen Eeli, Eelis, Eetu ja niin edelleen loputtomiin. Joo voi olla vähemmän just samaa tiettyä nimeä, mutta niin läheltä liippaa nuo kaikki, että helposti on lähes kaikilla samaa tyyliä tai lähes kaimoja täynnä koko luokka. Joku Lucas niin siitäkin löytyy samasta nimestä sen tusina variaatiota, Luca, Lucas, Luka, Lukas, Luukas että ihan kaimoista nuo kyllä menee.
Vierailija kirjoitti:
Eino ja Aino sopisivat varmaan ainakin japaninkielisille. Muistan nähneeni myös nimet Airi ja Meiri japanilaisella tyttöduolla.
Tytön nimi Lilja on mainittu parissa saksalaisessa tv-sarjassa. Saimi ja Naima voivat myös olla aika kansainvälisiä nimiä.
Mikko on Japanissa aika yleinenkin naisen nimi. Tässä muutamia suomalaisia nimiä ja niiden merkitys Japanin kielessä:
Aki = syksy
Ari = muurahainen
Eki = rautatieasema
Henna = omituinen, outo
Heta = taitamaton
Inka = sytytys
Jari = keihäs
Kai = simpukka
Kaija = ulkokentän pelaaja
Kari = metsästys
Mari = koristeellinen lankapallo
Marja = onpa pyöreä!
Minna = kaikki
Sakari = huippukohta, kukoistusaika
Simo = huurre
Taru = tynnyri
Teppo = pyssy
Tero = terrorismi
Topi = haarahaukka
Aino vieläkin ykkösenä? Ihme kun ei Tarja.
Kivoja nimiä. Millaisia pitäisi olla? Kaksiosaisia?
Tytölle: Pätkä-Paasto tai Pikamuoti
Pojalle: Aivo-Halvaus tai Nistipata
Ei varmasti löydy samaa nimeä muilta ja voi aina kertoa, että sai nimen vanhempiensa tykkäämien/saamien asioiden vuoksi 😊
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Olen syntynyt 70-luvulla. Tunsiko joku jonkun Sarin, Marin, Mikan tai Jarin :) Kyllä se nimien hajonta oli silloin vielä paljon vähäisempää.
Niinpä, 70-luvulla mun luokalla oli 4 Karia , 3 Pirjoa ja Sirpaa. Oppilaita muistaakseni vähän yli 30.
Vierailija kirjoitti:
Kivoja nimiä. Millaisia pitäisi olla? Kaksiosaisia?
Tytölle: Pätkä-Paasto tai Pikamuoti
Pojalle: Aivo-Halvaus tai Nistipata
Ei varmasti löydy samaa nimeä muilta ja voi aina kertoa, että sai nimen vanhempiensa tykkäämien/saamien asioiden vuoksi 😊
Meidän lapsen nimi on Aihe Vapaa. Kertoo äitinsä ainoasta harrastuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisin lapsen nimi Suomessa ja muualla Euroopassa on Muhammed eri variaatioilla. Kohta pääsette maistamaan tasa-arvoa.
Täällä on onneksi sen verran älykkäämpää väkeä ettei tuollainen valehtelu tehoa. Kun täällä osataan itse katsoa tilastoista, jotka muuten löytyy netistä helposti.
Kymmenen kärki vuodelta 2023 - Olavi, Juhani, Johannes, Oliver, Mikael, Ilmari, Eino, Onni, Elias, Toivo... Missäs ne Muhammedit on? Ei ainakaan kahdensadan yleisimmän kärjessä. Vähän kun selaa eteenpäin tuosta 200:sta niin löytyy ensimmäisenä 'yleisimpänä' ulkomaalaisena nimenä Ali, ei Muhammed.
Onneksi! Mitä vähemmän, sen parempi.
Kyllä on niitä omaperäisiäkin, kuten lokintytär ja naakanpoika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Olen syntynyt 70-luvulla. Tunsiko joku jonkun Sarin, Marin, Mikan tai Jarin :) Kyllä se nimien hajonta oli silloin vielä paljon vähäisempää.
Niinpä, 70-luvulla mun luokalla oli 4 Karia , 3 Pirjoa ja Sirpaa. Oppilaita muistaakseni vähän yli 30.
Tuntuu, että 1900-luvun puolella oli paljon enemmän samannimisiä luokassa kuin nykyisin. Siltikin, vaikka tuntemani kouluikäiset ovat tyyliä Isla, Emma, Aino, Eelis ja Oliver.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nykyään kaikki vasta samasta tuutista onkin. Lässyn lässyn nimi -kaimoja. Nyt on samalla luokalla Eeli, Elias, Ellen, Eetu, Eevi, Eemil, Emil, Emma, Emilia, Ella, Elli, Elsa ja Elsi. Että good luck.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nykyään kaikki vasta samasta tuutista onkin. Lässyn lässyn nimi -kaimoja. Nyt on samalla luokalla Eeli, Elias, Ellen, Eetu, Eevi, Eemil, Emil, Emma, Emilia, Ella, Elli, Elsa ja Elsi. Että good luck.
Ei edes ole. Nykyisin on hyvinkin monenkirjavia nimiä luokilla. Ihan jo siksi, että lapset ovat monenkirjavia.
t. opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen nimen pitäisi olla niin järisyttävän omaperäinen? Eikö hyvä perusnimi riitä, jos vanhemmat pitävät nimeä kauniina?
Riittäähän se. Mutta minusta on ainakin kiva, jos on erilaisia nimiä. Jäävät myös paremmin mieleen. Omalla tyttärelläni on klassinen, hieman vanhanaikainenkin nimi mutta olisin voinut antaa jonkun erikoisemmankin. Erilaisuys on rikkautta.
Liian ericoiset tuppaa menestymään huonosti. Terccui
Vierailija kirjoitti:
Meille syntyy kesällä tyttö ja aiomme antaa hänelle nimeksi Naima-Lahja. Kaunis perinteinen suomalainen nimi. Eikä ole muodissa!
Aikoinaan kerrottiin juttua tytöstä, jonka isän nimi oli Matti. Tytön nimi oli Naima Lahja Matilda ja sehän muuttui jo koulun alaluokilla muotoon Naimalahja Matilta kiusaajien puheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhempien pitäisi tajuta nimeä valitessa se, että suomalaisilla nimillä on turha yrittää menestyä maailmalla. Kansainvälinen nimi antaa paremmat edellytykset työelämässä. Olisi vaikea kuvitella monikansallisen firman johtoportaassa mitään Einoa tai Ainoa.
Totta. Otetaan esimerkiksi vaikka Jorma, tyyliin Jorma Ollila.
Hieman etunimistä ohi, mutta Euroviisuissakin on huomattavasti paremmat edellykset menestyä, kun artistin nimessä ei ole ääkkösiä.
Paitsi jos Käärijä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin kauniita nimiä. Siksihän niitä money antavatkin. Anna sinä lapsellesi sellainen kuin itse haluat ja pidä mölyt mahassasi muiden nimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nättejä nimiä. Anna toki omallesi omaperäinen särmä nimi kuten vaikka Romilda Haaskantytär, sopisi lapsellesi hienosti.
Paljon mieluummin valitsisin nimen tältä listalta, kuin siltä, josta vuosittain uutisoidaan, että mitä on tällä kertaa hyväksytty
Aino Ellen Sofia on yksinkertaisesti paljon parempi kuin Odotettu Lokintytär.