Oppivelvollisuutta tulisi lyhentää ja vanhempien maksaa itse lukiokirjat lapsilleen
Kauhea kuluerä, kun valtio kustantaa näille vastahakoisille teineille lukiokirjatkin nykyään. Tämä on hyvä leikkauskohde.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Koutus ja sivistys on tarpeen Suomessa. Sen sivistymättömyyden näkee kun täällä on noin paljon persuja.. 👍
Niistä ilmaisista kirjoistako se on kiinni? Entä ne kaikki koulutetut ihmiset, jotka ovat innovoineet nokiat ja muut ja maksaneet itse omat oppikirjansa?
Vierailija kirjoitti:
Amerikan malli suomeenkin! Vanhemmat maksakoot peruskoulun jälkeen lapsensa opinnot kokonaan!
Myöa pakollinen sairausvakuutus voisi olla vapaaehtoinen ja itse ostettu vakuutusyhtiöltä. Kustannus suoraan omalle työnantajalle, ja jos työtön, maksaisi työtön sen itse. Aivan luten jenkeissä. Näin persut ajaa suomea nousuun.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ihme maailmassa elät mutta jouduin itse kustantamaan lukio kirjat. Olin 16v ja elin opiskelija solu kämpäss. Ei riittänyt opintotuki + asumislisä siihen.
Tässä maailmassa täällä Suomessa oppivelvollisuusikää nostettiin kattamaan toisen asteen koulutus tai kun täyttää 18-v. En tiedä siellä sun maailmassa, seuraatko yhteiskunnallisia asioita ollenkaan vai miten tämä on sulta mennyt ohi? Laki tuli voimaan vuonna 2021. Laki siis velvoittaa antamaan koulutuksen ilmaiseksi.
Koulutud on sijoitus tulevaisuuteen ja tällä pyritään pitämään nuorista kiinni myös niin, ettei niin moni putoaisi tukiverkkojen ulottumattomiin ja olisi myöhemmin kallis kuluerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ihme maailmassa elät mutta jouduin itse kustantamaan lukio kirjat. Olin 16v ja elin opiskelija solu kämpäss. Ei riittänyt opintotuki + asumislisä siihen.
nykyään toinen aste on maksuton
Kaksi vuotta ollut ja näköjään itkun tuherrus alkaa jo siitä, kun joku kehtaa esittää sen palauttamista normaaliin
Mihin ihmeen normaaliin??
Toki perskokkareet haiksilee kaikkea vanhaa, 60-luvun asumistasoa, 40-luvun koulutustasoa ja 70-luvun työmarkkinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se oli vielä kaksi vuotta sitten, eikä yhdeltäkään oppilaalta jäänyt koulu sen takia käymättä, että kirjakauppaan piti avata opiskelijatili koulukirjoja varten ja köyhät haki kirjoihin avustuksen sossusta.
Paras vaihtoehto olisi se, että niitä kirjoja ei joka vuosi uusittaisi, niin niitä voisi hankkia käytettynä. Eipä jäänyt käytettyjen kirjojenkaan takia kenenkään ura niihin kirjoihin
Eikö yhdeltäkään jäänyt koulu rahan takia käymättä?
Ei. Jos on koulu jäänyt kesken, niin silloin on kyse ollut kyllä jostain muusta, kuin koulukirjojen maksamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kustantamot uusivat aiemmin painoksiaan keinotekousesti saadakseen estetty kierrätystä sisaruksilta toisille. Onneksi peli on vihelletty poikki: lukiossa saa tietokoneen ja kirjat. Se oli iso helpotus meidänkin perheessä, kun ei uida rahassa! Kaikki on muutenkin kallistunut koko ajan. Tietokone pitää muuten palauttaa lukion lopussa.
Höpsis. Peliä ei ole vihelletty poikki vaan nyt maksajana tälle pelille on valtio
Se on oikein! Rahaa riittää jonnekin Turun rataan ja muihin holvatravaksi! Nuoret eivät ole syypää poliitikkojen idioottimaisiin päätöksiin. Raha siis on helvetisti tuhlattavaksi niille, jotka sitä ei edes tarvitse. Milljonääriviljelijät ja yritykset, jotka muutenkin menestyvät hyvin esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koutus ja sivistys on tarpeen Suomessa. Sen sivistymättömyyden näkee kun täällä on noin paljon persuja.. 👍
Niistä ilmaisista kirjoistako se on kiinni? Entä ne kaikki koulutetut ihmiset, jotka ovat innovoineet nokiat ja muut ja maksaneet itse omat oppikirjansa?
Sinä näköjään kaipaat 50 vuotta sitten olleeseen aikaan, vai kauemmas. Kyllä sotien jälkeenkin halvalla saatiin ihmiset oppimaan lukemaan sanoi valtiovarainministeri.
Joo oli täysin järjetön uudistus näin velkaisessa maassa. Vanha malli toimi ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se oli vielä kaksi vuotta sitten, eikä yhdeltäkään oppilaalta jäänyt koulu sen takia käymättä, että kirjakauppaan piti avata opiskelijatili koulukirjoja varten ja köyhät haki kirjoihin avustuksen sossusta.
Paras vaihtoehto olisi se, että niitä kirjoja ei joka vuosi uusittaisi, niin niitä voisi hankkia käytettynä. Eipä jäänyt käytettyjen kirjojenkaan takia kenenkään ura niihin kirjoihin
Kyllä saattoi olla monilapsisia perheitä,joille 2000 e kirjapaketti oli lukiossa liikaa. Kermaperset ei tietenkään tätä tajua. Ruuan , sähkön,asumisen hinnan nousu yhdistettynä asumistuen leikkauksiin laittavat joka tapauksessa koville perheet nytkin, jossa lasketaan joka penni. Maksuton toinen aste on kädenojennus
Sossusta on aina saanut rahoituksen koulukirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nykyään toinen aste on maksuton
Kaksi vuotta ollut ja näköjään itkun tuherrus alkaa jo siitä, kun joku kehtaa esittää sen palauttamista normaaliin
Mihin ihmeen normaaliin??
Toki perskokkareet haiksilee kaikkea vanhaa, 60-luvun asumistasoa, 40-luvun koulutustasoa ja 70-luvun työmarkkinoita.
Nämä lauseet on eduskunnasta hallituspuolueilta.
Ihan oikeasti Suomi ollaan viemässä kauas länsimaista! Meille kelpaa 100 vuoden takainen elintaso.
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollisuuden ulottaminen täysi-ikäisyyteen saakka on lisännyt ohjausta ja tukea nuorille. Kukaan ei voi tippua kelkasta vaan jokaiselle annetaan jokin tapa opiskella. Todella tärkeä asia ja lisää tämän maan sivistystasoa.
Missähän se nyt siis näkyy? Ne oppilaat keitä ei kiinnosta eivät mene kouluun, vaikka ovat koulun kirjoilla, joten mikä se hyöty nyt siis oikeasti oli? Varakkaille maksetaan lasten koulukirjat. Köyhät on ne aina saaneet ilmaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Jos on koulu jäänyt kesken, niin silloin on kyse ollut kyllä jostain muusta, kuin koulukirjojen maksamisesta
Oppivelvollisuus tarkoittaa paljon muutakin.
Etkä sinä voi tietää onko jonkun opiskelu ollut rahasta kiinni. Täysin varmasti on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuus näyttäytyi hieman toisenlaiselta täältä ruohonjuuritasolta... Toki, kenenkään ei olisi tarvinnut köyhyyden takia jäädä ilman koulutusta, mutta nämä tilanteet on monisyisiä ja tuo on ollut yksi osa ongelmaa. Mutta sieltä hyväosaisuuden tornista on helppo huudella.
Terv. nuorten ja lasten mielenterveystyössä oleva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikan malli suomeenkin! Vanhemmat maksakoot peruskoulun jälkeen lapsensa opinnot kokonaan!
Myöa pakollinen sairausvakuutus voisi olla vapaaehtoinen ja itse ostettu vakuutusyhtiöltä. Kustannus suoraan omalle työnantajalle, ja jos työtön, maksaisi työtön sen itse. Aivan luten jenkeissä. Näin persut ajaa suomea nousuun.
Ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Seuraavaksi alat itkemään niitä "köyhiä lapsiperheitä" mutta voin kertoa, että ne köyhät saivat ennen tätä uudistusta sossusta oppikirjansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä maailmassa täällä Suomessa oppivelvollisuusikää nostettiin kattamaan toisen asteen koulutus tai kun täyttää 18-v. En tiedä siellä sun maailmassa, seuraatko yhteiskunnallisia asioita ollenkaan vai miten tämä on sulta mennyt ohi? Laki tuli voimaan vuonna 2021. Laki siis velvoittaa antamaan koulutuksen ilmaiseksi.
Koulutud on sijoitus tulevaisuuteen ja tällä pyritään pitämään nuorista kiinni myös niin, ettei niin moni putoaisi tukiverkkojen ulottumattomiin ja olisi myöhemmin kallis kuluerä.
Niin kaikki kiva tapahtuu,just sillo kun olet jo liian vanha niistä nauttimahan. Keskityn enimmäkseen työnhakuun ja pätkätöihin,kaikki muu on vähän semmosta sumua.
Sossusta on aina saanut rahoituksen koulukirjoihin.
Niin, esimerkiksi minulta isä kuoli lukiota edeltävänä keväänä. Kuolinpesää ei saatu jaettua, koska ekan avioliiton keski-ikäiset lapset pani hanttiin.
Nimellisesti minäkin siis olin varakas, mutta en kuitenkaan ollut. Äiti oli ikänsä kotirouva, joten ei hänlelä mitään uraa tai tuloja ollut kuin ihan juuri ja juuri ruokaan.
Kyllä se hyvin tehokkaasti sotki elämän ja esti lukion käymisen muutamaksi vuodeksi. Perinnöstä tapeltiin lopulta kahdeksan vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olemme tuilla elävä persu perhe. Ei meillä ole varaa ostaa kirjoja, vaikka poika haluaisi lukea lääkäriksi.
Vastaan näköjään trollille. Täällä hyvätuloinen persuperhe on sitä mieltä, että jos on pakko käydä toinenkin aste, niin saa luvan olla maksutonta. Oppivelvollisuuden pidentäminen ei voi olla sitä, että pakotetaan maksamaan opiskelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti ne, jotka eivät halua kouluun mennä peruskoulun jälkeen eivät sinne mene nytkään, vaan lintsaavat kuukausikaupalla koulusta. Sellaiset oppilaat, jotka haluaisivat kouluun, eivät sinne edelleenkään pääse vaan käyvät 18 vuotiaaksi saakka jotain yleissivistäviä kursseja, jotka eivät johda yhtään mihinkään
Viimeistään kymmenen vuoden päästä huomataan kuinka turha tää uudistus oli, mutta siitä kynsin hampain kiinni pitävät perheet joilla olisi varaa ostaa kirjat omilla rahoillaankin, mutta onhan se ihan kiva kun veronmaksajat senkin lystin heille kustantaa
Vaikka uudistus ei koske minua tai minun lapsetkin ehti juuri valmistua 2. asteelta ennen voimaantuloa, niin en silti viiti kateellisena vinkua että naapurin Nikopetteri saa ilmaisen koulutuksen. Hyvä ja tarpeellinen uudistus, joka maksaa kyllä itsrnsä takaisin muutamassa vuodessa.
Oppivelvollisuuden ulottaminen täysi-ikäisyyteen saakka on lisännyt ohjausta ja tukea nuorille. Kukaan ei voi tippua kelkasta vaan jokaiselle annetaan jokin tapa opiskella. Todella tärkeä asia ja lisää tämän maan sivistystasoa.