Miksi Suomessa on niin huonoja sisäänostajia kaupanalalla?
Siinähän se kyssäri tulikin. Vaatteet ja kengät, sisustusasiat, kosmetiikka jne.
Kommentit (70)
Ihmisillä kuvittelee, että se sisäänostaja saa ostaa mitä hän haluaa. Pitää miettiä sitä kohderyhmää. Ostoihin on käytettävissä aina vaan vähemmän rahaa, joten silloin valitettavasti otetaan aika usein niitä samoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt sitä, että kun suomalaisen naisen yleisin pituus on n. 165 cm niin miksi kaikki housut on paljon pidemmille. 165 senttinen nainen ei löydä mistään sopivan pituisia housuja.
Ai, itse olen 168 cm ja yleensä lähes kaikki istuu. Olen vaateliikkeessä töissä ja meiltä löytyy myös lyhyemmällä lahkeella housuja.
Mahtaakohan nykyään joka kaupalla edes olla omaa sisäänostajaa. Ainakin ketjuliikkeillä on yksi sama. Prismassa sanottiin että tuotevalikoima päätetään Helsingissä. Esimerkkinä kenkävalikoiman pitäisi olla eri kuin Helsingissä, ei niillä liukaspohjaisilla kengillä pärjää Pohjos-Suomen talvissa.
Vaatevalikoima ketjuissa on pääsääntöisesti aikamoisia rytkyjä ( joskus, tosin harvoin on jotain kivaakin), pienissä kivijalkaliikkeissä on huomattavasti parempi valikoima, hinta on tietysti ihan toista luokkaa.
Sitten tähän samaan sanon näistä ketjuliikeiden verkkokaupoista. Kun selaa tuotteita ja näkee jonkun joka olisi ehkä itselle sopiva, klikkaa kuvaa niin samointein näkee että tuote on loppu niin verkosta kuin myymälöistä. Miksi ihmeessä ne loppuneet tuotteet eivät poistu valikoimista kun niitä ei ole enää eds tulossa myyntiin.
Se on ihan makuasia mikä on rytky kenellekin, tietysti trendit vaikuttaa.
Vaikea yhdistelmä, jos haluaa laatua halvalla. Tähän asiaan törmään päivittäin myyjänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Sen lisäksi, että on vaikea löytää omaa kokoa m/l, niin on todella vaikea löytää hyvin istuvia vaatteita. Yleensä aina lerpattaa, roikkuu, kiertää, kinnaa tai nousee vaate jostain kohdin.
Tämä on todellinen ongelma. Ei vaatteen tarvitse nuolla ihoa, mutta miksi ihmeessä usein ja varsinkin niinsanotuilla kotimaisilla vamistajilla kaikki mekot, puserot, tunikat ja jopa takit ovat kuin äitiysvaatteiita. Aivan liian hölttänöitä. Toinen ongelma ettei tuotetta ole muotoon ommeltu vaan ovat yhtä ja samaa putkea ylhäältä alas, eihän ne kenenkään päällä ole hyvän näköisiä-. No ehkä tosi laihan ja sellaisen jolla ei ole mutoja juuri lainkaan tai ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös. Vaatteissa on todella usein jäljellä pelkkää xs ja s- kokoja, isommat myyty. Onhan siinä joku arvio ollut pielessä, jos rekissä on jäljellä 10 xs- kokoista ja muut on loppu. Eikä pelkästään standardikokoisissa. Olen kokoa L tai joskus XL. Sovitin eilen Stockalla Espritin L- kokoista takkia, se oli kuin valtava teltta päälläni. Siitä takista minulle oikea koko oli XS ja malli näytti edelleen isolta, mutta oli sopivin koko.
Sisäänostajien pitäisi siis huomioida myös vaatteen malli, niukoissa malleissa ehkä kannattaisi ostaa enemmän isoja kokoja ja vastaavasti reiluissa malleissa enemmän pieniä kokoja. Mitenkähän näitä menekkejä sisäänostajat tilastoivat tai seuraavat, asiakkaasta tuntuu, ettei mitenkään. Ostetaan vain aina sama määrä eri kokoja riippumatta mallista.
Oversize on muotia nyt, joten se vaikuttaa. Etenkin takeissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon edelliseen, yleensä ne xs koot jäävät, koska kaikkia kokoja on pakko tilata.
Eli vaikka t-paitoja tulee XS, S, M, L, ja XL kokoisina 20kpl/per koko.
Yleensä ensimmäisenä loppuu nuo muut koot, koska ensinnäkin suhteellisesti aika harva (Suomessa) on kokoa XS. Toiseksi moni ostaa yleensä sen reilumman koon, jos pohtii kahden välillä (ottaako vaikka S tai M) joten ne pienemmät koot jäävät tuonkin takia viimeisinä tankoon roikkumaan.
Mulla xs kokoisena on juuri päinvastainen havainto, outoa.
Koskee myös elintarvikkeita. Prismaan tuli erä suosimaani alkoholitonta sitruunaolutta, joka myytiin nopeasti loppuun. Mutta siihen se sitten jäi. Pitää taas mennä Citymarketiin vain sen takia. Monta kertaa olen muissakin asioissa todennut, että S-ketju ei piittaa yhtään siitä, onko jollain tuotteella menekkiä. Näkyi myös tavassa, miten Stockmannin Herkun valikoimia huononnettiin: monet suosikkituotteet katosivat heti, kun S-ketju otti ohjat. Lisäksi Stockmannin laatukahvit puettiin halpiskahvin näköisiin pakkauksiin. Niitä on Prismoissakin nykyisin.
Kaikkihan tietää, että Mr. Tokmanni on paras sisäänostaja. Se suhaa rekallaan ympäriinsä ja ostaa halvalla kamat suomalaisten eduksi.
Se on sellaista kansan kusetusta, että halutaan myydä samaa kalliimmalla mitä voisi tilata suoraan itse ulkomailta. Nyt pitää hieman puljailla jotta saa alv-vapaasti tehtyä ostoksia mutta se onnistuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan makuasia mikä on rytky kenellekin, tietysti trendit vaikuttaa.
Vaikea yhdistelmä, jos haluaa laatua halvalla. Tähän asiaan törmään päivittäin myyjänä.
Rytkyillä tarkoita sitä että pääsääntöisesti ne halvat vaatteet on valmistettu huonoista kankaista jossain missä lie halpatyövoimalla.
Jos päivittäin törmäät asiaan niin ehkäpä asiakkainanne on ihmisä jotka olettavat saavansa kaiken lähes ilmaiseksi. Harvoin laatua saa halvalla. Vaikka noin sanonkin, olen ostanut muutamia t-paitoja halvalla ja ne on säilyttänyt kuosinsa lukuisista pesuista huolimatta, saumat eivät kierry ja paidan pinta säilynyt siistinä. Eivät olleet missään alelaarissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt sitä, että kun suomalaisen naisen yleisin pituus on n. 165 cm niin miksi kaikki housut on paljon pidemmille. 165 senttinen nainen ei löydä mistään sopivan pituisia housuja.
Monissa liikkeissä on samalle housulle eri lahkeen pituuksia. Samoin kuin hieman tilavampia ja kapeampia malleja. En osaaa sanoa miten ne merkitään erotuksena toisistaan kun merkintätapoja on ainakin kahdenlaisia ellei useampiakin. Joku housumyyjä osaisi varmaan kertoa, tai myös googlaamallakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, itse olen 168 cm ja yleensä lähes kaikki istuu. Olen vaateliikkeessä töissä ja meiltä löytyy myös lyhyemmällä lahkeella housuja.
Mikä vaateliike?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa liikkeissä on samalle housulle eri lahkeen pituuksia. Samoin kuin hieman tilavampia ja kapeampia malleja. En osaaa sanoa miten ne merkitään erotuksena toisistaan kun merkintätapoja on ainakin kahdenlaisia ellei useampiakin. Joku housumyyjä osaisi varmaan kertoa, tai myös googlaamallakin löytyy.
Kertokaa nyt edes yksi tällainen liike.
Ylipäätään Suomessa ei myydä petite-kokoisia vaatteita. Vaikka olisin kokoa M, niin ei sama M koko käy 160 ja 180 senttiselle. Joskus jossain reissussa niin ihana kun löytää kaupan jossa on koko osasto petite kokoja.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itse olen 171 cm pitkä ja riittävän pitkiä housuja on todella vaikea löytää mistään. Aina jää nilkat vilkkumaan ja housut näyttää hölmöiltä kun on ihan liian lyhyet. Voin ostaa housuja vain niistä kaupoista, joissa on erikseen myynnissä myös long-malliset housut.
Suomessa on talvi ei tänne sovellu kaikki samat tuotteet kuin muualle
Vierailija kirjoitti:
Siinä olisi sinulle hyvä ura. Trendien arvioiminen etukäteen ei ole aina helppoa. Tuotteet pitää saada myös myytyä, siksi kovin erikoisia tuotteita ei osteta.
Trendivaate= huomisen pilkan kohde joka kannattaa jättää kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Sen lisäksi, että on vaikea löytää omaa kokoa m/l, niin on todella vaikea löytää hyvin istuvia vaatteita. Yleensä aina lerpattaa, roikkuu, kiertää, kinnaa tai nousee vaate jostain kohdin.
Tämä on todellinen ongelma. Ei vaatteen tarvitse nuolla ihoa, mutta miksi ihmeessä usein ja varsinkin niinsanotuilla kotimaisilla vamistajilla kaikki mekot, puserot, tunikat ja jopa takit ovat kuin äitiysvaatteiita. Aivan liian hölttänöitä. Toinen ongelma ettei tuotetta ole muotoon ommeltu vaan ovat yhtä ja samaa putkea ylhäältä alas, eihän ne kenenkään päällä ole hyvän näköisiä-. No ehkä tosi laihan ja sellaisen jolla ei ole mutoja juuri lainkaan tai ollenkaan.
Ne putken muotoiset sopii jotenkuten kaikille, vaikka ne ei sovi hyvin kenenellekään. Kaupalle ei ole kannattavaa ostaa erikseen vaatteita tiimalaseille ja omenoille. Vaan halvemmaksi tulee tarjota sama putki jokaiselle.