Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomalainen ajokulttuuri täysin poikkeuksellista kehitysmaatasoa EU-mittapuulla

Vierailija
13.04.2024 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000010337816.html

 

Pakko on päästä ohittelemaan, vaikka henkensä uhalla. Jopa kuorma-autot yrittävät ajaa ylinopeutta ja ohitella huonosta säästä riippumatta.

Suomalaisilla kuskeilla on pakkomielle ohittaa ja ajaa ylinopeutta riippumatta riskeistä tai siitä, onko ohittamisessa mitään järkeä.

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kansainvälisen Baseline-liikennetutkimuksenmukaan suomalaiset ovat huonoja moottoritiennopeuksien noudattajia. Jonojen ulkopuolella ylinopeutta ajoi 55 prosenttia kuljettajista. Esimerkiksi Bulgariassa sama luku on 11 prosenttia."

olen sanonut sitä jo moneen kertaan. suomessa on ainutlaatuisen suuri määrä kusipäitä. kun nämä vielä  päästetään liikenteeseen, tuhovoima kertaantuu kymmenkertaiseksi nyrkkeihin ja kiusaamiseen nähden.

suomessa on myös työpaikkakiusaamlsta neljä kertaa yli eu-keskiarvon. miksi nämä samat ihmiset noudattaisivat liikennesääntöjäkään?

Vierailija
2/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on päinvastainen. Suomessa ajetaan hyvinkin sääntöjen mukaan. Varsinkin Etelä-Euroopassa säännöt on pitkälti ohjeellisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat tyhmää metsäläiskansaa

Vierailija
4/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari kusee taas omaan pesään, senhän tuo korporaatiolehti osaa...

Vierailija
5/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat tyhmää metsäläiskansaa

 

Vaikka itsekin Etelä-Savon "metsissä" asun niin näinhän se on. Muutama kosmopoliitti ja Mannerheim ei isoa kuvaa muuta. Täälläkin porukka kurkkii ja kyttää ikkunoista kuin mikäkin tupajumi.

Ei käytöstapoja, huudellaan törkeyksiä ventovieraille. Sivistystaso ja ymmärrys laajemmasta maailmasta on ihan alkuameeban tasolla isolla osalla. Elämän täyttää alkoholi, television laulukilpailut ja muu roska.

Ylinopeuskamera on täällä "kylillä" rikottu jo monta kertaa kun muutama iäkkäämpi tapaus (olen itsekin iäkäs) kokee ettei säännöt ja lait heitä koske.

Vierailija
6/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi toimittaja voi mennä kokeilemaan samaa muihin maihin. Nythän kokemus on vain Suomesta, joten ei ole vertailukelpoinen muiden maiden liikennekäyttäytymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesari kusee taas omaan pesään, senhän tuo korporaatiolehti osaa...



No ei faktojen kertominen ole omaan pesään kusemista. Jos toinen ääripää on Japani jossa jokaiselle liittymästö ajavalle annetaan tilaa ja turvavälit ja nopeusrajoitusten mukainen ajo on se normi, Suomi on se toinen ääripää.

Ei täällä eroa liikennekulttuuri jostain Pietarista juuro mitenkään. Yhtä paljon porukka nykyään ajaas ihan suoraan päin punaisiakin Helsingissä jos eivät välittömässä näköpiirissä näe poliisia.

Vierailija
8/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on vaa präntätty kirjahan mutta se on eri laki mitä totellahan .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain moraalittomien oikeistolaisten ongelmakäytöstä liikenteessäkin. Tavallinen suomalainen kyllä toimii asiallisesti, mutta huonoiten käyttäytyy liikenteessä, kuten kaikkialla muuallakin narsistinen ja itsekäs oikeistolainen öky-audinsa, mersun, tai bemarin ratissa.

Vierailija
10/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on päinvastainen. Suomessa ajetaan hyvinkin sääntöjen mukaan. Varsinkin Etelä-Euroopassa säännöt on pitkälti ohjeellisia.

Täysin eri.  Eilen juuri kauhistelin menoa Kehä ykkösellä.  Vilkkua osasi käyttää ehkä 10% autoilijoista, myös ammattilaisista.  Aivan sekopäistä puikkelehtimista kaistoilla,  osa ajaa 100km/h, osa ajaa 60km/h (ilman mitään syytä). 

Taajamissa giljotiini-ilmiö suojateillä on Suomessa todella yleinen. Vrt ulkomaat, joissa autot pysähtyy käytännössä aina jos jalankulkija edes näyttää siltä että on ylittämässä tien. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi toimittaja voi mennä kokeilemaan samaa muihin maihin. Nythän kokemus on vain Suomesta, joten ei ole vertailukelpoinen muiden maiden liikennekäyttäytymiseen.



On siinä kyllä listattu muiden maiden vastaavia tutkimuksia ja siihen on lähde. Suomalainen ajotapa on täysin poikkeuksellinen.

Vierailija
12/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sielä jonon keulilla menee pikkuauto 80n alueella 70kmh, ei pystytä ajamaan edes muun liikenteen mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain moraalittomien oikeistolaisten ongelmakäytöstä liikenteessäkin. Tavallinen suomalainen kyllä toimii asiallisesti, mutta huonoiten käyttäytyy liikenteessä, kuten kaikkialla muuallakin narsistinen ja itsekäs oikeistolainen öky-audinsa, mersun, tai bemarin ratissa.



 

IS ja Yle on todennut tuon jo useaan kertaan todeksi. Mb, bmw ja audikuskit ovat paitsi onnettomuusherkempiä typerän ajokäyttäytymisen takia, niin saavat myös enemmän sakkoja kuin minkään muun merkin kuskit Suomessa.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201803232200832258

Vierailija
14/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on päinvastainen. Suomessa ajetaan hyvinkin sääntöjen mukaan. Varsinkin Etelä-Euroopassa säännöt on pitkälti ohjeellisia.

Etelä- Euroopassa liikenne on ihan erilaista kuin Suomessa. Suom.maantiet ovat unettavia ajaa ( hiljaista, ei liikennettä) etelä- eurooppalaisten ystävieni ajokokemusten mukaan nähtynä 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää kummasti hermoja, jos kykenee ajoittamaan liikkumisensa ruuhka-aikojen ja sesonkien ulkopuolelle. Kiirekin helpottaa, eikä tarvitse ottaa tarpeettomia riskejä heikoissa keliolosuhteissa.

Vierailija
16/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää myös muistaa, että Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Siksi matka-ajossa voi tulla houkutus ajaa pientä ylinopeutta.

Vierailija
17/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästää kummasti hermoja, jos kykenee ajoittamaan liikkumisensa ruuhka-aikojen ja sesonkien ulkopuolelle. Kiirekin helpottaa, eikä tarvitse ottaa tarpeettomia riskejä heikoissa keliolosuhteissa.

Nelostie pe- ja su-iltapäivisin on mökkikaudella aivan karmea kokemus.

Vierailija
18/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää myös muistaa, että Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Siksi matka-ajossa voi tulla houkutus ajaa pientä ylinopeutta.



Toki, mutta tuossakin artikkelissa taksi tuli työmaalle 120km nopeudella. Työmaiden rajoitus on yleensä 50-70km/h syystäkin. Ei tuota selitä mikään muu kuin vanha kunnon nesteen kertyminen päähän.

Vierailija
19/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on päinvastainen. Suomessa ajetaan hyvinkin sääntöjen mukaan. Varsinkin Etelä-Euroopassa säännöt on pitkälti ohjeellisia.

Täysin eri.  Eilen juuri kauhistelin menoa Kehä ykkösellä.  Vilkkua osasi käyttää ehkä 10% autoilijoista, myös ammattilaisista.  Aivan sekopäistä puikkelehtimista kaistoilla,  osa ajaa 100km/h, osa ajaa 60km/h (ilman mitään syytä). 

Taajamissa giljotiini-ilmiö suojateillä on Suomessa todella yleinen. Vrt ulkomaat, joissa autot pysähtyy käytännössä aina jos jalankulkija edes näyttää siltä että on ylittämässä tien. 

 

Kannattaa ehkä kokeilla ajamista ulkomailla ihan itse. Olen mm. oppinut että hätävilkut päällä on ok pysäköidä vaikka keskelle ajoväylää. Samoin ohitustilanteessa on ok ohittaa ohittavaa, ja ehkä vielä ohittaa ohittavan ohittavaa, mikäli vaan tien leveys riittää. 

Vierailija
20/111 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas liikenne pitkälti määrittää maatienopeudeksi 85-87 km/h nopeusrajoituksesta riippumatta. Kukaan ei halua tonnikeijukaista takapuskuriin roikkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän