Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!
Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.
Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.
Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.
Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.
Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.
Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko kertyi eläkettä? Pääsikö köyhä naapurisi lääkäriin?
Et pysty säästämään muutamasta tuhannesta?
Siitä maksetaan vuokra/laina/kiinteistövero (tuhansia euroja), terveydenhoito, lääkkeet, koulutus, verot, eläke... palkka voi tuntua suurelta Suomeen verrattuna, mutta menot ovat tuntuvasti suuremmat. Lisäksi on säästettävä itse oma eläke. Toisen puolison odotetaan osallistuvan rutkasti enemmän jokapäiväiseen koulunkäyntiin kuin kerran vuodessa vanhempainiltaan ja mokkapalaleivontaan. Lapset eivät kulje itsenäisesti fillarilla koulumatkoja tai mene yksin leikkikentälle.
Kiinteistovero maksetaan kerran vuodessa. Koulutus on kirjoja myoten ilmaista lukion loppuun asti. Lapsille on bussikuljetus jos kouluun ei voi kavella. K
Ja aina kun jossain pain maailamaa on hata, keta huudetaan apuun? Yhdysvaltoja. Joka sodan karhamaan, joka nalanhataan ja muuhun katastroofiin. Pyytakaa valilla vaikka ranskalaisilta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko kertyi eläkettä? Pääsikö köyhä naapurisi lääkäriin?
Et pysty säästämään muutamasta tuhannesta?
Siitä maksetaan vuokra/laina/kiinteistövero (tuhansia euroja), terveydenhoito, lääkkeet, koulutus, verot, eläke... palkka voi tuntua suurelta Suomeen verrattuna, mutta menot ovat tuntuvasti suuremmat. Lisäksi on säästettävä itse oma eläke. Toisen puolison odotetaan osallistuvan rutkasti enemmän jokapäiväiseen koulunkäyntiin kuin kerran vuodessa vanhempainiltaan ja mokkapalaleivontaan. Lapset eivät kulje itsenäisesti fillarilla koulumatkoja tai mene yksin leikkikentälle.
Kiinteistovero maksetaan kerran vuodessa. Koulutus on kirjoja myoten ilmaista lukion loppuun asti. Lap
Joka maailman kolkkaan pitäisi rientää apua antamaan, mutta kiitosta siitä ei saa, vaan vain syytökset, että taas sodan aloitti.
Arvatkaa tuleeko Suomea auttamaan, jos naapuri alkaa rettelöimään. Ei tule, ei sittenkään, vaikka nato.
"Jokainen elää tulojensa mukaan. Miksipä pienituloisen täytyisi asua leveästi ja olla kotiapulaista? Jos tavoittelee sellaisia täytyy vähän kouluttautua tai osoittaa muuta rahanarvoisempaa osaamista. Sehän on selvä asia. "
Aijaaaa.... Ymmärsin ap:n viestistä, että USA:ssa kaikilla on elämä helppoa ja kaikilla on kotiapulaiset, tenniskentät ja uima-altaat. En tiennyt, että hän tarkoitti, että vain joillain on. Koska silloinhan "elämä USA:ssa" ei ollut sitä helppoa ja kivaa, mistä hän kertoi, vaan ainoastaan työkomennuksella olevan elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli USA:n kannattaa lähteä, jos puolisolla on siellä hyvä työpaikka?
Eihan tanne muuten paasekaan ihan helpolla, hyva tyopaikka on oltava joko itsella tai puolisolla. Jos lopputili tulee niin sitten on lahdettava maasta pois.
Oikeasti näin 2020-luvulla kannattaa vihdoin ottaa käyttöön ne ääkköset näppäinasetuksista.
Äntää usköttävämmän kuvan kun kirjoittää ämerikän pörvööstä suömäläiselle pälställe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oli USA:ssa töissä vain puolisen vuotta, olin komennuksella suomalaisen työnantajan palveluksessa, ja sain palkkani Suomesta. Palkka oli naurettavan pieni, sillä elinkustannukset olivat kalliita. Nimellisesti hinnat saattoivat olla hieman edullisempia kuin Suomessa, mutta käytännössä joka paikassa piti tippiä antaa 20-25 %, joten ravintolat, taksit, parturit yms. menivät siltikin Suomen hintoihin tai jopa yli.
Enemmän kuin raha-asiat, minua painoi elämänlaadun surkeus. Kaupunki, jossa asuin, oli Helsinkiä isompi, mutta silti siellä ei ollut yhtään sinfoniaorkesteria, oopperaa, tai edes kunnollista kirjastoa. Ravintolatarjonta oli lähinnä pikaruokaa, eikä edes ruokakaupoissa meinannut löytää tuoretta kalaa, leipää tai vihanneksia. Ainoat ajanvietteet tuntuivat olevan ostarilla notkuminen, ja baseball-otteluissa käynti. Kaupungissa oli 60 000 hengen stadion, joka täyttyi jostain kämäi
Amerikka on tuon kokoisia kaupunkeja täynnä. Ei Euroopassakaan oopperaa todellakaan ole joka kaupungissa. Etkä sinä joka viikko käy sinfoniaorkesteria kuuntelemassa tai oopperssa Suomessakaan. Tämä suomalaisten ikuinen itkeminen ettei ole julkista liikennettä ja jalkakäytäviä on huvittavaa. Suomalaisesta on hienoa olla julkisen liikenteen vankina.
Kyllä käyn viikoittain konsertissa. Mulla on RSO:n kausilippu, ja lisäksi jos on muita mielenkiintoisia konsertteja niin käyn niissä. Enkä ole julkisen liikenteen vanki, mutta en tykkää autolla ajamisesta, vaikka sellaisen omistankin. On hienoa, että on valinnanvaraa liikkumiseen, se juuri USAssa puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oli USA:ssa töissä vain puolisen vuotta, olin komennuksella suomalaisen työnantajan palveluksessa, ja sain palkkani Suomesta. Palkka oli naurettavan pieni, sillä elinkustannukset olivat kalliita. Nimellisesti hinnat saattoivat olla hieman edullisempia kuin Suomessa, mutta käytännössä joka paikassa piti tippiä antaa 20-25 %, joten ravintolat, taksit, parturit yms. menivät siltikin Suomen hintoihin tai jopa yli.
Enemmän kuin raha-asiat, minua painoi elämänlaadun surkeus. Kaupunki, jossa asuin, oli Helsinkiä isompi, mutta silti siellä ei ollut yhtään sinfoniaorkesteria, oopperaa, tai edes kunnollista kirjastoa. Ravintolatarjonta oli lähinnä pikaruokaa, eikä edes ruokakaupoissa meinannut löytää tuoretta kalaa, leipää tai vihanneksia. Ainoat ajanvietteet tuntuivat olevan ostarilla notkuminen, ja baseball-otteluissa käynti. Kaupungissa oli
Amerikka on tuon kokoisia kaupunkeja täynnä. Ei Euroopassakaan oopperaa todellakaan ole joka kaupungissa. Etkä sinä joka viikko käy sinfoniaorkesteria kuuntelemassa tai oopperssa Suomessakaan. Tämä suomalaisten ikuinen itkeminen ettei ole julkista liikennettä ja jalkakäytäviä on huvittavaa. Suomalaisesta on hienoa olla julkisen liikenteen vankina.
Kyllä käyn viikoittain konsertissa. Mulla on RSO:n kausilippu, ja lisäksi jos on muita mielenkiintoisia konsertteja niin käyn niissä. Enkä ole julkisen liikenteen vanki, mutta en tykkää autolla ajamisesta, vaikka sellaisen omistankin. On hienoa, että on valinnanvaraa liikkumiseen, se juuri USAssa puuttuu.
Jatkan vielä, että esim. Saksassa jokaisessa Helsingin kokoisessa tai sitä suuremmassa kaupungissa on oma ooppera. Monissa pienemmissäkin. Saksassa on 80 oopperataloa, eli suunnilleen 1 miljoonaa asukasta kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 500 poliisia kuolee vuodessa luoteihin jenkeissä.
Viime vuonna kuoli 136 poliisia erilaisissa työtehtävissään.
Ja heistäkin varmaan suurin osa liikenneonnettomuuksissa tai esimerkiksi sydänkohtauksiin. Ei työtehtävissä kuoleminen tarkoita poliiseillakaan välttämättä mitään tulitaistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin raha-asiat, minua painoi elämänlaadun surkeus. Kaupunki, jossa asuin, oli Helsinkiä isompi, mutta silti siellä ei ollut yhtään sinfoniaorkesteria, oopperaa, tai edes kunnollista kirjastoa. Ravintolatarjonta oli lähinnä pikaruokaa, eikä edes ruokakaupoissa meinannut löytää tuoretta kalaa, leipää tai vihanneksia. Ainoat ajanvietteet tuntuivat olevan ostarilla notkumin
How many Opera houses are there in the United States? There are a total of 152 Opera houses in the United States as of March 15 2024.
Missä ihmeen Podunkissa se lafka oli?
Mikä CIA-agentin disinformaatiokampanja täällä on meneillään? Tämä ei ole todellisuutta kuin todella pienelle osalle jenkeistä :D Valtaosan elämä on paljon kurjempaa, kuin keskiverto suomalaisen elämä. Tämä on ihan vaan faktaa, jonka voi tarkistaa useista eri tilastoista.
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaa tuleeko Suomea auttamaan, jos naapuri alkaa rettelöimään. Ei tule, ei sittenkään, vaikka nato.
Mitäs aina rauhan aikana nimittelette amerikkalaisia tyhmiksi ja koko maata kehitysmaaksi? Sodan tullessa sitten saa mitä on tilannut.
Vierailija kirjoitti:
"Jokainen elää tulojensa mukaan. Miksipä pienituloisen täytyisi asua leveästi ja olla kotiapulaista? Jos tavoittelee sellaisia täytyy vähän kouluttautua tai osoittaa muuta rahanarvoisempaa osaamista. Sehän on selvä asia. "
Aijaaaa.... Ymmärsin ap:n viestistä, että USA:ssa kaikilla on elämä helppoa ja kaikilla on kotiapulaiset, tenniskentät ja uima-altaat. En tiennyt, että hän tarkoitti, että vain joillain on. Koska silloinhan "elämä USA:ssa" ei ollut sitä helppoa ja kivaa, mistä hän kertoi, vaan ainoastaan työkomennuksella olevan elämä.
USAn kansalainen ostaa oman talon heti kun pystyy. Komennuksella olevan pitää asua vuokralla kerrostalossa tai condossa.
Amerikkalaisella ihmisellä on keskimäärin 100neliötä enemmän asuintilaa kuin suomalaisella.
t.cian tietotoimisto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko teistä tajuaa paljonko sairastaminen maksaa jenkeissä? Verot on pienet siellä mutta kaikki maksetaan itse. Lasten koulutus yliopistossa maksaa mitä jenkeissä? Hampaan poistaminen maksaa mitä jenkeissä? Aseen saa kaikki halukkaat ja se on puoli ilmaista. Jos kaikki olisi edes kanadassa taivasta, miksi järkevät ihmiset eivät mene sinne?
Taas ihan peratonta bullshittia.
Vastoin tata nakojaan yleista kasitysta aseen saaminen laillisesti ei ole helppoa. Esim NYCissa asuvalle melko mahdotonta. Rikolliset eivat kuitenkaan valita laeista.
Lasten koulutus riippuu yliopistosta. Ulkomaalaiset maksavat tayden hinnan mutta USAn kansalaisille on monenlaista rahallista apua tarjolla.
Miksi 35-45-vuotiailla on keskimääri
Opintolainoissa maksuaika on yleensä 10vuotta. Keskimääräinen laina on 25t. Mitä isompi laina, sitä isompi palkka kiikarissa.
Samassa 10vuoden ajassa suomalainen keskituloinen esim. Oona opettaja maksaa 170t€ pelkkää tuloveroa.
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa niin, että toimeentulotuella tai pienellä palkalla elävällä pitää olla samanlainen elintaso kuin vaikka 10000 ansaitsevalla?
Ja miksi kuvittelet, että heillä olisi samanlainen elintaso?
Vierailija kirjoitti:
Elämä on hyvää melkein missä vaan jos on tarpeeksi rahaa. Miten tämä tuli sinulle yllätyksenä?
Näin on.
Useimmille tämä ei ole yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa niin, että toimeentulotuella tai pienellä palkalla elävällä pitää olla samanlainen elintaso kuin vaikka 10000 ansaitsevalla?
Puheissa vertailukohtaa haetaan kyllä lähempää, mutta iso osa ihmisistä ei ymmärrä ollenkaan millainen elintaso eri tuloluokissa olevilla ihmisillä on keskimäärin saati se elintasohaitari mikä jokaisen tuloluokan sisällä on.
Samoin se menee tt-tuessakin. Yksinäisen tuki voi jäädä alle tuhanteen euroon/kuussa, ruokakunnasta koon kasvaessa tuki voi 2t, 3t, 4t, 5t, 6t/kuussa jne. Se taas tarkoittaa tietysti sitä, että 10tbruttopalkasta jää jossain kohtaa jo vähemmän käteen kuin tukena saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija Millä viisumilla pääsi maahan?
ei kai se Auri sinne muuttanut ole, kunhan käy tekemässä keikkaa.
Aijaa. Esitteli uutta kotiaan siellä miten oli laittanut ja sisustanut. Sinne jäi varmaan ja hyvät on katsojaluvut. Tuolla tahkoo rahaa ei lopu siivottavat törkykohteet.
Yhdysvalloissa eletään uutta aikaa, eikä tarvitse olla bussien varassa, kun lähtee oopperaan. Uber tai Lyft vie ja tuo joustavasti.