Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti TE-toimiston työttömille

Vierailija
13.04.2024 |

asettamien velvoitteiden lainmukaisuudesta tietäviä?

Minulla on TE-toumiston asettamana hakuvelvoitteena 4 työpaikkaa per kk.

Nyt TE-toimisto on lisäksi velvoittanut minut hakemaan palkkatukityötä, siis tuon edellisen lisäksi

Näinkö se laki sanoo, että voi velvoittaa vaikka kuinka paljon.

JA SITTEN ON TYYPPEJÄ JOILLA EKA VELVOITE ON VAIKKA YKS TYÖPAIKKA PER KK.

SIKSI TOISEKSEEN MINÄ TÄYTÄN TÄNÄ VUONNA 63 V.

MUN ON SIIS HAETTAVA ENEMMÄN KUIN MUIDEN!

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo velvoitteet ovat vain muodollista paperinpyörittelyä. Minä olen hakenut töitä sekä omasta aloitteestani että velvoitettuna, eikä näissä ole paljonkaan eroa. Pääseehän siinä myös mittauttamaan houkuttelevuutensa; minua ei pyydetty edes haastatteluihin 100 prosentin palkkatuella, ei edes siihen tehtävään, jota olin hoitanut osana työtäni jo 25 vuoden ajan.

Pari vuotta sitten TE-toimisto totesi, että tunnollinen hakeminen ei tapauksessani johda mihinkään, ja asetti minulle nolla paikkaa haettavaksi. Ei tämäkään mikään onnellinen olotila ole, kun tietää, että työkkärikin pitää minua työllistymiskelvottomana surkimuksena.

t. 59 v.

Vierailija
22/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeriön sivustolla oli aikanaan ulkopuolisella teetetty tutkimus TE-toimistojen hakijoille asettamista velvoitteista tai lähinnä, kuinka niitä asetetaan. Raatorehellisesti työkkäri tunnusti esimerkiksi sen, että velvoittavia työtarjouksia on lähtenyt eniten aakkosten alkupäässä oleville hakijoille. Aaltoset ovat luupin alla todennäköisemmin kuin Öbergit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatukityötä ei saa ihan noin vain. Onnekas on jos sattuu saamaan. Ihan on normaalipalkkainen työ, johon työnantaja saa tukea.

Vierailija
24/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole hyvä tilanne, jos on mahdollisuus palkkatukityöhön?

Vierailija
25/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tarjoavat palkkatukea? Vau. Onpa mennyt hienoksi työttömillä, kun helpotetaan noin paljon töihin pääsyä.

Jos sulla on ammattitaitosuoja yhä päällä, niin voit ainakin kieltäytyä kaikesta muusta, kuin oman alasi töistä. Tällä tavoin esimerkiksi alalleen valmistuneet, joiden alalla työskennellään vain kesäsesonkina, välttävät työnhakuvelvoitteen talviajalla.

Ei sullakaan toi lukutaito ole niin kuin kohdillaan?

Ei ollut kyse palkkatuen tarjoamisesta, vaan siitä, että antavat lisävelvoitteen  hakea palkkatukityötä!

VELVOITTAVAT HAKEMAAN PALKKATUKITYÖTÄ, SEN LISÄKSI ETTÄ HAET SEN NELJÄ PAIKKAA JOKO OMIN AVOIMIN HAKEMUKSIN TAI VASTATEN TYÖPAIKKAILMOITUKSIIN!

Vierailija
26/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tarjoavat palkkatukea? Vau. Onpa mennyt hienoksi työttömillä, kun helpotetaan noin paljon töihin pääsyä.

Jos sulla on ammattitaitosuoja yhä päällä, niin voit ainakin kieltäytyä kaikesta muusta, kuin oman alasi töistä. Tällä tavoin esimerkiksi alalleen valmistuneet, joiden alalla työskennellään vain kesäsesonkina, välttävät työnhakuvelvoitteen talviajalla.

Ei ollut kyse palkkatuen tarjoamisesta, vaan siitä, että antavat lisävelvoitteen  hakea palkkatukityötä!

VELVOITTAVAT HAKEMAAN PALKKATUKITYÖTÄ, SEN LISÄKSI ETTÄ HAET SEN NELJÄ PAIKKAA JOKO OMIN AVOIMIN HAKEMUKSIN TAI VASTATEN TYÖPAIKKAILMOITUKSIIN!

Ja jos on tarve palkata joku, niin se palkkaaminen tapahtuu kyllä sitten ilmankin sitä palkkatukea.

Vierailija
27/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole hyvä tilanne, jos on mahdollisuus palkkatukityöhön?

Niin, sitähän vois sitten työvoimatoimisto tehdä niitä työtarjouksia, mutta nyt velvoitetaan hakemaan sitä palkkatukityötä kaiken muun hakemisen rinnalla.

Vierailija
28/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis katkera, että esim mulla selkärankareumaa sairastavalla on 0 velvoite? Ja ikää 49. Ei kannata. Jos sairaseläkkeelle ei pääse, eikä pysty tekemään ammattiaan on velvoite se 0. Näin on todella monella nykyään. Nyt yritän päästä opiskelemaan ja toivottavasti pääsen! 

Voi, sinulla on jokin sairaus. Mutta mä olin just yhdellä te-toimiston järjestämällä aktivointikurssilla, ja siellä oli tyyppejä, joilla ei ollut mitään fyysistä sairautta, ja kertoilivat että 1 haku per kk heillä velvoite.IÄKKÄITÄ kaiken lisäksi.

Siksi toisekseen, nämä joilla on se yksi per kk, niin heitähän voisi velvoittaa hakemaan niitä palkkatukitöitä.

Vierailija
29/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömyys on kestänyt yli kaksi vuotta eli olet tullut pitkäaikaistyöttömäksi niin joudut hakemaan myös palkkatukitöitä.

Missähän vaiheessa tällainen on tullut lakiin.

Ilmeisesti nyt kevään aikana vai?

Kyllä joo, jos on velvoite, niin voihan sitä hakea, mutta valituksi ei tuli niihinkään, ja kuitenkin pyytävät haastatteluun ja kyselevät sitten haastattelussa "ei ne sinua eläkkelle ole laittamassa?"

Vierailija
30/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun velvote oli hakee tässä kuussa yhtä paikkaa, edellisen kerran muistaakseni joulukuussa. Johtuu varmaan siitä että mulla on osa-aikatyö, tosni hyvin pienellä tuntimäärällä. N56

En kysynyt sun kaltaista tilannetta. Sitä paitsi on olemassa myös kokonaan työttömiä joilla yhden paikan hakuvelvoite! 

Mutta kysymys oli, mikä on tuon velvoitteen lainmukaisuus, että 4 paikkaa ja tämän lisäksi erikseen palkkatukityö.

Jos hakee avoimilla hakemyksilla tai hakuilmoituksiin vastaten, palkkatuki ei auta mitään, sillä hakijoita on paljon, palkkatuki ei ole erityistä plussaa. Ja jos palkjatuelka TYÖLLISTETTY, ei ole status sama kuin palkattu työntekijä.

Saako asettaa enemmän velvoitteita kuin lakiin on kirjattu, vai lukeeko siellä laissa että ihan miten mielitte?

Tarkista nyt vielä se kohta, johon kirjaat hakemasi työpaikat. Onko siinä neljä vai viisi kohtaa? Sillä se selviää. 

Vierailija
31/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö halua töihin vai miksi tuo on ongelma? Ei 4 hakemusta kuussa riitä, jos aikoo työllistyä. 

Se nyt on kuitenkin se velvoite!

Laki kai sanoo, että neljä työpaikkaa per kk. Työvoimatoimisto laittaa nyt yllättäen lisävelvoitteen palkkatukitöiden hakemiseen.OTTAEN HUOMIOON TÄMÄN VIESTIKETJUN ALOITTAJAN KERTOMA IKÄ: 63 vuotta - haet neljä työpaikkaa per kk ja siihen päälle sitten haet vielä palkkatukityötä.

Ja samaan aikaan jotain halvatun työttömiä on sitten yhdellä haulla per kk. 

Vierailija
32/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun velvote oli hakee tässä kuussa yhtä paikkaa, edellisen kerran muistaakseni joulukuussa. Johtuu varmaan siitä että mulla on osa-aikatyö, tosni hyvin pienellä tuntimäärällä. N56

En kysynyt sun kaltaista tilannetta. Sitä paitsi on olemassa myös kokonaan työttömiä joilla yhden paikan hakuvelvoite! 

Mutta kysymys oli, mikä on tuon velvoitteen lainmukaisuus, että 4 paikkaa ja tämän lisäksi erikseen palkkatukityö.

Jos hakee avoimilla hakemyksilla tai hakuilmoituksiin vastaten, palkkatuki ei auta mitään, sillä hakijoita on paljon, palkkatuki ei ole erityistä plussaa. Ja jos palkjatuelka TYÖLLISTETTY, ei ole status sama kuin palkattu työntekijä.

Saako asettaa enemmän velvoitteita kuin lakiin on kirjattu, vai lukeeko siellä laissa että ihan miten mielitte?

<

Neljä kohtaa, ja erikseen sitten laitetty lisävelvoite hakea sitä palkkatukityötä, joka pitää ilmoittaa erikseen.

Vierailija
33/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö halua töihin vai miksi tuo on ongelma? Ei 4 hakemusta kuussa riitä, jos aikoo työllistyä. 

Nii, jos tekee hakemuksia oma-aloittesesti, eli lähestyy työnantajia oma-aloitteisesti, niin kyllä se on jo aika hyvä saavutus. Etenkin kun palkkatukea saadakseen pitää olla pitkäaikaistyötön. Joten... Aika hyvin tehty, kun ja jos hakee oma-aloitteisilla hakemuksilla, jotka eivät kuitenkaan johda mihinkään, ja se että eivät johda mihinkään, niin sitä voit kyllä sitten mennä tiedustelemaan työnantajilta että miksei. On varmaan nuorempia tarjolla...

Vierailija
34/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako asettaa enemmän velvoitteita kuin lakiin on kirjattu, vai luke

Silloin siinä pitäisi olla viisi saraketta. Onko niitä siis neljä vai viisi? Katso nettilomaketta, älä työllistymissuunnitelmaa. 

Vierailija
35/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se palkkatukityöpaikan haku sisälly jo noihin neljään haettavaan paikkaan. Voit hakemuksissasi mainita, että sinulla on mahdollisuus palkkatukeen sillä avoimia palkkatukipaikkoja ei juuri ole edes haettavana. Varmaksi palkkatukea et voi yritykselle luvat vaan se tutkitaan vielä TE-toimistossa, että voikitko kyseiseen paikkaan saada edes palkkatukea tai voiko ko. yritys edes saada palkkatukea esim. irtisanomisten ja lomautusten takia.

Työnhakijan tulee hakea neljää työmahdollisuutta kuukaudessa.

Joissain tilanteissa määrä voi olla vähemmän tai työnhakuvelvollisuutta ei aseteta työnhakijalle ollenkaan. Tästä sovitaan vastuuasiantuntijan kanssa erikseen. Työnhakuvelvoite riippuu siis työnhakijan tilanteesta ja työkyvystä.

Työnhakija voi itse päättää, mitä työpaikkoja hakee.

Työnhakuvelvoite kirjataan suunnitelmaan. Suunnitelmaa tarkastellaan kolmen kuukauden välein.

Kun työnhakija hakee töitä sovitun määrän kuukaudessa ja noudattaa suunnitelmaa, hänellä on oikeus saada työttömyysetuutta.

Työnhakuvelvoitteen voi täyttää useammalla eri tavalla. Avoimien työpaikkojen lisäksi voi hakea piilotyöpaikkaa, pyytää lisätyötä omalta työnantajalta, etsiä yrittäjänä tehtäviä työmahdollisuuksia, julkaista profiilin Työmarkkinatorille tai LinkedIniin, hakea työmahdollisuutta rekrytapahtumassa tai ilmoittautua vuokratyöyrityksen työntekijärekisteriin.

Vierailija
36/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako asettaa ene

Sille kommentoijalle, joka puhuu sarakkeista.

Etkö usko kun sulle sanottiin, että niitä kuukausittaisia työnhakuja varten on neljä riviä. Ja sitten näiden lisäksi on erillinen osio - ei siis näiden kuukausittaisten hakujen kanssa samassa, vaan erillään omana laatikkonaan - jossa pitää ilmoittaa nämä palkkatukitöitten hakemiset. Eli....Ja nämä palkkatukitöitten hakemiset ovat myös velvoitteena.

Vierailija
37/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lukee vain että on mahdollisuus palkkatukipaikkaan ja että tuetaan 1-2 kuukauden työkokeilua. Ei velvoitetta kumpaankaan.

Vierailija
38/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se palkkatukityöpaikan haku sisälly jo noihin neljään haettavaan paikk

Ei sisälly, vaan sille on annettu oma laatikko siellä työnhakusuunnitelman toteuttamisen seurannassa.

Ja sun kirjoittamassa tekstissä siis sanot: Työnhakija voi itse päättää, mitä työpaikkoja hakee.

Vierailija
39/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitse kaikissa hakemuksissasi että sinulla on mahdollisuus myös palkkatukeen ja raportoi nämä siinä palkkatukihakuvelvoiteosiossa. Ei täälläpäin isohkossa kaupungissakaan ole edes haussa avoimia palkkatyöpaikkoja. Hakisin jos olisi omalla alalla.

Vierailija
40/115 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt varma, ettei se velvoite siinä viidennessä kohdassa liity palkkatukeen jotenkin muutoin, esimerkiksi lukemalla palkkatuesta? Se voi olla kertaluontoinen tehtävä, ei kuukausittainen. Vaikuttaa sekaannukselta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi