Miten auttaa traumojen takia elämänhalunsa menettänyttä, joka ei enää jaksa ottaa apua vastaan?
Keski-ikäinen mies, jolla ollut hirvittävä lapsuus. Oireillut koko ikänsä, masennus ja ahdistus ollut kroonisena ties miten pitkään. Lääkitsee ahdistusta alkoholilla, mutta hoitaa työnsä.
Kokeili terapiaa vuosi sitten, mutta ei synkannut terapeutin kanssa eikä jaksanut hakea uutta koska "mitä väliä". Ei siis usko enää ollenkaan siihen, että voisi parantua tai että kukaan voisi häntä auttaa.
Olen etsinyt ehdolle sopivia terapeutteja, mutta ei jaksa ottaa heihin yhteyttä. Ei suostu menemään lääkäriin, koska mitä väliä. On siis täysin toivoton.
Onko mitään tehtävissä? Seuraanko mä vain vierestä, kun ihana, hyväsydäminen ja älykäs ihminen kuihtuu pois?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen mennyt tällaisen ihmisen kotiin, keittänyt kahvit ja laittanut tämän soimaan, sillä taide auttaa paljon:
Kiitos, otin videon kirjanmerkkeihin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille.
Kuulostaa siltä että hän käyttää sua emotionaalisena terapeuttina eika itse anna mitään takaisin. Sinun pitää hyysata ja auttaa ja hän vaan voi olla kun lapsuuden trauma. Miksi hän muuttaisi tilannettaan kun olet ruvennut hänen henkilökohtaiseksi avustajaksi?
Olin itse samanlaisessa tilanteessa. Ikinä sitä virhetta uudelleen tee.
Jokseenkin outo ajatus, että hyväsydäminen ihminen ei voisi kärsiä mielenterveysongelmista ja traumoista menettäen kaiken toivonsa.
Missä sanoin noin? En tietääkseni missään. Lueppa teksti ajatuksella uudelleen. Henkilö, joka kaataa tuollaiset ajatukset, kuten itsensä päättämisen t
Ensimmäinen lauseesi: Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille.
En ymmärrä ihmistä, joka ei halua apua. Itselläni traumataustaa ja olen tehnyt hirveästi töitä, että saanut apua. Jos jätät hänet hieman omilleen, niin hänen olonsa voi paheta ja ehkä herää hakemaan apua. Nyt ei tee mitään. Älä rasita itseäsi hänellä, sillä saatatte hukkua molemmat. Nimim. Selvinnyt
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen lauseesi: Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille.
Niin, onko lukemisen ymmärtämisessä ongelmaa vai mikä tässä on? Puhun siitä, että ei hyväsydäminen ihminen pelottele itsensä satuttamisella läheisiään. Masennuksesta ja huonosta olosta voi puhua, mutta itsensä sauttaminen pakottaa sinun pahan olosi ja vastuusi toisen ihmisen harteille, ja aiheuttaa paljon pahaa oloa ja ahdistusta.
Missään en siis sanonut sitä, mitä väität minun sanoneen. Et vain ymmärrä kirjoitettua tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen mennyt tällaisen ihmisen kotiin, keittänyt kahvit ja laittanut tämän soimaan, sillä taide auttaa paljon:
Kiitos, otin videon kirjanmerkkeihin.
ap
Joku muu kirjoitti tämän.
Ap
Voit hakea apua itsellesi. Ei sen takia, että sinussa olisi mitään vikaa, vaan sen vuoksi, että voisit saada tukea itsellesi, pystyisi paremmin pitämään kiinni omasta hyvinvoinnista ja ehkä löytää selkeyttä siihen, että mikä se oma rooli tuossa tilanteessa voisi olla.
Nyt ap saa toimia roskakorina ja tukena. Lopeta se ja kerro että sinuun sattuu niin paljon ja jätä hänet vähemmälle. Jos on älykäs ja hyväsydäminen, niin hakee apua. Keski-ikäinen jo eikä aiemmin hakenut apua lapsuuden ongelmiinsa alkaa olla aika toivoton tapaus. Itse hain apua jo 14-vuotiaana eka kerran. Sairastin vaikeaa masennusta aikuisena ja kävin terapiat. Myös päihdekuntoutuksen ihan itse apua hakien. Jokaisessa kriisissä olen hakenut apua vaikka on ollut vaikeaa saada sitä. Koskaan en muille valittanut saatikka uhkaillut. Mies ei tunnu ottavan vastuuta omasta terveydestään, joten anna olla. Itselläni menee nykyisin hyvin ja kävin opinnot ja kaikki terapian tuella vieläpä erinomaisin arvosanoin. Ja yksinhuoltajana. Älä jää läheisriippuvaiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille.
Kuulostaa siltä että hän käyttää sua emotionaalisena terapeuttina eika itse anna mitään takaisin. Sinun pitää hyysata ja auttaa ja hän vaan voi olla kun lapsuuden trauma. Miksi hän muuttaisi tilannettaan kun olet ruvennut hänen henkilökohtaiseksi avustajaksi?
Tuohan on ihan rehellistä puhetta. Ei se ole kenenkään velvollisuus elää täällä vain muiden ihmisten takia eikä se ole sinun asiasi loukkaantua siitä, jos joku ei halua elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille.
Tuohan on ihan rehellistä puhetta. Ei se ole kenenkään velvollisuus elää täällä vain muiden ihmisten takia eikä se ole sinun asiasi loukkaantua siitä, jos joku ei halua elää.
Sitten ei varmasti haittaa, että rehellisesti soitan hätäkeskukseen, kun tälläinen rehellinen ihminen pelottelee itsensä satuttamisella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onko lukemisen ymmärtämisessä ongelmaa vai mikä tässä on? Puhun siitä, että ei hyväsydäminen ihminen pelottele itsensä satuttamisella läheisiään. Masennuksesta ja huonosta olosta voi puhua, mutta itsensä sauttaminen pakottaa sinun pahan olosi ja vastuusi toisen ihmisen harteille, ja aiheuttaa paljon pahaa oloa ja ahdistusta. Missään en siis sanonut sitä, mitä väität minun sanoneen. Et vain ymmärrä kirjoitettua tekstiä.
Kuulostaa aika vääntyneeltä, että pitäisi ottaa vastuu kuulijan tunteista ja sen vuoksi ei saisi puhua siitä, miltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei varmasti haittaa, että rehellisesti soitan hätäkeskukseen, kun tälläinen rehellinen ihminen pelottelee itsensä satuttamisella?
No en tiedä, kun en ole tuo ihminen kenestä puhutaan. Ehkä se toimisi jonkinlaisena herätyksenä, jos ensihoitajat olisikin ovella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Niin, onko lukemisen ymmärtämisessä ongelmaa vai mikä tässä on? Puhun siitä, että ei hyväsydäminen ihminen pelottele itsensä satuttamisella läheisiään. Masennuksesta ja huonosta olosta voi puhua, mutta itsensä sauttaminen pakottaa sinun pahan olosi ja vastuusi toisen ihmisen harteille, ja aiheuttaa paljon pahaa oloa ja ahdistusta. Missään en siis sanonut sitä, mitä väität minun sanoneen. Et vain ymmärrä kirjoitettua tekstiä.
Kuulostaa aika vääntyneeltä, että pitäisi ottaa vastuu kuulijan tunteista ja sen vuoksi ei saisi puhua siitä, miltä tuntuu.
Hyväsydäminen ihminen ei pelottele ja tuota pahaa oloa muille. Jos tätä ei ymmärrä, niin ei ole hyväsydäminen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai olet tietoinen, että mielenterveysongelmat ovat sairauksia ja sairas ihminen ei koskaan toimi tai käyttäydy kuin terve?
Sinä et voi määritellä sitä mikä on oikeaa hyväsydämisyyttä ja mikä ei vain sen perusteella miten henkilökohtaisesti katsot olevan oikea tapa puhua ja esittää avunhuutonsa. Et voi myöskään päätellä mitään aloittajan läheisen tai kenenkään muun hyväsydämisyydesta sen perusteella mitä itse olet kokenut menneisyydessäsi yksittäisen henkilön toimesta.
Lääkäriin, masennuspillerit kouraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokseenkin outo ajatus, että hyväsydäminen ihminen ei voisi kärsiä mielenterveysongelmista ja traumoista menettäen kaiken toivonsa.
Missä sanoin noin? En tietääkseni missään. Lueppa teksti ajatuksella uudelleen. Henkilö, joka kaataa tuollaiset ajatukset, kuten itsensä päättämisen t
Täysin samaa mieltä.Aivan raivostuttaa kuulla tuollaista tapahtuneen.Selvää manipulointia.
Vihastuttaa tuollainen läheisensä elämän pilaaminen heittäytymällä niin avuttomaksi ja surkeaksi uhriksi.Eikä oteta apua vastaan!!!Kyllä jokaisella pitäisi jo hälytyskellot soida ja ymmärtää mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Kovaa kyrpãã kaikkiin reikiin muutamalta äijältä niin että kerrankin tietää saaneensa! Siinä ei paina trenditraumat sen jälkeen.
Harva mies tuota itselleen pyytää, mutta käypä sinä häntä auttamassa, jos idea kiihottaa.
Koetat auttaa alkoholistia. Hän mieluummin juo. Ja oikeuttaa juomisensa itsesäälissään kun on ollut niin kova elämä.
Anna olla, et voi tehdä mitään, vain itseäsi satutat hänen myrkyllisessä seurassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Kai olet tietoinen, että mielenterveysongelmat ovat sairauksia ja sairas ihminen ei koskaan toimi tai käyttäydy kuin terve?
Sinä et voi määritellä sitä mikä on oikeaa hyvä
Tämän mukaan kaikki rikollisetkin, jotka ovat satuttaneet muita kuten lapsia voivat myös olla hyväsydämmisiä ihmisiä.
Pääseekö terapiaan edes jos on alkoholisti ja juo säännöllisesti?