Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa traumojen takia elämänhalunsa menettänyttä, joka ei enää jaksa ottaa apua vastaan?

Vierailija
15.04.2024 |

Keski-ikäinen mies, jolla ollut hirvittävä lapsuus. Oireillut koko ikänsä, masennus ja ahdistus ollut kroonisena ties miten pitkään. Lääkitsee ahdistusta alkoholilla, mutta hoitaa työnsä. 

Kokeili terapiaa vuosi sitten, mutta ei synkannut terapeutin kanssa eikä jaksanut hakea uutta koska "mitä väliä". Ei siis usko enää ollenkaan siihen, että voisi parantua tai että kukaan voisi häntä auttaa. 

Olen etsinyt ehdolle sopivia terapeutteja, mutta ei jaksa ottaa heihin yhteyttä. Ei suostu menemään lääkäriin, koska mitä väliä. On siis täysin toivoton.

Onko mitään tehtävissä? Seuraanko mä vain vierestä, kun ihana, hyväsydäminen ja älykäs ihminen kuihtuu pois? 

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvamiehet pitää jättää rauhaan kasvamaan aikuiseksi.

Heidän ei pidä antaa pilata kenenkään muun elämää.

Rypeköön itsesäälissään niin paljon ja kauan kuin huvittaa.Hän päättää.Vain hän on vastuussa omasta elämästään.

Vierailija
42/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen pitäisi jotenkin ymmärtää, että katkeruudesta olisi hyvä päästä eroon. Niin kauan, kun on katkera, ei pääse eteenpäin. Jos pystyy lukemaan/ kuuntelemaan äänikirjaa, niin Echart Tollen Läsnäolon voimasta voisi olla hyvä aloittaa. Ja huom! monen ihmisen on vaikea päästää katkeruudesta irti, sillä se on jo vahva osa omaa identiteettiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen lauseesi: Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille.

Niin, onko lukemisen ymmärtämisessä ongelmaa vai mikä tässä on? Puhun siitä, että ei hyväsydäminen ihminen pelottele itsensä satuttamisella läheisiään. Masennuksesta ja huonosta olosta voi puhua, mutta itsensä sauttaminen pakottaa sinun pahan olosi ja vastuusi toisen ihmisen harteille, ja aiheuttaa paljon pahaa oloa ja ahdistusta. Missään en siis sanonut sitä, mitä väität minun sanoneen. Et vain ymmärrä kirjoitettua tekstiä.

Kuulostaa aika vääntyneeltä, että pitäisi ottaa vastuu kuulijan tunteista ja sen vuoksi ei saisi puhua siitä, miltä tuntuu. 

Hyväsydäminen ihminen ei pelottele ja tuota pahaa oloa muille. Jos tätä ei ymmärrä, niin ei ole hyväsydäminen ihminen.

No eihän se mitään pelottelua ole, että sanoo rehellisesti elämän olevan niin toivotonta, ettei haluaisi edes elää sitä, vaikkei silti ole itselleen mitään tekemässä. Sillä ei ole mitään tekemistä kenenkään hyväsydämisyyden kanssa, ettet sinä kestä kuulla muiden vaikeuksista. 

Vierailija
44/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille. 

Kuulostaa siltä että hän käyttää sua emotionaalisena terapeuttina eika itse anna mitään takaisin. Sinun pitää hyysata ja auttaa ja hän vaan voi olla kun lapsuuden trauma. Miksi hän muuttaisi tilannettaan kun olet ruvennut hänen henkilökohtaiseksi avustajaksi?

Olin itse samanlaisessa tilanteessa. Ikinä sitä virhetta uudelleen tee. 

Jokseenkin outo ajatus, että hyväsydäminen ihminen ei voisi kärsiä mielenterveysongelmista ja traumoista menettäen kaiken toivonsa. 

No niin minustakin. 

Vähän sama kuin

Se ei ole pelottelua, jos kertoo tappavansa itsensä .

Vierailija
45/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ketään miestä. Ap kirjoittaa itsestään ja siitäkin liioitellen. 

Vierailija
46/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä siis toivotaan, että itsemurhaa suunnitteleva ei kertoisi ajatuksistaan muille?

Melko itsekästä ajattelua moinen.

Ap. Hae esimerkiksi netin kautta tietoa, miten tuet omaa hyvinvointiasi tässä tilanteessa. Ystäväsi kanssa voit ottaa arkeen yksinkertaisia asioita, joista on tutkitusti mielialalle hyötyä. Yhdessä ulkoilu, varsinkin luonnossa. Yhdessä asioiden tekeminen, vaikkapa kirjasto ja ruuan laitto, ristikoiden tekeminen. Televisiota voi katsoa yhdessä.

Lue esim. kirja: 6 ainetta, jotka muuttavat elämäsi. Sieltä voi löytää vinkkiä ideoihin, joista voi olla hyötyä.

Välittäminen on inhimillistä ja tekee meistä ihmisiä. Se on osa ihmisyyttä. Tärkeää on kuitenkin huolehtia myös siitä omasta hyvinvoinnista.

Itse voisin pahoin, jos en edes yrittäisi auttaa.

Vierailija
47/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten ei varmasti haittaa, että rehellisesti soitan hätäkeskukseen, kun tälläinen rehellinen ihminen pelottelee itsensä satuttamisella?"

Kuulkahan nyt, kun edes apua haluavat eivät sitä aina saa eikä ensihoito tule paikalle vaikka ihminen hengenhädässä, niin ei niitä huvikseen soitella jollekin uhkailijalle. Ei sieltä tule ketään. Ja jos tulee niin kirjataan kantaan, että ei halua apua. Sen jälkeen sitä apua onkin todella vaikea saada vaikka haluaisikin.

Keski-ikäinen päihdeongelmainen, joka ei itse hae apua; ei sille mahda mitään. Hänellä oikeus siihen. Itse en tosin jäisi lähelle, ellei kyseessä olisi oma lapsi.

Vierailija
48/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi auttaa siten että hänen tilanteensa muuttuisi, se hänen on tehtävä itse ammattilaisten avulla. Mutta voit auttaa siten että olet ystävä, pidät yhteyttä, tapaat ja olet läsnä omien voimavarojesi mukaan. Sen lisäksi voit vain edelleen ohjata häntä hoitoon ja toivoa että motivoituu siihen vielä. Jos hän on työssä niin työterveys voisi olla oikea taho auttamaan. Voi olla että hän tarvitsee lääkityksen, hoidon alkoholiongelmaan ja sitten sen psykoterapian vasta. Mutta voit vain rohkaista hakemaan apua, et voi sitä hänen puolestaan tehdä. Niin kauan kuin on elämää, on toivoa, hänelläkin, mutta kaikki eivät koskaan motivoidu hoitoon tai apu ei autakaan. Huolehdi omasta jaksamisestasi myös. 

Vierailija
49/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se ei ole pelottelua, jos kertoo tappavansa itsensä ."
Se on nimenomaan sitä pelottelua, manipulointia ja vallan hallintaa.

Narsistiset ihmiset harjoittavat tuota pelottelua ja muiden mielenterveydellä leikkimistä. Siitä on rehellisyys kaukana.

Vierailija
50/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä siis toivotaan, että itsemurhaa suunnitteleva ei kertoisi ajatuksistaan muille?

Melko itsekästä ajattelua moinen.

Ap. Hae esimerkiksi netin kautta tietoa, miten tuet omaa hyvinvointiasi tässä tilanteessa. Ystäväsi kanssa voit ottaa arkeen yksinkertaisia asioita, joista on tutkitusti mielialalle hyötyä. Yhdessä ulkoilu, varsinkin luonnossa. Yhdessä asioiden tekeminen, vaikkapa kirjasto ja ruuan laitto, ristikoiden tekeminen. Televisiota voi katsoa yhdessä.

Lue esim. kirja: 6 ainetta, jotka muuttavat elämäsi. Sieltä voi löytää vinkkiä ideoihin, joista voi olla hyötyä.

Välittäminen on inhimillistä ja tekee meistä ihmisiä. Se on osa ihmisyyttä. Tärkeää on kuitenkin huolehtia myös siitä omasta hyvinvoinnista.

Itse voisin pahoin, jos en edes yrittäisi auttaa.

Ei, vaan että jos kokee haluavansa satuttaa itseäänsä, niin kertoo siitä AMMATTILAISILLE. Ei läheisille ystäville, jos niistä oikeasti välittää.

Vierailija
51/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse voisin pahoin, jos en edes yrittäisi auttaa."
Tässä tulee hyvin se teksti esille, millä tavalla empaattisia ihmisiä manipuloidaan joidenkin ihmisten kautta.

Empaattiset ihmiset haluavat auttaa. Ja kun narsistinen ihminen käyttää ihmisen empaatiisuutta hyväksi, se yleisemmin näyttäytyy sillä tavalla, että narsisti esittää huonovoivaa ja pelottelee itsensä satuttamisella ja muulla, ettei empaattinen ihminen lähde pois ja jatkaa huolehtimista. Siitä syntyy läheisriippuvuus. Narsistinen ihminen ei hae apua, vaan kaataa kaiken sen empaattisen henkilön niskaan joka pitkällä tähtäimellä masentuu itsekkin, koska ei saa samanlaista huolehtimista takaisin. Empaattinen ihminen saa kroonisen väsymysoireen ja masennuksen, jolloin ei enää jaksa pitää huolta itsestään tai narsistista. Mikä tahansa pyrkimys hakea narsistille apua ei koskaan johda mihinkään, koska narsistin mielestä empaattisen henkilön on tarkoitus häntä hoitaa eikä kenenkään muun.

Vierailija
52/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle tiedoksi. 

Jos kuka tahansa kertoo haluavansa tehdä itselleen pahaa niin ainoa oikea ratkaisu on soittaa hätäkeskukseen, kertoa että henkilö aikoo tehdä jotain itselleen ja antaa heidän hoitaa tilanne. Ja joka kerta kun tulee maininta niin soitto hätäkeskukseen. 

Itsensä satuttamisesta puhuminen on hätähuuto ja siihen voi vastata vain ammattilaiset. Älä jää odottamaan vaan toimi heti. Mitä enemmän soittoja sitä todennäköisemmin että vievät hoitoon. 

Vierailija
53/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on ihan pimeetä jauhantaa jostain manipuloinnista ja narsisteista jne😦

Itse voin sanoa ap:n kuvailemassa tilanteessa se sairas osapuoli olleena, että puhuin läheiselle tuollaisista kamalista asioista just siks, että itsellä ei ollut enää voimia hankkia apua. Olin aiemmin yrittänyt, käynyt lääkärissä ja terapeutilla, kokeillut lääkkeitä. Kokenut pettymyksiä siis ammattilaisten kans asioidessa ja eri hoitomuotoja kokeiltuani. Nää pettymykset lamautti täysin, ja tuntui, että kukaan ei pysty mua ikinä auttaa. Oloni oli toivoton.

Onneksi läheiselläni oli voimia auttaa minua. Hän etsi uuden terapeutin, varasi ajan, ja sitten vain ilmoitti että "olen varannut sulle ajan paikkaan x tuolloin ja tuolloin, ja minä vien sut sinne". Olin tästä hyvin kiitollinen. Itse en olisi jaksanut käydä läpi tuota prosessia.

Mulle tulee ap:n tilanteesta mieleen, et ehkä mies salaa toivoo, että sä ottaisit sen seuraavan askelen hänen puolestaan, varasit esim. lääkäri/terapia-ajan.

Vierailija
54/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap, varaisin ajan psykiatrisille sairaanhoitajalle ja menisin mukaan tuonne vastaanotolle. Hankalin osuus on varmasti se, että saa lähtemään, ehkä pieni valkoinen valhe siinä vaiheessa, mutta nyt on varmasti viimeinen hetki tehdä jotain. Lähtökohtaisesti ketään ei voi pakottaa, mutta pitäisin tuota viimeisenä oljenkortena.

Sen jälkeen, jos puhuu itsensä vahingoittamisesta, soittaisin kylmästi hätäkeskukseeen ja pyytäisin apua. 

Hakisin myös apua itselleni, vertaistukiryhmistä ja keskittyisin omaan elämään, olisin kuitenkin jotenkin läsnä hänelle. 

Vierailija
55/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasalkku sen saa..tanan valon ilon ja seksupervoilu rikosten sijaan. Onko niin vaikea tajuta?

Mutta sehän on selvää kun tarkoitus ei ole eikä ole koskaan ollutkaan mikään apu vaan törkeä häirintä ja rikosten teko.

Melkein säälittää ne idiootit, jotka olleet mukana eivätkä tajunneet mistään mitään. 

Vierailija
56/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minulla on ollut elämässäni tällaisia ihmisiä muutama. Yhden kanssa erehdyin seurustelemaan. Olen vahvasti sitä mieltä, että potku perseelle on se, mitä syvimmässä epätoivossa roikkuvalle alkoholistille tulee tehdä.

Sanot vaan rakkaudella, että voit auttaa häntä sitten, kun alkoholi on kuvioista poissa. Annat Mieli-yhteystiedot, ja kerrot että AA kokoontuu klo xx tässä osoitteessa ja kuukauden kuluttua kysyt, onko käynyt kokoontumisissa.

Vierailija
57/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on riittävän traumatisoitunut, ei kykene työelämään.

Vierailija
58/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma elämä on ollut hvettiä lapsuuden hyväksikäytöstä lähtien. Kiusaamista, väkivaltaisia suhteita päihteitä ym. Möykky on niin suuri että se pitää paloitella eli asia kerrallaan. Kävin al-anonissa, aca:ssä, erilaisissa masennus ym kriisi ryhmissä. Vertaistuki voi auttaa jopa enemmän kuin joku kuivakka terapeuttikääpä. Ensin ei tunnu miltään mutta mutta jossain vaiheessa voi vähän helpottaa. Asiat ei katoa mutta ne voi oppia näkemään menneisyytenä.

Vierailija
59/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finfami.fi

Vierailija
60/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovaa kyrpãã kaikkiin reikiin muutamalta äijältä niin että kerrankin tietää saaneensa! Siinä ei paina trenditraumat sen jälkeen. 

Päätyy itsariin niin kuin prnotähtöset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi