Voi tätä omaperäisyyden määrää vauvojen nimissä :D
Kaikki pojat Eino, tytöt Aino.
Pojat Oliver, tytöt Olivia.
Samat nimet toistuu kaikilla. Suurin osa lapsista saa vielä toisen ja kolmannenkin nimen top 10 -listalta. Tyyliin Aino Ellen Sofia, Oliver Leo Aatos.
Kommentit (333)
Mun nimi on Matti. Oon olut tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Jorma-Jarmo erottuisi joukosta mukavasti.
Myös Kari-Jari tai Pentti-Pertti erottuisivat
Vierailija kirjoitti:
Yleisin lapsen nimi Suomessa ja muualla Euroopassa on Muhammed eri variaatioilla. Kohta pääsette maistamaan tasa-arvoa.
Entä jos ei halua?
Erikoinen ajatus monilla, että yleinen nimi tarkoittaa heti, että koulussa on kymmeniä samannimisiä. Oma lapseni on Olivia eikä hänen luokallaan ole toista Oliviaa. Lapsen ystävä on Isla ja hän on ainut Isla omalla luokallaan. Ovat alakoululaisia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö noille vanhemmille tule mieleen vähän varioida noita haluamiaan nimiä, niin ei olisi lapsella kuutta kaimaa samalla luokalla?
Sen sijaan, että lapsi olisi Oliver Eetu Johannes, nimi voisi ollakin Olliveli Eetvartti Juhamies.
Sen sijaan, että lapsi olisi Aino Unelma Anniina, nimi voisi ollakin Ainukka Unimieli Anniida.
Leo Luka Mikael > Lion Luukas Mikkel
Aada Helmi Maria > Adeline Helmiina Marilin
Miksi vanhat suomalaiset nimet Aino ja Eino pitäisi muuttaa noin teennäisiksi?
Aino on ollut vuosikymmeniä hyvin suosittu nimi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö noille vanhemmille tule mieleen vähän varioida noita haluamiaan nimiä, niin ei olisi lapsella kuutta kaimaa samalla luokalla?
Sen sijaan, että lapsi olisi Oliver Eetu Johannes, nimi voisi ollakin Olliveli Eetvartti Juhamies.
Sen sijaan, että lapsi olisi Aino Unelma Anniina, nimi voisi ollakin Ainukka Unimieli Anniida.
Lion ja Luukas ovat kyllä hyvinkin yleisiä nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihania ja virkistäviä poikkeuksia tulee aina välillä vastaan kun työskentelen lasten parissa tai muuten kuulee jossain. Ikäluokissa 0-7v. on jäänyt mieleen mm. Anniina, Sanelma, Klaara, Tiina, Tuulia ja Liisa. Pojista muistan törmänneeni ainakin Tarmo, Henri, Anssi ja Kalle. Ihan hirmu söpöjä jotenkin esim. nuo Anssi ja Kalle.
Raikkaita tuulahduksia kaikkien näiden pehmeiden ja lyhyiden nimien keskellä (Aino, Eino, Eemi, Eeli, Oona, Mea, Milo...)
Oi, kuulostaa kivoilta nimiltä ja kiva, että tuolla myös meidän pienen tytön nimi Liisa mukana. <3
Hänellä paljon kaimoja vanhemmissa ikäluokissa, mutta lapsissa ei ole tullut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhat suomalaiset nimet Aino ja Eino pitäisi muuttaa noin teennäisiksi?
Aino on ollut vuosikymmeniä hyvin suosittu nimi.
Aino on itse asiassa ollut 100 vuotta sitten huomattavasti suositumpi kuin nykyisin. 1920-luvulla kastettiin yli 11 000 Ainoa, 2020-luvulla tähän mennessä vain reilu 2000.
Vierailija kirjoitti:
Meille syntyy kesällä tyttö ja aiomme antaa hänelle nimeksi Naima-Lahja. Kaunis perinteinen suomalainen nimi. Eikä ole muodissa!
Onneksi mitään lasta ei ole sinulle tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille syntyy kesällä tyttö ja aiomme antaa hänelle nimeksi Naima-Lahja. Kaunis perinteinen suomalainen nimi. Eikä ole muodissa!
Tosikko :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihania ja virkistäviä poikkeuksia tulee aina välillä vastaan kun työskentelen lasten parissa tai muuten kuulee jossain. Ikäluokissa 0-7v. on jäänyt mieleen mm. Anniina, Sanelma, Klaara, Tiina, Tuulia ja Liisa. Pojista muistan törmänneeni ainakin Tarmo, Henri, Anssi ja Kalle. Ihan hirmu söpöjä jotenkin esim. nuo Anssi ja Kalle.
Raikkaita tuulahduksia kaikkien näiden pehmeiden ja lyhyiden nimien keskellä (Aino, Eino, Eemi, Eeli, Oona, Mea, Milo...)
Oi, kuulostaa kivoilta nimiltä ja kiva, että tuolla myös meidän pienen tytön nimi Liisa mukana. <3
Hänellä paljon kaimoja vanhemmissa ikäluokissa, mutta lapsissa ei ole tullut vastaan.
Liisa on ollut 2010-luvulla lähes yhtä yleinen nimi kuin täällä parjattu Aino.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointin, mutta onkohan aloittaja itse koittanut nimetä lasta. Ei ole helppoa, jos ei saa olla suosituimpien 20 nimen listalla, mutta pitäisi silti olla kiva. Voihan se Jormaksi nimeäminen kuulostaa raikkaalta, kunnes täytyy itse tehdä päätös.
Jaa, minun mielestäni nimeäminen oli yllättävänkin helppoa vaikka nimi ei saanut olla missään top20-listalla. Meillä oli useampikin vaihtoehto ja lopulta päädyttiin nimeen Vellamo. On suht harvinainen nimi ja taatusti suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointin, mutta onkohan aloittaja itse koittanut nimetä lasta. Ei ole helppoa, jos ei saa olla suosituimpien 20 nimen listalla, mutta pitäisi silti olla kiva. Voihan se Jormaksi nimeäminen kuulostaa raikkaalta, kunnes täytyy itse tehdä päätös.
Jaa, minun mielestäni nimeäminen oli yllättävänkin helppoa vaikka nimi ei saanut olla missään top20-listalla. Meillä oli useampikin vaihtoehto ja lopulta päädyttiin nimeen Vellamo. On suht harvinainen nimi ja taatusti suomalainen.
Olisin kyllä ennemmin Aino kuin Vellamo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vellamo kuuluu kansallisromanttisen kauden nimiin. Nimi on johdettu vettä kuvaavasta sanasta 'vellova'.
Alkaapi velloa vatsassa kun tuota ajattelee.
Minusta on sääli, että monet kivat perinteiset nimet ovat jääneet vähälle käytölle. Siksi olisi kiva Einojen, Väinöjen ja Ainojen sijaan nähdä vaikka seuraavia nimiä:
Veikko, Martti, Paavo, Arvo, Kalevi, Mauri tai Eila, Helvi, Taimi, Elma, Sylvi, Maija jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen 3 alle 10-vuotiasta Liisaa ja yhden alle 10-vuotiaan Liisin.
Nimi voi olla vaikka miten hyvä mutta lapsesta voi silti kasvaa täysi mulkku!
Vierailija kirjoitti:
Minusta on sääli, että monet kivat perinteiset nimet ovat jääneet vähälle käytölle. Siksi olisi kiva Einojen, Väinöjen ja Ainojen sijaan nähdä vaikka seuraavia nimiä:
Veikko, Martti, Paavo, Arvo, Kalevi, Mauri tai Eila, Helvi, Taimi, Elma, Sylvi, Maija jne.
Paavoja ja Martteja on joka toisella luokalla ja vähintään joka kolmannessa päiväkotiryhmässä. Arvo, Taimi, Elma ja Veikkokaan eivät ole enää mitenkään harvinaisia nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosikko :D
Niin olen tässä asiassa. Lapsi kantaa nimeään koko elämänsä ja toivon, että vanhemmilla on riittävästi kypsyyttä miettiä asiaa lapsen(kin ! ) näkökulmasta.
Tavallinen nimi on parempi lapsen kannalta kuin joku vanhempien "hieno" älynväläys.
Naima Muisto Matilda (Matilta)