Tytär osti kirppikseltä parkatakin jonka hihaan ommeltu keskaria näyttävän käden mallinen merkki. Joku opettaja,ei siis tytön oma oli
Välitunnilla mennyt sanomaan että merkki pitää poistaa. Tyttö oli vastannut että vi""ut otan! (kyllä,olen kasvattanut lastani mutta hän on 13vuotias)
Huoh.. ja tätä nyt sitten selvitellään :)
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en opettajana välitä siitä, mitä oppilailla on päällään. Jos tytölle huudellaan seksuaalissävytteisesti, niin en siihen puutu, asia ei kuulu minulle enkä minä ole niitä vaatteita nuorille valinnut.
Pukeutuminen on jokaisen oma asia, mutta seksuaalissävytteinen huutelu on häirintää, jota ei tarvitse sallia ja johon sinulla opettajana on velvollisuus puuttua.
On se pukeutuminenkin häirintää, jos paljastaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Perusopetuslain mukaan oppilaan on käyttäydyttävä asiallisesti ja muita kunnioittaen.
Koulussa voidaan näin ollen lakiin perustuen kieltää paitsi keskisormen näyttäminen, myös sitä esittävään vaatteeseen pukeutuminen. Samoin voidaan kieltää kiroilu ja seksuaaliset eleet sekä livenä että vaatteissa. Sopimattomana voidaan pitää myös alkoholimainoksia ja kannabiksen lehtiä.
Kukaan normaali vanhempi ei anna 13v lapsen pukeutua varsinkaan kouluun asiattomasti. Kuka laittaa moisia päälleen töihin? Koulu on työpaikka, jossa opetellaan yhteiskunnan normeja.
Vanhempi, joka menee koulupalaveriin keskaripaidassa, aiheuttaa opettajissa sääliä ja myötähäpeää. Siinä kyllä selviää, miksi lapsi on sellainen kuin on.
T. Yläkoulun opettaja
Vain WT ja "elämäm koululainen" pukeutuu kesupaitoihin. Kesun näyttäminen on noloa.
Monet vanhemmat ovat vähä-älyisiä. Eivät osaa opettaa lapsilleen asiallista käytöstä, pukeutumista ja kielenkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näytän keskisormea kaikille pukeutumisnormeille. Pukeutuminen kuuluu yksilönvapauden piiriin. Se, mitä minulla on päälläni, ei loukkaa kenenkään oikeuksia.
Ihmisryhmiä vastaan kiihottavat viestit ja symbolit ovat asia erikseen.
Pukeutuminen kuuluu yksilönvapauden piiriin, mutta sillä ei saa rikkoa muiden oikeuksia. Julkisella paikalla et saa paljastaa liikaa itseäsi, se on rikos. Samoin ihmisryhmiä vastaan kiihottaminen. Ja koulu taas on yksityinen tila, jossa tilan ylläpitäjä voi vaatia riittävää ja asiallista pukeutumista. Kotonasi sitten saat pukeutua juuri kuten haluat.
Yksityisessä koulussa tuo sanomasi pitää suunnilleen paikkansa. Julkisessa peruskoulussa ei. Se on julkinen palvelu, jolla ei ole lupa määräillä asiakkaidensa pukeutumisesta. Aivan kuten vaikkapa terveyskeskuskaan ei voi kieltäytyä hoitamasta potilasta, jolla on käsimerkkiä esittävä kuva paidassaan, ei peruskoulu voi kieltäytyä opettamasta häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näytän keskisormea kaikille pukeutumisnormeille. Pukeutuminen kuuluu yksilönvapauden piiriin. Se, mitä minulla on päälläni, ei loukkaa kenenkään oikeuksia.
Pukeutuminen kuuluu yksilönvapauden piiriin, mutta sillä ei saa rikkoa muiden oikeuksia. Julkisella paikalla et saa paljastaa liikaa itseäsi, se on rikos. Samoin ihmisryhmiä vastaan kiihottaminen. Ja koulu taas on yksityinen tila, jossa tilan ylläpitäjä voi vaatia riittävää ja asiallista pukeutumista. Kotonasi sitten saat pukeutua juuri kuten haluat.
Juurihan kirjoitin, että ihmisryhmää vastaan kiihottavat viestit ja symbolit ovat eri asia. Sellaisia ei tarvitse suvaita. Suomessa on oppivelvollisuus, ja koulu on julkinen tila. Tällaisessa tilassa ihmisiä on kohdeltava yhdenvertaisesti, eikä oppilaitoksen henkilökunta voi alkaa rajoittamaan oppilaiden pukeutumista.
Itsensäpaljastaminen on oma asiansa, nyt ei ollut kyse sellaisesta. Lain mukaan siis sukuelimet tulee peittää julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusopetuslain mukaan oppilaan on käyttäydyttävä asiallisesti ja muita kunnioittaen.
Koulussa voidaan näin ollen lakiin perustuen kieltää paitsi keskisormen näyttäminen, myös sitä esittävään vaatteeseen pukeutuminen. Samoin voidaan kieltää kiroilu ja seksuaaliset eleet sekä livenä että vaatteissa. Sopimattomana voidaan pitää myös alkoholimainoksia ja kannabiksen lehtiä.
Kukaan normaali vanhempi ei anna 13v lapsen pukeutua varsinkaan kouluun asiattomasti. Kuka laittaa moisia päälleen töihin? Koulu on työpaikka, jossa opetellaan yhteiskunnan normeja.
Vanhempi, joka menee koulupalaveriin keskaripaidassa, aiheuttaa opettajissa sääliä ja myötähäpeää. Siinä kyllä selviää, miksi lapsi on sellainen kuin on.
T. Yläkoulun opettaja
Yritäpä kieltää, ja jos asiasta tulee riita, niin yritäpä voittaa.
- juristi
No niin, juristi! Saat varmasti rutosti hyvää mainetta kun käyt muutaman oikeusasteen verran testaamassa pikkupiltin oikeutta keskisormipaitaan. Ehkä Suomen turhin oikeudenkäynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en opettajana välitä siitä, mitä oppilailla on päällään. Jos tytölle huudellaan seksuaalissävytteisesti, niin en siihen puutu, asia ei kuulu minulle enkä minä ole niitä vaatteita nuorille valinnut.
Pukeutuminen on jokaisen oma asia, mutta seksuaalissävytteinen huutelu on häirintää, jota ei tarvitse sallia ja johon sinulla opettajana on velvollisuus puuttua.
On se pukeutuminenkin häirintää, jos paljastaa liikaa.
Pitäisikö muiden pukeutumisesta häiriintyneelle laittaa sellaiset hevosten silmäsuojat? Sen jälkeen voisi sitten tuijotella jonnekin muualle.
"No niin, juristi! Saat varmasti rutosti hyvää mainetta kun käyt muutaman oikeusasteen verran testaamassa pikkupiltin oikeutta keskisormipaitaan. Ehkä Suomen turhin oikeudenkäynti."
Se olisi hallinto-oikeusasia, joten ei niitä oikeusasteita edes ole kuin kaksi, ja hieman epäilen ettei ihan korkeimpaan hallinto-oikeuteen astikaan mentäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä nyt on kukkahatut tiukalla, mä en tiedä mitä ongelmaa te yritätte ratkaista tukahduttamalla lapsen itseilmaisun, mut te ette tuu onnistuun, sit taas ihmettelette kun pahoinvointi lisääntyy kun ei tää maaginen ajattelu ollutkaan hyvä idea.
Ei ole kyse tukahduttamishalusta, vaan itse pyrin opettamaan lapsilleni, että mielipiteensä voi ja pitää ilmaista, mutta kohteliaasti. Kiroilu ei kuulu hyviin käytöstapoihin. Pitää oppia ilmaisemaan itseään niin, että ei hävetä koskaan. Ja se taas, et pärskäyttelee ja äksyilee menemään ja huutaa ettei häpeä, on tosi wt, jota ainakin minä myötähäpeän.
Onpas, pakotat lapsesi sun omaan ahtaaseen muottiin, se nimenomaan on tukahduttamista.
Ei sen itseilmaisun kuulu sua miellyttää, sen funktio on kasvatuksellinen, eikä mikään vanhemman miellytysperformanssi.
-sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan kirjoitin, että ihmisryhmää vastaan kiihottavat viestit ja symbolit ovat eri asia. Sellaisia ei tarvitse suvaita. Suomessa on oppivelvollisuus, ja koulu on julkinen tila. Tällaisessa tilassa ihmisiä o
Koulun tehtävänä on myös tapakasvatus, ja kuten tästä ketjusta huomaamme, kaikki lapset eivät kotona sitä saa. Ei ole eriarvoistavaa vaatia, että piltti tulee kouluun vaatteissa, joissa ei ole loukkaavia symboleita. Jos tämä ei mene huoltajien päähän, niin sitten ehkä koulupuku olisi ratkaisu Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, päästiin taas opettajan velvollisuuksiin. Katsokaa nyt kerrankin peiliin. Mitkä ne ovat teidän huoltajien velvollisuudet? Onko niitä? Niin kuin opettaa lapselle kunnioittavaa käytöstä, johon kuului puheet, eleet, teot ja pukeutuminen? Mutta ehei, vasta kun teko kosahtaa itseen, tulee mieleen, että asiallista käytöstä pitää MUILTA vaatia.
Tämä ei ole huoltaja vs. opettaja -kysymys. Pukeutuminen kuuluu yksilönvapauden piiriin. Seksuaalissävytteinen huutelu sen sijaan täyttää seksuaalisen häirinnän tunnusmerkit.
Seksuaalinen häirintä on kielletty paitsi Suomen laissa, myös toivottavasti oppilaitoksen järjestyssäännöissä. Sinä itse kirjoitit, että opettajana et puuttuisi tällaiseen toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, päästiin taas opettajan velvollisuuksiin. Katsokaa nyt kerrankin peiliin. Mitkä ne ovat teidän huoltajien velvollisuudet? Onko niitä? Niin kuin opettaa lapselle kunnioittavaa käytöstä, johon kuului puheet, eleet, teot ja pukeutuminen? Mutta ehei, vasta kun teko kosahtaa itseen, tulee mieleen, että asiallista käytöstä pitää MUILTA vaatia.
Ai nyt perskokkare on muuttunu työttömästä opettajaks, aikamoista, ja dunning-kruger senkun tihenee.
Vierailija kirjoitti:
"No niin, juristi! Saat varmasti rutosti hyvää mainetta kun käyt muutaman oikeusasteen verran testaamassa pikkupiltin oikeutta keskisormipaitaan. Ehkä Suomen turhin oikeudenkäynti."
Se olisi hallinto-oikeusasia, joten ei niitä oikeusasteita edes ole kuin kaksi, ja hieman epäilen ettei ihan korkeimpaan hallinto-oikeuteen astikaan mentäisi.
Ehkä asian voisi vielä täsmentää siinä samassa laissa, jota eduskunta nyt sorvaa, koska kouluissa ei päästä yksimielisyyteen siitäkään, onko laillista kieltää kännykät oppitunnilla.
Eli opettajille sen verran oikeuksia, ettei tarvitse hallinto-oikeutta turhaan rasittaa.
MInkä kalabaliikin saiskaan aikaan jos lapsi innostuisi kuuntelemaan nazzzzzzzi-ideologialla ja estetiikalla flirttailevia Bläkkis bändejä ja väsäis sitten itelleen farkkuliivin kouluun 😆
Goatmoon, Gestapo 666, Black Magick SS, Der Stürmer, Aryan Terrorism, Clandestine Blaze, Infernal SS jne.
Lapset siis oppivat koulussa sen, ettei heillä ole sananvapautta? Että sellaiset yhteiskunnan normit.
- Toivottavasti lapsille opetetaan koulussa paremmin kuin heidän vanhemmilleen mitä sananvapaus tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisessä koulussa tuo sanomasi pitää suunnilleen paikkansa. Julkisessa peruskoulussa ei. Se on julkinen palvelu, jolla ei ole lupa määräillä asiakkaidensa pukeutumisesta. Aivan kuten vaikkapa terveyskesk
Sulla on puurot ja vellit sekaisin. Pukeutumiseen puuttuminen ei tarkoita opetuksen epäämistä. Se tarkoittaa puhuttelua, jälki-istuntoa tms. Koululla kyllä on itse asiassa myös oikeus evätä opetus loppupäiväksi, mutta se edellyttää todella huonoa häiritsevää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan kirjoitin, että ihmisryhmää vastaan kiihottavat viestit ja symbolit ovat eri asia. Sellaisia ei tarvitse suvaita. Suomessa on oppivelvollisuus, ja kou
Mikä tahansa voi olla jonkun mielestä loukkaavaa. Tällä perusteella ei voida alkaa rajoittamaan yksilönvapautta. Pukeutuminen on eri asia kuin vaikkapa toisiin ihmisiin kohdistuva loukkaava puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän opettaja voi antaa yhdelle erivapauksia. Jos lapsesi saa pitää ko. merkkiä, kohta pitää sallia ties mitkä nimittelyt ja tappouhkaukset paidoissa."
Noniin. 🙄 Ääripäästä toiseen. Parastahan olisi koulupuvut, eikö?
Pitää jossain oppia mikä kuuluu asialliseen pukeutumiseen. Koulussa jos ei kotona.
Mieti, jos ministerin, lääkärin tai tuomarin työvaatteissa olisi keskarikuvia
Nyt puhutaan 13-vuotiaasta, ilmeisesti seiskaluokkalaisesta. Eiköhän tuo tajua sitten aikanaan ministerinä, lääkärinä tai tuomarina, että ei ole asiallista ommella työtakin hihaan keskarin kuvaa. Löysää nyt hitsivie sitä pipoasi ja anna teinin olla teini. 😄 Tuollainen hihamerkki on aika kesy juttu olla ihan hilmuisen uhmakas. Menee ohi, kun aikuistuu. Ihan toinen juttu sitten, jos sen hihamerkin lisäksi teini häiriköi koulussa, koulu menee huonosti, liikkuu epämääräisissä porukoissa, käyttää päihteitä jne. Silloin on syytä puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhemmat ovat vähä-älyisiä. Eivät osaa opettaa lapsilleen asiallista käytöstä, pukeutumista ja kielenkäyttöä.
Niin eli nyt on napit vastakkain pedagogiset ja pitkään tutkitut kasvatustieteet vs mielikuvitusvihollisten olkiukko pelleily.
Tää on iha mega tieteilyä.