"Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun", sanoo Maija Laura Kauhanen
Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun, sanoo Maija Laura Kauhanen
Maija Laura Kauhasen mielestä Suomessa pitäisi puhua enemmän valkoisuudesta. Helsingin Sanomien Puheenvuoro-sarjassa esitetään kiinnostavia keskustelunavauksia.
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
on rasismia ostaa 1 €/kg perunoita kun vieressä 2€/kg perunoita
t. valkoihoislapseton vihervassarifeministi monikulttuurisesta hesasta
Tietyt ihmiset tuppaavat näkemään rasismia vähän joka paikassa. Nämä tietyt ihmiset myös tuppaavat olemaan vassuja sekä sympatisoivat paleja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin seitsemäntoista, kun kävin ensimmäistä kertaa tref-
feillä mustan miehen kanssa. Ne olivat muutenkin elämäni
ensimmäiset treffit. Tutustuin mieheen samalla tavalla kuin
kaikkiin mustiin ihmisiin, joiden kanssa tuohon aikaan pää-
dyin puheisiin: länsiafrikkalainen mies tuli iskemään minua,
kun odotin junaa. Joskus se oli bussi. Olin imarreltu siitä,
että tuntematon huomasi minut ja pyysi minua treffeille, ja ajattelin, että minua huomattavasti vanhempi mies voisi
ostaa minulle Alkosta väkeviä.
Totta kai siis annoin miehelle numeroni. Tekstiviestein
me sovimme tapaamisen nykytaiteen museon edustalle.Palstapenan näppis sauhuaa kun hän kirjoittaa kuviteltua seksifantasiaansa av:lle :D Noh, kukin tyylillään
ton kirjasta tyhmä
Vierailija kirjoitti:
"Työnantaja saa vaikka 300 hakemusta, joissa viitisen vieraskielistä. Miten voisit pakottaa ottamaan juuri niistä vieraskielisistä nimistä? "
Ei kai kukaan ole mitään pakottamassa mutta jos noita testihakemuksia laitetaan satoja niin kyllä siinä alkaa näkyä ihan tilastollisesti se vaikuttaako vieraskielinen nimi vai ei.
Ja jos vaikuttaa niin jostainhan se johtuu.
Jos vaikuttaakin, niin se on yksi tekijä muiden joukossa. Yhtä lailla epäreilua on, että yli nelikymppiset hakijat karsitaan pois kättelyssä. Siitäkin kannattaisi tehdä tutkimuksia.
Kiinnostaisi kyllä tietää, minkä sortin paikkoja ne ovat, joihin vieraskieliset nimet eivät kelpaa. Matalapalkka-aloille työnantajat olisivat mielellään itse tuomassa ulkomailta tekijöitä, ja hyväpalkkaisissa töissä tuntuvat tuikitavalliset Pirkko-Petteri Möttöset olevan nykyään harvinaisuus. Suomalaispulliaisen näköisilläkin tuntuu nykyään olevan jokin eksoottinen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomi on ollut osallinen kolonialismiin osana länsimaita"
Mistä kivenkolosta näitä tolloja löytyy, jotka näin ajattelevat? Suomi on itse ollut valloitettu maa vuosisatojen ajan, eikä Suomella ole ollut missäänpäin maailmaa yhtäkään kolonisoitua maata.
Itseasiassa suomalaisia on rahdattu afrikkalaisille orjiksi
Ainakin Turkkiin ja Lähi-itään on viety tuhansia suomalaisia orjiksi vuosisatojen saatossa. Varmaan niistä jotkut päätyivät myös Pohjois-Afrikkaan. Mutta joo, ei puhuta siitä, vaan asioista, joita ei koskaan edes tapahtunut paitsi Kauhasen mielenvikaisessa päässä.
Ongelmahan tässä on se, että tämä keskustelu, pääasiassa netinkin myötä, kumpuaa Amerikasta. Amerikassa on ongelmia, isoja onge
Lue historiaa, niin huomaat, että on kyllä sorrettu.
outoa että otava julkaisee tämmöstä paskaa
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja ainoa keino olla "antirasisti" on liittyä woke-junaan julistamaan kuinka kaikki valkonaamat ovat pahoja rasisteja.
Jesh. Ihonvärin perusteella syyttely ja arvostelu ei ole ollenkaan ras ist ista jos se kohdistuu valkoisiin. Hienoa woket.
Tulee ihan mieleen sellainen vanha sanonta kuin 'pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin'. Mitä eroa on wokella ja rassella jos kumpikin haukkuu ihmisiä ihonvärin perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin seitsemäntoista, kun kävin ensimmäistä kertaa tref-
feillä mustan miehen kanssa. Ne olivat muutenkin elämäni
ensimmäiset treffit. Tutustuin mieheen samalla tavalla kuin
kaikkiin mustiin ihmisiin, joiden kanssa tuohon aikaan pää-
dyin puheisiin: länsiafrikkalainen mies tuli iskemään minua,
kun odotin junaa. Joskus se oli bussi. Olin imarreltu siitä,
että tuntematon huomasi minut ja pyysi minua treffeille, ja ajattelin, että minua huomattavasti vanhempi mies voisi
ostaa minulle Alkosta väkeviä.
Totta kai siis annoin miehelle numeroni. Tekstiviestein
me sovimme tapaamisen nykytaiteen museon edustalle.Palstapenan näppis sauhuaa kun hän kirjoittaa kuviteltua seksifantasiaansa av:lle :D Noh, kukin tyylillään
Eikö tuo ole tämän Maijan vml juuri ilmestyneestä kirjasta? Kas kummaa kun fantasialta vaikuttaa..
Syökö teidänkin muslimimiehenne paskaanne? Minun muslimimies vaatii aamuin ja illoin torttua suoraan rööristä suuhunsa samalla allahia huutaen.
afrikkalainen ei kuulu länsimaahan
siksi heillä on oma maanosa: afrikka
Vierailija kirjoitti:
WHITE LIVES MATTER <3
SUOJELKAA VALKOISTA ROTUA <3
Jep, tässä brittiläinen valkoinen nainen puhuu valkoisen rodun puolesta:
Lapsena lempilauluni oli hottentottilaulu. En kerro tässä mistä laulu kertoo, jokainen voi googlata sanat jos niin tahtoo. Joka tapauksessa sen laulun poika oli mielestäni suuri sankari kun onnistui pelastamaan koko kylän. Hyvät lahjat sai palkinnoksi ja runsaasti arvostusta ja kunniaa.
Peppi Pitkätossusta sensuroitua Pepin isääkin ihailin, silloin lapsena. Hänhän oli oikea kuningas.
Että kait minä sitten olen kasvanut r asistiksi.
Luin vain otsikon. Kommentoin, että mitä siitä sitten. Mitä väliä hänen sanomisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"etelä-afrikkahan on loistava esimerkki miten hyvin rotuerottelu käytännössä toimii kaikkien eduksi"
Aika monella siellä saattaa olla vähän eri käsitys tuosta "kaikkien" edusta.
demokratiassa yleinen etu menee aina yksilön edun edelle
Suomikin on demokratia
Rotuerottelu oli väärä ratkaisu, oikea ratkaisu olisi ollut kokonaan erillisen valkoisten maan perustaminen. Sellaistahan nyt valmistellaan Oraniassa, jonka on tarkoitus olla pelkästään afrikaanereille. Englanninkielisten valkoisten kannattaisi perustaa samanlainen samalla seudulle.
onhan tuota jo kokeiltu ja vituix män heh
Ei tuo ole sama asia, vaan sen oli tarkoitus olla USA:n mustille oma valtio. Valkoiset osaa rakentaa maan, Oraniassa kaikki toimii ja ne on itse rahoittanut kaiken. Asukkaita nyt vasta muutama tuhatta, mutta tavoite kymmeniä tuhansia ja sitten itsenäiseksi maaksi julistautuminen. Jotkut katkerat ja kateelliset mustat tai woket valkoiset vastustaa tuota tietenkin, mutta ei kaikki.
https://x.com/volkstaat10/status/1773574914760429760?s=46
https://x.com/volkstaat10/status/1772707009516720245?s=46
Vierailija kirjoitti:
"Työnantaja saa vaikka 300 hakemusta, joissa viitisen vieraskielistä. Miten voisit pakottaa ottamaan juuri niistä vieraskielisistä nimistä?"
Ei tässä olla mitään pakottamassa vaan kyse oli tutkimuksesta. Mutta jos nimellä ei olisi vaikutusta niin silloin ulkomaalaisella nimellä pitäisi päästä haastatteluun ihan yhtä usein kuin suomalaisella.
Nykyään on vallalla moralistinen käsitys, että syrjintä on aina automaattisesti väärin. Kaikki ihmiset syrjii omassa elämässään joitain ihmisiä joillain syillä. Syrijintä on luonnollinen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työnantaja saa vaikka 300 hakemusta, joissa viitisen vieraskielistä. Miten voisit pakottaa ottamaan juuri niistä vieraskielisistä nimistä?"
Ei tässä olla mitään pakottamassa vaan kyse oli tutkimuksesta. Mutta jos nimellä ei olisi vaikutusta niin silloin ulkomaalaisella nimellä pitäisi päästä haastatteluun ihan yhtä usein kuin suomalaisella.
No joo. Minulla on suomalainen nimi, enkä ole päässyt yhteenkään haastatteluun niiden monien vuosien aikana kun olen tehnyt keikkatyötä ja hakenut samalla töitä. En yhteenkään. Edes vuokratyöfirmoille en kelpaa.
Nuorena, alle kolmekymppisenä pääsin melkein aina haastatteluun, ja aina kun pääsin haastatteluun sain työpaikan.
40 v täytettyäni olen saanut töitä vain siten että työnantaja on soittanut ja pyytänyt töihin. Aina on kyseessä ollut joko vanha tuttu työnantaja tai uusi työnantaja, jolle minua on suositeltu. Yhteenkään lähettämääni hakemukseen en ole saanut saanut muuta vastausta kuin että valinta ei tällä kerralla... Useimmat eivät ole lähettäneet edes sitä. Pariin vuoteen en ole edes lähettänyt hakemuksia. Tyhjän saa pyytämättäkin.
Omien kokemuksien pohjalta voin sanoa, että ei suomalaisella nimellä pääse haastatteluun yhtään paremmin kuin vieraperäisellä. Nykyään on niin paljon hakijoita että se on puhtaasti tuuripeliä.
N53
Vierailija kirjoitti:
Roduista puhuminen ja kaikki muukin identiteettipolitiikka on aikamme outo ilmiö. Jännä että joskus ysärillä oltiin siinä mielessä vähemmän rasistisia, kun kaikki ei pyörinyt sen ympärillä. Jos tykkäsi suomalaisena reggaesta ja rastoista oli ok kuunnella sitä ja ottaa rastat. Nyt on joku vasemmistovauhko valittamassa että se on kulttuurin omimista ja pitäisi pysyä vain "valkoisissa" jutuissa, koska on väärää rotua siihen?
Ei ole normaalia yrittää jakaa ihmisiä lokeroihin ihonvärin tai seksuaalisuuden mukaan. Ne ovat vain yksittäisiä ominaisuuksia yksilössä ja on paljon tärkeämpiäkin ominaisuuksia. Kuten se miten kohtelee muita, mikä on panos yhteiskunnalle jne ja miljoona muuta asiaa. Vihervasemmisto on typistänyt ihmiset muutamaan asiaan lähinnä; rotu, seksuaalisuus, poliittinen kanta ja näistä muodostetaan jokin pisteytys. Ikään kuin jokainen ei olisi oma yksilönsä.
Kiitos järjellisestä kommentista.
Olen täysin samaa mieltä. Olemme kaikki vain ihmisiä. Jokainen omalla tavallaan erilainen ja omanlaisensa. Sillä ei ole mitään merkitystä tykkääkö miehistä vai naisista, tai rakennuksista tai jostain muusta. Pigmentin määrällä tai karvojen värilläkään ei ole merkitystä. Olivat ne millaisia hyvänsä, olemme silti kaikki vain ihmisiä. Pohjimmiltamne samanlaisia. Jokainen haluaa rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Ysärillä tykkäsin kansainvälisestä meiningistä. Se oli iloista aikaa. Sitten yhtäkkiä sain kuulla olevani rasse ja nasse kun kuvittelen että kaikki ihmiset ovat pohjimmiltaan samanlaisia ja voivat noudattaa samoja sääntöjä. Ei ei, eivät he ole. Tarvitaan hirveästi lokeroita ja jokaiselle erilaiset säännöt.
Nyt olen kaiken lisäksi muka kasvanut rasseksi ihan lapsuudesta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
"Muuten aina kun poliittinen aktivismi tai valtio joka sitä harjoittaa rupeaa sanelemaan tieteelle mitä se saa tutkia ja mitä tuloksia saa julkaista niin mennään huonoon suuntaan. ."
Ehdottomasti samaa mieltä. Mutta se että joku ei tykkää tutkimuksen lopputuloksesta ei vielä tee tutkimuksesta mitään valtion ohjailemaa. Ihan vain täällä keksittiin että kun tutkimuksen tulos ei vastanut omia käsityksiä niin jotenkin väärä sen on oltava. Vaikka ei siis ollut mitään tietoa edes siitä kuka sen oli tehnyt, puhumattakaan että tietäisi miten se on tehty.
Tutkimuksewssa voidaan havaita rasismia ja ennakkoluuloja ihan ilman että siihen liittyy mitään valtion ohjailua.
Sinulla on taas hyvin kummallinen käsitys tieteestä. Ei se niin toimi että jos tulos on jotain jonka haluat uskoa niin tutkimus on hyvä ja sitä voidaan toistella joka puolella. Tutkimuksen ja tutkijan pitää ensin todistaa tutkimuksensa ja sen tulokset hyviksi, vasta sitten niitä tuloksia ja niiden merkitystä voidaan arvioida. Nyt meille vaan dumpataan joku "tutkimustulos" ilman mitään lisätietoa ja vaaditaan uskomaan se kun se sattuu sopimaan jonkun maailmankuvaan, ja jos tuon suhteen ollaan skeptisiä niin heti mennään leimaamaan persuksi. Tuo leimaaminen saa epäilemään entistä enemmän koko tutkimusta ja sen tuloksia.
Muutama päivä sitten minä ja Hummerinpyytäjä kävimme
Casa Iguanan terassilla harrastamassa seksiä, eikä siellä sillä
kertaa ollut pelottavaa, ainoastaan vähän ärsyttävää, koska
Hummerinpyytäjä odotti minun nauttivan seksistä samalla
kun itse vahtasi jatkuvasti, ettei kukaan vain näkisi meitä.
Casa Iguanan rakennukset ovat saaren tämän puolen eteläi-
simmät. Niiden jälkeen tulevat autiot kaakkoiset poukamat,
joista pohjoisimmassa parhaillaan uin.
Pohdittuani asiaa huolellisesti olen päätynyt siihen, että
kirjastani tulee fiktiivinen romaani. Tapahtumapaikaksi olen
ajatellut majataloa. Sellaiseen voi rustata loputtoman määrän
erilaisia hahmoja, jotka tulevat ja menevät.
Itsestäni en halua kirjoittaa. Se tekisi etuoikeuksistani kir-
jan aiheen tavalla, joka hämärtäisi koko tarkoituksen. Mitä
muutakaan kertomus matkoistani kaukaisissa maissa olisi kuin
kulutusraportti, kansien väliin painettu matkablogi? Matkus-
tamisessa ei ole pitkään aikaan ollut mitään urheaa. Matkusta-
miseen tarvitaan vain vähän terveyttä ja rahaa, matkakohteesta
riippuen mahdollisesti muita etuoikeuksia kuten valkoiselta,
heterolta tai cissukupuoliselta näyttäminen, eikä mikään näistä ole matkustajan omaa ansiota.
Vierailija kirjoitti:
Skotti ihastelee oleskeluni kestoa, kuten kaikki, mutta
näyttää odottavan jatkoa.
Me siis tunnetaan ennestään, sanon ja viittoilen kohti
Hummerinpyytäjää, joka pullistelee hellyttävästi lihaksiaan raa-
hatessaan ties mitä tukkia keskemmälle nuotiota. Me tavattiin,
kun mä olin täällä ekan kerran, kaksi vuotta sitten.
Skotti nojautuu lähemmäs minua ja nyökkää kohti Hum-
merinpyytäjää.
Tulitko sä takaisin hänen takiaan? hän kysyy silmät loistaen.
En! sanon ja suoristaudun. Olin tulossa tänne ja laitoin
tolle viestiä. Ja se olikin just tullu tänne. Kun hummerinpyynti-
kausi loppui.
Skotin ilme synkkenee: Ole varovainen.
Häkellyn. Miksi hullun rakkauden poissaolo johtaa varoi-
tukseen?
Sitä vaan, että muistakaa käyttää ehkäisyä.
Repeän taas nauramaan. Kokaiini tekee minut tällaiseksi,
tiedän kuka olen ja mihin minusta on. Muiden
🤮
vietä hedelmällisimmät vuotesi reppureissaamassa "etsimässä itseäsi", palaa takaisin Suomeen biologinen kello sammuneena, pura pettymyksesi omiin valintoihisi suomalaisiin ja syytä heitä rasismista