HS: Suomalainen ajokulttuuri täysin poikkeuksellista kehitysmaatasoa EU-mittapuulla
https://www.hs.fi/talous/art-2000010337816.html
Pakko on päästä ohittelemaan, vaikka henkensä uhalla. Jopa kuorma-autot yrittävät ajaa ylinopeutta ja ohitella huonosta säästä riippumatta.
Suomalaisilla kuskeilla on pakkomielle ohittaa ja ajaa ylinopeutta riippumatta riskeistä tai siitä, onko ohittamisessa mitään järkeä.
Kommentit (111)
Oma kokemus on päinvastainen. Suomessa ajetaan hyvinkin sääntöjen mukaan. Varsinkin Etelä-Euroopassa säännöt on pitkälti ohjeellisia.
Suomalaiset ovat tyhmää metsäläiskansaa
Hesari kusee taas omaan pesään, senhän tuo korporaatiolehti osaa...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat tyhmää metsäläiskansaa
Vaikka itsekin Etelä-Savon "metsissä" asun niin näinhän se on. Muutama kosmopoliitti ja Mannerheim ei isoa kuvaa muuta. Täälläkin porukka kurkkii ja kyttää ikkunoista kuin mikäkin tupajumi.
Ei käytöstapoja, huudellaan törkeyksiä ventovieraille. Sivistystaso ja ymmärrys laajemmasta maailmasta on ihan alkuameeban tasolla isolla osalla. Elämän täyttää alkoholi, television laulukilpailut ja muu roska.
Ylinopeuskamera on täällä "kylillä" rikottu jo monta kertaa kun muutama iäkkäämpi tapaus (olen itsekin iäkäs) kokee ettei säännöt ja lait heitä koske.
Seuraavaksi toimittaja voi mennä kokeilemaan samaa muihin maihin. Nythän kokemus on vain Suomesta, joten ei ole vertailukelpoinen muiden maiden liikennekäyttäytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hesari kusee taas omaan pesään, senhän tuo korporaatiolehti osaa...
No ei faktojen kertominen ole omaan pesään kusemista. Jos toinen ääripää on Japani jossa jokaiselle liittymästö ajavalle annetaan tilaa ja turvavälit ja nopeusrajoitusten mukainen ajo on se normi, Suomi on se toinen ääripää.
Ei täällä eroa liikennekulttuuri jostain Pietarista juuro mitenkään. Yhtä paljon porukka nykyään ajaas ihan suoraan päin punaisiakin Helsingissä jos eivät välittömässä näköpiirissä näe poliisia.
Laki on vaa präntätty kirjahan mutta se on eri laki mitä totellahan .
Vain moraalittomien oikeistolaisten ongelmakäytöstä liikenteessäkin. Tavallinen suomalainen kyllä toimii asiallisesti, mutta huonoiten käyttäytyy liikenteessä, kuten kaikkialla muuallakin narsistinen ja itsekäs oikeistolainen öky-audinsa, mersun, tai bemarin ratissa.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on päinvastainen. Suomessa ajetaan hyvinkin sääntöjen mukaan. Varsinkin Etelä-Euroopassa säännöt on pitkälti ohjeellisia.
Täysin eri. Eilen juuri kauhistelin menoa Kehä ykkösellä. Vilkkua osasi käyttää ehkä 10% autoilijoista, myös ammattilaisista. Aivan sekopäistä puikkelehtimista kaistoilla, osa ajaa 100km/h, osa ajaa 60km/h (ilman mitään syytä).
Taajamissa giljotiini-ilmiö suojateillä on Suomessa todella yleinen. Vrt ulkomaat, joissa autot pysähtyy käytännössä aina jos jalankulkija edes näyttää siltä että on ylittämässä tien.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi toimittaja voi mennä kokeilemaan samaa muihin maihin. Nythän kokemus on vain Suomesta, joten ei ole vertailukelpoinen muiden maiden liikennekäyttäytymiseen.
On siinä kyllä listattu muiden maiden vastaavia tutkimuksia ja siihen on lähde. Suomalainen ajotapa on täysin poikkeuksellinen.
Aina sielä jonon keulilla menee pikkuauto 80n alueella 70kmh, ei pystytä ajamaan edes muun liikenteen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vain moraalittomien oikeistolaisten ongelmakäytöstä liikenteessäkin. Tavallinen suomalainen kyllä toimii asiallisesti, mutta huonoiten käyttäytyy liikenteessä, kuten kaikkialla muuallakin narsistinen ja itsekäs oikeistolainen öky-audinsa, mersun, tai bemarin ratissa.
IS ja Yle on todennut tuon jo useaan kertaan todeksi. Mb, bmw ja audikuskit ovat paitsi onnettomuusherkempiä typerän ajokäyttäytymisen takia, niin saavat myös enemmän sakkoja kuin minkään muun merkin kuskit Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on päinvastainen. Suomessa ajetaan hyvinkin sääntöjen mukaan. Varsinkin Etelä-Euroopassa säännöt on pitkälti ohjeellisia.
Etelä- Euroopassa liikenne on ihan erilaista kuin Suomessa. Suom.maantiet ovat unettavia ajaa ( hiljaista, ei liikennettä) etelä- eurooppalaisten ystävieni ajokokemusten mukaan nähtynä
Säästää kummasti hermoja, jos kykenee ajoittamaan liikkumisensa ruuhka-aikojen ja sesonkien ulkopuolelle. Kiirekin helpottaa, eikä tarvitse ottaa tarpeettomia riskejä heikoissa keliolosuhteissa.
Pitää myös muistaa, että Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Siksi matka-ajossa voi tulla houkutus ajaa pientä ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Säästää kummasti hermoja, jos kykenee ajoittamaan liikkumisensa ruuhka-aikojen ja sesonkien ulkopuolelle. Kiirekin helpottaa, eikä tarvitse ottaa tarpeettomia riskejä heikoissa keliolosuhteissa.
Nelostie pe- ja su-iltapäivisin on mökkikaudella aivan karmea kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös muistaa, että Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Siksi matka-ajossa voi tulla houkutus ajaa pientä ylinopeutta.
Toki, mutta tuossakin artikkelissa taksi tuli työmaalle 120km nopeudella. Työmaiden rajoitus on yleensä 50-70km/h syystäkin. Ei tuota selitä mikään muu kuin vanha kunnon nesteen kertyminen päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on päinvastainen. Suomessa ajetaan hyvinkin sääntöjen mukaan. Varsinkin Etelä-Euroopassa säännöt on pitkälti ohjeellisia.
Täysin eri. Eilen juuri kauhistelin menoa Kehä ykkösellä. Vilkkua osasi käyttää ehkä 10% autoilijoista, myös ammattilaisista. Aivan sekopäistä puikkelehtimista kaistoilla, osa ajaa 100km/h, osa ajaa 60km/h (ilman mitään syytä).
Taajamissa giljotiini-ilmiö suojateillä on Suomessa todella yleinen. Vrt ulkomaat, joissa autot pysähtyy käytännössä aina jos jalankulkija edes näyttää siltä että on ylittämässä tien.
Kannattaa ehkä kokeilla ajamista ulkomailla ihan itse. Olen mm. oppinut että hätävilkut päällä on ok pysäköidä vaikka keskelle ajoväylää. Samoin ohitustilanteessa on ok ohittaa ohittavaa, ja ehkä vielä ohittaa ohittavan ohittavaa, mikäli vaan tien leveys riittää.
Raskas liikenne pitkälti määrittää maatienopeudeksi 85-87 km/h nopeusrajoituksesta riippumatta. Kukaan ei halua tonnikeijukaista takapuskuriin roikkumaan.
"Kansainvälisen Baseline-liikennetutkimuksenmukaan suomalaiset ovat huonoja moottoritiennopeuksien noudattajia. Jonojen ulkopuolella ylinopeutta ajoi 55 prosenttia kuljettajista. Esimerkiksi Bulgariassa sama luku on 11 prosenttia."
olen sanonut sitä jo moneen kertaan. suomessa on ainutlaatuisen suuri määrä kusipäitä. kun nämä vielä päästetään liikenteeseen, tuhovoima kertaantuu kymmenkertaiseksi nyrkkeihin ja kiusaamiseen nähden.
suomessa on myös työpaikkakiusaamlsta neljä kertaa yli eu-keskiarvon. miksi nämä samat ihmiset noudattaisivat liikennesääntöjäkään?