~~ LOKAKUISTEN alkuviikko ~~
Kommentit (60)
ja ihan ekka painonpudotuspäivitystä: Eli viime viikon saldo on -400g. Oon ihan tyytyväinen, vaikka ei ois haitannu vaikka enempiki ois tippunu. Mutta hiljaa hyvä tulee ;) Ja eikö se suosituski oo että n.500g/vko?
Jospa tällä viikolla tsemppais ihan täysil ja sais tiputettua 600g niin sitte ois enää 2 raskauskiloa jälellä.
Meillä oli pikkasen parempi YÖ, vauva heräs 2x syömään. Mutta aamu sitäki rasittavampi ku esikoinen heräs JO 6.30 huutamaan mammaa, piti sitte ottaa meijän sänkyyn se juomaan maitoa ja sitte se siinä huuteli ja höpötti niin että vauva heräs...no, taidettiin me vielä tunti nukkua joten kuten mutta ei kovin laadukasta unta. Mulla on vaan jo niin paljon tota univelkaa, että tahtoo särkeä päätä illalla ja aamulla. Toivottavasti saan päikkärit nukuttua tänään.
Ulkona on -20 pakkasta, joten ei toiveitakaa ulospääsystä, joka harmittaa :( Kaipaan niin kävelylenkkiä! Eilenkää ei päästy ku oli yhtä kylmä. Illalla ollaan menossa kuitenki vesijuoksuun...toivottavasti tää mun alapään vuoto vaan loppus kokonaan, vielä vähän tippasee.
Kasvatusneuvoja: Ainahan nuita tulee äitiltä ja anopilta, mutta en jaksa niihin takertua :) Syöttämisistä varsinki..meijän äiti huolehtii koko ajan että saahan vauva ruokaa ja anoppi taas huomauttelee että miten niin tihiään annan..ite oon nyt tän vauvan kohalla vaan toiminu niin, että annan tissiä sillon ku tuntuu että vauva sitä tarvii. Eli vauvantahtisesti mennään.
Esikoisen vaippaihottuma ei muuten oo edelleenkää lähteny! Epäilenki, että siinä on joku sieni tai hiiva. Huomenna on tytöillä nlat niin pitää siellä ottaa asia esille, jospa se selviäis mikä siinä on. ONNEKSI ei oo tyttö valittanu, että ei se varmaan kipeä ole..ilkeän näkönen vaan.
Mutta nyt mun maha karjuu nälkäänsä, joten hipsuttelen tuonne keittiön puolelle. Lämmintä glögiä juomaan ;) Oon kunnon glögihirmu, hamstrasin kaupasta nyt muutaman purkin ku niitähän ei myyä ku jouluna..
Jääsydän ja taapero 1,6v ja vauva kohta 3kk
että ei oo yhtään vauvakuumetta :) Toisaalta taas on sellanen olo, että jos nyt alkasin oottaan niin sopeutusin varmaan nopeammin siihen. Viimeks ku aloin oottaan niin olin jotenki ihan järkyttyny ja mietin vaan että en taida tästä selvitä ;) Mutta niin vaan on selvitty. No...se jää nähtäväks millon kolmonen ilmottelee tulostaan, jos koskaan ilmottelee :O
Coe: Minä ainaki menisin ulos nuilla pakkasilla. Oltiin la ulkona ku oli jotain lähemmäs 15 astetta. Nauttikaahan ku ei tuon kylmempi ole :)
Täälä kans -20 astetta ulkona, joten taitaa vaunuttelut jäädä. Neuvolaan kyllä pitää 12.30, mutta autos on ihan eri. Eilen laitoon pihalle ihan hyvillä mielin, vaikka oli -12. Laitoon kyllä niin paljo päällä, että oli tosi lämmin kun heräs. Tai ei se hirveen kauaa nukkunu, vissiin tunnin verran. Harson pistin vielä kuomun eteen. Taitaas joku peitto olla tehokkaampi.
Käytiin eilen ajelees Seinäjoen uusilla asutusalueilla. Elmapa sitten hermostu kesken kaiken aivan totaalisesti. On tehny ny muutamia kertoja sitä, että alkaa silmittömästi huutaan kaukalos. Usein nukahtaa, mut jos matkaa jatketaan vähän pitempään, niin huuto alkaa. Usein kun laitankin sen kaukaloon, se venkuroi ja aivan kun hokais, että hei mähän oon totaalisesti kiinni näis remmeis, alkaa huutaan ihan punasena ja hetken päästä onkin sitte ihan hikinen... Vielä kun se on takapenkillä, ei siinä itte paljo pysty rauhotteleen. Eilen ei kyllä, vaikka mä olin sen kans takapenkillä, rauhottunu yhtää. (Nazu muuten, en tiedä uskallanko lähtee ajeleen...).
KASVATUSOHJEITA me ollaan saatu kyllä paljon. Varsinkin tos koliikin aikana tuli jos jonkinlaista ohjetta. Mulla jotenkin tulee hirveen huono fiilis niistä, aivan semmonen olo, että mua arvosteltais ja itte olisin tosi huono äiti. Anoppi sanoo kokoajan, voi anna ny sille ruokaa, kun se imee nyrkkiäkin niin ja kun hän laitto kättä sen suun eteen, se alko imemään, eli sillä on hirvee nälkä... Mun äiti neuvoo ihan kaikis asioos, pukemises, syöttämises,... Oon äitin kans tosi läheisis väleis ja helposti sanon kyllä oman mielipiteeni. Kyllä se vaan monesti niin on, että itte tietää parhaiten mikä sitä vauvaa vaivaa. Tuntuu että monen on vaikee se ymmärtää, kun meillä tämä on ensimmäinen. Enhän mä voi osata..!
Jepulis, ihanaa talvipäivää jokaiselle (meinasimpas kirjottaa masulle) lokavauvalle!
bernuski ja Elma (ylihuomenna 4 kk)
Coe: Meillä on nyt tuo Rekolan talo se unelmien kohde... Ollaan nyt laskettu koko viikonloppu remonttikustannuksia ja muita tarvittavia asioita tuohon taloon. Siellä kun pitää remontoida kylpyhuone ja sauna kokonaan, ennenkuin päästään sisään. Myyjät olivat sitä mieltä, että remontoisivat itse tuon saunan, mutta me halutaan tehdä se itse, joten lasketaan tarjouskin sitten sen mukaan. Lisäksi halutaan myös varaava takka ja leivinuuni (mun vaade takasta), jotta voitais säästää lämmityskuluissa. Sitä paitsi olishan se muutenkin ihana. Tänään mennään juttelemaan pankkisedän kanssa tuosta rahoituksesta. Toivottavasti sanovat pankissa, että ostakaa pois. Tosin meillä olisi pari asuntoa myytävänä ennen kuin päästään uuteen.
Miehen kanssa puhutaan jo ihan kauniisti MEIDÄN tulevasta kodista... Toivottavasti myyjät on samaa mieltä tarjouksen jälkeen. Ja nyt sitten ollaan kinastelemassa kylpyhuoneen laatoista, eli sisustushommissa täälläkin, vaikkei mitään varmaa olekaan.. :)
Vauvakuumeesta: mulla oli myös heti pari viikkoa synnytyksen jälkeen kauhea vauvakuume, joka on nyt Coen tapaan vaihtunut asuntokuumeeksi. Mutta ihan aikuisten oikeesti ollaan miehen kanssa puhuttu, josko olisin taas kesällä raskaana, ja saataisiin uusi nyytti vuoden päästä. Tulisi pieni ikäero lapsille, eikä Nellikään joutuisi välissä hoitoon, kun jompikumpi olisi kotona. Meidän tapauksessa se on kesäkuusta lähtien mies, kun minä lähden töihin. Nyyh.
KASVATUSOHJEISTA: meillä äiti ei ole antanut mitään sen ihmeempiä ohjeita, ellen ole niitä kysynyt. Päinvastoin: äidin kanssa oli kerran kinaa siitä, onko vauvalla nälkä. Minä sanoin tiukasti, että on, ja että anna se lapsi tänne. Äitini siihen, että eihän sillä voi olla, kun tunti sitten söi. Uskoi sitten siinä vaiheessa, kun Nelli haukkasi koko nyrkin ahnaasti suuhun... :) Siskolta on yllättäen kyllä tullut kaikenlaisia ohjeita. Esim. se että pitäisi itkettää vauvaa, jos on nälkä, ettei totu siihen, että saa ruokaa heti. Ja minähän en lastani itketä, kun ei kerran ole pakko!
Viime yönä Nelli oli taas NIIN ihana nukkuja: vetäisi 22.30-05 unta putkeen, söi, ja heräsi seuraavan kerran 8.30. Olipas oikein ihanan pitkät unet.
Nyt suihkuun, kun neiti nukkumassa. Pakko laittaa ittensä ihmisen näköiseksi, kun mennään oikein pankissa käymään...herranen aika.
Mutteri (vielä 20 ja risat) ja Nelli
No meidän ulosmeno kuihtui siihen kun Anjan pukeminen kesti 100 vuotta ja kun itki koko ajan, tai huusi ihan suoraa huutoa. En ymmärrä! Inhottavaa pukea toista kun huutaa jatkuvasti :( No mutta kello oli sitten liikaa, onneksi esikoinen pääsee ainakin iltapäivällä ulos kun mummunsa tulee käymään.
Meille sattui tuossa aamupäivällä myös eka vahinko, kun esikoinen kaatui Anjan päälle, Helena kikkaili jotain jumppamatolla ja sitten kompastui ja tuli takaraivo edellä Anjan otsaan kun tämä makasi lattialla. Kova oli kumahdus ja vielä kovempi itku molemmilla, mutta onneksi ei jäänyt muuta kuin punainen jälki Anjan otsaan. Aika lujaa tekoa tuo vauvakin vissiin jo on :o
Mut sitä mä varsinaisesti tulin sanomaan kun muistin, että tuleehan meillekin niitä KASVATUSNEUVOJA, tai siis meidän äiti aina välillä tuppaa kohtelemaan Helenaa kuin olisi hänen lapsensa eikä minun! Tuota kautta niitä neuvoja sitten satelee. Toooooosi ärsyttävää. Esimerkiksi eilen oltiin käymässä siellä ja tilasivat pizzaa. Äiti sitten yhdessä vaiheessa ilmoitti että nyt riittää eikä enää pizzaa Hellulle. Meidän Helena on tosi pieni tyttö, 1,5 v neuvolassa oli siis 9-kiloinen, joten annetaan syödä kyllä ihan mitä vaan jos maittaa, ja kun muutkin siinä vielä söi. Samoin tulee tällaisia että " en halua että Helena ja Anja puetaan samanvärisiin vaatteisiin" tai " haluan katsoa tämän dvd:n ennen kuin annatte sen katsottavaksi" . Ihan kuin hän välistä unohtaisi että kuka onkaan näiden lasten äiti ja isä. Itkukohtauksissakin mä oon aina tosi tarkkana että annan lapsen omalle äidille tai isälle, niin meillä vaan mummu hätistää pois.
No mutta äidistä varmaan riittää valittamista itse kullakin :) :)
Mä rupean nyt töihin, jos ehtis vaikka hetken tehdä. MUTTERILLE hyvää pankkireissua! :)
Coe
Tervehdys piiiiiitkästä aikaa! Vieläkö muistatte mua? En oo kirjoitellu tänne varmaan lokakuun lopun jälkeen, mut oon lukenu kyl välil teidän juttuja.
Meidän poju kasvaa kovaa vauhtia. Mitat on tällä hetkellä jotain reilu 8 kg ja n 70 cm. Reilu viikon päästä tulee 4 kuukautta ikää hepulle. Arki menee hienosti, mutta yöt on aika kauheita vielä. Mä oon ite tosi väsyny ku vauva saattaa herätä parhaillaa 4 kertaa yössä syömään. Ja ei oo auttanu vaik ollaa syöty jo koht kuukaus kiinteitä ruokia päiväl ja illal. Mut päivisin poju on tyytyväinen, joskin pukiessa saa aina hirveät raivarit..
Ite oon ollu nyt vähän laihiksella, viel ois 5 kg tavoitepainoon. Aika jännää et mulla on ihan törkeä VAUVAKUUME, mut kuitenki oon ollu tosi masentunu vauvan syntymän jälkeen. Kaipaan isoa mahaa ihan kauheasti! Ja samoin synnytystä! Mullahan synnytys oli tosi kiva vaik olin ensisynnyttäjä. Onko muilla mielialat reistaillu? Välil mieli on ihan iloinen mut usein tulee masentuneita ajatuksia. En tiedä kuinka kauan yleensä kestää tää synnytyksen jälkeinen masis. Oon kuullu et se ois pari kuukautta, mut mulon kyl ollu jo 4. Ehkä se pikkuhiljaa alkais helpottaa. Toivotaan.
G: VIIHTYYKÖ TEIDÄN VAUVAT LATTIALLA TAI SITTERISSÄ?
Meidän poika ei kyl viihdy ku pari minuuttia, sit alkaa itkee jos en ota syliin tai viihdytä muuten vaan. Välil on aika rasittavaa ku sais koko ajan viihdyttää vauvelia ja ois muutaki tekemistä. Ehkä helpottuu sit ku vauva alkaa ite liikkumaan.
Nyt pitää mennä. Hyvää viikkoa kaikille! -Ezzie ja poju pian 4 kk
Vielä tuosta vauvakuumeesta. Meillä tuo vauvakuume on lähinnä periaatepäätös eli että kolmas lapsi on tervetullut tässä seuraavien kolmen vuoden aikana eli päätimme lähinnä että en mene tässä välissä töihin vaan jään hoitovapaalle ainakin 2 vuodeksi ja sinä aikana toiv. tulen vielä raskaaksi. Ihan nyt justiin ei olla ajateltu vielä kolmosta juuri COEN mainitsemista syistä. Eikä mulla ne menkat ole edes vielä alkaneet. Luulen että laitan kierukan vuodeksi jos menkat alkaa pian. Mutta kun Lilia on vuoden, niin jätämme luultavasti ehkäisyn taas pois " saa tulla jos on tullakseen" periaatteella. Mutta jos käy niin että tulen raskaaksi ennen kierukan tuloa, niin asia on valmiiksi puitu ja lapsi on todella tervetullut ja toivottu. Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan tuolla meidän periaatepäätöksellä????
Vauvan viihtymisestä joku kyseli. Meillä Lilia viihtyy erinomaisesti lattialla, sitterissä tai mihin hänet laittaakaan. On todella tyytyväinen vauveli. Pitää oikein varta vasten aina ottaa syliin seurustelua varten ja paijaamista varten, muuten neiti olisi tyytyväisenä minne hänet laittaakin muiden hommien ajaksi.
Nyt tuli mies töistä joten menen kyselemään kuulumisia;)
Nazu
PS. lokamasujen pinot ovat alkaneet taas lyhentyä! Harmi!
Kävästiin mun työpaikalla vihdoin näyttämässä " vauvaa" , ei kyllä tunnu miltään vauvalta enää.
Siellä oli just viime perjantaina jäänyt seuraava mamma lomalle,
on näköjään tarttuvaa " tautia" .
Esikoisen luokkatovereillekkin syntyi viimevuonna yhteensä neljä vauvaa, aika paljon, kun luokkakavereitakaan ei oo kun 18.
Ja mun oma sisko sai ekan vauvan.
Tais olla oikea epidemia viimevuonna :)
Coe, olipa sattunut ikävä vahinko. Onneksi noi lapset on tosiaan lujaa tekoa.
Tai oikeestaan on aika " kumisia" pienenä, niin pikkuhaaverit ei pahasti tunnu.
Mutta tais olla onneakin teillä matkassa, onneksi ei kaatunut vatsan päälle.
Vahinkoja on ikävä kyllä mahdotonta välttää, varsinkin jos on noita pieniä useampia.
Meillä onneks poika on jo niin iso että osaa hyvin varoa.
Vaikka pakko silti katsoa perään, on toi kundi sen verran kova häsläämään.
Meiltäkin löytyy täältä noita lemmikeitä.
Tai appivanhempien ne kyllä on, mutta täällä kun ollaan samankaton alla, niin tuntuu vähän omiltakin.
Löytyy yksi kissa, suomen pystykorva ja sekarotuinen (saksanpaimenkoira+corky, mahdottoman kuulonen yhtälö?).
Toi suloinen pystykorva sai taas tänään kauheen epilepsia kohtauksen,
kesti puol tuntia, ei oo ennen kestäny noin kauaa.
Kauheen näköstä, eikä voi toista mitenkään siinä auttaa :(
Taitaa sillä pian noutaja saapua.
Niin ja miehen sisko toi tossa kesällä niiden 350 koiran, huskyfarmilta Lapista, 13 omaa alaskan huskya mukanaan tänne etelä-suomeen loman viettoon.
Ulkokoiria onneksi, muuten olis tullu kyl jo tosi ahtaat paikat.
Mutta nyt syömään.
Z & J viikon päästä 3 kk!!
Tänään jo klo 05... :/ Anja heräsi syömään ja söi ihan hitsin pitkään, esikoinen sitten heräsi klo 05:45 eikä enää ollut paluuta siltä tieltä. Vähän mälsää että meni näin kun mulla on pitkä päivä tiedossa, mies menee koululle töiden jälkeen ja sen jälkeen vielä asukastoimikuntaan, joten käytännössä kai hoitelen muksut itsekseni.
ASUNTOTILANTEESSA tulikin illalla mälsä käänne, kun kiinteistövälittäjä soitti ja kertoi että asunnosta on tullut tarjous jossa DL nyt tänään klo 16. Harmittelin ja sanoin, että meillä ei kyllä niin nopeasti tämä työtilanne ratkea että tarjous voitaisiin jättää. Lupasi ilmoittaa että hyväksyvätkö tarjouksen, luulen että hyväksyvät (asunto markkinoilla 7kk jo, oli ilmeisesti joku vanhoista tarjoajista tehnyt uuden tarjouksen, näin päättelin). No, täytyy sitten vaan ajatella että tämä kyseinen kämppä ei ollut juuri meille, etsitään sitten toista korjattavaa. Innostuin kyllä remontista ihan hurjasti.
Ja nyt ollaan sitten KAKSI LASTA JA KOIRA -perhe. Ei ole siis enää kissoja, lähtivät illalla. Hyvin meni lähtö ainakin täällä päässä, mies vei kissat niin toisesta päästä en tiedäkään. Mutta sitkaita otuksiahan ne ovat... Jotenkin tyhjältä kyllä tuntuu, mutta helpottavalta. En todella usko että yhtään rupeaa kaduttamaan. Kiitos IIRIS teidän pupu-tiedosta, sekin vähän helpotti että ei olla ainoita jotka on eläimistä luopuneet.
Ja NAZU, mä ainakin ymmärrän mitä tarkoitat periaatepäätöksellä :) Meillä on tehtynä varmaankin vastaavanlainen periaatepäätös, että Anjasta toivotaan uuteen vauvaan ikäeroa noin 3v. Eihän sitä tiedä, mitä elämä eteen heittää, mutta tuo lienee toive. Mulla tosin edessä lienee " töihinpaluu" , siksi lainausmerkeissä kun töitähän teen tässä koko ajan kotona, mutta ennen tuota kolmosen tuloa olisi tarkoitus kyllä hoitaa koulutukseen liittyvä psykologiharjoittelu pois. Kestää sen 6kk enkä ennen sitä saa papereita pois. Ensin vaan pitäisi vielä selvittää asuinpaikka, niin sitten vois tuota harjoittelupaikkaakin hakea!
Nyt taidan jatkaa töitä. Olivatkin pojat taas yön aikana sössineet siellä, enpä tiedä osaisivatko mitään ilman minua :)
Pirtsakampaa tiistaita!
Coe
VAUVAEPIDEMIASTA piti vielä sanoa että musta taas tuntuu että vuonna 2007 olis tulossa ihan hirveästi vauvoja. Tiedän vissiin seitsemän ihmistä, joilla on LA huhti-kesäkuussa :o Kolmella miehen serkulla muun muassa, joten ainakin meillä suku lisääntyy.
Ja PINOJEN PITUUTTA harmittelen minä kanssa, kun tuntuu että minä kirjotan ainakin puolet viesteistä :D Muita vakituisia kannattajajäseniä ainakin jääsydän, nazu ja Zimpura. Ehkä meillä ei ole sitä elämää... :)
Coe
COE, olen ihan samaa mieltä - tiedän myös itse 6-7 ihmistä joille tulee vauva huhti-kesäkuussa;)
Enempää en ehdi kirjoittaa. Paitsi että Bernuski, vieläkö Elma vetelee 12 tuntia putkeen yöllä? Olette kyllä sen ansainneet alun valmisten jälkeen!
Nazu
Esikoinen tuolla jo huutleee äitiä, mutta nopeasti silti jos ehtisin pari asiaa.
Ensinnäkin luin viime viikon pinosta Juliannen kirjoituksen ja Ezziekin pohti mielialoja. Puhukaa ihmeessä asiasta neuvolassa tai lähipiirissä, jos suinkin voitte! Ei ole ikinä ainakaan mikään häpeä, että tuoreen äidin mielialat vaihtelevat hurjastikin - synnytys on mieletön prosessi hormoonienkin näkökulmasta. Tänään tulee muuten akuutissa (muistaakseni klo 18.20) synnytyksen jälkeisestä masennuksesta faktatietoa. Lähetän tässä vieä S-I:lle myös erikoistsemppitervehdyksen! Täällä minulla menee jo ihan mukavasti ja unikin on alkanut taas maistua jo kunnolla sen, minkä lapset sallivat :-)
COE ja MUTTERI: liityn asuntokuumeisiin!! Me kiertelemme näyttöjä harva se vkl, mutta omaa (lue hinta-laatu kohdallaan) ei ole vileä löytynyt. Meillä pääalueena Espoo ja hinnat on kyllä ihan järkyttäviä tällä hetkellä, tosin onhan tämän nykyisenkin arvo noussut. Onneksi tämä nykyinenkin on toistaiseksi ihan ok ja varsinkin sijainti sellainen, että pääsee helposti joka paikkaan ja harrastusmahdollisuudet vieressä.
ILTATOUHUISTA: Meillä on ollut parina viime päivinä ihan järkyttäviä iltaitkuja. Onko tämä joku kolmen kuukauden kriisi :-( Naama punaisena huudetaan ja nukkumaanmeno venyy taas yli 24. Tästä tlikin mieleeni, että mitä Katsuralle mahtaa kuulua?? Päivät meilläe menee sitten ihan rauhallisissa merkeissä ja poika viihtyuy jo hyvin itsekseen sitterissä tai leikkimatolla.
PK-TAPAAMISESTA. Olemme sähköpostiringissämme alustavasti sopineet uudesta tapaamisesta Sanomatalon Waynesissä ma 12.2 klo 11. KAIKKI ovta tervetulleita!!! Jos haluatte sähköpostirinkiimme mukaan (meitä taitaa nyt olla 8), laittakaa mulle mailia osoitteeseen kotikai@hotmail.com. .
Nyt on kyllä mentävä esikoisen luokse, sen verran vaativaa on äitiäitiäiti kutsuhuuto.
Jolla
Poju tuolla vieläkin nukkuu, niin ehdinpä istua netin ääreen. Kolme kertaa söi viime yönä, meille se on hyvä yö. Koira tässä tyytyväisenä sylissäni köllöttelee. Kummasti se on alkanut mun sylissä viihtymään ja yrittää aina syliin kun syli on vauvalta vapaa. Eli mun syli on aina täynnä!
KASVATUSOHJEISTA: onhan noita tullut, eniten ehkä äidiltäni ja mieheni vanhemmilta. En pistä pahakseni sitä vaikka joku antaakin ohjeita. Se on ihan ok, kunhan ei ala väittää minulle vastaan, jos olen eri mieltä. Kukaan ei kyllä olekaan tähän asti alkanut, kun olen perustellut mielipiteeni. Eli minua ei ole yrittänyt kukaan jyrätä " paremmilla" kasvatuskeinoilla. Ja joskus itsekin kyselen äidiltäni ja anopilta, että miten ovat aikoinaan toimineet jossain tilanteessa oman lapsensa kanssa. Mielenkiintoista on huomata, kuinka ajat ja suositukset ovat muuttuneet esim kiinteiden aloituksen suhteen. Jotkut ihmisten ohjeet ovat taas mielestäni hassuja tai eivät sovi ainakaan meille.
Tässäpä sitten niitä muutamia ohjeita tai sanontoja, joista olen ollut erimieltä kun ohjeiden antaja tai joita olen ihmetellyt:
No ekaksi tämä että lasta ei pitäisi opettaa sylivauvaksi, jopa eräältä kommentti, että vauvaa kannattaa pitää sylissä vain imetyksen ajan, jottei opi syliin!
Sitten kuulee välillä näitä, että vauvalla on kylmä tai kuuma, vaatetta pitää lisätä tai vähentää. Samaa sarjaa tuo onkohan sillä nälkä? Antaiskohan äiti sulle tissiä????? saatetaan kysyä pojalta.
Ja joskus kun vauva alkaa itkemään, niin " odotahan hetki, äiti tulee kohta hoitamaan kunhan ehtii" ... itse siinä totean sanojalle, että " huomaapa että vauvalla on isikin ja jopa ihan vapaana tuossa" ...
Mutta jatkan joskus myöhemmin, nyt kuuluu sellaisia ääniä makkarista, että poju herää.. mukavaa kun se on aamulla aina niin hyväntuulinen.
Eilen käytiin 4 kk neuvolassa. Kysäisin samalla (myös NAZUn kysymistä yöunista :) ) Kun tuntuu, että jotkut kauhistelee ja onhan se tietysti vähän epätavallista, että toinen vetelee 12 tunnin yöunia yhteen soittoon. Mutta neuvolatäti sano vaan, että nauti kuule ihmeessä. Kyllä näitä kuulemma on -joskin vähän, jotka näin nukkuu. Ja kun painoa oli tullu reipas kilo kuukaudes ja neiti on vedelly näitä unia parisen viikkoa -ylikin, eipä kasvuun oo ainakaan vaikuttanu. Sanoi ainoaksi haittapuoleksi, mikä on tottakin, päivä on sitten taas tosi risainen, kun ei oo mitään tiettyä päiväunirytmiä. Ja päiväunet on tosi lyhkäsiä, syökin tietenkin päivällä sitten tosi usein ja paljon. Nukkumaanmenoaikaa vielä kun sais 2 h aikaisemmaksi, ois hyvä. Nyt nukkuu 23-11 (paitti eilen nukahti vasta 24...) Mutta nautitaan, kun saatu " lupakin" ;) Vaaka näytti 7880 g ja mitta 62,5 cm.
Kyllä täällä onkin yhtäaikaa ASUNTOBUUMIA! Elma oli eilen 3 tuntia mun vanhemmilla hoidos, kun oltiin piirrättääs pohjaa taloon. En tohtinu sitä ottaa mukaan, kun oltiin vajaan tunnin ajomatkan pääs, kun toinen raivoaa kaukalos.... Eli rakennus etenee niin, että se on todellista, mikäli tämä oma talo menee kaupan. Täytyypi laittaa myyntiin piakkoin. Tuntuu tosi jännittävältä. Esim. toi pohjan suunnittelu oli hirmu vaikeeta (piirrätetään siis ja tehdään pitkästä). Mallia haettiin monesta paikasta, mutta mikään ei miellyttänyt. Halutaan kyllä ihan täysin perustaloa, mutta huoneiden sijoittelussa mulla oli omat kriteerit. Toi pohja ratkasee niin paljon, kuitenkin se, mitä nyt päätetään on niin lopullista. Arkkitehti laittaa alustavia malleja meidän ehdotuksien mukaan ja kun saa ne valmiiksi, katsotaan, mitä pitää vielä muuttaa.
Tuli mieleen kun ZIMPURA puhui, että oli käynyt töissä näyttämäs vauvaa. Oon itte töissä yrityksessä, jossa yhteensä parisenkymmentä työntekijää, yritys on perustettu v. -72, oon ensimmäinen, joka on jäänyt äitiyslomalle :) Meitä pyydetään usein käymään -varmaan osasyynä tämä, kun ei oo totuttu että yksi on noin kauan poissa. Seinäjoella meillä on n. 15 työntekijää, ollaan tosi läheisiä, siellä on tosi mukava käydä ja niitä kavereita on välillä hirmuikävä.
Pari GALLUPPIA;
Toinen on typerä, mutta kysyn silti :)
G1: Te jotka imetätte, nukutteko koskaan mahallaan?
Mulla oli raskausaikana hirvee ikävä mahallaan nukkumista, nukuin ennen aina niin. Mutta en oo tohtinu synnytyksen jälkeenkään nukkua mahallaan. Pelkään että tulee rintatulehdus.
G2: Kuinka teidän vauva viihtyy turvakaukalossa ja muutoinkin autossa?
En tiedä minkä Elma on saanut päähänsä, mutta autolla menee usein ihan ok, kun se on vauhdissa. Liikennevaloissa jo huutaa, mutta usein kun lähdetään siitä liikkeelle, hiljenee. Elma kun matkustaa takapenkillä airbagin takia, en näe, nukkuuko se vai katteleeko. Jos ollaan pitkään autossa, alkaa jossain vaiheessa aika varmasti huutaan ihan naama punasena, eikä auta mikään. Mietiin, että tuliskohan sen kuuma, kun pitää kuitenkin pukea suhteellisen lämpimästi autoskin näillä keleillä. Vaikka lasken aika nopeesti lämmityksen viileemmälle. Se on taas oravanpyörä, kun alkaa huutamaan, sen tulee vielä enemmän hiki ja sitte huudetaan kirkumalla, huh! Siinä tilantees on hirveetä vaan ajaa itte ja kuunnella :(
Mä alan ny pukeen (itteki vielä yökkärissä...). Lähdetään heti vanhemmille, kun Elma herää. Mä kerään aina puhtaat lakanat kassiin ja kun niitä on " tarpeeksi" , käyn niillä ne mankeloimas. En jaksa enää silittää, se käy mankelilla niin kätsästi :)
bernuski ja Elma, joka on huomenna jo iso 4 kk ikäinen tytteli
On kyl tosi harmi, että pino senkun kutistuu.
Mutta koitetaan me harvat ketkä täällä roikkuu, niin kirjotella vähän pidempiä tarinoita ;)
Meillä taas ei oo vielä tiedossa yhtäkään joka sais tänä vuonna vauvan... ei oo ainakaan vielä ilmottanu itestään.
Tai yksi puoli tuttu on, mutta siinä kaikki (sitäkään mä en vielä tiedä ;)
Meillä ei kanssa hirveeti tykätä TURVAKAUKALOSTA,
se on ilmeisesti vaan niin ikävä paikka olla, eikä saa käsiäkään suuhun...
Mutta kyllä se siinä sit yleensä alkaa nukkumaan kun auto lähtee liikkeelle.
Coe, meillä piti muutamia vuosia sitten myös luopua kissasta, kun näytti että esikoinen (silloin 3v.) olis ollut sille allerginen.
Kissa ei ehtiny olla meillä kun 2-3 viikkoa, kun pojalle alkoi tulla ihottumaan, en uskaltanut ottaa riskiä lapsen terveydellä, vaan luovuimme heti suosiolla kissasta.
Oli tosi haikeeta.
Ja poika muistelee meidä Akua välillä vieläkin.
Nyt myöhemmin ei oo ollu kyllä havaittavissa allergiaa, josko sekin olis ollu sillon jokin ohimenevä reaktio?!?
LÖYTYYKÖ TÄÄLTÄ KORVIKKEEN KÄYTTÄJIÄ?
Meillä osittain käytetään korviketta ja nyt ollaan pulassa, kun NAN poisti valikoimistaan standardin!!!
NAN1 ei näköjään sovi meidän pikkuisen vatsalle ollenkaan, tulee kamalan vatsanväänteet!
Nyt täytyy alkaa vähän niinkun alusta kokeilemaan kaikkia muita tarjolla olevia :(
Bernuski, saanko udella missä päin pohojanmaata asutte?
Meillä mun isovanhemmat asuu Kauhajoella ja äiti Kurikassa.
Nyt pelastamaan neiti.... kamala nälkä ja äiti vaan näpyttelee koneella!!
Z
Mäkin niiiiiiin haluisin nukkua mahalleen, kaipasin sitä kanssa jo odotuksen lopussa ihan hirveesti.
Mutta tosiaan ei vieläkään voi nukkua vatsallaan kun rinnat niin turvoksissa, että sattuu nukkua niin päin....
ehkä pian kuitenkin :)
Pankin setä sanoi, että jep: ostakaa se talo! Hitsinvitsit, mehän tehdään tarjous! Ja tiedän, että me taiotaan sellainen sopimus, jolla talo on meidän! jee! Ainut miinuspuoli tuossa talossa on nyt se, ettei siihen saa kovin helposti laitettua varaavaa takkaleivinuunia, kun vaatisi uuden hormin ja tukirakenteita lisää... Mutta jos tuo nyt on ainut miinus, niin aika vähän niitä on. Eli meillä tulee kaupat! Coe: ikävä, että teillä meni tuo nyt mönkään, mutta niinkuin itsekin sanoit, ei se ollut ehkä teitä varten. Minä olen ainakin niin fatalisti, että uskon, että teille tulee vastaan vieläkin parempi vaihtoehto!
Nelli on nyt kaksi yötä nukkunut aivan järjettömän hyvin. Aiemmin meillä oli perinteinen klo 3 syöttö, jolloin neiti tankkasi vain pikaisesti ja jatkoi uniaan. Nyt Nelli on selvästi hylännyt sen ja porskuttaa unia 7 tuntia putkeen!
Eilen illalla tuli pientä takapakkia syöttöjen suhteen niin hyvän alun jälkeen... Lähdin päästämään miehen siskoa kotiinsa, kun oli jättänyt avaimet sisään, ja mies jäi syöttämään neitiä. Oli kuulemma samalla sekunnilla, kun ovi oli menny kiinni, alkanut huutaa ja kieltäytynyt syömästä. Ja kun minä tulin, niin kyllähän tuo tyttö alkoi sitten syömään ja urakalla. Eli kova nälkä oli, mutta oli vaan äidin perään... Harmi sinänsä, kun nyt olisi äidillä tiedossa iltamenoja, ja miehen pitäisi nukuttaa. Toivottavasti tämä oli vaan joku yksittäinen tapaus.
G MAHALLAANNUKKUMINEN: minä myös kaipasin kamalasti mahallan nukkumista raskaana ollessani, enkä sitten vieläkään kuitenkaan nuku noiden rintojen vuoksi. Periaatteessa voisin nukahtaa mahalleni, mutta aika pian siitä heräisi, kun rinnat alkavat täyttyä. Eli jatketaan haaveilua...
G AUTO + TURVAKAUKALO: Nelli tykkää olla autossa ja turvakaukalossa pitkiäkin aikoja. Monesti nukahtaa kun lähdetään liikkeelle ja kun otetaan turvakaukalo esim. kärryihin kauppaan, niin nukkuu myös koko kaupassaoloajan hyvin ja vielä paluumatkankin. Eli ilmeisen hyvin viihtyy. En ole toistaiseksi vähentänyt vaatteita autossa, ellei ole sitten pidempi matka. Mutta toistaiseksi on ollut jopa parikin tuntia turvakaukalossa yhtäjaksoisesti...
G äitien syömisestä. Eli kiinnostaa lähinnä yhden vauvelin äitien syömiset päivisin. Meillä syödään, kun muistetaan ja jaksetaan. ELi en tosiaankaan jaksa/muista/innostu syödä kunnon ruokaa päivisin kuin erittäin harvoin. Päivät menevät pitkälti esim. kolmella aamiaisella... :) Mitenkäs muilla? Isompien lasten äideillä on pikkupakko tehdä ruokaa, mutta mites muut?
Nyt viihdyttämään neitiä.
Mutteri ja Nelli 10 vko
Päästiin joltain jämäpaikoilta mukaan rotvavirus-rokotetutkimukseen! Huomenna saadaan ja mukana eka rokote ja mukana tulee myös tuo b-hepatiitti, johon oltiin jo aiemmin päästy! Jippii! Ilmaista kidutusta Nellille ja usein...
Huomenta! Anja viime yönä syöpötteli vaihteeksi neljä kertaa, onneksi menin aikaisin sänkyyn niin hyvin jaksoi. Meinaiskohan meille nyt hyökätä päälle se 3kk tiheän imun vaihe? Mun pitäis vielä työhommia tehdä rutkasti nyt alkuviikosta, toivottavasti se koskee vain öitä.
ASUNTOUUTISIA: Ensinnäkin mikäs on MUTTERILLA tilanne? On niin jännää jännittää yhdessä, ihan kun synnytystä odottelisi :D
Me käytiin eilen katsomassa toiseen kertaan sitä asuntoa jota nyt on katseltu. Se on siis tosi iso ja melko huonokuntoinen, paljon pitäisi tehdä remppaa. Ollaan kuitenkin edelleen siitä kiinnostuneita kovasti. Mutta koska mies halua ennen tarjouksentekoa varmistaa työpaikkatilanteensa (eli saada vakisopparin tai hyvän jatkon määräaikaiselleen) niin ei ruveta tosiaan tarjousta väsäämään ihan heti. Sitä paitsi myyjän hinta-arvio tuntuu olevan aika kaukana meidän hinta-arviosta asunnon arvosta, välissä on noin 15-20%. Joten voipi homma kaatua ihan siihenkin. Mutta jos miehen työtilanteen varmistuessa asunto edelleen on kaupan, niin tullaan tarjoamaan sitten tuo selkeästi alempi hinta. Eli nyt seuraillaan.
Mun pää on kyllä ihan täynnä kaikkia sisustusjuttuja, mietin että miten keittiötä remppaisi, mitä kaappeja ja tarpeita kodinhoitohuoneeseen, millä väreillä maalataan, miten portaat laitetaan uusiksi... jne :)
Jaha, nyt esikoinen huutelee piirtelemään. Nopeesti jotain muuta vielä:
Meiltä lähtee tänään sitten KISSAT kuten olen kertonutkin. Menevät nyt eläinsuojeluyhdistyksen kissataloon, josta ovat peräisin. Pikkuisen on haikea olo, mutta tiedän että en tule päätöstä katumaan ja tiedän myös, että kissat kyllä pärjäävät, ovat niin omatoimisia otuksia eivätkä mitenkään meistä riippuvaisia.
VAUVAKUUMEESTA oli puhetta: Mulla ei ole, asuntokuume ehkä täyttää sen tilan? :) No mutta oikeasti mä en siis haluaisi kolmatta lasta heti perään, se muuttaa niin kauheasti kaikkea (meillä siis esikoinen 1v10kk ja Anja pian 3kk). Syliin ei enää mahdu kaikki kerralla, ja esikoinenkin on niin pieni että ansaitsee ihan takuulla sylihetkensä. Ja jos raskausaikana tulee jotain kremppaa niin on paljon vaikeampi saada lepohetkiä tai apuakaan, koska kahta huliviliä en kehtaa mummoille laittaa tilille. Ja mulla sitä kremppaa tuli viime raskaudessa ihan riittävästi! En tiedä miten kroppa kestäisi heti kolmatta perään... mulla vieläkin koskee aamuisin häpyliitokseen ja kun tänäänkin sängystä nousin, niin tuntui että nyt se liitos napsahtaa rikki.
No joo, syitä riittää :D Vauvakuumettahan mulla kans pukkasi jo parin viikon päästä synnytyksestä, mutta järjen ääni pysyi koko ajan. Ennen kaikkea musta tuntuisi ihan hirveän epäreilulta vanhempia lapsia kohtaan suunnitella uutta vauvaa, kun Anja on vielä niin pieni. Eri asia jos noita pieniä olis vain yksi, kyllä kahdelle ajan saa riittämään, mutta tuntuu vaan että Anjan vauva-aika ja oma huomio jäisi niiiin vähäksi :/
Tulipas tilitystä :) Mutta oon miettinyt tuota asiaa aika paljon.
Mitäs vielä, selailin viikonloppupinoa mutta heti ei tuu mieleen muuta kuin NANSELLE oli sukulaistäti kysellyt että ottaako vauva mansikkakeittoa :o Näitä vanhan kansan " tapoja" kyllä riittää... siitäpä:
G: Miten olette suhtautuneet KASVATUSNEUVOIHIN?
Meille onneksi tulee niitä aika vähän tai sitten suhtaudun niihin niin " toisesta korvasta sisään, toisesta ulos" -mentaliteetilla, että en edes huomaa :D Jokunen on tullut erityisesti isomummoilta, niihin on vähän vaikea suhtautua kun ei kehtaa sanoa vastaan samalla tavalla kuin omalle äidille, ja toisaalta kun ne neuvot on niin onnettoman 50-lukuisia. Meidän mummo esim. kerran ihmetteli, että miksi en ota vauvaa syliin kun itki turvakaukalossaan (liikkuvassa autossa). Jotain kiinteiden antamisen neuvoja on kanssa tullut, ei onneksi ihan mansikkakeittoa... :)
No niin, piirtelyhalu loppuikin saman tien mutta nyt typy roudasi tuohon muoviastiastonsa, pitää vissiin ruveta teelle.
Voihan muuten vauvan vielä nukuttaa ulkona? Täällä -12 C, ajattelin että 15 asteeseen voisi? Esikoinen kovasti odottaa jo lumileikkejä, eikä me sinne päästä jos Anjaa ei voi viedä...
Lumista alkuviikkoa!
Coe + Anja pian 3kk