~~ LOKAKUISTEN alkuviikko ~~
Kommentit (60)
Mä nukun vatsallani. Aamuyöstä alkaa olla hankalampaa, mutta muuten menee hyvin!
Meidän lähipiiriin on syntynyt/syntymässä kans tosi paljon lapsia! Viime kesästä nyt tähän kevääseen on muistaakseni 7..
Bernuskin Elmahan on hienosti kasvanut!! Meillä oli 3kk nlassa saman verran pituutta, mutta painoa 6180g.. Tippui omalta käyrältään, mutta virkeä ja iloinen tapaus--> ei haittaa. Saa nähdä miten nyt on tullut! Yösyötöt ovat taas tihentyneet (1½kk mentiin yksi syöttö ja unet 10-12h), nyt on yleensä 2. Mä toivon, että sitte kun kiinteitä aletaan syömään, niin se ei olis tällaista tappelua.. Naureskellaankin, että pakkoko sitä nyt on jo laihis aloittaa, naisena ehtii sen tehdä (luultavasti) vielä miljoona kertaa;)
Pitäsköhän mun ajan kuluksi tehdä se kasvupino? Mitä mieltä?
A & I 3½kk
Kohta poistun, mutta kun huomasin ton Axelaran viestin.
Olis tosi IHANAA, jos viitsis tehdä sen kasvupinon,
teet vaikka sen verran kun mielenkiintoa ja aikaa riittää :)
Siitä olis niin kiva seurailla vauvojen kasvua ja vertailla tietty omaa muihin :)
työkaverit " järkyttyivät" kun näkivät miten ISO tai oikeestaan pitkä vauva meillä on.
Yhdellä työkaverilla on 8kk:den ikäinen, joka on meidän neitiä vain 5senttiä pidempi :)
No ollaan tietty miehenkin kanssa molemmat aika pitkiä, että johtuupi varmaan toi lastemme pituus siitä.
(eli meillä tyttö oli siellä 2kk neuvolassa jo puol vuotiaan pituinen 65cm).
Nyt lähen oikeesti syömään ja tekemään jotain " fiksua" kun tyttökin nukkuu!!!
Täytyy vaan repiä ettensä tästä koneen ääreltä pois (mahdanko kuulua siihen porukkaan mistä kaksplus-lehdessäkin oli juttu, nettiriippuvaisiin!!?!)
vakkarijäsen päivittää tietojansa ja kuulumisiansa :O
Käytiin 3kk neuvolassa (on muuten aika jännä ku toiset menee pian jo 4kk nlaa) ja tyttö oli kasvanu hianosti! Pituutta oli 59,7cm ja painoa 6,2kg.
Muutoinki kaikki hyvin. Paitti että silmätulehus iski eilen neitille ja sai tänään sitte tipat niihin. Jos ei parane niin pitää alottaa kuuri.
Esikoinen kävi kans 1v 6kk nlassa ja oli kasvanu aika paljo. On tähän asti menny -1 käyrää mutta nyt oli ottanu ikäisensä kiinni, hienoa :)
Ja se vaippaihottuma oli kehittyny hiivaksi, niinku epäilinki. Käski lääkäri ostaa Canestania ja sillä rasvata ihottumaa... ilmeisesti joulunaikaset antibiottiikuurit on syypäät hiivaan.
G: Nukun mahalleen, ja AH että se on ihanaa!! Tissit ei oo yöllä yleensä niin täynnä ettei vois nukkua, ku kuitenki tuo pimu syö 2-4x yössä.
G2: Ei tykätä istua turvakaukalos..toisinaan ku mummulaan on pitkä matka, niin nukkuu kyllä ihan ok sen 2h mutta sen jälkeen hermostuu. Ja muutenki nämä lyhyet matkat on sellasia että monesti huutaa alusta loppuun..joka on erittäin rasittavaa! Ja se pukeminen on toinen joka itkettää.
G3: minä joudun tekemään esikoiselle ruuan ja miehellekki ku on nyt paljon kotona, ja tulee sitte itellä siinä samalla luonnollisesti syötyä.
VALITETTAVASTI ehdin myös vähän joka välissä napsia kaikkia ei niin hyvää ja lihottavaa, ja siksi tämä painonpudottaminen onkin hidasta ja vaativaa puuhaa!
Tänään onkin jumppa, jipii :) Ja ajattelin että tällä vkolla kenties jos ehdin niin meen myös toisen kerran vesijuoksuun...
Pitää saada itteänsä liikkeelle että ei jämähä ihan paikalleen.
Minä menin illalla jo 10 nukkumaan, niin kylläpä kummasti oli pirteämpi olo aamulla ku piti herätä. Täytyy ottaa tavaksi edes parina iltana vkossa että nukahtaa aiemmin..ei olis sitte niin kärtynen ite.
tahtoo kans oman talon! Mulla kasvaa asuntokuume ku luen teijän suunnitelmia :) Mutta ihan turha kuume mulla ku ei tässä kuitenkaa olla vielä lähiaikoina hankkimassa omaa asuntoa.
Mutta nyt vessan kautta päiväunille.
Ja tervetuloa kaikki uusvanhat :)
Jääsydän
Eli ihan pikaisesti täytyy kommentoida noita galluppeja, kun ollaan tunnin päästä lähdössä satamaan. Ihanaa päästä pitkästä aikaa reissuun, vaikka onkin " vain" tuollainen Ruotsin risteily! Lapset ainakin odottaa ihan innolla. Eivät meinaa pysyä enää housuissaan, kun tietävät, ettei ole enää pitkä aika...
Eli ekaks MAHALLAAN NUKKUMINEN: mä olen ainakin nukkunut jo monesti mahallani. Tosin muutaman kerran oonkin sitten herännyt siihen, että on lakanat ja peitot ihan märkänä maidosta :( Mut en ole kyllä koskaan kuullut, että siitä voisi tulehdusta saada?!?
AUTOILU JA SITTERI: meillä Jerri nukahtaa ainakin turvakaukaloon lähes saman tien, kun auto käynnistyy. Ja nukkuu lähes poikkeuksetta aina autossa. Eri asia sitten, jos on juuri nukkunut parin tunnin päikyt, niin ei ihan lyhyellä matkalla nukahda. Ja viihtyy sitterissä hyvin, kun antaa sen äitiyspaketin lelun käteen. Joskus kattelee sieltä muutenkin ihan tyytyväisenä ja päristelee. Meillä taitaa olla aina niin kova meno, että siinä riittää viihdykettä.... ;) Jumppalelu on kanssa kiva nykyään. Useasti Jerri nukahtaa ihan itsekseen sitteriin tai jumppalelun alle sillä välin, kun esim. laitan pyykit kuivumaan. Että mun mielestä meillä on aikas " helppo" tapaus tämä kuopus!
Olikohan vielä muuta? No, ei tule mieleen, mutta täytyy palailla sitten loppuviikosta. Nyt täytyy lähteä kantamaan kasseja autoon, että ollaan valmiina, kun iskä tulee töistä!
Tuittuli ja Jerri 3,5kk
vaikka joka päivä tulee luettua jutut mutta ei millään ehdi muka itse kirjoitteleen. Meillä on parin viikon päästä jo 4 kk neuvola, mitat on kyllä kiva kuulla, tuntuu ainaskin että painoa on tullut kun omat kädet väsähtää pientä pyöritellessä.
Meillä ukko oppi eilen kääntymään vatsalleen! Itse pukkasin kyljelleen ja siitähän se heilautti ittensä loppuun asti. Josta tulikin mieleen aiempaa gallupia, meillä ei hirmu pitkiä aikoja viihdytä lattialla/sitterissäkään, jumppalelu on hetkeksi viihdyttävä mutta kun nykäisee isoimman nallen irti alkaa samantien ähinä jotta pitäis päästä muualle, ts syliin. Meillä nuo isommat on ottaneet nuorimman niin hyvin vastaan ettei niitä ole tarvinnut " pelätä" kovinkaan, tytöllä (3,5 v) on nyttemmin alkanut otteet kovenemaan eli olis mielellään taputtelemassa pientä.
Tuoreemmat gallupit, mahallaan nukun kyllä ja ai että se on mukavaa, tietty kun alkaa maitoa pakkaamaan niin täytyy vaihtaa asentoa mutta yleensä illalla kun poju on juuri tankannut ja itse lähtee unille niin voin huoletta makoilla vatsallaan.
Kaukalossa viihtyy vaihtelevasti, yleensä olen kyllä (jos mahdollista) ajoittanut lähtemiset uniaikaan, nukahtaa kyllä melkein heti kun auto lähtee liikkeelle, mutta jos hereillä on ja joutuu olemaan paikoillaan niin huuto on kamalaa! Samoin pukeminen on meillä todella inhottavaa, pieni reppana huutaa pää punaisena ja äiti on hiestä märkänä ja vielä kun joutuu nuo isommat hoputtamaan niin ei mielellään pienestä viitsi koko köörillä liikkeelle lähteä. Meillä tuo isompi poika 5v on niin saamaton haaveilija että väliin tuntuu jo aivan mahdottomalta mihinkään selviytyä, joutuu hoputtamaan tuhat kertaa ja silti se kekkuloi t-paita ja sortsit (!) jalassa kun muilla on jo kamppeet niskassa! Meillä tosiaan löydettiin kesävaatevarasto ja nyt on siitä asti hämissortsit olleet käytössä. Ja ulkona pakkasta about 20! No onneksi sisällä on lämmintä.
Josta tulikin asuntokuumeilijat mieleen, me ollaan asuttu kohta (keväällä) 2 vuotta omassa talossa ja monesti tulee mieleen että jos vielä joskus rakennettais niin tekisin sitä ja tätä. Yleensä ottaen ei mitään isompia, tyytyväisiä ollaan tähän pohjaan mutta kaikkea pientä hoksaa jälkikäteen. Hirvee sisustusinnostus olis kyllä, verhoja tekis mieli ostaa uusia ja mattoja ja kirjahylly vaihtaa toisenlaiseen. Mut ne on näitä pikkuhiljaa tehtäviä juttuja, sohva uusittiinkin kesällä ja kummasti piristi!
Ai niin Zimpurako se kyseli siitä Nannin vastineesta, mun muistaakseni Semper-merkki olis hyvin lähelle samaa. Meillä miehelle maistuu Tuttelin 1 tai jotain sinnepäin, Nannia ei suostunut syömään just ollenkaan. Eipäs tuo muutoinkaan tahdo tissistä kauaa erossa olla, kävin asioilla yhtenä päivänä ja puoli tuntia oli mennyt hyvin, oli kyllä sitten pullosta alkanut syömään mutta ei suostunut nukahtamaan ilman tissiä ;o)
Kotieläimistä oli vissiin puhetta myös, meillä on tuollainen terrieri, pieni mutta pippurinen, tulee aivan ihanasti noiden lasten kans toimeen. Eilen just tein jotain keittiössä ja pojat olivat olohuoneessa, Jami sitterissä, noh sieltä alkoi isompi poika koiralle sanomaan ettei saa noin tehdä ja koitti käskeä hieman pois sitä sieltä. Kohta se mulle huikkaa että: Äiti, Jami ei itkenyt yhtään vaikka koira hoiti sitä! Oli ennättänyt käydä lipsaisemassa naamasta muutamaan kertaan!
Nyt tuo ukkeli taitaa heräillä, uskalsin jopa ulos pistää kun mittari näyttää vain -13 astetta, nukkuu sisällä niin lyhkäisiä unia. Nyt sitten on varmasti liikaa vaatetta niin ei malta sen vuoksi nukkua.
Mutta palaillaanpas taas ja pitää yrittää ahkerammin ottaa osaa keskusteluihin!
angie ja kolmen kopla
En taaskaan kerkee lukemaan muiden juttuja. Harmittaa hirveesti, että oon ihan tippunu kelkasta muiden kuulumisista´, liekö puoletkaan enää muistaakaan minua :(
Meillä on täällä aikalailla huumori lopussa rempan kans, joka vaan jatkuu ja jatkuu. Just kun alko näyttää hyvältä niin tuli pikku " ylläreitä" ja joutu purkamaan lisää-- Eli näillänäkymin menee jotain 2-3vkoa ennenku saadaan toinen puoli taloa käyttöön. Johan tätä oki 2,5kk takana..
Sen verran kerkesin silmäillä, että täällä on joillakin asunnon osto suunnitelmia. Mitään muuta en nyt osaa sanoa kuin sen, että 70- ja 80-luvun talot kannattaa syynätä EKSTRA tarkkaan, niissä kun on monenlaisia paljon heikompia kohtia kuin vanhemmissa ja uudemmissa, mm just PUTKET, aaagh!!!
Meidän tuore 2-vuotias kävi jo viimeviikolla neuvolassa ja mitat oli aikalailla sitä, mitä täällä aiemmin veikkailin; 11,6kg ja 83,5cm. Puheterapiaan meinas th passittaa, mutta kieltäydyin kunniasta. Tyttö puhuu paljonkin kotona, muttei tosi ujona luonteena todellakaan alkanu juttelemaan yth:lle mitään!! Myöskään muissa jutuissa ei oikeen löytyny yhteistä säveltä ;)
TUOMAKSELLA on 3kk neuvola 31.1. ja sitten nähdään kuin on ukko kasvanut! Ainakin Tuttelia uppoaa n. litra päivässä ja nyt on allkanu öisin syömään 2-4 x aiemman yhden sijaan (tätä jatkunut jó jonkun aikaa siis). Siksipä aattelinki alkaa ensviikolla maistattamaan perunaa ja porkkanaa.
IHO on edelleen pikumiehellä kuiva ja karstaa ei tunnu saavan millään pois. Tukka imee öljyn niin tehokaasti, ettei se tunnu pehmittävän tarpeeksi sitä karstaa jne. No, ehkä se aikanaan katoaa.
Mutta, täällä anoppilassa taitaa olla sauna lämmin, joten sinne siis. Voi että ois ihana joskus kahlata kaikki nämä parin viikon pinot läpi, muttei taida olla koskaan niin paljoa aikaa.
IHANAA loppukuuta kaikille!!
Mianni ja Tuomas (kohta jo 3kk)
p.s. Täällä meillä on nytkin ulkona -28 joten ei paljoo ulkoilla nykyisin...
Miannille: olen katsellut sivusta noita teidän remonttituskailuja... Ja ikävä kuulla, että vieläkin jatkuu. Rasittavaa. Me ollaan tosiaan nyt ostamassa 70-luvulla tehtyä täystiilitaloa, ja ollaan ensimmäisenä suurinpiirtein kysytty nuo putkiasiat. Ja thank god, siinä on putket uusittu pari vuotta sitten ja salaojitukset myös samalla. Eli sen puolesta ollaan selvillä vesillä. Lisäksi ollaan ostamassa tuo talo mun hyvältä ystävältä, joten ovat olleet todella rehellisiä ja haluavat toki itsekin myydä talon hyvin tarkastettuna... Eli siinä mielessä hyvä tilanne. Mutta se on kyllä totta, että noissa vanhemmissa taloissa kannattaa todella ottaa suurennuslasi käyttöön putkijutuissa sekä kaikessa, mikä liittyy vedenvirtauksiin (salaojat, kaadot, viemäröinti jne.)...
Nyt iltasyöttöihin ja pakoa tuijottamaan...
Mutteri
nimittäin oli ihan pakko päästä lukeen juttuja ja passittaa mies taas Elman kans, vaikka just olin pois puoltoistatuntia koiran agilityn takia... Zimpura se tais jo sitä ittestänsä epäillä :)
ZIMPURALLE vielä; asutaan Seinäjoella ja tänne sitä taloakin tuumattu ja tontit on tosiaan ihan eri luokkaa kun eteläsuomessa (vai asuittekos te sielä..?) Tässä meidän alueella, missä nyt asutaan ois aivan ihan asua, mutta tonteista pyydetään 40-50 te, kun noissa ns. lähiöissä on sitten 15-30 te. En osaa sanoa, paljonko se pitkästä rakentaminen tulee halvemmaksi, mutta ainakin talotehtaiden ottaman katteen verran. Lisäksi kun ollaan saatu varattua kaks tosi hyvää kirvesmiestä, ketkä todella tekee, ei tartte vetkuilusta maksaa.
AXELARA, ois tosi ihanaa, jos jaksaisit kasvupinoa väsätä. Mä voisin kyllä auttaa, jos vaan mua opettaisit, en nimittäin yhtään osaa..! Meillä Elma on kyllä aikas lyhyt ja paksu ;) Pituus teki käyrällä suunnan alaspäin, paino taas jyrkästi ylöspäin. Terkka meinas, että molemmat tasottuu iän myötä.
SYÖMISESTÄ oli puhe. Mä teen usein miehelle ruuan, kun tulee neljältä töistä, syön silloon itteki. Mut kyllä tulee syötyä vähemmän terveellistä ja enempi lihottavaa ennen sitä... En jaksa ittelle mitää väsätä. Ja oleilen aika paljo siskon työnä ja vanhempienki työnä päivällä. Syön sielä, jos oon ruoka-aikana paikalla :) Heh! Jarruttaa laihista kyllä kuten JÄÄSYDÄNkin sanoi, kun popsii vähän-mitä-milloinkin...
Kuulosti ihan meidän pukemiselta, miten ANGIE78 kuvaili; vauva huutaa pää punasena, ittellä hiki valuu pitkin selkäpiitä. Mulla sentäs vaan yks muksu, josta pitää huolehtia...
Nyt pitää mennä Elmaa syöttään :)
bernuski ja Elma
Käyn kyllä päivittäin lukemassa, mutta aina ei riitä aikaa, voimaa tai asiaa kirjoittamiseen asti.
BERNUSKI on kyllä yöunensa ansainnut! Että nauti nyt sydämesi kyllyydestä kun Elma nukkuu noin mahtavia öitä. Ja kun kerran kasvaakin hyvin, niin asiathan ovat todellakin hyvällä mallilla:)
Meidän pienempi neiti taitaa tuolla vielä vähän äristä sängyssään, mutta toivon mukaan nukahtaa pian. On taas aika epätasaista tuo illalla nukahaminen, eilen nukahti 21.30 ja edellisenä iltana klo 01, joka taisi olla ihan enkat koko Ellin elämän aikana. Meinasi jo mammalla pinna kiristyä...Ja niistä päiväunista, eiköhän aika monella tämänikäisellä ole vielä hyvinkin epäsäännöllistä päiväunien kanssa, ainakin meillä. Yhtenä päivänä nukutaan kolmet pitkät unet ja seuraavana neljät lyhyet. Ihmeellisen paljon voikin vaihdella päivittäinen unimäärä, jopa useammalla tunnilla, mutta olen järkeillyt unimäärän tasoittuvan muutaman päivän sykleissä. Tänään vähän, huomenna tosi paljon jne. Tiedä sitten.
Elli on tosi vähän turvakaukalossa, koska liikutaan hyvin vähän autolla. Ne kerrat kun on ollut on joko nukkunut tai katsellut ihmeissään vaihtuvia valoja ym.
Itse nukun silloin tällöin vatsallaan, mulla ei oikeastaan koskaan ole rinnat niin täynnä etten voisi. No joskus aamuyöllä saattaa olla niin, että kyljelläkin nukkiminen sattuu ja lakanat täällä lainehtii harva se yö=)
Voi räkä, ei taida uni tulla ilman äidin silittelyä, joten lyhyt oli tämäkin visiitti. Ehkä huomenna on enemmän aikaa ja asiaa.
öitä, Lillis
Moikat vaan taalta. Vihdoin olette saaneet kylmaa sinne, taalla taas kelit eivat voisi paremmat olla. Aaamuisin on vain muutama aste lampoa, mutta aamupaivasta on jo mukavat 15-20 astetta. Siis ihanat ulkoiluilmat! Sadekausi pitaisi olla nyt, mutta eipa ole juuri sadellut eli kuivaa on. Eilen oli tuossa ihan vieressa brush-fire eli puskapalo ja mina jo hatapaissaan mietin mita pakkaan autoon jos akkilahto tulee. Saivat onneksi kuitenkin hallintaan eika yhtaan taloa mennyt.
Mies on yha reissussa ja tulee huomenna. Saas nahda mita Emily sanoo kun on iska ollut 10 paivaa poissa. Iskan puoli meidan sangysta on ainakin vallattu joten joutuukohan mies vierashuoneeseen... Emily on nyt alkanut syomaan 4-5 kertaa yon aikana ja on ollut helpompi kun nukkuu tuossa vieressa eika omassa sangyssaan. On tosiaan tihean imun kausi.
Paivat menevat nykyaan siis todella mukavasti. Tytto on aurinkoinen ja iloinen. Autossakin viihtyy nyt hyvin ja usein nukahtaakin sinne. Silti kovin tutulta kuulosti tuo mita Bernuski kirjoitti. Meillahan Emily ei aikaisemmin sitten lainkaan tykannyt jos mentiin liian hiljaa tai pysahdyttiin valoihin, heti alkoi marina kuulua. Ja tosiaan, yrita siina sitten keskittya ajamiseen ja viela tallaisessa 18 miljoonan asukkaan kaupungin ruuhkissa. No, onneksi ovat ne ajat takana. Ai niin, enka ole muistanut kertoa, etta minullekin sitten ostettiin auto suomeen tuomisiksi. Ei sitten ostettu maasturia kun ei dieseleita taalta saa ja isot maasturit vievat niin kamalasti bensaa, etti suomessa niilla kesta ajella. Ostettiin sitten toinen saksalainen, isannalla on siis bemari, eli Passat wagon. On kylla todella mukava auto ajaa, on kaikki mahdolliset vipstaakelit mita olla voi ja on nyt kiva kun vaunutkin menee konttiin ilman tunkemista. Suomessa sen hinta on noine varusteineen 55 tuhatta euroa ja taalla vain alle puolet siita, eli kaiketi ihan hyva ostos, ainakin olen tyytyvainen. Pitaa sitten hevosten vetohommiin lainata siskon maasturia( minun vanha meni siskolle) jos kahdelle konimukselle pitaa kyyti antaa kerralla. Yhtahan saa tuolla passatillakin kiskoa.
Harmistus kun Coe:n asuntokaupoissa on tullut mutkia matkaan. Ja onnea Mutterille uudesta kodista, tai ainakin hyvalla mallilla teilla tuntuu kaupat olevan.
Meidankin on tarkoitus rakentaa talo kun tullaan takaisin suomeen ja talokirjoja ollaan kovasti selattu. Tontti on onneksi valmiina eli 5 hehtaaria Nurmijarvella. Ostin aikoinaan halvalla ja nyt ovat hinnat karanneet ihan kasista. Tilalla on siis minun tallit, kentat ja tarhat hevosille ja tilan vanha paarakennus jossa nyt asuu aitini meidan koiran kanssa. Me siis rakenamme siihen meille uuden talon ja aiti saa jaada asumaan vanhaan. Vaikkakin joutuu muuttamaan takaisin kylille siksi aikaa, etta saamme talon valmiiksi. Kesalla meidan olisi tarkoitus taalta kotiutua .
Meillahan oli kaksi koiraa tanne lahtiessa, mutta dalmisvanhus jouduttiin lopettamaan marraskuussa 14 vuotiaana kun meni niin huonoksi. Koiria emme voineet tanne ottaa joten aidin kanssa ovat taloa olleet vahtimassa+2 kpl kissoja ja 3kpl hevosia ja poni.
Zimpura: Joko te jo rakennatte taloa vai vasta suunnitteilla? Mekin olemme Kastellia katselleet.
Nyt tulee kylla romaani, mutta jatkan silti viela. Noista hyvista ohjeista piti viela sanoa. Meidan aiti oikein ihmetteli kun Emily oli niin itkuinen tuohon 3kk ikaan asti ja sanoi, etta anna sille hunaja- tai sokerivetta kun on varmaan janoinen. Ei sitten uskonut kun sanoi rintamaidon riittavan enka usko tosiaan janoaan huutavan. Aiti oli sitten oikein tarkistanut joltain suomesta, etta eiko muka vetta enaa lapsille anneta vai onko vaan jotain amerikan hompotysta. No, on sitten kuulemma vaan pahakurinen lapsi kun huutaa. Etta just... Ja tuossa jo kyseli, etta enko meinaa jo mitaan kunnon ruokaa antaa, etta kasvaa kuten kuuluu.... No hyvaa kai tuo tarkoittaa, mutta silti arsyttaa valilla.
Omista syomisista joku kyseli. Yleensa minakin laitan ruoan siihen kun mies tulee toista ja syodaan sitten yhdessa. Nyt on taas jaanyt kokkaamatta kun mies on reissussa ja oikein harmittaa kun 2 viikkoa sitten ostamani housut ovat liian isot. Siis olen taas laihtunut=( Harmittaa kun housut on tosi kivat, mutta nyt tippuvat jalasta. Tuo neiti imee meikalaisen kuiviin ja luulen, etta joudun imetyksen lopettelemaan hieman aikasemmin kuin olin suunnitellut.... Oikeasti kun keliakin rajoittaa noita syomisiani enka syo lihaakaan, niin on kylla aika haastellista pysya itse kunnossa.
Vaan eipa taalta kummempia, pitanee yrittaa kirjoitella useammin.
Terkuin Millian ja Emily
Oon vähän kiireessä niin en ehtinyt kuin silmäillä läpi, mutta MIANNI ja MILLIAN oli ainakin kirjoitelleet, kiva :) Sitä paitsi Miannia ja Tuomasta en kyllä unohda kun tuo meitin lasten syntymäaika on niin passelisti samanlainen!
ASUNTOKAUPAT jäi meiltä tosiaan sitten tekemättä eli hyväksyivät sen tulleen tarjouksen. Oon nyt jo henkisesti luopunut ja mietiskelty että mitä sitten vaaditaan siltä meidän asunnolta, sellaista mitä tuossa ei ollut... asunnossa ei ollut vikaa (oli siis vanha ja korjausta vailla), mutta ympäristöstä toivoisin vähän enemmän ulkoilumaastoa ihan läheisessä välittömyydessä + pienemmän koulun. Tosin enpä tiedä onko noita pienempiä kouluja enää, vai pannaanko pikku ekaluokkalaiset massiivi-isoihin :( Hurjaa vaan että näitäkin juttuja on mietittävä, kun on 5,5v siihen että esikoinen menee kouluun - en kuitenkaan halua ostaa alle viiden vuoden asuntoa ihan tietoisesti, koska arvelen että 5v aikana hinnat ehtivät lähinnä vain laskea ja sitten on kurja myydä kun ei saa omiakaan pois. Isompi asunto olisi vähän pidemmän ajan ratkaisu, 4h+k asunnossa menee jo pitkään tarvittaessa.
Mies oli muuten saanut töistä tarjouksen siirtyä TUKHOLMAAN :o Tai siis ehdotettu että hakee paikkaa Tukholmasta. Mua vähän rupesi kiinnostamaan, mutta toisaalta olen just vaivalla rakentanut tänne turvaverkon niin vaikeaa se oisi. Miestä ei innostanut yhtään. Siellä tosin asuu sekä minun setä että miehen veli perheineen, mutta silti siellä olis niin oman onnensa nojassa.
Joo ja sit noita vauvajuttuja pikaisesti :)
Anja heräsi viime yönä viisi kertaa syömään, kaksi kertaa tosin sen takia että sisko heräsi ja huusi sängyssään (ei hajuakaan miksi). Mutta silti kohtalaisen usein, oisko tää tosiaan sitä tiheän imemisen kautta.
Ja selvästi typy on oppinut TARTTUMAAN leluihin, ottaa kiinni kaksin käsin tuollasesta peililelusta ja vetää itseensä päin. Hauskaa :)
Niin ja TURVAKAUKALOSTA piti sanoa että Anja kuulostaa hyvin samalta kuin Elma eli aina auton ollessa pysähdyksissä huutaa, liikkeessä yleensä on vaiti ja saattaa nukahtaa. Koitetaan aina ajella reittejä joilla ei olisi liikennevaloja... Esikoinen aikanaan nukkui aina turvakaukalossa niin tää onkin ollut nyt vähän eksoottisempaa tämä Anjan tapa. Inhottavaa minustakin on, jos toinen itkee takapenkillä :(
Ei nyt muuta, pitää mennä tekemään aamupalaa ja kohta Anja meneekin vissiin jo päikkäreille kun heräsi niin aikaisin.
Hyvät keskiviikot itse kullekin!
Coe + typyt
Olin laihtunut, jee! :) Pääsin kerrankin vaa' alle kun Anja tosiaan heräsi aikaisin, niin näytti 85,5 kg eli maidottoman ja munattoman dieetin alusta -3,5 kg. Taitaa olla suunnilleen 1kg/vko vauhtia. Jipii :)
Mies tosin erehtyi kysymään toiveikkaana että onkos se jo ihan ok lukema (haluaisi selvästi jo lopettaa oman laiharinsa). No EI kun mun oikea paino on noin 70-72 kg ja enimmilläänkin kestän 75 kiloa hajoamatta. Mutta jos lähemmäs 80 kiloa tässä pääsis imetyksen aikana niin tiedän että sitten lopetettua se putoaa kyllä helpommin.
Coe
Typy nukkui 8,5tuntia putkeen!!!!
...söi pikaseen ja jatkoi unia vielä 4tuntia, ihanaa :)
Ite ikävä kyllä heräilin vähän väliä, kun rinnat meinas jo räjähtää.
Pullottelin tyttöä aika paljon päivällä, että johtunee varmaan siitä, siis sekä toi hyvin nukkuminen että, rintojen extra turvotus.
AXELARAlle vielä isot kiitokset kun viitsit alkaa tekemään kasvupinoa :)
BERNUSKI, tänne e-suomeen tosiaan rakennetaan, mutta kun lueskelin noita tonttien hintoja sielläpäin, niin on ilmeisesti noussut aika isosti siitä mitä me ostettiin reilu vuosi sitten, maksettiin yli hehtaarin tontista alle 40te. Tosin asutaan haja-asutusalueella.
Mun äidin mies käy töissä siellä Seinäjoella.
Itse oon myös asustellut Kauhajoella pari vuotta äitini kanssa,
mutta muutin sitten takasin tänne.
MILLIAN, ollaan siis rakentamassa kastelli taloa, joka on viittä vailla valmis. Takkaa aletaan seuraavaksi muurailemaan. Päästään toivon mukaan jo huhtikuussa asumaan (asustellaan tällä hetkellä appivanhempien luona..). Tavoitteena oli päästä tässä kuussa asumaan, mutta tuli vähän mutkia matkaan.
Suosittelen lämpimästi kastellia. Meillä on kartano-mallia oleva paketti.
Coelle tsemppiä asunnon etsimiseen.
Kyllä sieltä löytyy vielä joku tosi unelma, jonka takia nämäkin kaupat meni mönkään :)
Usko kohtaloosi ;)
Meillä myös tota tonttia katottiin sillä silmällä, että miten poika pääsee kouluun.
Oltiin eräästä toisesta kaupasta jo " lyöty kättä päälle" , kunnes aloimme mittailla koulumatkaa, kun sen alueen pikkukoulu oli sulkemisuhan alla, toiseen isompaan kouluun olis ollu matkaa 4,7kilsaa, eli poika kävellen 3.luokasta ylöspäin kouluun, kun taksikyyti raja on se 5kilsaa (poika oli sillon 5,5-vuotias myöskin).
Niin peruimme tästä syystä tonttikaupat. Ja nyt tämä kyseinen kyläkoulu on viimeistä vuotta auki.
Tätä koulua mitä poika nyt käy ei olla lakkauttamassa, meinataan tehdä isompi koulu viereen, kun oppilaita on niin paljon ja tänne suuntaan tulee kokoajan uusia lapsiperheitä.
Nyt on koti tulossa sopivan matkan päähän koulusta.
Eli kovan etsinnän jälkeen meillekkin löytyi ihan unelmapaikka, sattumalta.
Vai etsittekökään tällä hetkellä asuntoa suomesta enää??
tyttö nukahti lattialle lelujensa keskelle, kun äiti on vaan tietokoneella.
Joten lapsenhoitoa loppupäivä ;)
Haasteellista on viestien kirjoittaminen, kun esikoisen kanssa menee päivät aika tehokkaasti. Hän ei paljon leiki yksikseen, eli äitiä tarvitaan. Ja toki lokakuinen typykkäkin vaatii osansa. Typyllä oli eilen 3 kk neuvola, laitan mittoja toiseen pinoon. Siellä keskusteltiin öistä ja terkka antoi ohjeen, että päivisin pitää ruveta nyt vaan enemmän herättelemään, eli kahdet noin kahden tunnin päikkärit ja kolmannet iltapäikkärit, jotka ovat vieläkin lyhyemmät. Kiitos kaikille päivärytmikyselyyn vastanneille : ). Toivottavasti kohta rytmi muuttuisi vastaamaan Suomen aikaa.
Asunnoista ollut puhetta. Me juuri muutettiin ja viiden vuoden tähtäimellä on tarkoitus rakentaa uusi. Se on meille sitten toinen itse rakennettu talo. Saas nähdä, että rakennetaanko vielä kolmaskin, koska niinhän sitä sanotaan, että vasta kolmas talo on " täydellinen" . Ekassa talossa huomasi selvästi, että meillä ei ollut vielä lapsia..
Turvakaukalossa viihtyy typy silloin, kun auto on liikkeessä, mutta liikennevaloja täytyy välttää täälläkin. Sama oli esikoisen kanssa, joten ei uutta. Ihana hymytyttö meilläkin, neuvolan terkkakin kehui sosiaaliseksi tapaukseksi, eli ainakaan vielä ei vierastamista esiinny.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
K&L 3kk ja hiukan päälle
On se kyllä kumma että aina vaan väsyttää. Olis kiva tietää, että minkä verran sitä oikeastaan yöllä tulee valvottua tai nukuttua huonosti.. Vauva herää niin monta kertaa, ainaki 3. Ja TAAS viime yönä heräsin joskus ennen 3 ja vauva oli mun vieressä, en muista että olisin ottanu sitä viereen. Hmm..huolestuttavaa :O
Nyt olis aikaa nukkua, mutta jostai syystä ajauduin tähän tietokoneelle. Siivotaki pitäs, molemmat tytöt nukkuu ja olis siihenki mahollisuus mutta siivoustaki tärkeämpänä pidän sitä että saan hetken tehdä omia juttujani joten käytän ajan surffaamiseen netissä ja kirjan lukemiseen :)
Onko kellää vinkkejä millä sais pidennettyä vauvan päiväunia? Ei taida olla..tai ei tohon taida mikään tepsiä. Ulkona ei nuku niinkää hyvin ku sisällä, ja sisälläki vaan sellasia 30-45min pätkiä. Meillä ei EDELLEENKÄÄ ole minkäänlaisia rytmejä ku tuo typykkä nukkuu millon sattuu...ja aika monta kertaa päivästä ku nuin lyhyitä unia.
Olipa ihana käydä eilen jumpassa! Ja mukavan tehokkasti se kulutti nestettä ku tänä aamuna oli 500g vähemmän painoa ku eilen aamulla :) Aattelinki että tänään vois illalla jos on aikaa niin ihan ite jumpata samalla kaavalla mitä siellä jumpassa tehtiin..
Mutta nyt kirjan syövereihin. (Oikeastaan on ärsyttävää alkaa lukemaan kirjaa, koska tietää että kohta joutuu sen keskeyttämään ja se ottaa päähän.)
Jääsydän lupsuvien silmäluomien kera..
Miten sitä ei muka ehdi kirjotteleen useimmin :O)
Meillä poika mummolassa yökylässä ja mies töissä niin ollaan tytön kans kaksin kotona. Voitte uskoo, että on ihan kamalan hiljaista..
Huomenna oliskin 3kk neuvola, laitetaan vaaka paukkumaan ;)
Käytiin aamulla ostamassa pojalle synttärilahja, tuntuu ihan uskomattomalta että vietetään pojan kolmansia synttäreitä. Vastahan se oli ihan vauva.
Laitetaas pieni G pystyyn :o)
1. Milloin vauva syntynyt?
2. Minkä ikäisiä sisarukset?
3. Miten arki muuttunut ajalla ennen ja jälkeen syntymän?
4. Jos eka lapsi niin onko vauva-arki ollut sellaista kuin ajattelikin? Mikä eniten yllättänyt?
5. Jos lapsia ennestään, niin miten sisarukset suhtautunut vauvaan?
Vastailempa itse ensin :)
1. 24.10
2. Isoveli täyttää 6.2 3v.
3. Arki ei sinällään kamalasti ole muuttunut, mutta lähdöt mihin tahansa viivästyy aina ja ollaankin usein myöhässä :)
5. Tosi hyvin mennyt pojan kanssa. On suojelevainen siskoaan kohtaan ja muutenkin tosi ihana kun vaan muistaa antaa hällekin tarpeeksi huomiota :)
Ajattelin tämmösen pikku kyselyn laittaa kun tuntuu että meinaa tippua täysin kärryiltä kun ei pääse aina lueskelemaan teitin juttuja.
Meillä ei vauvakuumetta ole. Juteltiin tänään miehen kanssa ja itku minulta pääsi kun mies sanoi että eihän se mahdotonta ole etteikö meille lisää lapsia tulisi...Sanoin vaan, että kyllä se on ihan mahdotonta. En halua enää ikinä olla raskaana ja vielä vähemmän synnyttää :(
Meidän typykkäinen tykkää olla kopassaan, autoillaankin paljon/päivittäin. Meinaa vaan käydä koppa ahtaaksi toppavaatteissaan.
COE: Muistelin et teilläkin oli sellanen kaukalopussi. Ootko pitänyt Anjaa siinä nyt näillä pakkasilla? Musta se on ihan TOSI lämmin ja meidän typy suorastaan kiehuu siinä :O (vaikka alle en vaatetta laitakaan paljoa ja ihan alasti ei näin talvella tohtis lasta laittaa;)
Mutta nyt siivoamaan kun typykkäinen on vielä unten mailla :)
Terkkuja,
Camelot ja Ronja 3kk
Voi karmea kun väsyttää, iski jotenkin puun takaa ihan! Yritän tehdä töihin yhtä selostusta ja tökkii hirveesti, pari lausetta kerrallaan ja sitten unohdun tekemään jotain muuta. Niinkuin tätä :)
1. Milloin vauva syntynyt?
29.10.
2. Minkä ikäisiä sisarukset?
Isosisko täyttää 2v maaliskuun alussa eli oli 1v8kk kun Anja syntyi.
3. Miten arki muuttunut ajalla ennen ja jälkeen syntymän?
Yllättävän vähän?! :o Samalla tavalla huokaisee kun saa esikoisen nukkumaan illalla! Arkipäivä kulkee samaa rataa, saan pääsääntöisesti edelleen pari tuntia työaikaa kun lapset nukkuu yhtaikaa (siitä olen ollut tosi yllättynyt). Mutta vaikeuksiakin on, sillä uloslähtö on kyllä paljon vaikeampaa erityisesti siksi kun Anja inhoaa pukemista ja itkee aina. Myös kauppa-asiointi on hankalaa kun Anja vastaavasti herää heti auton/vaunujen pysähdyttyä. Nuo varmasti helpottaa sitten kun Anja kasvaa + kun ei tarvi pukea monta kerrosta vaatteita päälle. Ja tosiaan hankalinta on ollut se, kun Anjaa pitää hyssyttää ja Helena jää sisään pyörimään yksin.
5. Jos lapsia ennestään, niin miten sisarukset suhtautunut vauvaan?
Yllättävän hyvin. Välillä tulee pikkuisen mustasukkaisuutta, mutta ei ollenkaan siinä mittakaavassa kuin odotin. Isosiskosta on hauskaa naurattaa vauvaa ja aina on kärppänä huomaamassa, milloin Anja herää. Ainoa heikko hetki on heräämiset, sillä Helena on tosi huono heräämään ja haluaisi istua rauhassa äidin sylissä vähän aikaa. Jos silloin sisko just tarvii jotain, niin sillon meinaa tulla itku ja " pois, pois, Anja pois" .
KAUKALOPUSSISTA, Camelot: Meillä tosiaan on se ja sama, minustakin pussi oli kuuma kun oli plussaa. On se koko ajan kaukalossa ollut kiinni, mutta alle on laitettu vaan body ja puolipotkarit (+ lakit ja hanskat) ja silti on välillä tullut itku kun on typyllä kuuma. Nyt pakkasella se tuntuis toimivan paremmin, ja ihan pienenä (alle 1kk) se oli ihan hittijuttu. Meillä on se pienempi malli, saa nähdä milloin jää pieneksi kun nyt jo tuntuu että ottaa vähän jalkoihin.
Nyt koitan tehdä taas pari lausetta :)
Coe
tää menee ihan yksin puheluks ;)
Bernuskilta vielä kysäisisin, tuleeko paljon kalliimaks tehdä talo ite pitkästä?
Mekin kun haluttiin ainostaan kastellin talo (niiltäkin tulee vaan tavara paikanpäälle ja tehdään pitkästä tavarasta),
niin niiltä ei löytyny ihan sellasta mikä me oltais haluttu.
Muilla talopaketti firmoilla olis ollu sellanen just meidän talo, mutta ne kun oli elementti taloja, niin mies ei niitä kelpuuttanut, ja niissä oli paljon muitakin miinuksia, mitkä kastellilla oli pelkkää plussaa.
Siellä teilläpäin säästää sen tietty jo tontin hinnassa.
Meillä kun maksoi pelkkä tontti samanverran, kun äidillä maksais hyväkuntoinen talo ja samankokoinen tontti (se teki arvion niiden talosta samoihin aikoihin kun me ostettiin tontti).
Ja meilläkin suht edullinen tontti, kun vertaa mitä noi lähempänä hesaa
olevat tontit maksaa.
Joo, mutta jospa mä nyt yrittäisin tänään tehdä muutakin ku näpytellä konetta.