Oikeasti TE-toimiston työttömille
asettamien velvoitteiden lainmukaisuudesta tietäviä?
Minulla on TE-toumiston asettamana hakuvelvoitteena 4 työpaikkaa per kk.
Nyt TE-toimisto on lisäksi velvoittanut minut hakemaan palkkatukityötä, siis tuon edellisen lisäksi
Näinkö se laki sanoo, että voi velvoittaa vaikka kuinka paljon.
JA SITTEN ON TYYPPEJÄ JOILLA EKA VELVOITE ON VAIKKA YKS TYÖPAIKKA PER KK.
SIKSI TOISEKSEEN MINÄ TÄYTÄN TÄNÄ VUONNA 63 V.
MUN ON SIIS HAETTAVA ENEMMÄN KUIN MUIDEN!
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollaista palkkatukityötä haetaan, pitääkö kysellä firmoista, apua mitä nöyryytystä, ei kai näin voi olla?
On olemassa erikseen palkkatukipaikkoja eli työnantaja lähtökohtaisesti etsii tietynlaista tekijää, jolla on rajoituksia työnteossa. Tai sitten työpaikan hakija kertoo, että hänen tiedoissaan kerrotaan, että työnantajalla on hänet palkatessaan mahdollisuus palkkatukeen. Ei siinä ole mitään nöyryyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun velvote oli hakee tässä kuussa yhtä paikkaa, edellisen kerran muistaakseni joulukuussa. Johtuu varmaan siitä että mulla on osa-aikatyö, tosni hyvin pienellä tuntimäärällä. N56
En kysynyt sun kaltaista tilannetta. Sitä paitsi on olemassa myös kokonaan työttömiä joilla yhden paikan hakuvelvoite!
Mutta kysymys oli, mikä on tuon velvoitteen lainmukaisuus, että 4 paikkaa ja tämän lisäksi erikseen palkkatukityö.
Jos hakee avoimilla hakemyksilla tai hakuilmoituksiin vastaten, palkkatuki ei auta mitään, sillä hakijoita on paljon, palkkatuki ei ole erityistä plussaa. Ja jos palkjatuelka TYÖLLISTETTY, ei ole status sama kuin palkattu työntekijä.
Saako asettaa ene
;Kunnassa? Ei tässä ollut kyse mistään kuntakokeilusta, vaan TE-toimistosta.
Kuvitellaanpa, että AP on korkeakoulutettu. Silloin mikään hakemansa työpaikka ei ole palkkatukityöpaikka, vaan niihin mennään monivaiheisen hakuprosesseiden ja psykologisten soveltuvuusarviointien kautta.
Toki voi hakuprosessia kertoa olevansa oikeutettu palkkatukeen, mutta se ei todellakaan ole etu. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva.fi
Lue keskustelun säännöt.
Alue: AIHE VAPAA
Edellinen ketju
Seuraava ketju
ALOITA UUSI KESKUSTELU
Oikeasti TE-toimiston työttömille
Vierailija
13.04.2024 | 10:30
"asettamien velvoitteiden lainmukaisuudesta tietäviä?
Minulla on TE-toumiston asettamana hakuvelvoitteena 4 työpaikkaa per kk.
Nyt TE-toimisto on lisäksi velvoittanut minut hakemaan palkkatukityötä, siis tuon edellisen lisäks
Näinkö se laki sanoo, että voi velvoittaa vaikka kuinka paljon
JA SITTEN ON TYYPPEJÄ JOILLA EKA VELVOITE ON VAIKKA YKS TYÖPAIKKA PER KK.
SIKSI TOISEKSEEN MINÄ TÄYTÄN TÄNÄ VUONNA 63 V.
MUN ON SIIS HAETTAVA ENEMMÄN KUIN MUIDEN!"
Miten, ap, tuo on mahdollista?Eikö k
Ei siellä tuollaista ole, se tehtävä on "Haen aktiivisesti palkkatuettuja työpaikkoja" eikä missään sanota, että tämä on työnhakuvelvollisuuden lisäksi. Palkkatukipaikan haku on myös työnhakuvelvollisuuden täyttämistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun velvote oli hakee tässä kuussa yhtä paikkaa, edellisen kerran muistaakseni joulukuussa. Johtuu varmaan siitä että mulla on osa-aikatyö, tosni hyvin pienellä tuntimäärällä. N56
En kysynyt sun kaltaista tilannetta. Sitä paitsi on olemassa myös kokonaan työttömiä joilla yhden paikan hakuvelvoite!
Mutta kysymys oli, mikä on tuon velvoitteen lainmukaisuus, että 4 paikkaa ja tämän lisäksi erikseen palkkatukityö.
Jos hakee avoimilla hakemyksilla tai hakuilmoituksiin vastaten, palkkatuki ei auta mitään, sillä hakijoita on paljon, palkkatuki ei ole erityistä plussaa. Ja jos palkjatuelka TYÖLLISTETTY, ei ole status sama kuin palkattu työnt
Aika moni kuntakokeiluasiakas luulee olevansa työkkärin asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaanpa, että AP on korkeakoulutettu. Silloin mikään hakemansa työpaikka ei ole palkkatukityöpaikka, vaan niihin mennään monivaiheisen hakuprosesseiden ja psykologisten soveltuvuusarviointien kautta.
Toki voi hakuprosessia kertoa olevansa oikeutettu palkkatukeen, mutta se ei todellakaan ole etu. Päinvastoin.
Tiedän pari nuorta lakimiestä, joiden ensimmäinen työpaikka oli palkkatuettu.
Vierailija kirjoitti:
On yleisesti tunnettu tosiasia että palkkatuetut työt ovat paskinta paskatöiden joukossa. Konkreettisesti paskavaippojen vaihtamista 90-kiloisille elävältä kuolleille vanhuksille. Mäkkäri on unelma niihin verrattuna.
Mistä tuon keksit? Minä olen palkkatuella insinööritoimistossa, ei täällä ole vanhuksia eikä paskavaippoja. Palkkatuella olen 6 kk ajan, sen jälkeen työsuhde jatkuu palkkatuetta.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kysyi, onko oikeasti asioista jotakin tietäviä paikalla.
No, ilmeisesti ei ole!
Homma on tältä osin loppuun käsitelty.
Onhan sille jo vastattu: työnhakuvelvollisuus on se 4 paikkaa, ne voi vaikka kaikki olla palkkatukipaikkoja. Ja jos ei ole vielä ilmoittanut hakeneensa tällä työnhakujaksolla 4 paikkaan, niin ihan hyvin voidaan suunnitelmaan kirjata, että palkkatukipaikkoja pitää hakea. Ei siitä tulee yhtään ylimääräistä hakua.
Minut siirrettiin TE-toimistosta kuntakokeilun asiakkaaksi.
TE-toimiston virkailija kertoi, että kuntakokeiluun siirretään toivottomat tapaukset, joita ei saada TE-toimiston kautta työllistettyä.
Ajatuskuviossa on vaan se ongelma, ettei TE-toimisto edes pyri työllistämään ketään. Sehän ei ole edes mahdollista, koska TE-toimisto ei pysty tarjoamaan työpaikkaa kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee avoimilla hakemyksilla tai hakuilmoituksiin vastaten, palkkatuki ei auta mitään, sillä hakijoita on paljon, palkkatuki ei ole erityistä plussaa. Ja jos palkjatuelka TYÖLLISTETTY, ei ole status sama kuin palkattu työntekijä.
Saako asettaa enemmän velvoitteita kuin lakiin on kirjattu, vai lukeeko siellä laissa että ihan miten mielitte?
<
Tuohan tarkoittaa ainoastaan sitä, että olet kirjoittanut työhakemukseesi olevasi oikeutettu palkkatukeen. Ei mitään muuta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap mikä sullon ongelma? Hakeminen ei kauaa kestä, jos haluat ko työn niin kunnon hakemuksella josset niin sitte persehakemuksella. Mää tein melkein 30 v paskaduunia paskapalkalla ja päätin että jatkossa teen vaan kivoja töitä, palkasta ei niin väliä.
Kerro toki minkä kivan työn sait? Rakastatko hoiva-avustajan työtä?😆
Laskuttajan osa-aikatyön. Palkka on pieni mutta työt ja työkaverit ja pomot ihanii. Ei asiakkaita, ei puhelinta, ei työsähköpostia. Napsuttelen tietsikkaa ja etsin tietoa laskuja varten.
Parasta tässä on, että neljän paikan hakuvelvoitteella kuspäinen ap tukehtuu sappeensa. :)
Palkka-aputyöllä Suomi nousuun.
Laitetaan niihin kaikki yli 45-vuotiaat korkeakoulutetutkin, joiden töihin ei ikinä palkata palkka-avulla.
Seuraavaksi laitetaan ne työpajalle rakentamaan lintupönttöjä kuntoutuakseen edellisiin toimitusjohtajavirkoihin.
TE-toimisto tai kuntakokeilu ei voi auttaa ketään työllistymään, koska kumpaakaan ei pysty tarjoamaan yhtäkään työpaikkaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Minut siirrettiin TE-toimistosta kuntakokeilun asiakkaaksi.
TE-toimiston virkailija kertoi, että kuntakokeiluun siirretään toivottomat tapaukset, joita ei saada TE-toimiston kautta työllistettyä.
Ajatuskuviossa on vaan se ongelma, ettei TE-toimisto edes pyri työllistämään ketään. Sehän ei ole edes mahdollista, koska TE-toimisto ei pysty tarjoamaan työpaikkaa kenellekkään.
Laki määritteli ne toivottomat tapaukset. Jos saat ansiosidonnaista, jäät työkkäriin. TE-toimiston tehtävänä ei ole tarjota työpaikkoja, työpaikkaa tarjoaa työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Palkka-aputyöllä Suomi nousuun.
Laitetaan niihin kaikki yli 45-vuotiaat korkeakoulutetutkin, joiden töihin ei ikinä palkata palkka-avulla.
Seuraavaksi laitetaan ne työpajalle rakentamaan lintupönttöjä kuntoutuakseen edellisiin toimitusjohtajavirkoihin.
Mitä vikaa on palkkatukipaikoissa? Normaali palkka, normaali työsopimus jne. Minä sain pari vuotta sitten palkkaa vastavalmistuneena korkeakoulutettuna 3200 e/kk eli mielestäni ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapatyöttömän ininää :)
Onko?
Kirjoittelen työttömänä Corbusierin sohvalta jalkojeni alla silkkimatto. En ole ollut aina työtön työnhakija.
Ei ole, vaan siinä on velvoitettu hakemaan, erillisella tekstillä ja erillisellä ilmoitusosiolla, palkkatukipaikkoja muun työnhakuvelvoitteen ohella.