"Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun", sanoo Maija Laura Kauhanen
Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun, sanoo Maija Laura Kauhanen
Maija Laura Kauhasen mielestä Suomessa pitäisi puhua enemmän valkoisuudesta. Helsingin Sanomien Puheenvuoro-sarjassa esitetään kiinnostavia keskustelunavauksia.
Kommentit (365)
Kauhasen "Ihmeköynnös" on muuten todella kummallista paskaa. Läskinä mammana ulkomailla eksotisoi tummia miehiä ja ostaa rahalla seksiä. Se on sitten jotenkin ihanan vapauttavaa ja antirasseilua, kun tiedostaa etuoikeuksiaan ja purkaa rakenteita?
No ei ole kasvatettu ra.sismiin todellakaan. No puhukaa valkoisuudesta jos se kiinnostelee.
Jo aikoinaan oltiin rasisteja naapurikyläläisiä kohtaan.
Onkohan Kauhanen ahkera Gambiassa käyjä?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Kauhanen ahkera Gambiassa käyjä?
*kävijä :D
Se Maija vois tutustua ihmeeseen nimeltä maailman kartta. Ja vähän niinku tsiikailla mistä ittensä löytää.
98% suomalaisista on valkoisia. Miksi siitä pitäisi puhua enemmän?
Tätä pitäisi tuoda kansainvälisesti enemmän esille. Olemme rasisteja ja niin tyhmiä ettemme sille mitään voi.
Älkää tulko tänne, ette voi täällä hyvin!
"Suomi on ollut osallinen kolonialismiin osana länsimaita"
Mistä kivenkolosta näitä tolloja löytyy, jotka näin ajattelevat? Suomi on itse ollut valloitettu maa vuosisatojen ajan, eikä Suomella ole ollut missäänpäin maailmaa yhtäkään kolonisoitua maata.
Vierailija kirjoitti:
En ole rasisti, olen realisti.
Tuo on niitä rassen selityksiä.
Ettei vaan Maija itse ole rasisti, kun meni tuomitsemaan suomalaiset värin perusteella?
Miettikää, tuota samaa antivalkoista syyllistämistä saavat ihmiset katsella ja kuunnella joka päivä jenkeissä nykyään medioistaan. Ja joku vielä ihmettelee miksi Trump on niin suosittu.
Joo, ja ainoa keino olla "antirasisti" on liittyä woke-junaan julistamaan kuinka kaikki valkonaamat ovat pahoja rasisteja.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, tuota samaa antivalkoista syyllistämistä saavat ihmiset katsella ja kuunnella joka päivä jenkeissä nykyään medioistaan. Ja joku vielä ihmettelee miksi Trump on niin suosittu.
Totta. Trump ja muut vastaavat eivät koskaan pääsisi valtaan, jos tällaista vouhotusta ei olisi.
Jos Kauhasta kiinnostaisi kolonialismi ja sellaisten rakenteiden purkaminen, missä ovat puheet suomenruotsalaisten nykyisestäkin vallasta ja etuoikeuksista? Kauhanen, missä kampanjasi pakkoruotsia vastaan? Mutta ei, suomalaiset, ikuisesti kyykytetty, orjuutettu ja kolonialisoitu kansa ovatkin itse kolonisteja! Miksi? Koska suomalaisilla on valkoinen iho? Eikös tämä ollut juuri se rasismin määritelmä, että suomalaisia kollektiivisesti syyllistetään siitä, mitä jotkut muut valkoihoiset ovat joskus jossain tehneet?
Ihan kuin tästä asiasta olisi pakkomielle joka pakottaa jauhamaan päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Maailma ei pyöri niiden rotujen ympärillä, lopettakaa jo tämä jankaus kun ei ole kiinnostanut 10 vuoteen enää. En koe huonoa omaatuntoa yhdestäkään rasismikokemuksesta, ei ole minun vikani tai ongelmani.
Rock! 🤘