Voi tätä omaperäisyyden määrää vauvojen nimissä :D
Kaikki pojat Eino, tytöt Aino.
Pojat Oliver, tytöt Olivia.
Samat nimet toistuu kaikilla. Suurin osa lapsista saa vielä toisen ja kolmannenkin nimen top 10 -listalta. Tyyliin Aino Ellen Sofia, Oliver Leo Aatos.
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kerronpa tarinan. Oma nimeni oli todella harvinainen, kun se annettin.
Sitten n. 25 vuotta myöhemmin muutkin kuin vanhempani huomasivat miten hieno nimi onkaan ja pitkät perinteet. Ja siitä tuli yksi suosituimpia.
Olet Sofia
Tai Isla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen nimen pitäisi olla niin järisyttävän omaperäinen? Eikö hyvä perusnimi riitä, jos vanhemmat pitävät nimeä kauniina?
No kiva kun samalla koululuokalla on kymmenen Ainoa ja viisitoista Einoa.
Ei haitannut minua ollenkaan, että meitä oli aikanaan 3 Annia samalla luokalla. Anni Pee, Anni Äs ja Anni Jii. Hyvin pärjättiin tuolla tyylillä.
Kyllä mua vähän haittas oma tusinanimi.
Olen 90-luvulla syntynyt Anni enkä ole koskaan tuntenut ketään muuta Annia, varsinkaan samanikäistä. Luokkakavereina oli Jonit, Lauri, Tiinat, Joonakset, Riikat, Suvit, Jarkko, Elinat, Riina, Ellat, Samulit ja Iidat.
Meille syntyy kesällä tyttö ja aiomme antaa hänelle nimeksi Naima-Lahja. Kaunis perinteinen suomalainen nimi. Eikä ole muodissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen nimen pitäisi olla niin järisyttävän omaperäinen? Eikö hyvä perusnimi riitä, jos vanhemmat pitävät nimeä kauniina?
Ei haitannut minua ollenkaan, että meitä oli aikanaan 3 Annia samalla luokalla. Anni Pee, Anni Äs ja Anni Jii. Hyvin pärjättiin tuolla tyylillä.
Olen 90-luvulla syntynyt Anni enkä ole koskaan tuntenut ketään muuta Annia, varsinkaan samanikäistä. Luokkakavereina oli Jonit, Lauri, Tiinat, Joonakset, Riikat, Suvit, Jarkko, Elinat, Riina, Ellat, Samulit ja Iidat.
Mielenkiintoista. Itse olen 90-luvulla syntynyt Suvi enkä ole koskaan tuntenut yhtään omanikäistäni Suvia. Ainut tuntemani Suvi on syntynyt 80-luvun alussa.
Meidän yhden lapsen yksi nimi on Aliisa. Minusta kivan pirteä ja reipas nimi. Eikä ole kenenkään muun tutun lapsella.
Vuonna 2022 (viime vuoden kokonaislukua ei ollut vielä nopealla googlauksella, oletan että suunnilleen samoja lukemia) syntyi melkein 45 000 vauvaa. Jos niistä puolet oli poikia ja puolet tyttöjä, suosituimman nimen sai pojista 0,017% ja tytöistä 0,012%
Toisin sanoen ikäluokasta poikia samannimisiä on peräti 17 tuhannesta ja tyttöjä 12 tuhannesta. Oon itse syntynyt 80-luvulla ja tuntuu että mun ikäluokassa on paljon useammin ihmisillä samaa nimeä. Meidänkin yläasteenluokassa oli 4 Jannea, 3 Anttia ja 3 Johannaa. Nykylapsilla ei tasan taatusti ole näin paljoa kaimoja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän yhden lapsen yksi nimi on Aliisa. Minusta kivan pirteä ja reipas nimi. Eikä ole kenenkään muun tutun lapsella.
Reipas nimi 🤦🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on silloinen tusinanimi ja olin aina "tusinanimi K" siskolla on erikoinen nimi, samannimisiä löytyy Suomesta muutama ja siskoa tuo erikoinen nimi on harmittanut enemmän kuin minua tusinanimi.
Vierailija kirjoitti:
Niin se on aina ollut, että muutama nimi on todella suosittu.
Totta, 90-luvun lopulla kun olin päiväkodissa töissä joka toinen tytöistä oli Jenna ja pojat Nikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 90-luvulla syntynyt Anni enkä ole koskaan tuntenut ketään muuta Annia, varsinkaan samanikäistä. Luokkakavereina oli Jonit, Lauri, Tiinat, Joonakset, Riikat, Suvit, Jarkko, Elinat, Riina, Ella
Mielenkiintoista. Itse olen 90-luvulla syntynyt Suvi enkä ole koskaan tuntenut yhtään omanikäistäni Suvia. Ainut tuntemani Suvi on syntynyt 80-luvun alussa.
Meidän koulussa taisi olla 3 Suvia yhtäaikaa. Ja oli vielä pienen paikkakunnan koulu.
Vierailija kirjoitti:
Niin se on aina ollut, että muutama nimi on todella suosittu.
Mun työpaikalla on tiimi, jossa on 4 Mikkoa. Siis neljä seitsemästä. Eikä siinä ollut vielä kaikki firman Mikot.
Kyllä nykyään lapsia nimetään paljon vaihtelevammin kuitenkin kuin esimerkiksi 80-luvulla jolloin tyttö oli Jenna, Laura tai Jenni ja poika Ville, Joni tai Janne.
Ajatella. Ennen oli Aune, Aulikki ja Aira. Erkki, Pekka ja Antti. Sitten Päivi, Sirpa ja Leena. Jari, Mika ja Pasi. Jenni, Hanna ja Tiina. Aina on suosittuja nimiä. Nimiä tulee ja menee. Mitä näitä nillittämään.
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän neljä lasta tällä hetkellä, joilla jokin variaatio tästä. Alisa, Alise, Alice
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä tunnen ja 2000-luvultakin.
Mietin 15 vuotta sitten, että Lilja olisi kiva nimi. Sitä ei ollut käytössä kellään. Nyt se on yhtäkkiä tosi suosittu. Onko sille esikuvaa? Onko jonkun julkkiksen lapsi nimetty Liljaksi?
Kaupassa äiti huhuili poikaansa,missä olet Myrsky?
Vierailija kirjoitti:
Lapsen luokalla on 2 Alisaa, rinnakkaisluokalla 2, luokka-astetta alempana 3. Isommista oppilaista ei tietoa. Ja kyseessä koulu, jossa ikäluokan koko on 30-40 oppilasta. Että ei kyllä kovin harvinainen ole. Harrastusryhmässäkin on Alisa.
Kyllä vanhempien pitäisi tajuta nimeä valitessa se, että suomalaisilla nimillä on turha yrittää menestyä maailmalla. Kansainvälinen nimi antaa paremmat edellytykset työelämässä. Olisi vaikea kuvitella monikansallisen firman johtoportaassa mitään Einoa tai Ainoa.
Tuossahan on paljon variaatiota kun verrataan aikaan, jolloin kaikkien nimi oli tyyliin Matti Pekanpoika tai Pekka Matinpoika.