Eläke 1875€ kuussa
Se on hallitusen mielestä hyvätuloisen eläkeläisen raja. Hoi helevetti sentään!!!!
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vero-% eläkkeestä on suurempi kuin palkasta maksettava - miksi?
Koska eläkkeensaajalla ei ole niitä vähennyksiä enää, joita työssäkävijöilä on kuten
ei ole
- ansitulovähennystä, mikä on kunnallisverotyksessa melko suuri, kts, vaikka omasta veroilmoituksestasi
- matkakuluvähennyksiä ym.
Siksi veroprosentti eläkeläisillä on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo ihan hyvä tulo, kun oletetaan, että siinä vaiheessa on jo asunnot maksettu ja velat kuitattu.
Hah. Juuri yritän järjestää erään vanhemman sukulaisen asioita; hänellä on pieni eläke, se asuntokin on maksettu, mutta siihen on tulossa LVIS-remontti, mikä tulee maksamaan hänelle reilut 50 000 Euroa ja yhtiövastikekin nousi reippaasi nousseiden kustannusten johdosta. Hänellä ei ole mitään mahdollisuutta maksaa selalista lainaa,eikä rahoitusvastiketta, etenkin, kun nyt hallitus leikkaa oikeuden asumistukeen rahoitusvastikkeiden osalta. Hän asuu muuttotappiopaikkakunnalla (ei vielä niin pahasti tappiollinen, että as oy sai lainaa remonttiin, pahasti tappiollisilla paikkakunnilla ei saa) , joten asunnon myyminen on haasteellista sekä vähenevän porukan että tulossa olevan suuren remontin johdosta.
En tiedä, mitä tulisi tehdä. Ehdotuksia?
Miten kerron hänelle nämä hallituksen toimet, hän on jo nyt lähes raunio?
Kommarihallitus vie rahat! Naamiot on riisuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo ihan hyvä tulo, kun oletetaan, että siinä vaiheessa on jo asunnot maksettu ja velat kuitattu.
Eikä ole elatusvelvollisuutta.
No ei ehkä velvollisuutta, mutta kyllä minä maksan aikuisen lapseni juttuja pienestä eläkkeestä, kun hänen pieni palkka ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä eläkeleikkaukset ovat hyvät ja tulorajakin on hyvä. Eläkeläisellä ei ole enää velkaa, on maksettu talot ja asunnot, ei ole elätettäviä, ei tarvitse käydä kampaajalla tai uusia vaatteitakaan usein ainakaan työelämää varten. Vingutaan, ettei eläkeläinen voi vaikuttaa tuloihinsa (kun ei enää pääse töihin). Kyllä voi vaikuttaa: pienentämällä menojaan.
Eläkeläinen voi mennä myös töihin. Mikään ei estä paitsi laiskuus ja vinkuminen.
Haloo sentään! Miten liki 80v voi mennä töihin? Meitä ns suurta ikäluokkaa on paljon vielä hengissä ja olemme syntyneet 1946- 1950. Joten olemme 77( 78)- 73 - (74)v. Itse täytän pian 78v.
Vierailija kirjoitti:
Kommarihallitus vie rahat! Naamiot on riisuttu.
Kyllä se oli vihervassarihallitus joka jakoi rahaa tovereille ja niitä nyt maksellaan
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä maksetaan jo nyt 24 pros. veroja.
Itse maksan palkastani 28 prosenttia, moni maksaa vielä paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos pärjäilee takuueläkkeellä niin tuo 1875 e kuulostaa ihan överiltä luksukselta, se tulee joka kuussa se raha, kertautuu nopeasti.
Eläkeläisenä menojen rakenne on tosi erilainen, mä pystyisin muuntaan tuolla summalla koko elämäni ja auttamaan lapsiani rahallisesti myös.
No käsitätkö kumminkin, että siitä menee vielä vero? Ei tuo käteen tule tuollaisena summana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin ehdottomasti. Ja eläkeläisellä ne on jo maksettu aikaa sitten. T: m 52 v
Oletko kuullut esim tk eläkeläisistä? Itse olen sellainen. Vuosi sinua vanhempi. Yli 30 v työuran jälkeen ( matalapalkkainen työ) sairastuin niin pahasti ja ilman ennakkovaroitusta, että jouduin tk eläkkeelle. Asuntolainaa on, eikä asunto mene kaupaksi.
T.N 53v
Olen kuullut ja tunnen sellaisia. Sympatiani menevät ehdottomasti teveysongelmaisille. Älä pahastu, mutta 30 vuoden aikana maksaa kaksikin kohtuullista asuntolainaa. Kyse on talouden hallinnasta, vaikka toki yllätyksiä voi aina tulla. T: M 52 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä eläkeleikkaukset ovat hyvät ja tulorajakin on hyvä. Eläkeläisellä ei ole enää velkaa, on maksettu talot ja asunnot, ei ole elätettäviä, ei tarvitse käydä kampaajalla tai uusia vaatteitakaan usein ainakaan työelämää varten. Vingutaan, ettei eläkeläinen voi vaikuttaa tuloihinsa (kun ei enää pääse töihin). Kyllä voi vaikuttaa: pienentämällä menojaan.
Eläkeläinen voi mennä myös töihin. Mikään ei estä paitsi laiskuus ja vinkuminen.
Jaa töihin? Mitäs töitä olit niin kuin ajatellut?
Nousisitko bussiin, jota ajaisi 85-vuotias tutisevakätinen vanhus? Veisitkö lapsesi hoitoon päiväkotiin, jossa sitä hoitaisi yhdeksänkymppinen mummu? Ai laiskako on vanhus, joka kulkee kumarassa ja kepin kanssa tai rollaattorin?
Sinä näen pihallaan kukkia hoitavan eläkeläisen, jota pidät virkeänä ja reippaana, mutta et tiedä, että hän tarvitsee jo lepoa paljon enemmän kuin sinä, sen muutaman tunnin päivässä hän jaksaa omassa tahdissaan ja omassa kotonaan kyllä. Hänellä on yleensä jo monenlaisia vaivoja, jotka ei vain sinulle näy ulospäin.
Äitini kävi aikanaan permanentissa aina yhdellä Hiljalla, joka teki töitä vielä pitkälle vanhaksi asti. Sitten ei enää mennyt, kun tämä Hilja unohti asiakkaansa ja lähti kylälle hortoilemaan, äidillä permanenttiaine päässä. Tukka paloi karrelle. Ottaisitko itse riskin?
Vanhus voi näyttää ja olla hyvinkin terävä vielä pitkään, mutta ikinä ei voi olla ihan varma kaikesta. Meilläkin toimi eräässä yhdistyksessä sihteerinä oikein tarkka ja älykäs mies vielä pitkään eläkevuosinaan. Sitten hän vaan kerran sai aikaan katastrofin, koska unohti hoitaa ihan älyttömän tärkeän asian, mikä kuului hänen toimeensa. Se vain tapahtui, ei siihen tarvittu kuin se yksi kerta. Hän tajusi itsekin sitten, että nyt ei enää onnistu. Siihen asti kaikki oli sujunut todella hyvin.
Pistä sinä vaan eläkeläiset töihin. Millä sinä kenenkin työkykyisyyden mittaat?
Ollaan kumminkin iloisia siitä, että yli neljä tonnnia kuussa saava eläkeläinen ei joudu näihin talkoisiin. Ehkä sitä on katsottu, että niillä on tarpeeksi iso veroprosentti jo muutenkin. Eihän sitä nyt enää nostaa voi...
Kyllä on hienosti ajateltu taas kerran.
Joillakuilla nettopalkka saattaa olla tuon suuruinen.
Jos tekee tuollaisella nettopalkalla töitä kolkyt vuotta, saako tuon verran eläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee tuollaisella nettopalkalla töitä kolkyt vuotta, saako tuon verran eläkettä?
Ei saa, pari sataa jää pienemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole edes käteeni koskaan saanut tuollaista summaa vaikka olen töissä ja ompelija.
No onko sinulla takana usean vuoden opinnot ja opintolainat korkoineen?
Olen eläkeläinen. En pärjäisi missään työssä enää. Ei mua kukaan työnantaja kauaa katselisi. Unohtelen asioita ja ihmisten nimiä.
En pystyisi enää puhelinmyyjäkskään, kun kauheat yskänkohtaukset vaivaa vähän väliä. Hermosäryt pitää valveilla öisin, päivällä ne ei niin vaivaa, kun liikun, mutta yöt on pahoja. Jos kävisin töissä, pitäisi sitä untakin saada kunnolla.
Mihinkähän työhön tästä lähtisi?
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan esimerkiksi nyt kaksi tapausta:
4 hengen perhe, asuu vuokrakodissa Helsingissä:
MENOT/kk:
Asuminen 1000€
Päivähoitomaksut: 100€
Ruoka 700€
Kulkeminen 200€
Pakolliset maksut (sähkö, vakuutus, netti, puhelin jnejne) 200€
Harrastusmaksut 500€
Lääkkeet ja terveydenhuolto 50€
Yhteensä 2750€
2 Eläkeläistä, omistusasunto kerrostalossa, jossa suurimmat remontit tehty:
Vastike: 500€
Ruoka: 300€
Lääkkeet ja terveydenhuolto: 200€
Kulkeminen: 50€
Pakolliset maksut: 200€
Harrastusmaksut: 40€
Yhteensä: 1290€
Onhan noissa nyt hieman erilainen kulurakenne.. Eli miksi ihmisiltä joilla on jo ihan lähtökohtaisesti isommat elämisen menot
Meinaatkos että eläkeläisen ei tarvitse enää harrastaa? Elämä loppuu kun jää eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee oleen 1000e, rikas oot.;)
Samoin ja sillä on pärjättävä. Ja on minun olemassa oleva mitä saan kuukaudessa. Jotkut voisi miettiä hiukan......
Vierailija kirjoitti:
Tuo on 25-vuotiaan naisen keskipalkka.
Kuinka moni lähtisi perustamaan perhettä tuon suuruisella palkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Juuri yritän järjestää erään vanhemman sukulaisen asioita; hänellä on pieni eläke, se asuntokin on maksettu, mutta siihen on tulossa LVIS-remontti, mikä tulee maksamaan hänelle reilut 50 000 Euroa ja yhtiövastikekin nousi reippaasi nousseiden kustannusten johdosta. Hänellä ei ole mitään mahdollisuutta maksaa selalista lainaa,eikä rahoitusvastiketta, etenkin, kun nyt hallitus leikkaa oikeuden asumistukeen rahoitusvastikkeiden osalta. Hän asuu muuttotappiopaikkakunnalla (ei vielä niin pahasti tappiollinen, että as oy sai lainaa remonttiin, pahasti tappiollisilla paikkakunnilla ei saa) , joten asunnon myyminen on haasteellista sekä vähenevän porukan että tulossa olevan suuren remontin johdosta.
En tiedä, mitä tulisi tehdä. Ehdotuksia?
Voisko hän lahjoittaa sen asuntonsa sulle? Menisi sitten vaan vuokralle johonkin halpaan yksiöön.
Jos sinä olet vielä töissä, niin pystyisit nuo jutut hoitamaan.
50 000 asukasta kohti on kyllä kauhea raha, en ole kuullut että kukaan olisi joutunut noin suuria rahoja jossain kerrostalossa laittamaan remppaan. Kai siinä talossa nyt muitakin vastaavassa asemassa olevia asukkaita on. Eikö taloyhtiöllä itsellään sitten ole rahaa, jos kerran remonttilainankin otti ja sai? Ja silti vielä pitää asukkaittenkin maksaa, vai tarkoitatko, että se on jokaista asukasta kohti oleva lainasumma? Eli vastikkeethan siinä sitten vaan nousee.
Onneksi asun omakotitalossa. Asuisin tässä, vaikka olisi huonokuntoinenkin, jos ei mulla olisi varaa rempata. Kukaan ei pakota minua ottamaan velkaa remonttiin. Tuossa viereisessä talossa asuu vanha mies ja talo on rakennettu 60-luvun alussa, eikä oikein ikinä ole tehty mitään remonttia, paitsi ikkunat uusittu kerran. Siinä se vaan asustelee ja ihan hyvin menee. Ei kukaan pakota mihinkään. Jos nyt on vähän vanhanaikaista, niin mitä sitten.
Ja jos joutuisin tästä kumminkin muuttamaan vanhoilla päivilläni, niin ehdottomasti vuokralle jo sitten.
Ei mikään. Kun ei syö lääkkeitä, niin perilliset saa perinnön paljon nopeammin ja isompana. Tätä varmaan toivot.