Oppivelvollisuutta tulisi lyhentää ja vanhempien maksaa itse lukiokirjat lapsilleen
Kauhea kuluerä, kun valtio kustantaa näille vastahakoisille teineille lukiokirjatkin nykyään. Tämä on hyvä leikkauskohde.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka uudistus ei koske minua tai minun lapsetkin ehti juuri valmistua 2. asteelta ennen voimaantuloa, niin en silti viiti kateellisena vinkua että naapurin Nikopetteri saa ilmaisen koulutuksen. Hyvä ja tarpeellinen uudistus, joka maksaa kyllä itsrnsä takaisin muutamassa vuodessa.
Miten se maksaminen tapahtuu? Laitetaanko niille kaikille nuorille joku lisävero, kun tai jos joskus päätyvät työelämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossusta on aina saanut rahoituksen koulukirjoihin.
Niin, esimerkiksi minulta isä kuoli lukiota edeltävänä keväänä. Kuolinpesää ei saatu jaettua, koska ekan avioliiton keski-ikäiset lapset pani hanttiin.
Nimellisesti minäkin siis olin varakas, mutta en kuitenkaan ollut. Äiti oli ikänsä kotirouva, joten ei hänlelä mitään uraa tai tuloja ollut kuin ihan juuri ja juuri ruokaan.
Kyllä se hyvin tehokkaasti sotki elämän ja esti lukion käymisen muutamaksi vuodeksi. Perinnöstä tapeltiin lopulta kahdeksan vuotta.
Sellaista se elämä laiskoissa ja surkeissa uusperheissä on.
No ihan syytön minä 15-vuotiaana olin vanhempieni valintoihin.
Vierailija kirjoitti:
What? Aikoinaan maksoin kyllä itse kaikki lukiokirjani.
Vielä 3v sitten oli kaikki maksullista, sähköisetkin materiaalit.
Melkein tonni/vuosi. Valtava raha köyhälle perheelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, esimerkiksi minulta isä kuoli lukiota edeltävänä keväänä. Kuolinpesää ei saatu jaettua, koska ekan avioliiton keski-ikäiset lapset pani hanttiin.
Nimellisesti minäkin siis olin varakas, mutta en kuitenkaan ollut. Äiti oli ikänsä kotirouva, joten ei hänlelä mitään uraa tai tuloja ollut kuin ihan juuri ja juuri ruokaan.
Kyllä se hyvin tehokkaasti sotki elämän ja esti lukion käymisen muutamaksi vuodeksi. Perinnöstä tapeltiin lopulta kahdeksan vuotta.
Paska tsägä sulla syntyä rupupe
Neljä lasta, isä kiireinen uratykki. Ei se siihen aikaan mitenkään poikkeuksellista ollut. Itse olen ollut kesätöissä 12-vuotiaasta asti, menin töihin silloin 15-vuotiaana ja sen työn lisäksi kävin lukion iltalukiona, kirjoitin ällän paperit ja opiskelin maisteriksi kokopäivätyön ohella.
Äitini on kyllä laiska,mutta isäni ei ollut, eikä isän puolen suku tai minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 3v sitten oli kaikki maksullista, sähköisetkin materiaalit.
Melkein tonni/vuosi. Valtava raha köyhälle perheelle
No ei se kyllä niin paljon lähellekään maksanut ja niitä kirjojahan sai myös myytyä eteenpäin. Esikoiseni kirjoitti 2021 ja lukio maksoi ehkä puolet tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Sama, 2000-luvun alussa. Milloin ne ilmaisiksi muuttuivat?
Lähipiiriin kuuluu lukiolaisia ja koulun lisäksi myös koulumatkat maksaa veronmaksajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka uudistus ei koske minua tai minun lapsetkin ehti juuri valmistua 2. asteelta ennen voimaantuloa, niin en silti viiti kateellisena vinkua että naapurin Nikopetteri saa ilmaisen koulutuksen. Hyvä ja tarpeellinen uudistus, joka maksaa kyllä itsrnsä takaisin muutamassa vuodessa.
Miten se maksaminen tapahtuu? Laitetaanko niille kaikille nuorille joku lisävero, kun tai jos joskus päätyvät työelämään?
Säästöinä siinä, että pelastetaan nuoria siltä sossutieltä. Oppivelvollisuus on muutakin kuin koulukirjat. Terveydenhuolto, kuraattorit, jne. Ohjaus sos ja terveyspalveluihin jos ei nuori tai perhe itse osaa. Koulutus, ammattiosaaminen, työllisyys, yrittäminen, taloskasvu.
Ja kyllä tiedetään, ettei tämä kaikkiin tehoa. Pudokkaita on aina. Tällä keinoin vaan vähemmän. Ns. heikoista oloista olevien nuorten on helpompi katkaista ylisukupolvinen huono-osaisuus näin. Ja kyllä, kaikki ei onnistu kuitenkaan. Mutta enemmän onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ihme maailmassa elät mutta jouduin itse kustantamaan lukio kirjat. Olin 16v ja elin opiskelija solu kämpäss. Ei riittänyt opintotuki + asumislisä siihen.
Tässä maailmassa täällä Suomessa oppivelvollisuusikää nostettiin kattamaan toisen asteen koulutus tai kun täyttää 18-v. En tiedä siellä sun maailmassa, seuraatko yhteiskunnallisia asioita ollenkaan vai miten tämä on sulta mennyt ohi? Laki tuli voimaan vuonna 2021. Laki siis velvoittaa antamaan koulutuksen ilmaiseksi.
Koulutud on sijoitus tulevaisuuteen ja tällä pyritään pitämään nuorista kiinni myös niin, ettei niin moni putoaisi tukiverkkojen ulottumattomiin ja olisi myöhemmin kallis kuluerä.
Ja silti ne, jotka eivät halua kouluun mennä peruskoulun jälkeen eivät sinne mene nytkään, vaan lintsaava
10 vuoden kuluttua ihmetellään onko koulutus ollut joskus maksullista.
Toki jos Suomi jatkaa tätä.äärioikeistolaistumista ja kansan köyhdyttämistä, voi ola että koulu maksaa koko perusopetuksen ajan. Onhan tämä toki yksi mahdollinen suunta.
Tää "uudistus" oli suurin kusetus ikinä. Rikkaiden lapsille maksetaan koulukirjat sillä varjolla, että "köyhät lapsiperheet" saavat tukea (ovat saaneet sitä aina, mutta nyt tuen piiriin ympättiin kivasti myös varakkaiden lapset)
Koulupudokkaat istutetaan väkisin turhille yleisisistäville "koulutukseen valmentaville kursseille" joilla on lähinnä rahoitettu taas uusi lauma verovaroin kustannettavia "kouluttajia" mihinkään ne kurssia käyvät oppilaat eivät tule pääsemään, mutta kunhan tuli taas istuttua turhan koulun penkeillä ja kulutettua valtion rahaa
Ammattikouluissa ja lukioissa on kirjoilla oppilaita, jotka eivät viitsi edes kouluun mennä. Varsinkin ammattikouluissa luokat ammottavat tyhjyyttään päivittäin, kun kouluvieroksujat odottavat päivää, jolloin täyttävät sen 18 vuotta ja pääsevät koulusta eroon.
Hieno uudistus ja nyt kaikki näyttää olevan kiinni siitä, että kustannetaanko rikkaiden lapsille ilmaiset kirjat ja saako taas yksi uusi verovaroin elätettävä puuhastelukoulutuspaikka julkista rahoitusta opettajilleen. Ei ihme, että marinin aikana "työttömyys laski"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä perdujen trollaukset on kyllä surullisia. Kaikkia huiskitaan ja solvataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koutus ja sivistys on tarpeen Suomessa. Sen sivistymättömyyden näkee kun täällä on noin paljon persuja.. 👍
Niistä ilmaisista kirjoistako se on kiinni? Entä ne kaikki koulutetut ihmiset, jotka ovat innovoineet nokiat ja muut ja maksaneet itse omat oppikirjansa?
Sinä näköjään kaipaat 50 vuotta sitten olleeseen aikaan, vai kauemmas. Kyllä sotien jälkeenkin halvalla saatiin ihmiset oppimaan lukemaan sanoi valtiovarainministeri.
Siitä on aikaa KAKSI vuotta, kun kirjat eivät olleet ilmaisia. Normaalia on, että hyvin toimeentulevat maksavat lastensa kirjat ihan itse
Mitä ihmeen normaalia? Surkuhupaisaa tämä perskokkareiden kaipuu menneisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, vanhempiaan ei voi valitettavasti valita. Ei pappaisää, eikä lompakkoloisäitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ihme maailmassa elät mutta jouduin itse kustantamaan lukio kirjat. Olin 16v ja elin opiskelija solu kämpäss. Ei riittänyt opintotuki + asumislisä siihen.
Tässä maailmassa täällä Suomessa oppivelvollisuusikää nostettiin kattamaan toisen asteen koulutus tai kun täyttää 18-v. En tiedä siellä sun maailmassa, seuraatko yhteiskunnallisia asioita ollenkaan vai miten tämä on sulta mennyt ohi? Laki tuli voimaan vuonna 2021. Laki siis velvoittaa antamaan koulutuksen ilmaiseksi.
Koulutud on sijoitus tulevaisuuteen ja tällä pyritään pitämään nuorista kiinni myös niin, ettei niin moni putoaisi tukiverkkojen ulottumattomiin ja olisi myöhemmin kallis kuluerä.
Ja silti ne, jotka eivät halua kouluun mennä peruskoulun
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöinä siinä, että pelastetaan nuoria siltä sossutieltä. Oppivelvollisuus on muutakin kuin koulukirjat. Terveydenhuolto, kuraattorit, jne. Ohjaus sos ja terveyspalveluihin jos ei nuori tai perhe itse osaa. Koulutus, ammattiosaaminen, työllisyys, yrittäminen, taloskasvu.
Ja kyllä tiedetään, ettei tämä kaikkiin tehoa. Pudokkaita on aina. Tällä keinoin vaan vähemmän. Ns.
Montako luulet nyt "pelastuvan" sen ansiosta, että soppakin kaadetaan yhteiskunnan avulla suoraan suuhun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä perdujen trollaukset on kyllä surullisia. Kaikkia huiskitaan ja solvataan.
Monesko uusperhe sinulla vassariluuserilla on meneillään? Kuinka mo elle eri miehelle? Lapset jo huostaanotettu valtion eläteiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koutus ja sivistys on tarpeen Suomessa. Sen sivistymättömyyden näkee kun täällä on noin paljon persuja.. 👍
Niistä ilmaisista kirjoistako se on kiinni? Entä ne kaikki koulutetut ihmiset, jotka ovat innovoineet nokiat ja muut ja maksaneet itse omat oppikirjansa?
Sinä näköjään kaipaat 50 vuotta sitten olleeseen aikaan, vai kauemmas. Kyllä sotien jälkeenkin halvalla saatiin ihmiset oppimaan lukemaan sanoi valtiovarainministeri.
Siitä on aikaa KAKSI vuotta, kun kirjat eivät olleet ilmaisia. Normaalia on, että hyvin toimeentulevat maksavat lastensa kirjat ihan itse
Mitä ihmeen normaalia? Surkuhupaisaa tämä perskokkare
Elätin vikinää.
Kirjat, lukukausimaksu, ruoka, matkat , . Kaikki maksettiin itse. Pitäisi olla nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen normaalia? Surkuhupaisaa tämä perskokkare
Surullista lähinnä, kuinka nopeasti sun ulostulosi laski tasolle "perskokkareet"