Oppivelvollisuutta tulisi lyhentää ja vanhempien maksaa itse lukiokirjat lapsilleen
Kauhea kuluerä, kun valtio kustantaa näille vastahakoisille teineille lukiokirjatkin nykyään. Tämä on hyvä leikkauskohde.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Mites tuo ammattikoulu?
Siellä nyt ei paljoa kirjoja edes käytetä. Vanhemmat kustantakoot sinnekin kirjat. Jos ei varaa ole, sossu voi auttaa, mut pääosin vanhemmat kustantaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tuo ammattikoulu?
Siellä nyt ei paljoa kirjoja edes käytetä. Vanhemmat kustantakoot sinnekin kirjat. Jos ei varaa ole, sossu voi auttaa, mut pääosin vanhemmat kustantaa!!!
No, ainakin peruskoulun jälkeen tulisi loppuelämän kestävä loma.
Miksi? Paras tae talouskasvulle olisi tuottavuuden parantaminen ja siihen tarvitsee koulutusta. Koulutus on investointi, joka täysin varmasti keskimäärin maksaa itsensä takaisin valtiolle, vaikka joku aina tuntee jonkun, joka kouluttautui, mutta ei työllisty.
Näinhän se oli vielä kaksi vuotta sitten, eikä yhdeltäkään oppilaalta jäänyt koulu sen takia käymättä, että kirjakauppaan piti avata opiskelijatili koulukirjoja varten ja köyhät haki kirjoihin avustuksen sossusta.
Paras vaihtoehto olisi se, että niitä kirjoja ei joka vuosi uusittaisi, niin niitä voisi hankkia käytettynä. Eipä jäänyt käytettyjen kirjojenkaan takia kenenkään ura niihin kirjoihin
Yhtään kirjaa ei lukiolainen ole koulusta kotiin tuonut kahden lukuvuoden aikana. Kaikki ovat sähköisiä ja koneella, jonka toki sai koulusta lainaan.
Maksavat ne sähköisetkin materiaalit, mutta homma on kyllä järkevöitynyt kun julkinen taho on maksajana.
What? Aikoinaan maksoin kyllä itse kaikki lukiokirjani.
En tiedä missä ihme maailmassa elät mutta jouduin itse kustantamaan lukio kirjat. Olin 16v ja elin opiskelija solu kämpäss. Ei riittänyt opintotuki + asumislisä siihen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ihme maailmassa elät mutta jouduin itse kustantamaan lukio kirjat. Olin 16v ja elin opiskelija solu kämpäss. Ei riittänyt opintotuki + asumislisä siihen.
nykyään toinen aste on maksuton
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Paras tae talouskasvulle olisi tuottavuuden parantaminen ja siihen tarvitsee koulutusta. Koulutus on investointi, joka täysin varmasti keskimäärin maksaa itsensä takaisin valtiolle, vaikka joku aina tuntee jonkun, joka kouluttautui, mutta ei työllisty.
Ja nytkö se ihan yhtäkkiä onkin niiden ilmaisten kirjojen varassa? Osa oppimista olisi myös se, että ne nuoret oppisivat ajattelemaan opiskelun olevan sijoitus omaan tulevaiuuteen ja oppisivat myös edes vähän ponnistelemaan oman tulevaisuutensa eteen. Oppimista ja kasvamista
Koutus ja sivistys on tarpeen Suomessa. Sen sivistymättömyyden näkee kun täällä on noin paljon persuja.. 👍
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se oli vielä kaksi vuotta sitten, eikä yhdeltäkään oppilaalta jäänyt koulu sen takia käymättä, että kirjakauppaan piti avata opiskelijatili koulukirjoja varten ja köyhät haki kirjoihin avustuksen sossusta.
Paras vaihtoehto olisi se, että niitä kirjoja ei joka vuosi uusittaisi, niin niitä voisi hankkia käytettynä. Eipä jäänyt käytettyjen kirjojenkaan takia kenenkään ura niihin kirjoihin
Eikö yhdeltäkään jäänyt koulu rahan takia käymättä?
Kustantamot uusivat aiemmin painoksiaan keinotekousesti saadakseen estetty kierrätystä sisaruksilta toisille. Onneksi peli on vihelletty poikki: lukiossa saa tietokoneen ja kirjat. Se oli iso helpotus meidänkin perheessä, kun ei uida rahassa! Kaikki on muutenkin kallistunut koko ajan. Tietokone pitää muuten palauttaa lukion lopussa.
Kuinka paljon ap ajattelee tällä nuorilta poistettavalta koulutuksen panostuksella tulevan säästöjä?
Ihan € määrä?
Olemme tuilla elävä persu perhe. Ei meillä ole varaa ostaa kirjoja, vaikka poika haluaisi lukea lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
What? Aikoinaan maksoin kyllä itse kaikki lukiokirjani.
Jäikö lukio sen tähden kesken?
Ei taida näistä nykyisistä mössöistä tulla koskaan aikuisia ihmisiä, jotka muka kykenisivät omin voimin kantamaan valtiota eteenpän. Kaikki pitää eteen kantaa, mutta kun meistä vanhemmista aika jättää, niin kuka sen niille muka tekee
Amerikan malli suomeenkin! Vanhemmat maksakoot peruskoulun jälkeen lapsensa opinnot kokonaan!
Vierailija kirjoitti:
Kustantamot uusivat aiemmin painoksiaan keinotekousesti saadakseen estetty kierrätystä sisaruksilta toisille. Onneksi peli on vihelletty poikki: lukiossa saa tietokoneen ja kirjat. Se oli iso helpotus meidänkin perheessä, kun ei uida rahassa! Kaikki on muutenkin kallistunut koko ajan. Tietokone pitää muuten palauttaa lukion lopussa.
Höpsis. Peliä ei ole vihelletty poikki vaan nyt maksajana tälle pelille on valtio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhdeltäkään jäänyt koulu rahan takia käymättä?
Kyllä saattoi olla monilapsisia perheitä,joille 2000 e kirjapaketti oli lukiossa liikaa. Kermaperset ei tietenkään tätä tajua. Ruuan , sähkön,asumisen hinnan nousu yhdistettynä asumistuen leikkauksiin laittavat joka tapauksessa koville perheet nytkin, jossa lasketaan joka penni. Maksuton toinen aste on kädenojennus nuorille. On lukuisia muita kohteita , josta leikata!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nykyään toinen aste on maksuton
Kaksi vuotta ollut ja näköjään itkun tuherrus alkaa jo siitä, kun joku kehtaa esittää sen palauttamista normaaliin
Mites tuo ammattikoulu?