Miksi opiskelijoiden elämää kurjistetaan?
Kommentit (71)
Olen opiskellut Keski-Euroopassa ja siellä vähän tyhmemmätkin nuoret osasivat muuttaa yhdessä kimppakämppään asumaan. Ei sielläkään riittänyt opiskelijasoluja kaikille, joten oli pakko vuokrata yksityiseltä asunto, jossa useita huoneita ja aloittaa kommuunielämä. En muista, että juuri kukaan olisi asunut, poislukien opiskelija-asuntosäätiöiden tarjoamat miniyksiöt, missään yksityisten vuokraamissa yksiöissä.
Tulee muuten sairaanhoitajista tulevaisuudessa ihan tajuton pula. Ei kai kukaan hullu rupea lainarahalla opiskeluaikaa elämään tollasen työn ja palkan perässä? Varsinkin kun aikuiskoulutustuki lakkautetaan niin ei edes niitä lähäristä myöhemmällä vaiheella työuraa jatkokouluttautuvia tule.
Ihme vinkumista. Akateeminen tutkinto aikanaan lainalla. Ei haitannut. Ei mitään tukia. Isot velat niskassa valmistuttua. Kotoa ei mitään saatu.
Rahaa sai kesätöistä, lehtiä jakamalla, assarina. Ja hauskaa oli, aika entinen ei koskaan enää palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun opiskelin sain tuota opintotuen asumislisää. Opintotuki oli asumislisän kanssa jotain 450€/kk. Asuin pienessä ja halvassa yksiössä (430€). Kun tuo Sipilän hallituksen uudistus tuli niin näiden pienten ja edullisten asuntojen hinnat lähtivät jyrkkään nousuun. Turussa yksiöiden vuokrat nousivat vuodessa noin 450 eurosta 550 euroon, koska maksimiasumistuki + opintotuki oli n. 550€.
Täähän se on. Tuki valui suoraan asuntosijoittajille.
Taisi olla kumminkin kyse nousevista vastikkeista. Ei vuokra voi pysyä ikuisesti ennallaan, kun kulut nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tämän kevään abi ja 9-luokkakainen. Olin ajatellut muuttaa työaikani kevennetyksi, että voin huolehtia 91-vuotiaasta appiukostani, mutta nyt en uskalla tehdä mitään huononnuksia taloustilanteeseen, sillä täytyy valmistautua maksamaan opiskelevien lasten vuokrat.
Silloinhan uudistus toimii, eli sinä teet enemmän töitä ja maksat enemmän veroja
Kyllä, ymmärrän hyvin että näin syntyy säästöjä. Ja ymmärrän myös, että yksilöiden ja perheiden on pakko nostaa oman vastuunsa määrää eikä vain tukeutua verovaroin tuotettaviin palveluihin. Siksi olin valmistautunut tekemään enemmän appiukon hoidon suhteen. Mutta yllätyimme näistä opiskelijoihin kohdennetuista leikkauksista ja nopeasti se hahmottui, että täytyy lähivuodet suunnitella toisin näiden muutosten vuoksi. Tavallaan sitä perheenäkin joutuu tekemään resursseistaan "leikkauslistan" , kun se mitä on ei vain riitä kaikkien tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihme vinkumista. Akateeminen tutkinto aikanaan lainalla. Ei haitannut. Ei mitään tukia. Isot velat niskassa valmistuttua. Kotoa ei mitään saatu.
Rahaa sai kesätöistä, lehtiä jakamalla, assarina. Ja hauskaa oli, aika entinen ei koskaan enää palaa.
Olet oikeassa. Nuo ajat eivät palaa, etenkään työtilanteen osalta. Uskon, että oli hauskaa.
Sehän nyt nopeuttaakin valmistumista, jos joutuu muuttamaan meluisaan soluun, jossa muut bilettävät, kun itse yrität opiskella. Toi olis mun pahin painajainen.
Itsellä viivästyi valmistuminen neljällä vuodella, koska kävin koki ajan opintojen ohessa töissä. Jollakin se eläminen oli pakko maksaa. Lainalla eläminen ei ole enää järkevää, kun korot on nousseet yhtäkkiä. Minusta on tosi typerää, että opiskelijoita on oikein kannustettu nostamaan se laina, kun se on "kähes ilmaista lainaa". No ei ole enää. Siinäkin kustiin porukkaa pahasti linssiin.
Niin tosiaan väsähdin niin pahasti, että kroppa petti ja mulle tuli kaikenlaista fyysistä vaivaa ja sairautta. Valmistun siis myöhässä ja sairaana, koska vaativat opinnot (oikeus) ja työn yhdistelmä oli vaan liikaa. Kyllä opiskelijalla pitäisi olla samanlainen oikeus esim pitää joku loma vuodessa, kuin muillakin. Itse opiskelin ja tein töitä lukuvuodet. Kesällä olin töissä.
Tämäkö on sitten se tavoite? Opiskelijat on valmistuessaan jo burniksessa. Siitä sitten reippaana työelämään. Mites meni noin omasta mielestä? Minusta on kumma, ettei opiskelua arvosteta tässä yhteiskunnassa. Ei olisi yhtään asiantuntijaa ilman, että jotkut jaksavat istua siellä yliopistossa. Kaikki ei voi olla metallimiehiä ja parturikampaajia.
Minusta on myös absurdia väittää, että Suomessa jokaisella olisi samat mahdollisuudet opiskella. Hevonkukkua. Jatkossa mano muuttuu vielä epätasa-arvoisemmaksi. Onhan se nyt vähän eri valmistua väsähtäneenä tai hirveät velat niskassa, versus sitten nämä isun kultanuput, joille maksetaan omat asunnot ja annetaan vielä käyttörahat päälle. Sitten suhteilla ekaan työpaikkaan tienaamaan. Syvä huokaus.
Solu on hyvä opiskelija-asuntomuoto, kun on oma huone. 1990-luvulla jopa samaan huoneeseen majoitettiin 2 henkeä ja se oli tukalaa.
Opiskelijoiden elämä on aina rahan suhteen ollut kurjaa. Silti aina suurin osa kuitenkin pärjäsi. Itse opiskelin ensimmäinen korkeakoulututkinnon 2012-2015, toisen 2018-2020. Lainaa en uskaltanut ottaa, kävin opintojen ohella töissä. Olen ollut elämässäni useita vuosia vaikeasti masentunut sekä kokenut loppuun palamisen. (Olen 31v.)
Nykyään olen vakituisessa työssä mukavassa työpaikassa. Hain ja sain apua sairauteeni ja ennen kuin joku keksii väittää, etten ole oikeasti ollut vaikeasti masentunut, niin sain vaikeaan masennukseen Kelan sairaspäivärahaa maksimiajan eli vuoden. Kävin psykoterapiassa kolme vuotta. Kohtaamisistani vastoinkäymisistä huolimatta olen aina halunnut uskoa, että tulevaisuus on parempi ja valoisampi. Uhriutuminen ei kannata, minulla on siitäkin kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat asumislisän piiriin, mitä tämä tarkoittaa? Ei saa enää yleistä asumistukea ja joutuu muuttamaan soluasuntoon tai menemään töihin?
Eli ihminen joutuu muutamaan kotoaan pois, jotta pääsee soluun ja kykenee ehkä velan turvin opiskella?
Töitä ja lainaa jos ei rahat muuten riitä.
Kysy jenkkiperheiltä. Sieltähän kaikki muukin tulee kuten termit cancel, incel, gaslighting jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat asumislisän piiriin, mitä tämä tarkoittaa? Ei saa enää yleistä asumistukea ja joutuu muuttamaan soluasuntoon tai menemään töihin?
Eli ihminen joutuu muutamaan kotoaan pois, jotta pääsee soluun ja kykenee ehkä velan turvin opiskella?
Saa asua ihan missä haluaa kunhan maksaa oman asumisensa.
Halutaan ettei opiskelijat valmistu nopeasti tai halutaan, että opiskelijoilla on isot opintolainat valmistuessaan. Pankithan siitä hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Halutaan ettei opiskelijat valmistu nopeasti tai halutaan, että opiskelijoilla on isot opintolainat valmistuessaan. Pankithan siitä hyötyvät.
Kannattaa valmistua nopeasti tai mennä töihin jos lainaa pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan hyvä uudistus. Ei ole mitään järkeä, että opiskelijat asuvat kalliissa yksiöissä osittain valtion rahoilla. Jos haluaa asua hyvin, joutuu tekemään töitä.
Muualla Euroopassa asutaan kimppakämpissä ja mielestäni se on ihan hyvä asumismuoto (jep, olen itsekin asunut) opiskeluaikana. Itseasiassa keski-euroopassa nuoret työssäkäyvätkin asuvat monesti kimppakämpissä, koska se on edullisempaa.
Ei kaikkea tarvitse rahoittaa valtion varoin.
Samaa olen ihmetellyt. Olen viisikymppinen ja nuoruudessani oli soluasunnot ihan tavallisia. Muutenkin muistan, että ainakin Tampereella oli opiskelija-asuntoja paljon kaukana keskustasta, mutta alueilla, joiden joukkoliikenne oli todella hyvä. Itsekin asuin jossain Kaukajärvellä ihan tyytyväisenä, bussi meni monta kertaa tunnissa. Sitten alkoi tämä, että uudet opiskelijatalot tulivat keskustaan ja niiden varustelua parannettiin, koska joku mystinen nykyajan vaatimus. Jossain vaiheessa alkoi tuntua, että työssäkäyvät asuivat syrjässä vanhoissa kerrostaloissa, nuoret keskustassa uudenkarheissa yksiöissä. En missään nimessä kannata sitä, että opiskelijoiden asemaa huononnetaan niin, ettei enää riitä rahat ihan perusruokaan, mutta tuntuu, että opiskelijat eivät ole mitenkään yhtenäinen joukko: osa syö pelkkää perunaa, osa nyrpistää nenää, jos asunnon pintamateriaalit on jostain kymmenen vuoden takaa.
Et ole valtiontalouden säästötarpeista kuullut? Kannattaisi seurata uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut Keski-Euroopassa ja siellä vähän tyhmemmätkin nuoret osasivat muuttaa yhdessä kimppakämppään asumaan. Ei sielläkään riittänyt opiskelijasoluja kaikille, joten oli pakko vuokrata yksityiseltä asunto, jossa useita huoneita ja aloittaa kommuunielämä. En muista, että juuri kukaan olisi asunut, poislukien opiskelija-asuntosäätiöiden tarjoamat miniyksiöt, missään yksityisten vuokraamissa yksiöissä.
Valmistuin pari vuotta sitten. En asunut hetkeäkään yksiössä opiskelujen aikana. Ensin solussa ja sitten kimppakämpässä kavereiden kanssa. Niin tekivät suurin osa tuntemistani opiskelijoista. En tiedä mistä tämä juttu yksiöissä asuvista opiskelijoista tulee kun iso osa asuu kimppakämpissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi sanotaan: kykenee opiskelemaan!!!
Siltä osin tämä systeemi on sairas, että jokaiselle 18 v täyttäneelle kustannetaan yksiö veronmaksajien piikkiin. Ei sen pitäisi olla niin.
Opiskelijoille muutos on kuitenkin kova. Lainataakka on valtava, kun ottaa huomioon työllisyystilanteen ja heikot palkat monella alalla. Solut on purettu, kun niihin ei ole enää ollut menijöitä.
Osa-aikatöihin ei niin vain mennä, kun jokainen työpaikka on kiven alla. En ymmärrä tätä puhetta työvoimapulasta, kun kaikkia paikkoja hakee sadat.