Miten auttaa traumojen takia elämänhalunsa menettänyttä, joka ei enää jaksa ottaa apua vastaan?
Keski-ikäinen mies, jolla ollut hirvittävä lapsuus. Oireillut koko ikänsä, masennus ja ahdistus ollut kroonisena ties miten pitkään. Lääkitsee ahdistusta alkoholilla, mutta hoitaa työnsä.
Kokeili terapiaa vuosi sitten, mutta ei synkannut terapeutin kanssa eikä jaksanut hakea uutta koska "mitä väliä". Ei siis usko enää ollenkaan siihen, että voisi parantua tai että kukaan voisi häntä auttaa.
Olen etsinyt ehdolle sopivia terapeutteja, mutta ei jaksa ottaa heihin yhteyttä. Ei suostu menemään lääkäriin, koska mitä väliä. On siis täysin toivoton.
Onko mitään tehtävissä? Seuraanko mä vain vierestä, kun ihana, hyväsydäminen ja älykäs ihminen kuihtuu pois?
Kommentit (110)
Yrtti, sienet tai molempia. Myös ekstaasi ja lsd on varteenotettava jos lähde on luotettava eli tiedät mitä saat.
Vierailija kirjoitti:
Et voi auttaa ihmistä joka ei halua apua. Ihminen joka ei halua apua ei myöskään hyödy avusta koska ei kykene ottamaan sitä vastaan. Hoito toimii ainoastaan silloin kun henkilö on itse siihen valmis ja valmis muuttamaan elämänsä ja tapansa ajatella.
Tällaisiin id..ioottimaisiin kommentteihin kykenee vain aivopesty sotelainen tai jokin muu itsenäiseen ajatteluun kykenemätön botti-ruokit toivottomuutta,niin aloittajassa kuin apua tarvitsevassakin. Tottakai myös ihminen,joka on toivoton,hyötyy terapiasta,hän ei vain sitä syvän masennuksensa vuoksi kykene näkemään! Hän ei vain sitä itse vielä tiedä,että hänen tulee saada pitkäaikainen,empaattinen,läsnä oleva tahon jonka hän tietää pysyvän rinnalla vaikka asiat etenivät oikeudenkäynteihin asti.. Kaikki terapiat ja terapeutit eivät vain sovi kaikille,jokainen on yksilö. Voi olla myös,että Suomesta ei yksinkertaisesti löydy oikeanlaista asiantuntemusta,kuten vakavissa traumatapauksissa yleensä on. Koulutus ja osaaminen tässä maassa on vain auttamattoman alhaisella tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille.
Kuulostaa siltä että hän käyttää sua emotionaalisena terapeuttina eika itse anna mitään takaisin. Sinun pitää hyysata ja auttaa ja hän vaan voi olla kun lapsuuden trauma. Miksi hän muuttaisi tilannettaan kun olet ruvennut hänen henkilökohtaiseksi avustajaksi?
Olin itse samanlaisessa tilanteessa. Ikinä sitä virhetta uudelleen tee.
Miten joku voi sanoa näin,vaikkei tiedä kärsivän tilannetta ja taustoja? Jos sinulla on käsittelemättä kokemasi vääryydet,niin käsittele ne,äläkä oksenna katkeruuttasi hädänalaisten niskaan.
Yksi vaihtoehto aloittajan ystävälle olisi tietoisuus syntien anteeksi saamisesta,eli Jeesuksen rististä ja sovitustyöstään kärsivien edestä. Voit pitää Raamattua satukirjna,,mutta kun tilanne on todella vakava,ei kokeileminen maksa mitään. Rukoile.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi aiheuttaa masennusta ja pahentaa olemassa olevaa entisestään. Ensimmäinen keino olisi lopettaa juominen.
Jos tilalle ei ole tarjota mitään muuta,neuvot lopettamisesta ovat naurettavia ja aiheuttavat vain syyllisyyden ja häpeän tunteita entistäkin enemmän. Ihmistä tulee auttaa ja rakastaa sellaisessa tilassa kuin hän on,ei vasta sitten kun hän on täyttänyt sen ja sen vaatimuksen,unohtamatta sitä,että eteenpäin meneminen on tavoite itsessään. Miten heikkoa onkaan ihmisillä kärsimyksen ymmärtäminen nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kovaa kyrpãã kaikkiin reikiin muutamalta äijältä niin että kerrankin tietää saaneensa! Siinä ei paina trenditraumat sen jälkeen.
Aloituksen tapauksessa tuskin on kyse trenditraumoista,mutta samaa suosittelisin itsekkin nypäivän pullamössöpennuille,jotka'traumatisoituvat' kynnen katkeamisesta koska se on niin trendikästä ja 'fresh'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen lauseesi: Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille.
Niin, onko lukemisen ymmärtämisessä ongelmaa vai mikä tässä on? Puhun siitä, että ei hyväsydäminen ihminen pelottele itsensä satuttamisella läheisiään. Masennuksesta ja huonosta olosta voi puhua, mutta itsensä sauttaminen pakottaa sinun pahan olosi ja vastuusi toisen ihmisen harteille, ja aiheuttaa paljon pahaa oloa ja ahdistusta. Missään en siis sanonut sitä, mitä väität minun sanoneen. Et vain ymmärrä kirjoitettua tekstiä.
Tämä itsemurhaa hautovien syyllistäjä on selkeästi itse avun tarpeessa. Jos on niin hel..n herkkä hiutale,ettei kestä toisen ihmisen karua todellisuutta, itsemurhaa hautova ei todellakaan ole vastuussa sinun, pikku lumihiutaleen,tunteista siinä kohtaa. Teit hiutale,oikein kyllä siinä kun poistuit-olit todennäköisesti se,joka ainoastaan lisäsi ongelmia. Ei ole tervettä käytöstä ja täysin kehittymätön,narsistinen ajatustapa tuollainen.
Mitä ihmettä joku terapeutti tuolle voi? Miehen pitäisi vaihtaa vaimonsa sellaiseen naiseen, joka pystyy tekemään hänet onnelliseksi. Maksulliset eivät tee ketään onnelliseksi. Terapeutit ovat maksullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä siis toivotaan, että itsemurhaa suunnitteleva ei kertoisi ajatuksistaan muille?
Melko itsekästä ajattelua moinen.
Ap. Hae esimerkiksi netin kautta tietoa, miten tuet omaa hyvinvointiasi tässä tilanteessa. Ystäväsi kanssa voit ottaa arkeen yksinkertaisia asioita, joista on tutkitusti mielialalle hyötyä. Yhdessä ulkoilu, varsinkin luonnossa. Yhdessä asioiden tekeminen, vaikkapa kirjasto ja ruuan laitto, ristikoiden tekeminen. Televisiota voi katsoa yhdessä.
Lue esim. kirja: 6 ainetta, jotka muuttavat elämäsi. Sieltä voi löytää vinkkiä ideoihin, joista voi olla hyötyä.
Välittäminen on inhimillistä ja tekee meistä ihmisiä. Se on osa ihmisyyttä. Tärkeää on kuitenkin huolehtia myös siitä omasta hyvinvoinnista.
Itse voisin pahoin, jos en edes yrittäisi auttaa.
Ei, vaan että jos kokee haluavansa satuttaa itseään
Toivon todella, että kukaan ei enää koskaan erehdy pitämään tätä 'kerro vain ammattilaisille kuolemantoiveestasi,mutta älä minua ongelmillasi vaivaa' tyyppiä ystävänän. Hyi hel..tti millainen ihmisoletettu teeskentelijä.
Hmm. Hämmennyinpäs vastauksestasi.
Minun pointtinihan nimenomaan oli se, että liian usein avun antaja luulee tietävänsä mitä autettava tarvitsee mahdollisesti useiden oletusten kautta. Toivon juurikin, että jos jotain yritetään auttaa, niin selvitettäisiin ensin mitä se apu on jota tarvitaan. Eikä toimita "ylimielisesti".
Ehkä ymmärsit viestini jotenkin väärin? Koko viestini nivoutui asian ytimeni ympärille, eli mahdollisesti jokin toista täsmentävä lause jäi irallisena mieleesi ja tulkitsin näkökulmani ylimielisenä? Vai mitä mahdat tarkoittaa "ylimielisellä"?
Itseäni on usein "autettu", kysymättä mielipidettä, ja kerrottu vieläpä usein avunteon jälkeen asiasta minulle odottaen kiitosta, vaikka tarve oli toiesnlainen, jopa päinvastainen. Siinä en mielestäni ole ylimielinen, että haluan, että tehdään asiat oikein, eli niin kuin olisi parasta. Ei "oikein tekemistä" ole se, että touhutaan ja koetaan itsensä tärkeäksi kun on saatu "auttaa", ja auttamisen jälkeen "avun" kohteena ollevalla on isompi työmaa setvittävänä. Se on minun mielestäni sitä ylimielisyyttä.