Miksi opiskelijoiden elämää kurjistetaan?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tämän kevään abi ja 9-luokkakainen. Olin ajatellut muuttaa työaikani kevennetyksi, että voin huolehtia 91-vuotiaasta appiukostani, mutta nyt en uskalla tehdä mitään huononnuksia taloustilanteeseen, sillä täytyy valmistautua maksamaan opiskelevien lasten vuokrat.
Ei se ole vanhempien tehtävä. Opiskelijat on jo sen ikäisiä, että kykenee hoitamaan asiansa itse. Ellei vielä kykene, niin on aika opetella.
Vierailija kirjoitti:
Oli h vetin tyhmää siirtää opiskelijat soluista tavallisiin vuokra-asuntoihin. Ne valloitti pienet vuokra-asunnot muilta ja lisäksi syrjäytyjät syrjäytyi.
Kaiken lisäksi alkoivat hyljeksiä edullisia budjettinsa sopivia ja toimiviksi havaittuja soluasuntoja sekä vaatimaan lisää rahaa niihin yksiöihin.
Monikaan opiskelija ei osaa yhtään arvostaa mahdollisuutta opiskeluun ilman huikea kalliita lukukausimaksuja kuten useimmissa maissa, odottaa vaan saavansa kaiken haluamansa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tämän kevään abi ja 9-luokkakainen. Olin ajatellut muuttaa työaikani kevennetyksi, että voin huolehtia 91-vuotiaasta appiukostani, mutta nyt en uskalla tehdä mitään huononnuksia taloustilanteeseen, sillä täytyy valmistautua maksamaan opiskelevien lasten vuokrat.
Autat muitten laskujen kanssa, ostatte huonekalut yms että pääsee alkuun. Se on minusta riittävä apu. Heikentää itsenäistymistäkin, jos kokonaan maksatte vuokran.
Noniin saadaan murhat ja muut rikokset taas nousuun kun laitetaan opiskelijat kimppakämppiin
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan hyvä uudistus. Ei ole mitään järkeä, että opiskelijat asuvat kalliissa yksiöissä osittain valtion rahoilla. Jos haluaa asua hyvin, joutuu tekemään töitä.
Muualla Euroopassa asutaan kimppakämpissä ja mielestäni se on ihan hyvä asumismuoto (jep, olen itsekin asunut) opiskeluaikana. Itseasiassa keski-euroopassa nuoret työssäkäyvätkin asuvat monesti kimppakämpissä, koska se on edullisempaa.
Ei kaikkea tarvitse rahoittaa valtion varoin.
Mikä järki siinä on, että vähäiset työt menevät opiskelijoille, joilla on jo muutenkin yhteiskuntaa hyödyttävää tekemistä? Ei ole yhteiskunnan etu, että valmistuminen viivästyy. Eikö töiden pitäisi mennä työttömille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autat muitten laskujen kanssa, ostatte huonekalut yms että pääsee alkuun. Se on minusta riittävä apu. Heikentää itsenäistymistäkin, jos kokonaan maksatte vuokran.
Voit vapaasti toimia noin omien lastesi kanssa. Minä en kysynyt neuvoa mihinkään, kerroin vain, kuinka tämä päätös vaikuttaa meidän perheen lähitulevaisuuteen. Meidän lapsemme eivät valmistu velkakierteessä. Ei tämän maailmantilanteeseen, ei näillä korkotasoilla, eikä tähän työllisyystilanteeseen. Me olemme valinneet saada nämä lapset. Maailma on heille ihan riittävän kova. He ovat paljon osaavampia ja kypsempiä, kuin itse olin tuossa iässä. Silti heillä on selvästi paljon suurempi haaste löytää kesätöitä, kuin minulla aikoinaan. Sama ero tulee toistumaan myös siinä, kuinka päästä omaan asuntoon kiinni ja saada asuntolainaa. Nämä ajat jakavat nuoret aikuiset kahteen eri leiriin sen suhteen, millaisen startin saavat elämäänsä ja vanhempien tuki ratkaisee sen. Aion todellakin pitää huolta siitä, että minä kompensoin sen, minkä opiskelijat häviävät näitä säästökurin aikoina. Tämä ei ole heidän vikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun opiskelin sain tuota opintotuen asumislisää. Opintotuki oli asumislisän kanssa jotain 450€/kk. Asuin pienessä ja halvassa yksiössä (430€). Kun tuo Sipilän hallituksen uudistus tuli niin näiden pienten ja edullisten asuntojen hinnat lähtivät jyrkkään nousuun. Turussa yksiöiden vuokrat nousivat vuodessa noin 450 eurosta 550 euroon, koska maksimiasumistuki + opintotuki oli n. 550€.
Täähän se on. Tuki valui suoraan asuntosijoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan uudistus toimii, eli sinä teet enemmän töitä ja maksat enemmän veroja
no mihikä ne vanhukset sitten pitäisi laittaa, kun niilläkään ei hoitajia ole? Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan hyvä uudistus. Ei ole mitään järkeä, että opiskelijat asuvat kalliissa yksiöissä osittain valtion rahoilla. Jos haluaa asua hyvin, joutuu tekemään töitä.
Muualla Euroopassa asutaan kimppakämpissä ja mielestäni se on ihan hyvä asumismuoto (jep, olen itsekin asunut) opiskeluaikana. Itseasiassa keski-euroopassa nuoret työssäkäyvätkin asuvat monesti kimppakämpissä, koska se on edullisempaa.
Mikä järki siinä on, että vähäiset työt menevät opiskelijoille, joilla on jo muutenkin yhteiskuntaa hyödyttävää tekemistä? Ei ole yhteiskunnan etu, että valmistuminen viivästyy. Eikö töiden pitäisi mennä työttömille?
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kommentoin tähän kuitenkin. Itse opiskelin ysärin lopulla/2000-luvun alussa, jolloin oli vielä tuo opintotuen asumislisä käytössä. Tein töitä kaupassa 2-4 vuoroa viikossa, kesällä sitten enemmän jotta vakkarit saivat pitää kesälomansa. Valmistuin 9kk tavoiteaikataulua aiemmin, vaikka baareissa ja opiskelijatapahtumissakin ehdin kyllä pyöriä. Monet tekivät töitä opintojen ohessa, ja niin tekee myös tyttäreni nyt. En tiedä, mikä tämä hokema on, että valmistuminen viivästyy, jos opiskelijat tekevät töitä? Moni taas ei valmistu koskaan, vaikkei tee päivääkään töitä opintojen aikana. Ihan on itsestä kiinni, miten sen aikansa käyttää.
Vai kesäkuukausilta ei tukea tupu senttiäkään? No kyllä tippuu. Jos ei ole oikeus asumislisään ja opintotukeen, on oikeus toimeentulotukeen.
Vaikka periaatteessa opiskelijalle ei kuulu toimeentulotuki juuri niitä kuulkausina kuuluu kun ei saa opintososiaalisia etuosuuksia.
Tietenkin reipas ja ahkera opiskelija tienaa niin paljon, että edes sitä tt tukea ei tarvitse eli käytännössä sen verran että tienaamansa summa kattaa vuokran, 500€ käyttörahaa ja bussilipun.
Monilla tuokin aika suuri summa katettavaksi osa-aikatöillä.
Tai korjaan oikeasti pitäisi jäädä sellainen 650€ asumiskulujen jälkeen, jotta ei olisi oikeutettu tt tukeen. Wink wink kannustinlisä. Toki kunnon ihminen ei ajattele tuollaisia, vaan riittää jos saa suurin piirtein saman kun työtön eks niih?
Vierailija kirjoitti:
Vai kesäkuukausilta ei tukea tupu senttiäkään? No kyllä tippuu. Jos ei ole oikeus asumislisään ja opintotukeen, on oikeus toimeentulotukeen.
Vaikka periaatteessa opiskelijalle ei kuulu toimeentulotuki juuri niitä kuulkausina kuuluu kun ei saa opintososiaalisia etuosuuksia.
Tietenkin reipas ja ahkera opiskelija tienaa niin paljon, että edes sitä tt tukea ei tarvitse eli käytännössä sen verran että tienaamansa summa kattaa vuokran, 500€ käyttörahaa ja bussilipun.
Monilla tuokin aika suuri summa katettavaksi osa-aikatöillä.
Tai korjaan oikeasti pitäisi jäädä sellainen 650€ asumiskulujen jälkeen, jotta ei olisi oikeutettu tt tukeen. Wink wink kannustinlisä. Toki kunnon ihminen ei ajattele tuollaisia, vaan riittää jos saa suurin piirtein saman kun työtön eks niih?
Jos et ole nostanut lainaa, ei toimeentulotukea tipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit vapaasti toimia noin omien lastesi kanssa. Minä en kysynyt neuvoa mihinkään, kerroin vain, kuinka tämä päätös vaikuttaa meidän perheen lähitulevaisuuteen. Meidän lapsemme eivät valmistu velkakierteessä. Ei tämän maailmantilanteeseen, ei näillä korkotasoilla, eikä tähän työllisyystilanteeseen. Me olemme valinneet saada nämä lapset. Maailma on heille i
Samat sanat täältä. Aion tukea nuortani, jotta hän valmistuu velattomana. Mikäli kesätöitä ei saa niin maksan hänen kesän vuokrat, sinne menee sitten lomarahani mutta minkäs teet. Sori, yritykset. Lapseni on tärkein enkä tosiaankaan anna hänen valmistua jättivelat niskassaan mahdolliseen massatyöttömyystilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan tässä on se ,että työttömiä ei työnteko kiinnosta koska yhteiskunta elättää ne kotiin. Opiskelijoita ei elätetä ,joten pakko mennä töihin ja viivästyttää tai kokonaan jättää valmistumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kommentoin tähän kuitenkin. Itse opiskelin ysärin lopulla/2000-luvun alu
No kaikki ei valmistukkaan johonkin huuhaa-alalle vaan opiskelu tosiaan vaatii täysipöiväistä panostusta.
Ihan käsittämätöntä opiskelijoiden olojen kurjistamista. Ihmiset, jotka ponnistelee joka päivä elämänsä eteen usein vieraassa kaupungissa. Suomessa esim. Narkkarit saa enemmän rahaa käteen. T. Ex-opiskelija
Asumistuesta taas poistuu suojaosa, jolloin työkokemuksen hankkiminen olisi ollut heti tuesta pois. Tämä voi olla ihan etukin sellaiselle opiskelijalle, joka tekee fiksuja töitä opintojen ohessa. Jos tulorajat ovat korkeat, ei ole kannustunloukkuja.
Tuo opiskelijoiden yleinen asumistuki on johtanut Helsingissä siihen, että moni lukiolainen on muuttanut omilleen kalliiseen yksiöön heti 18-vuotiaana, vaikka koululainen voisi hyvin asua vielä vanhempien luona. Minua on ainakin vähän oudoksuttanut, että veronmaksajana rahoitan koululaisten kotileikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli h vetin tyhmää siirtää opiskelijat soluista tavallisiin vuokra-asuntoihin. Ne valloitti pienet vuokra-asunnot muilta ja lisäksi syrjäytyjät syrjäytyi.
Kaiken lisäksi alkoivat hyljeksiä edullisia budjettinsa sopivia ja toimiviksi havaittuja soluasuntoja sekä vaatimaan lisää rahaa niihin yksiöihin.
Monikaan opiskelija ei osaa yhtään arvostaa mahdollisuutta opiskeluun ilman huikea kalliita lukukausimaksuja kuten useimmissa maissa, odottaa vaan saavansa kaiken haluamansa ilmaiseksi.
Milloin soluasunnot on havaittu toimiviksi ratkaisuksi?
Itse asuin tiedekunnan kampuksella 15 hengen solussa ja meille sattui ok porukka, jolla taustat ja tavoitteet oli samankaltaiset. Ei ollut pahempia ongelmia kun siivooja siivosi yhteiset tilat. Osa tutuista asui HOASilla ja siellä oli monilla suuria ongelmia kun porukka oli niin sekalaista. Osalla mielenterveysongelmia, alkoholismia, huumeita . Ylimääräistä porukkaa pyörimässä jne.
Joudun avustamaan opiskelevia lapsiani ja niistämään oman kulutukseni minimiin. Tiukkaa tulee olemaan, kun olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta kaikkeni teen, ettei lasten tarvitse ottaa lainaa, ainakaan paljoa. Eli ei enää ulkona syömistä, kampaamoa tai ylipäätään mitään ylimääräistä.
Paluu entiseen. Vain rikkaiden lapsilla on mahdollisuus opiskella täyspäiväisesti tai yleensä ollenkaan. Köyhät pysyköön kastissaan!
Koska rahaa ei ole. Toivottavasti opit nämä elämän realiteetit koulussa. Jos rahaa olisi, niin jokaiselle suomalaiselle voitaisiin antaa vaikka miljoona. Ei se tahdosta ole kiinni, vaan siitä kun rahaa ei ole.