Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa traumojen takia elämänhalunsa menettänyttä, joka ei enää jaksa ottaa apua vastaan?

Vierailija
15.04.2024 |

Keski-ikäinen mies, jolla ollut hirvittävä lapsuus. Oireillut koko ikänsä, masennus ja ahdistus ollut kroonisena ties miten pitkään. Lääkitsee ahdistusta alkoholilla, mutta hoitaa työnsä. 

Kokeili terapiaa vuosi sitten, mutta ei synkannut terapeutin kanssa eikä jaksanut hakea uutta koska "mitä väliä". Ei siis usko enää ollenkaan siihen, että voisi parantua tai että kukaan voisi häntä auttaa. 

Olen etsinyt ehdolle sopivia terapeutteja, mutta ei jaksa ottaa heihin yhteyttä. Ei suostu menemään lääkäriin, koska mitä väliä. On siis täysin toivoton.

Onko mitään tehtävissä? Seuraanko mä vain vierestä, kun ihana, hyväsydäminen ja älykäs ihminen kuihtuu pois? 

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen lauseesi: Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille.

Niin, onko lukemisen ymmärtämisessä ongelmaa vai mikä tässä on? Puhun siitä, että ei hyväsydäminen ihminen pelottele itsensä satuttamisella läheisiään. Masennuksesta ja huonosta olosta voi puhua, mutta itsensä sauttaminen pakottaa sinun pahan olosi ja vastuusi toisen ihmisen harteille, ja aiheuttaa paljon pahaa oloa ja ahdistusta. Missään en siis sanonut sitä, mitä väität minun sanoneen. Et vain ymmärrä kirjoitettua tekstiä.

Kai olet tietoinen, että mielenterveysongelmat ovat sairauksia ja sairas ihminen ei koskaan toimi tai käyttäydy kuin terve? 

Sin

Niin ajattele; maailma eikä ihmiset eivät ole mustavalkoisia joko/tai -järjestelmiä. On vain harmaan eri sävyjä, samaan aikaan vallitsevia ristiriitaisuuksia, sekä/että- maailma.

Vierailija
62/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mielenterveyden kanssa taisteleva työssä käyvä ja asioita harrastava 53-vuotias nainen. Olen käynyt terapiassa, osastoilla ja yrittänyt tukiryhmiä. Silti koen joskus että en jaksa enää olla täällä olemassa. En sitä sano omatoimisesti, mutta jos joku kysyy mitä kuuluu, sanon.

En roiku kenessäkään kanssaihmisessä kiinni, mutta olisi hirveää jos ystävät jättäisivät kun voin huonosti ja taistelen päivästä toiseen. 

On ihanaa kun on ystäviä!! <3 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on ihan pimeetä jauhantaa jostain manipuloinnista ja narsisteista jne😦

Itse voin sanoa ap:n kuvailemassa tilanteessa se sairas osapuoli olleena, että puhuin läheiselle tuollaisista kamalista asioista just siks, että itsellä ei ollut enää voimia hankkia apua. Olin aiemmin yrittänyt, käynyt lääkärissä ja terapeutilla, kokeillut lääkkeitä. Kokenut pettymyksiä siis ammattilaisten kans asioidessa ja eri hoitomuotoja kokeiltuani. Nää pettymykset lamautti täysin, ja tuntui, että kukaan ei pysty mua ikinä auttaa. Oloni oli toivoton.

Onneksi läheiselläni oli voimia auttaa minua. Hän etsi uuden terapeutin, varasi ajan, ja sitten vain ilmoitti että "olen varannut sulle ajan paikkaan x tuolloin ja tuolloin, ja minä vien sut sinne". Olin tästä hyvin kiitollinen. Itse en olisi jaksanut käydä läpi tuota prosessia.

Mulle tulee ap:n tilanteesta mieleen, et ehkä mies salaa toivoo, että sä ottaisit sen seuraavan askelen

Ihana kuulla että sulle kävi noin ihanasti! Mä itseasiassa vuosi sitten tein noin, tai olin ensin yhteydessä löytämääni terapeuttiin ja kun hänellä oli mahdollisuus uusi asiakas ottaa, niin sitten mies soitti itse ja varasi ajan. Ekolla käynnillä olin mukana. Ehkäpä mä voisin tehdä tuon uudelleen. Hän ei tosiaan saa aikaiseksi edes labran varaamista, että saisi selville missä jamassa on maksa ym. Koska ei mitään väliä millään. 

Hän on siis todella laamaantunut ja täysin toivoton. Ja mun mielestä teki täysin oikein, kun kertoi ettei jaksaisi elää enää. Sanoo kuitenkin, että ei tarvi olla huolissaan, ettei hän mitään itselleen ikinä pysty tekemään. Odottaa vaan kuolemaa.

Tosiaan oli huono tuuri että terapeutti ei ollut hänelle oikea. Hänellä jäi tunne, ettei ollut oikeasti kuunnellut, oli puhunut päälle ym. 

Ap

Vierailija
64/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä löytää jokin asia, joka häntä kiinnostaisi ja motivoisi elämään. Vaikka jotain sellaista, että hän pystyisi auttamaan muita tms. Joskus ei tarvita kuin yksi asia tuomaan elämään jonkinlaisen tarkoituksen ja suunnan.

Vierailija
65/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi auttaa ihmistä joka ei halua apua. Ihminen joka ei halua apua ei myöskään hyödy avusta koska ei kykene ottamaan sitä vastaan. Hoito toimii ainoastaan silloin kun henkilö on itse siihen valmis ja valmis muuttamaan elämänsä ja tapansa ajatella. 

Tämän vastauksen mä tavallaan tiesinkin, mutta kun hätä ja tuska toisen puolesta on niin järkyttävä, niin tuntuu että piti tää ottaa puheeksi jos jollain olisi jokin pieninkin toivonkipinä antaa.. 😢

Hän puhuu usein, että haluaisi päättää päivänsä, mutta kun ei ole pokkaa. Niin sitten vain käy töissä ja juo, ja odottaa että kuolo korjaa. Noilla elintavoilla vaan ajan kysymys.

Ap

Ykkösosoite on päihdehoito. Ei juova alkoholisti sitoudu mihinkään terapiaan. 

Vierailija
66/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi aiheuttaa masennusta ja pahentaa olemassa olevaa entisestään. Ensimmäinen keino olisi lopettaa juominen.

Tuo on tasan tarkkaan hänellä tiedossa. Ei kykene, kun se humala on ainut hetki elämässä kun on hitusen helpompi olla. Ei ole voimia kestää sen yli, että raittius toisi mukanaan jotain hyvää. Vaikka olen luvannut olla apuna koko matkan, niin ei kykene.

Ap

Voiko enää paremmin kuvailla sitä ettei alkoholisti raitistu ennen kuin tulee jokin menetys. Sinä olet edelleen hyysäämässä ja mahdollistamassa, vielä työtkin hoituu. Ikävää että joutuu menemään vielä syvemmälle. Kaikille ei tule motivaatiota lopettamiseen koskaan kun mieli on niin joustamaton että loppuun saakka päätä hakataan seinään.

Vierailija
67/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tässä pieni vinkki. Jos ystäväsi ja sinä osaatte englantia, niin YouTubessa on terapeutti Patrick Teahan. Hänen videoiden katsominen yhdessä voi avata polkua myös muun avun suhteen.

Vierailija
68/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö terapiaan edes jos on alkoholisti ja juo säännöllisesti? 

Ei ainakaan kelakorvauksella. Päihdeongelma pitää hoitaa ensin, mikä on vähän ristiriidassa, koska mielenterveyden ongelmat on suurin päihdeongelmien aiheuttaja. Toki pahasti päihdeongelmaisella on vaikea erottaa, mikä osuus on mielenterveyden ongelmaa ja mikä osuus päihdeongelmaa, ja osa ongelmista voi poistua jo pelkästään päihteiden lopettamisella. Mutta terapia on niin tiukassa Suomessa, että tavallaan jopa ihan ymmärrettävää, että etusijalla ovat ne, joilla ei ole päihdeongelmia, kun hoitovaste on parempi. 

Vierailija
69/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pyörittelee samoja muistoja ja tunteita vuosikymmenestä toiseen, se on meidän länsimaalaisten tapa. Tämä on kliseistä ja vanhentunutta populaaripsykologiaa, mutta meditointi ja nykyhetkeen juurtuminen auttaisi tunteiden ja ajatusten hyväksymisessä. Tosin se, että hänet saisi kiinnostumaan itämaisesta henkisyydestä lienee täysin mahdotonta. Nimittäin asioiden suosittelu ihmisille ajaa heidät vain kauemmaksi suositelluista asioista, koska silloin ihmiselle tulee olo, että joku muu ohjaa häntä. Senkin vuoksi ihmisten auttaminen on erittäin vaikea tehtävä. Jos ihminen pyytää apua itse, niin vain silloin hän uskoo suositteluita, koska hän on niitä itse pyytänyt.

Minulla siis ei ole mitään hyvää vinkkiä, en tiedä miten ihmisiä autetaan. Kunhan kirjoitin tällaisen tekstin ja lähetin sen.

Vierailija
70/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole pelottelua, jos kertoo tappavansa itsensä .

Ei olekaan silloin, jos sitten myös tappaa itsensä. Siinä tapauksessa se oli vain etukäteisinfoa fakta-asiasta.

Mutta silloin, kun kertoo tappavansa itsensä, vaikka ei todellisuudessa ole mitään aikomusta tehdä niin, kyse on vain pelottelusta ja oman pahan olonsa kippaamisesta toisen niskaan. Ja siinä ei ole mitään hyväsydämistä. Eikä se myöskään ole informaation jakamista, vaan manipulointia.

Vierailija
71/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on ihan pimeetä jauhantaa jostain manipuloinnista ja narsisteista jne😦

Itse voin sanoa ap:n kuvailemassa tilanteessa se sairas osapuoli olleena, että puhuin läheiselle tuollaisista kamalista asioista just siks, että itsellä ei ollut enää voimia hankkia apua. Olin aiemmin yrittänyt, käynyt lääkärissä ja terapeutilla, kokeillut lääkkeitä. Kokenut pettymyksiä siis ammattilaisten kans asioidessa ja eri hoitomuotoja kokeiltuani. Nää pettymykset lamautti täysin, ja tuntui, että kukaan ei pysty mua ikinä auttaa. Oloni oli toivoton.

Onneksi läheiselläni oli voimia auttaa minua. Hän etsi uuden terapeutin, varasi ajan, ja sitten vain ilmoitti että "olen varannut sulle ajan paikkaan x tuolloin ja tuolloin, ja minä vien sut sinne". Olin tästä hyvin kiitollinen. Itse en olisi jaksanut käydä läpi tuota prosessia.

Mulle tulee ap:n tilanteesta mieleen, et ehkä mies salaa toivoo, että sä ottaisit sen seuraavan askelen

Kymmenen vuotta sitten pystyi vielä toimimaan noin. Nyt kaikki ajanvaraukset ovat vahvan tunnistautumisen takana, eikä toiselle voi enää varailla aikoja noin vain. Ei edes omalle lapselleen, vaan siihenkin pitää saada lapsen pankkitunnukset. Puhelimitse sama homma, ei voi toiselle varailla aikoja. Tulee vain kehotus, että sano sille läheisellesi, että hän voi varata meiltä ajan. Ja jos läheinen ei sitä tee eikä anna pankkitunnuksia, niin umpikujassa olet.

Vierailija
72/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kutakuinkin sama tilanne kuin ystävälläsi, paitsi en juo ja olen työtön. Jos toinen ei halua apua, et voi sitä pakottaa. Parhaiten autat, kun hyväksyt, että hänen tilanteensa on, mikä on. Olet ystävänä vierellä, jos kykenet, yrittämättä muuttaa häntä. Hän aikuisena ihmisenä tekee omat valintansa.

Vierailija
73/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastohoitoon! Tiedän omasta kokemuksesta, että on helpottavaa saada luovuttaa ja päästä ammattilaisten hoitoon silloin kun ei itsellä ole enää mitään keinoa tervehtyä. 

Eli alkaa huoli- ilmoituksen teosta. Kuvaile ystäväsi tila mahdollisimman tarkoin. Ammattilaiset ottavat asian hoitoonsa ja sinä saat luovuttaa. Mikäli parannusta ei ala tapahtua, voit pyytää ystävältäsi anteeksi, että olet yrittänyt väkisin saada häntä tervehtymään, mutta kerro samalla, että hän on tärkeä sinulle, eikä sinulla ole enempää keinoja. Sitten voitkin siirtyä olemaan vain kaverina. Käy silloin tällöin kylässä, vie kahvit ja pullat mukanasi, kerro kuulumisesi ja yleisimmät kaupunkijuorut, istu aikasi ja lähde luvaten palata taas. Aika tekee tehtävänsä. Ei tarvitse kuin tulla kiintiö täyteen pimeyttä ja kurjuutta, niin voi alkaa kaivata jo pilkahduksen valoa.

Älä väsytä itseäsi ja muista että kaikkia ei voi auttaa.

Vierailija
74/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan silloin, jos sitten myös tappaa itsensä. Siinä tapauksessa se oli vain etukäteisinfoa fakta-asiasta.

Mutta silloin, kun kertoo tappavansa itsensä, vaikka ei todellisuudessa ole mitään aikomusta tehdä niin, kyse on vain pelottelusta ja oman pahan olonsa kippaamisesta toisen niskaan. Ja siinä ei ole mitään hyväsydämistä. Eikä se myöskään ole informaation jakamista, vaan manipulointia.

Ap kertoi ystävänsä sanoneen, että haluaa tappaa itsensä. Se tarkoittaa ihan vain sitä itseään, että haluaa. On myös sanonut, ettei kykene. Kertoo vain rehellisesti, miltä hänestä tuntuu, mitä hänelle kuuluu.

Vierailija
75/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan ei kannata mennä, joka ei itse sitä halua. Yleensä läheiset ihmissuhteet on se mikä parantaa.

Vierailija
76/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin jokunen muukin. Ap:n mies on päättänyt uhriutua, eikä mikään mitä ap tekee saa häntä kääntymään avun puoleen, ellei hän itse sitä halua.

Ja ap on tilanteen mahdollistaja. Ymmärrän ap:n hyväsydämisyyttä, empaattisuutta ja halua auttaa. Mutta selvästi mies käyttää ap:n ominaisuuksia hyväkseen ja jatkaa muuttumatonta tilannetta, koska ap:n hyysäyksen alla se on mahdollista. Ja tämän seurauksena mies vain kuluttaa ap:tä, ja mitään hyvää tilanteesta ei seuraa kummallekaan.

Lähde ap kävelemään. Tulet huomaamaan, että mies pärjää oikein mainiosti, vaikka et ole hänen asioitaan hoitamassa. Ja jos ei pärjää, niin sitten hän herää hakemaan apua.

Vierailija
77/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen lauseesi: Hyväsydäminen ihminen ei ihan oikeasti puhuisi tuolla tavalla itsensä päättämisestä läheisille ja näin pakottaisi omaa pahaa oloa muille.

Niin, onko lukemisen ymmärtämisessä ongelmaa vai mikä tässä on? Puhun siitä, että ei hyväsydäminen ihminen pelottele itsensä satuttamisella läheisiään. Masennuksesta ja huonosta olosta voi puhua, mutta itsensä sauttaminen pakottaa sinun pahan olosi ja vastuusi toisen ihmisen harteille, ja aiheuttaa paljon pahaa oloa ja ahdistusta. Missään en siis sanonut sitä, mitä väität minun sanoneen. Et vain ymmärrä kirjoitettua tekstiä.

Kuulostaa aika vääntyneeltä, että pitäisi ottaa vastuu kuulijan tunteista ja sen vuoksi ei saisi puhua siitä, miltä tuntuu. 

Ei tarvitse ottaa vastuuta kuulijan tunteista. Itse en hätkähdä ystävän itsemurhapuheista. Olen noita kuullut, enkä koe asiakseni kontrolloida toisen elämää. Jokainen saa päättää itse elämästään tai elämättömyydestään.

Silti tuo ap:n ystävä puhuu noin, koska voi sillä manipuloida ap:tä. Ja sehän on selvästikin toiminut. Ap höösää ystävän ympärillä ja häärää ja huolehtii. Ja ystävä saa juuri sitä huolenpitoa mitä tuolla lausahduksella tiesi ap:ltä saavansa.

Vierailija
78/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveen mielen saa helpommin, kun hoitaa kehon kuntoon.

Ubiquinol, vihreä tee, karnosiini, folaatti, kalaöljyt, moni vitamiini, b12 jne.

Lisätty sokeri pois, alko pois, vaalea vehnä pois.

Vierailija
79/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi ystävänsä sanoneen, että haluaa tappaa itsensä. Se tarkoittaa ihan vain sitä itseään, että haluaa. On myös sanonut, ettei kykene. Kertoo vain rehellisesti, miltä hänestä tuntuu, mitä hänelle kuuluu.

Juuri tämä, totuudenmukainen kuva siitä miten menee. Miksi tuota pitäisi ystävältä pimittää ja kaunistella totuutta? Jos mun ystävä tuntisi noin, eikä sanoisi mulle, olisin järkyttynyt että miksi ei koe turvalliseksi sanoa. 

Vierailija
80/110 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaamalla köyden?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi