Miksi opiskelijoiden elämää kurjistetaan?
Kommentit (71)
Uskotteko että aikuiskoulutustuki lakkautetaan vain väliaikaisesti? Vai käykö niin, että nyt kun se lopetetaan niin se ei koskaan enää tule takaisin?
Juu ei toki unohdeta sitä, että myös opiskelija on ihminen ja hänellä on oikeus edes asua rauhassa. Laissa ei ole pykälää, jonka mukaan yhden ihmisryhmän täytyy luopua asioista, jotta muilla menisi paremmin. Ei, opiskelijan ei tarvitse asua epäviihtyisästi. Se ei ole opiskelijan velvollisuus.
Hallitus haluaa kieltää useamman korkeakoulupaikan. Jatkossa eri vuosina ei saisi enää hakea tutkintokoulutukseen ellei samalla luovu aiemmasta paikasta.
Varmaan aiempi paikka saa olla ennen kuin saa uuden. Mutta jos vaikka hakee lääkikseen tai taidealalle ja pääsee sisään, ei saa jatkaa toistaa koulutusta vaan siitä on luovuttava.
Oma tyttäreni asui koko lukioajan luonani ja sai opintotuen.Lukiossa ruoka ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne halutaan nopeasti töihin
Niin ,että kun opiskelija joutuu tehdä töitä, että pystyy opiskella ja maksaa asumisen, se jouduttaa opintoja? Onko tämä hallitus oikeasti kuunnellut KETÄÄN, joka ajattelisi nenäänsä pidemmälle?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoiden elämä on aina rahan suhteen ollut kurjaa. Silti aina suurin osa kuitenkin pärjäsi. Itse opiskelin ensimmäinen korkeakoulututkinnon 2012-2015, toisen 2018-2020. Lainaa en uskaltanut ottaa, kävin opintojen ohella töissä. Olen ollut elämässäni useita vuosia vaikeasti masentunut sekä kokenut loppuun palamisen. (Olen 31v.)
Nykyään olen vakituisessa työssä mukavassa työpaikassa. Hain ja sain apua sairauteeni ja ennen kuin joku keksii väittää, etten ole oikeasti ollut vaikeasti masentunut, niin sain vaikeaan masennukseen Kelan sairaspäivärahaa maksimiajan eli vuoden. Kävin psykoterapiassa kolme vuotta. Kohtaamisistani vastoinkäymisistä huolimatta olen aina halunnut uskoa, että tulevaisuus on parempi ja valoisampi. Uhriutuminen ei kannata, minulla on siitäkin kokemusta.
Kauanko jouduit odottamaan terapiaan pääsyä ja paljonko terapia maksoi sinulle kokonaisuudessaan? Uskallan veikata, että nykyään terapiaan pääsemisessä kestää kauemmin.
junttipersut vois muuttaa työsiirtoloihin, heillä kun kun verenperintönä ryyppääminen ja möykkääminen
Alan vaihtaminen tehty niin vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus haluaa kieltää useamman korkeakoulupaikan. Jatkossa eri vuosina ei saisi enää hakea tutkintokoulutukseen ellei samalla luovu aiemmasta paikasta.
Varmaan aiempi paikka saa olla ennen kuin saa uuden. Mutta jos vaikka hakee lääkikseen tai taidealalle ja pääsee sisään, ei saa jatkaa toistaa koulutusta vaan siitä on luovuttava
.
Aivan oikein.Se on veronmaksajien rahojen tuhlausta.j
Eli jos opiskelet, asut solussa, mutta jos lorvit kotona tekemättä mitään, voit asua yksiössä. Tosi reilua.
Tällä hienolla uudistuksella säästetään 57 miljoonaa vuodessa. Samalla yksityislääkärifirmoille voidaan kyllä maksaa 500 miljoonaa lisää per vuosi ja tunnin junasta miljardeja.