Voi tätä omaperäisyyden määrää vauvojen nimissä :D
Kaikki pojat Eino, tytöt Aino.
Pojat Oliver, tytöt Olivia.
Samat nimet toistuu kaikilla. Suurin osa lapsista saa vielä toisen ja kolmannenkin nimen top 10 -listalta. Tyyliin Aino Ellen Sofia, Oliver Leo Aatos.
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Minusta on sääli, että monet kivat perinteiset nimet ovat jääneet vähälle käytölle. Siksi olisi kiva Einojen, Väinöjen ja Ainojen sijaan nähdä vaikka seuraavia nimiä:
Veikko, Martti, Paavo, Arvo, Kalevi, Mauri tai Eila, Helvi, Taimi, Elma, Sylvi, Maija jne.
Tai näitä nimiä: Venla, Viena, Vaula, Sini, Pekki, Pekka, Hanneli, Markus, Taina, Eine, Auni, Leea, Leeni, Leena, Maria, Heikki, Anja, Aila...
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika koomista kun luokalla on 2x Leo, 2x Noah ja 2x Luka.
Lukekaa ihmiset nimikirjoja. Noahin sijaan vaikka Nestori/Nestor.
Vierailija kirjoitti:
No mieluummin vaikka tuollaisia tylsiä nimiä kuin 🗑-väkerryksiä.
Itse rakastan ruotsalaisia nimiä.
Ai niinkuin Elin. Se onkin kiva nimi, tulee isän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini on ollut töissä palvelukodissa ja totesikin, että asiakkaat ovat samannimisiä nykyisin jatkumon molemmissa päissä.
Näinhän se menee. Tietyt nimet ovat muodissa noin 3-4 sukupolven päästä uudelleen, kun vanhemmat antavat lapsilleen nimiä omilta isovanhemmiltaan. Nyt on Marttien, Einojen jne. aika. Kohta tulevat uudelleen muotiin Jarit ja Karit yms.
Itse näen Einot ja Martit "pappaniminä", etten halua lapselle nimiä, josta tulee mieleen papat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on sääli, että monet kivat perinteiset nimet ovat jääneet vähälle käytölle. Siksi olisi kiva Einojen, Väinöjen ja Ainojen sijaan nähdä vaikka seuraavia nimiä:
Veikko, Martti, Paavo, Arvo, Kalevi, Mauri tai Eila, Helvi, Taimi, Elma, Sylvi, Maija jne.
Tai näitä nimiä: Venla, Viena, Vaula, Sini, Pekki, Pekka, Hanneli, Markus, Taina, Eine, Auni, Leea, Leeni, Leena, Maria, Heikki, Anja, Aila...
Koulut on pullollaan Veikkoja, Martteja, Paavoja, Sylvejä, Venloja, Markuksia ja Heikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini on ollut töissä palvelukodissa ja totesikin, että asiakkaat ovat samannimisiä nykyisin jatkumon molemmissa päissä.
Näinhän se menee. Tietyt nimet ovat muodissa noin 3-4 sukupolven päästä uudelleen, kun vanhemmat antavat lapsilleen nimiä omilta isovanhemmiltaan. Nyt on Marttien, Einojen jne. aika. Kohta tulevat uudelleen muotiin Jarit ja Karit yms.
Itse näen Einot ja Martit "pappaniminä", etten halua lapselle nimiä, josta tulee mieleen papat.
Kyllä ne Lucakset ja Oliveritkin vanhenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2022 (viime vuoden kokonaislukua ei ollut vielä nopealla googlauksella, oletan että suunnilleen samoja lukemia) syntyi melkein 45 000 vauvaa. Jos niistä puolet oli poikia ja puolet tyttöjä, suosituimman nimen sai pojista 0,017% ja tytöistä 0,012%
Toisin sanoen ikäluokasta poikia samannimisiä on peräti 17 tuhannesta ja tyttöjä 12 tuhannesta. Oon itse syntynyt 80-luvulla ja tuntuu että mun ikäluokassa on paljon useammin ihmisillä samaa nimeä. Meidänkin yläasteenluokassa oli 4 Jannea, 3 Anttia ja 3 Johannaa. Nykylapsilla ei tasan taatusti ole näin paljoa kaimoja.
Tarkistapa nuo prosenttisi. Ei 0,017 vaan 1,7 % ! Eli siinä jo joka luokalle mahtuukin Eino, Elias, Emil ja Eeli. Vaihtelua tuovat Eemil kahdella eellä, Eemeli lopussa ii, Eemi, Eelis, Joel, Noel, Leon ja Leo :D
Vaihtelua nimille toisi vaikka Eliel ja Elia, Elerik, Eerik.
Tytöille Eerika, Eedla, Ella, Eliisi, Eedith, Elda
Jos nyt olisi lapset ajankohtaisia niin varmaan jonkun näistä valitsisin:
Niina
Kaisa
Eeva
Klaara
Arvo
Kaarlo
Olli
Silja-nimi sopisi nykylapsillekkin.
Mitäs tuumaatte nimestä Kuura Kaneli(on siis tyttö)?
Hyvä nimi on sellainen, että se noudattaa kielen äännejonosääntöjä.
Jotkut ihmiset, joiden vanhemmat ovat harjoittaneet luovuuttaan lapsiaan nimetessään, kertovat kyrsiintyneensä siihen että omaa nimeään joutuu tavaamaan kirjain kirjaimelta että se menee oikein.
Typeriä nimiä ovat myös ne, joita kieliyhteisö ei hahmota nimiksi, kuten 'paju' tai 'syksy'. Saati sellaiset nimet jotka näyttävät kirjoitusvirheiltä.
Mitäs ihmeellistä siin o ????? Almanakast pitäisi poistaa tiettyjä nimiä ja kastaa he uudelleen !! Toisella nimellä. Häpeälliset nimet ovat: kaikki missä o mis tahansa kohtaa nimi Mari. Jatkoo seuraa. HYYYYYYYIIIIIIIII, MIKÄ NARsistin ja saastaisen akan nimi !!!!!!!! Sen nimiset o kaikki MÄÄREJÄ !!!!! HULLUJA, TYHMIÄ..........et sä hävetä sen nimisii ihmisii. ja yleensä läskejä. Todella !!! Se on totta. Ja todella laiskoja. Nimi vaihtoon välittömästi !!!!!!
Entä tytön nimeksi Puolukka? Kynttilä?