Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!
Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.
Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.
Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.
Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.
Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.
Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
"Aha. No ylimmän tulodesiilin mahdun ja sen mukaiset on verot. Ymmärrät varmaan, että se tarkoittaa sitä, että suurin osa työvuodesta menee vain verojen maksamiseen. Miltä se tuntuu, kun on paljon lapsia?
Sinä annat pois vaan sitä mikä susta tuntuu ylimääräiseltä, ihan sama miten paljon tienaat. Multa otetaan puutteesta.
Ei kukaan anna iloiten, jos jää itse ilman. Se on aika luonnollista, joten aika turhaa väittää, että suhtautuminen on tässä se ero. "
Jos todella kuulut ylimpään tulodesiiliin ja koet jääväsi paitsi verojen vuoksi, niin syytön mä tai yhteiskunta on. Kannattaa suhteuttaa tulot menoihin. Ja sanotaanko näin, että asioihin ei voi aina itse vaikuttaa, mutta siihen, miten suhtautuu asioihin, voi vaikuttaa. Kaikkea ei vaan voi mitata rahassa, jotkut asiat ovat miljoonienkin jälkeen arvokkaampia kuin omaisuus.
Niinpä eli jouduit perumaan kaikki puheesi esim. lähimmäisistä huolta pitämisestä ja voit perua saman tien noi omaisuuspuheetkin. Omaisuus nolla, köyhyysrajalla eletään. Verot on se isoin meno. Toinen meno on ihmiset. Niitäkö alan siis laittaa pois, eikö niistä pitänytkään pitää huolta?
Mä olen ollut tyhmä, joo. En nuorempana tajunnut mitä se progressio käytännössä tarkoittaa. Ei vaan voinut käsittää, ettei duunin painaminen auta.
En käsitä mitä lässytät jostain asenteesta. Mä puhun epäoikeudenmukaisuudesta, joka ei häviä asennetta vaihtamalla. Ihan sama mitä mieltä minä tai sinä ollaan siitä, realisoituu lupaa kysymättä.
Mutta onhan se jotain, että tuut siihen kertomaan että jotkut asiat on arvokkaampia kuin omaisuus. Ihanko tosi? Sitähän mä elän todeksi, ihan yhtä hyvin voisin vaihtaa luukulle helppoon elämään. Elintaso nousisi. Koko elämä näyttää menevän siihen, että näytän lapsille, että vapaus on tärkeämpää.
Arvot maksaa. En aisti kommenteistasi mitään katetta noille yleville puheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itsekäs ottaa. Omat lähimmäiset on minulle tärkeämpiä kuin ne sun lähimmäiset, jotka olet laiminlyönyt ja vaadit mun hoitavan. Omani ei joudu olemaan missään leipäjonoissa. "
Kyllä mä ja sukulaiseni ovat toisistaan huolehtineet, onneksi on siunaantunut itselle enemmän kuin tarpeeksi, niin ei tarvitse itkeä, että joku elää mun rahoilla.
Eli myönnät, että on tosi helppo puhua, kun se ei maksa mitään?
No veroja maksan melko varmasti enemmän kuin sinä, mutta ratkaiseva ero on suhtautumisessa asioihin...
Aha. No ylimmän tulodesiilin mahdun ja sen mukaiset on verot. Ymmärrät varmaan, että se tarkoittaa sitä, et
No ei varmaan orvolla sinkkumiehellä olekaan. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa on asiat niin paljon paremmin kuin Jenkeissä, niin miksi sieltä ei muuta väkeä mustanaan Suomeen?
Kun Suomalainen matkustaa ulkomaille niin aika usein jossain kohtaa todetaan että Täällä olisi ihana jonain päivänä asua. Kun amerikkalainen matkustaa ulkomaille niin hän toteaa että mielenkiintoinen paikka, mutta kyllä kotona on asiat paremmin
Olin aiemmin matkailualalla töissä ja kohtasin paljon eri maista Suomeen tulevia turisteja. Amerikkalaiset ovat aina ystävällisiä, sosiaalisia ja kohteliaita, mutta työssäni kuulin myös mitä he bussissa puhuivat keskenään. Yksi yleisimpiä lauseita oli että We are so lucky to be born Amerikan Eivätkä tarkoittaneet sitä mitenkään pahalla tai loukkaavana, vaan olivat vain vilpittömästi sitä mieltä että heidän kotimaansa on maailman paras paikka asua.
Maassa käyneenä sanoisin itse, että USA on
😂😂😂😂
Sä olet katkera, etkä iloitse siitä, mitä sulla on. Kadehdit heitä, joilla luulet olevan helpompaa. Toivon kaikkea hyvää sulle, toivottavasti pääset katkeruudesta ja kateudesta eroon, ennen kuin se pilaa terveytesi.
Ei elämä ole aina helppoa, mutta kannattaa muistaa, että asiat voisivat olla huonomminkin.
Yhdysvalloissa osavaltiot ovat vastuussa koulutuksen järjestämisestä, ei valtio. Eli ei voida puhua valtion kouluista 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli USA:n kannattaa lähteä, jos puolisolla on siellä hyvä työpaikka?
Eihan tanne muuten paasekaan ihan helpolla, hyva tyopaikka on oltava joko itsella tai puolisolla. Jos lopputili tulee niin sitten on lahdettava maasta pois.
Oikeasti näin 2020-luvulla kannattaa vihdoin ottaa käyttöön ne ääkköset näppäinasetuksista.
Ei kerinnyt menna monta minuuttia ennenkuin tamakin idiootti saapui paikalle. Elamani on kylla hyvalla kantilla kun ei muuta puutu kuin pari pistetta kirjaimen paalta.
Saatko jotain kiksejä siitä, että kirjoitat ilman ääkkösiä suomalaisella palstalla? Niiden asettaminen päälle kestää ehkä jopa 30 sekuntia tai minuu
Anna olla ja jata lukematta jos kay hermoille.Olenko mina taalla heti opettamassa ja ojentamassa kun suomalaiset kirjoittavat jenkeista jenkkilassa? Eihan sellaista maata ole olemassakaan. t. USA:n kansalainen
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa osavaltiot ovat vastuussa koulutuksen järjestämisestä, ei valtio. Eli ei voida puhua valtion kouluista 😉
Niinhän mä kirjoitin. State tarkoittaa osavaltiota. Miten se siis käytännössä tapahtuu se valtion propaganda, kun ei edes ole valtion kouluja, ei velvoittavia opetussuunnitelmia tms.
Toki. Riippuu pitkälti palkasta. Anopin miehen molemmat lapset asuneet vuosikymmenet Amerikassa. Ollaan käyty kyläilemässä ja myös häissä siellä. Olipa upeat häät. Kaikki viimeisen päälle mietittyä, upeita kukkia, orkesteri soitti, taianomaista ja pröystäilevää. Ruoka oli kyllä pahaa, ja lähinnä pientä välipalaa suomalaisesta näkökulmasta, mutta hääkakku oli mahtava.
Toisaalta anopin miehen tytär tekee kahta työtä pitääkseen yllä perheen elintasoa. Hän on päivät toimistossa ja illat vetää opetusta joillain kursseilla. Miehensä on auton korjaaja, missä on todella surkea palkka, mutta pakko tehdä töitä. Työpäivät ovat noin 10-tuntisia sillä miehellä, mutta kesälomaa on vain 2 viikkoa. Siis se on Usassa vähän, jos on pelkästään 10-tuntinen työpäivä. Heillä on kaksi teiniä kotona, ja kaikki tuntuu maksavan maltaita. Nyt on prom-juhlat, tarvitaan tonneja vanhemmilta. Heillä on tietenkin kaksi upeaa autoa. Ihmettelin käydessäni, miten sieltä pääsee kävellen ostarille, jonne oli 2 km. Ei pääse. Ei ole kulkureittejä kävelijöille, vain autoilijoille. Suomessa kuitenkin pääsee kaikkialle kävellen. Ne joutuvat raukat säästämään koko ajan rahaa teinien jatko-opintoihin, koska kaikki maksetaan omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi, miten USAssa mannaa sataa taivaalta, asunnot on ilmaisia, ei ole tornadoja ja maanjäristyksiä, poliitikot on fiksuja, terveydenhoito on ilmaista, koulutus se vasta ilmaista onkin, työpaikat on ikuisia, määräaikaisia ja osapäiväisiä töitä ei ole, poliisi on ystävämme, ja kuntoilu on helppoa, kun kävelyteitä on joka paikassa...
Unohdinko jotain?
Huume-epidemian, rikollisuuden joka on ihan eri sfääreissä kuin täällä, lyhyet lomat ja vapauden nimissä jokainen saa omistaa aseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi samaa mieltä? Kyllähän Jenkeissä hyvätuloisena elämä on mukavaa. Mutta niitä hyviä tuloja varten joutuu tekemään kauheasti duunia, kun lomapäiviäkään ei uskalla käyttää, ettei työpaikka mene loman aikana alta. Suomalaisena loma- ja sairauslomajärjestelmäämme tottuneena en ikinä suostuisi työskentelemään Jenkeissä. Siellä asuvien/asuneiden juttuja kuunnellessa alkaa vain kauhistuttaa se työmaailma.
Jos lomapäiviä edes on. Minun lapsuudenystäväni omistaa vanhempiensa vanhan, ihanan talon myös Suomessa ja haaveilee aina lomista. Hänellä on 10 päivää lomaa vuodessa, mikä on kuulemma täysin normaalia Usassa. Vaikea sitä on käsittää. Jos on 10 pv lomaa, se loma voi myös peruuntua hetkeä ennen, jos työpaikalla tarvitaan. Koko ajan pitää olla tyrkkynä ja vastailla viesteihin myös vapaa-aikana. Sitä minä taas en käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet katkera, etkä iloitse siitä, mitä sulla on. Kadehdit heitä, joilla luulet olevan helpompaa. Toivon kaikkea hyvää sulle, toivottavasti pääset katkeruudesta ja kateudesta eroon, ennen kuin se pilaa terveytesi.
Ei elämä ole aina helppoa, mutta kannattaa muistaa, että asiat voisivat olla huonomminkin.
Voi elämä mitä höpötystä. Sinä sitten otat turpiin sillä ajatuksella, että joku muu ehkä jossain saa pahemmin pataansa. Ja hyvinhän tässä on..
Ja mikä on tämä että luulen sitä luulen tätä. Ikäänkuin en tietäisi omia asioitani, ikäänkuin luvut olisi jotenkin epämääräisiä (kahden desimaalin tarkkuudella löytyy kirjoista ja kansista luvut, hyvä ihminen), ja verot, tuet, tilastot on julkisia asioita Suomessa. Olen asunut kaupungin vuokrataloissa rinta rinnan vertailemieni ihmisten kanssa, joiden elämät vahvistaa luvut, ikäänkuin ne olisi kryptisiä alunperinkään, eivät he mitenkään mystisesti venytä penniä paremmin kuin minä.
Etkä tiedä minun mielenterveydestäni yhtään mitään. Uhri voi olla olematta silti pahoinvoiva, kärsiä voi olematta silti onneton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, miten USAssa mannaa sataa taivaalta, asunnot on ilmaisia, ei ole tornadoja ja maanjäristyksiä, poliitikot on fiksuja, terveydenhoito on ilmaista, koulutus se vasta ilmaista onkin, työpaikat on ikuisia, määräaikaisia ja osapäiväisiä töitä ei ole, poliisi on ystävämme, ja kuntoilu on helppoa, kun kävelyteitä on joka paikassa...
Unohdinko jotain?
Huume-epidemian, rikollisuuden joka on ihan eri sfääreissä kuin täällä, lyhyet lomat ja vapauden nimissä jokainen saa omistaa aseen.
Rikollisuutta arvioitaessa on hyvä muistaa, että siellä ei saa toisen rahoja luukulta hakemalla.
Fakta on, että on todella vaikea rehellisesti luetella kovin montaa elämän osa-aluetta missä alan paras osaaminen tai innovaatiot eivät löytyisi USA:sta.
- tervein ja dynaamisin talous: USA
- eniten olympiamitaleja: USA
- eniten Nobel palkintoja: USA
- eniten huippuyliopistoja: USA
- eniten patentteja viime vuosikymmeninä: USA
- halutuin maa siirtolaisuuteen: USA
- avaruustutkimus: USA
- vahvimmat puolustusvoimat: USA
- supervaltaan jolla eniten moraalia USA
Vierailija kirjoitti:
No, mistä ihmeestä sitten puhuisit puhuessasi osa-valtion kouluista? Vai saivarteletko vain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdinko jotain?
Rikollisuutta arvioitaessa on hyvä muistaa, että siellä ei saa toisen rahoja luukulta hakemalla.
Eri osa-valtioissa on erilaiset käytännöt, eikä sosiaalitukikaan ole tuolla mikään tuntematon käsite.
Sitä vaan ihmettelen, että miksi tässä onnelassa, jota myös suomeksi kutsutaan on niin paljon huume-ongelmia, Tästäkin keskustelusta saa sen käsityksen, ettei näin muka missään nimessä olisi. Maassa, jossa kuka tahansa narkomaani ja tyhmä voi elää muiden ihmisten rahoilla ja mahdollistaa käytännössä laillisen ryöstön ahkerille ihmisille, jotka tuota lois-laumaa perässään vetää.
"Voi elämä mitä höpötystä. Sinä sitten otat turpiin sillä ajatuksella, että joku muu ehkä jossain saa pahemmin pataansa. Ja hyvinhän tässä on..
Ja mikä on tämä että luulen sitä luulen tätä. Ikäänkuin en tietäisi omia asioitani, ikäänkuin luvut olisi jotenkin epämääräisiä (kahden desimaalin tarkkuudella löytyy kirjoista ja kansista luvut, hyvä ihminen), ja verot, tuet, tilastot on julkisia asioita Suomessa. Olen asunut kaupungin vuokrataloissa rinta rinnan vertailemieni ihmisten kanssa, joiden elämät vahvistaa luvut, ikäänkuin ne olisi kryptisiä alunperinkään, eivät he mitenkään mystisesti venytä penniä paremmin kuin minä.
Etkä tiedä minun mielenterveydestäni yhtään mitään. Uhri voi olla olematta silti pahoinvoiva, kärsiä voi olematta silti onneton."
Miksi vertailet? Miksi et nauti elämästä ja keskityt muiden asioihin? Anteeksi, kun sanon suoraan, mutta todellakin susta saa vaikutelman, että olet kateellinen ja katkera siitä, että joku saa tukia, kun voisit iloita siitä, että sulla on työ ja saat siitä hyvää palkkaa, sulla on kiva perhe...
Vierailija kirjoitti:
Fakta on, että on todella vaikea rehellisesti luetella kovin montaa elämän osa-aluetta missä alan paras osaaminen tai innovaatiot eivät löytyisi USA:sta.
- tervein ja dynaamisin talous: USA
- eniten olympiamitaleja: USA
- eniten Nobel palkintoja: USA
- eniten huippuyliopistoja: USA
- eniten patentteja viime vuosikymmeninä: USA
- halutuin maa siirtolaisuuteen: USA
- avaruustutkimus: USA
- vahvimmat puolustusvoimat: USA
- supervaltaan jolla eniten moraalia USA
Sä vaan keskityt ihan vääriin asioihin ja niihin parhaimpiin, koska sulle tuodaan vaan ne parhaimmat asiat esille.
Jos sä seuraat sitä toista puolta tästä kyseisestä valtiosta, niin sä huomaat aika monta asiaa mikä ei ole niin kuin sinä luulet.
Ja mitä Usan "moraaliin" tulee ?
Miten sä voit edes sanoa, että niillä on eniten moraalia? Nehän on herranjestas valtio mikä on sotinutkin eniten koko tällä planeetalla.
Ne on muutaman sadan vuoden aikana sotinut yli 90% ajastaan :D
Vierailija kirjoitti:
Osavaltiot just on niitä valtioita.
t. US-pro
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa näkee Suomessa. Varmaan enemmänkin jos suhteuttaa asukaslukuun.
Kävelin muutama päivä sitten alkuillasta Kaisaniemen puiston läpi. Näkymä oli täysin vastaava.
Kateus pitää ansaita, säälin saa ilmaiseksi ;D
Suomessa saa olla onnellinen, onneksi omassa ystäväpiirissäni ei ole kaltaistasi ankeuttajaa. Pärjäile!