Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!
Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.
Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.
Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.
Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.
Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.
Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.
Kommentit (873)
Onko miehesi samaa mieltä? Kyllähän Jenkeissä hyvätuloisena elämä on mukavaa. Mutta niitä hyviä tuloja varten joutuu tekemään kauheasti duunia, kun lomapäiviäkään ei uskalla käyttää, ettei työpaikka mene loman aikana alta. Suomalaisena loma- ja sairauslomajärjestelmäämme tottuneena en ikinä suostuisi työskentelemään Jenkeissä. Siellä asuvien/asuneiden juttuja kuunnellessa alkaa vain kauhistuttaa se työmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti aloittajan miehelle jäi palkasta säästöön yli puolet, sillä niistä pitää maksaa ainakin lasten koulu- ja opiskelumaksut sekä molempien, myös kotirouvan, eläkkeet. Toivottavasti mies pysyy terveenä ja työkykyisenä, eikä jää työttömäksi eikä väsy, kun vuosiloma on vain kaksi viikkoa.
Eläkemaksut vähennetään suoraan palkasta eli sosiaaliturvamaksu (joka oikeuttaa myöhemmin työeläkkeeseen) ja myös johonkin itse säästettävään eläkejärjestelmään esim. 401k, joka yleinen. Itse säästetään palkasta tietty prosentti, ja työnantaja lisää saman prosentin. Jos puoliso ei ole ollut työemässä, niin tulee saamaan työeläkettä puolison ansioihin perustuen. Kuolemantapauksessa saa leskeneläkettä eli kuolleen eläke periytyy, ja samoin esim. 401k periytyy.
Palkat Yhdysvalloissa ovat sen verran hyvät, että edellisten eläkejuttujen lisäksi on tärkeää säästää myös pankkiin pahan päivän varalle. Puolisoni työkavereita on jäämässä eläkkeellä vuosikymmenien työuran jälkeen ja miljonäärejä ovat. Ennen ei kuulemma jäädä eläkkeelle, ennen kuin on miljoona tai useampi koossa;), sanovat vanhemmat ja viisaammat
Miljoonan saati sitten miljoonien omaisuus ei todellakaan ole mikään erityisen yleinen ilmiö Yhdysvalloissakaan, noin 7 prosenttia aikuisista omaa sellaisen omaisuuden. Mikä on toki paljon sekin, mutta ei se mikään normi kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko kertyi eläkettä? Pääsikö köyhä naapurisi lääkäriin?
Anteeksi nyt, mutta kyllä elämän pitäisi olla muutakin ainaista köyhien elättämistä. Täällä ei koskaan saisi hyötyä mitenkään siitä, että on onnistunut vaurastumaan ja huolehtimaan asioistaan itsenäisesti. Kaikessa pitäisi aina mennä köyhien ehdoilla. Ihan kuten peruskoulussa hitaiden ehdoilla. Tasapäistäminen tappaa kaiken yritteliäisyyden oli asia mikä tahansa, kilpaurheilu, työ, koulu. Kyllä jokaisen tulisi voida nauttia onnistumisistaan ilman ainaista kateutta ja syyllistämistä.
Tämä. Emme me pärjäävät ihmiset ole täällä ollaksemme joku reppanoiden leelian lepotuoli ja elättäjä. Meillä on omakin elämä ja oikeus onneen. Siihen kuuluu myös oikeus n
Itsekäs ottaa. Omat lähimmäiset on minulle tärkeämpiä kuin ne sun lähimmäiset, jotka olet laiminlyönyt ja vaadit mun hoitavan. Omani ei joudu olemaan missään leipäjonoissa.
"Olen Paikallinen: Opiskelut maksettu, sairaudet sairastettu, on matkusteltu saannollisesti ympari maailmaa. Talo ostettu ja maksettu, se valikoitiin alueelta jolla on hyvat koulut. Vahan naurattaa nuo "mita maksoit", "maksoiko tuhansia"-kysymykset. Maksoi ja maksettiin eika tuntunut missaan."
Sama juttu, maksettu on kaikesta siitä mikä kuuluu omaan elämään ja kyllähän siitä melkoinen summa kertyy, kun vuosikymmenten kulut lasketaan yhteen. Omassa asunnoissa asutaan siellä ja täällä, ja onhan sitä osattu elämästä nauttiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitit pitkästi ja pelkkää p-skaa.
Huomaa kyllä, ettet pysty käsittämään pidempiä tekstejä kuin somepäivityksiä. Olisi kannattanut opetella lukemaan vaikka kirjoja, olisit saattanut oppiakin jotain.
Sulta puuttuu vapaudenrakkautta ja todellisen tilanteen taju. Eikö niin?
Jos se oli järkytys, olit vasemmisto-propagandan uhri, kuten moni palstalainenkin on.
Vierailija kirjoitti:
"Olen Paikallinen: Opiskelut maksettu, sairaudet sairastettu, on matkusteltu saannollisesti ympari maailmaa. Talo ostettu ja maksettu, se valikoitiin alueelta jolla on hyvat koulut. Vahan naurattaa nuo "mita maksoit", "maksoiko tuhansia"-kysymykset. Maksoi ja maksettiin eika tuntunut missaan."
Sama juttu, maksettu on kaikesta siitä mikä kuuluu omaan elämään ja kyllähän siitä melkoinen summa kertyy, kun vuosikymmenten kulut lasketaan yhteen. Omassa asunnoissa asutaan siellä ja täällä, ja onhan sitä osattu elämästä nauttiakin.
Tätähän se on kaikissa maissa. Itse asun ihan Suomessa jossa samat asiat tehty, talo ostettu ja maksettu alueelta jossa hyvät koulut, reissattu ympäri maailmaa jne. USAssa on mukava käydä, asuakin, mutta eipä siellä ole mitään sellaista mitä ei olisi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta oli ihan kamalaa katsoa niitä asunnottomia ja narkkareita, mitä vaelsi kaikkialla. Ja ihmisiä raatamassa palkalla, jolla ei elä.
Joo se on parempi, että niitä ei joudu näkemään.Kamalaa on, että ihmisiä ei auteta ja heidät päästetään siihen jamaan.
Amerikkalaiset itse ovat halunneet tuollaisen yhteiskuntamallin. Siitä äänestetään vaaleissa. Ovat itse halunneet esimerkiksi huumausainekaupan vapautuksen (puhun marista nyt).
Elämä, vapaus ja onnen tavoittelu.
Mitä stalinistit sellaisesta ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeeseen on varaa säästää palkasta, koska palkka on paljon suurempi kun Suomessa.
T.eri
Entäs kun pitää säästää eläkkeiden lisäksi lasten koulutusmaksut. Suomessa on ilmainen koulutus, Amerikoissa ei, ja vanhemmat joutuvat säästämään lapsilleen yliopistomaksut, jotka ovat tähtitieteelliset.
Yhdysvalloissa voi valita omalle tai perheen kukkarolle sopivan opinahjon. Oman osavaltion yliopistoissa voi opiskella ihan kohtuudella, ja monet vanhemmat maksaa lastensa opiskelut omasta pussista, eikä tarvitse velkaa ottaa. Huippuyliopistot on eri asia, mutta köyhäkin voi niihin päästä, jos on älyä ja osaam
Miksi sitten keskiverto 35-49-vuotiaalla on yli $40k velkaa opinnoistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeeseen on varaa säästää palkasta, koska palkka on paljon suurempi kun Suomessa.
T.eri
Entäs kun pitää säästää eläkkeiden lisäksi lasten koulutusmaksut. Suomessa on ilmainen koulutus, Amerikoissa ei, ja vanhemmat joutuvat säästämään lapsilleen yliopistomaksut, jotka ovat tähtitieteelliset.
Yhdysvalloissa voi valita omalle tai perheen kukkarolle sopivan opinahjon. Oman osavaltion yliopistoissa voi opiskella ihan kohtuudella, ja monet vanhemmat maksaa lastensa opiskelut omasta pussista, eikä tarvitse velkaa ottaa. Huippuyliopistot on eri asia, mutta kö
Niillä on vähemmän lainaa kuin suomalaisilla. Vrt. niitä isompia lainoja. Asuntolainat maksetaan 2-3kertaa nopeammin.
Neuvostoliittoon loikanneille suomalais-kommunisteille oli puolestaan järkytys, miten kurjaa elämä siellä "työläisten paratiisissa" oli.
Miljoonan saati sitten miljoonien omaisuus ei todellakaan ole mikään erityisen yleinen ilmiö Yhdysvalloissakaan, noin 7 prosenttia aikuisista omaa sellaisen omaisuuden. Mikä on toki paljon sekin, mutta ei se mikään normi kuitenkaan ole.
Ylemmän keskiluokan omaisuus lasketaan siellä miljoonissa. Suomessa sadoissa tuhansissa ihan vastaavissa koulutus- ja työura tasoilla. Esimerkiksi lääkäri tienaa helposti siellä miljoonaomaisuuden. Täällä terveyskeskuslääkäri aloittelee neljän tonnin kuukausipalkalla.
Huomaa kyllä, ettet pysty käsittämään pidempiä tekstejä kuin somepäivityksiä. Olisi kannattanut opetella lukemaan vaikka kirjoja, olisit saattanut oppiakin jotain.
Sulta puuttuu vapaudenrakkautta ja todellisen tilanteen taju. Eikö niin?
Tyhmä lukee kaikkea p-skaa mitä nenän eteen laitetaan. Sitten kun olet lopettanut sen maitopurkin kyljen tavaamisen, niin lue tosta mun antamasta lauseesta eteenpäin, vaikka pari tuntia, niin saat kuulla sosialismin hedelmät. Siinä on sulle oikea kirja tosielämästä.
Kysy vaan, jos et tiedä mistä kirjasta on kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti aloittajan miehelle jäi palkasta säästöön yli puolet, sillä niistä pitää maksaa ainakin lasten koulu- ja opiskelumaksut sekä molempien, myös kotirouvan, eläkkeet. Toivottavasti mies pysyy terveenä ja työkykyisenä, eikä jää työttömäksi eikä väsy, kun vuosiloma on vain kaksi viikkoa.
Eläkemaksut vähennetään suoraan palkasta eli sosiaaliturvamaksu (joka oikeuttaa myöhemmin työeläkkeeseen) ja myös johonkin itse säästettävään eläkejärjestelmään esim. 401k, joka yleinen. Itse säästetään palkasta tietty prosentti, ja työnantaja lisää saman prosentin. Jos puoliso ei ole ollut työemässä, niin tulee saamaan työeläkettä puolison ansioihin perustuen. Kuolemantapauksessa saa leskeneläkettä eli kuolleen eläke periytyy, ja samoin esim. 401k peri
Alle 20% USA:n väestöstä tienaa yli $100k vuodessa.
"Itsekäs ottaa. Omat lähimmäiset on minulle tärkeämpiä kuin ne sun lähimmäiset, jotka olet laiminlyönyt ja vaadit mun hoitavan. Omani ei joudu olemaan missään leipäjonoissa. "
Kyllä mä ja sukulaiseni ovat toisistaan huolehtineet, onneksi on siunaantunut itselle enemmän kuin tarpeeksi, niin ei tarvitse itkeä, että joku elää mun rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa näkee Suomessa. Varmaan enemmänkin jos suhteuttaa asukaslukuun.
Missä? En ole ikinä törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
"Itsekäs ottaa. Omat lähimmäiset on minulle tärkeämpiä kuin ne sun lähimmäiset, jotka olet laiminlyönyt ja vaadit mun hoitavan. Omani ei joudu olemaan missään leipäjonoissa. "
Kyllä mä ja sukulaiseni ovat toisistaan huolehtineet, onneksi on siunaantunut itselle enemmän kuin tarpeeksi, niin ei tarvitse itkeä, että joku elää mun rahoilla.
Eli myönnät, että on tosi helppo puhua, kun se ei maksa mitään?
Mitä ihmettä? Itse ainakin jaksoin lukea ruotsin sanakokeisiin lähinnä sen vuoksi, että ei toivottavasti tarvitsisi törmätä huono-osaisiin arjessa.