Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!

Vierailija
12.04.2024 |

Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.

Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.

Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.

Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.

Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.

Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.

Kommentit (873)

Vierailija
401/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen Paikallinen: Opiskelut maksettu, sairaudet sairastettu, on matkusteltu saannollisesti ympari maailmaa. Talo ostettu ja maksettu, se valikoitiin alueelta jolla on hyvat koulut. Vahan naurattaa nuo "mita maksoit", "maksoiko tuhansia"-kysymykset. Maksoi ja maksettiin eika tuntunut missaan."

Sama juttu, maksettu on kaikesta siitä mikä kuuluu omaan elämään ja kyllähän siitä melkoinen summa kertyy, kun vuosikymmenten kulut lasketaan yhteen. Omassa asunnoissa asutaan siellä ja täällä, ja onhan sitä osattu elämästä nauttiakin. 

Tätähän se on kaikissa maissa. Itse asun ihan Suomessa jossa samat asiat tehty, talo ostettu ja maksettu alueelta jossa hyvät koulut, reissattu ympäri maailmaa jne. USAssa on mukava käydä, asuakin, mutta eipä siellä ole mitään sellaista mitä ei olisi täällä. 

On isommat ja paremmat asunnot. Ystavalliset ihmiset. Vaihtelevat maisemat. JNE.

Vierailija
402/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni on tehnyt koko työuransa Yhdysvalloissa ja on tykännyt älyttömästi. Mielenkiintoinen hyvin palkattu työ, hyvät edut, kuusi viikkoa lomaa, mukavat työkaverit, tosin vaihtuneet pitkän uran aikana. Eläkepäivät lähellä. Ei tätä opiskeluaikana Suomessa osannut kuvitellakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin 10 vuotta USA:ssa ensin lähetettynä työntekijänä ex-pat sopparilla ja vikat 5 vuotta paikallisella sopimuksella. Kun perheen perustaminen tuli ajankohtaiseksi palattiin Eurooppaan. 

Vierailija
404/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni on tehnyt koko työuransa Yhdysvalloissa ja on tykännyt älyttömästi. Mielenkiintoinen hyvin palkattu työ, hyvät edut, kuusi viikkoa lomaa, mukavat työkaverit, tosin vaihtuneet pitkän uran aikana. Eläkepäivät lähellä. Ei tätä opiskeluaikana Suomessa osannut kuvitellakaan. 

Missäpäin Yhdysvaltoja? 

Vierailija
405/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisollasi käynyt huippu hyvä tuuri. Keskimäärin lomaa on 10-11 päivää vuodessa. Eläkeiän lähellä jo 15-20 päivää. 

Vierailija
406/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itsekäs ottaa. Omat lähimmäiset on minulle tärkeämpiä kuin ne sun lähimmäiset, jotka olet laiminlyönyt ja vaadit mun hoitavan. Omani ei joudu olemaan missään leipäjonoissa. "

Kyllä mä ja sukulaiseni ovat toisistaan huolehtineet, onneksi on siunaantunut itselle enemmän kuin tarpeeksi,  niin ei tarvitse itkeä, että joku elää mun rahoilla. 

Eli myönnät, että on tosi helppo puhua, kun se ei maksa mitään? 

No veroja maksan melko varmasti enemmän kuin sinä, mutta ratkaiseva ero on suhtautumisessa asioihin...

Vierailija
407/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehesi samaa mieltä? Kyllähän Jenkeissä hyvätuloisena elämä on mukavaa. Mutta niitä hyviä tuloja varten joutuu tekemään kauheasti duunia, kun lomapäiviäkään ei uskalla käyttää, ettei työpaikka mene loman aikana alta. Suomalaisena loma- ja sairauslomajärjestelmäämme tottuneena en ikinä suostuisi työskentelemään Jenkeissä. Siellä asuvien/asuneiden juttuja kuunnellessa alkaa vain kauhistuttaa se työmaailma.

Kylläpä kuulostaa huonolta työpaikalta. Ei sellaiseen kannata sekaantua, kun hyviäkin työpaikkoja on.

Vierailija
408/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itsekäs ottaa. Omat lähimmäiset on minulle tärkeämpiä kuin ne sun lähimmäiset, jotka olet laiminlyönyt ja vaadit mun hoitavan. Omani ei joudu olemaan missään leipäjonoissa. "

Kyllä mä ja sukulaiseni ovat toisistaan huolehtineet, onneksi on siunaantunut itselle enemmän kuin tarpeeksi,  niin ei tarvitse itkeä, että joku elää mun rahoilla. 

No veroja maksan melko varmasti enemmän kuin sinä, mutta ratkaiseva ero on suhtautumisessa asioihin...

Aha. No ylimmän tulodesiilin mahdun ja sen mukaiset on verot. Ymmärrät varmaan, että se tarkoittaa sitä, että suurin osa työvuodesta menee vain verojen maksamiseen. Miltä se tuntuu, kun on paljon lapsia? 

Sinä annat pois vaan sitä mikä susta tuntuu ylimääräiseltä, ihan sama miten paljon tienaat. Multa otetaan puutteesta. 

Ei kukaan anna iloiten, jos jää itse ilman. Se on aika luonnollista, joten aika turhaa väittää, että suhtautuminen on tässä se ero. 

Vierailija
409/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa voi valita omalle tai perheen kukkarolle sopivan opinahjon. Oman osavaltion yliopistoissa voi opiskella ihan kohtuudella, ja monet vanhemmat maksaa lastensa opiskelut omasta pussista, eikä tarvitse 

en tiedä kuinka pitkään keskiverto suomalainenmaksaa asuntolainaansa, täällä USA:ssa sitä maksetaan yleensä 30 vuotta ja keskiverto ikä jolloin se on maksettu on 63.

Vierailija
410/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa on asiat niin paljon paremmin kuin Jenkeissä, niin miksi sieltä ei muuta väkeä mustanaan Suomeen? 

Kun Suomalainen matkustaa ulkomaille niin aika usein jossain kohtaa todetaan että Täällä olisi ihana jonain päivänä asua. Kun amerikkalainen matkustaa ulkomaille niin hän toteaa että mielenkiintoinen paikka, mutta kyllä kotona on asiat paremmin 

Olin aiemmin matkailualalla töissä ja kohtasin paljon eri maista Suomeen tulevia turisteja. Amerikkalaiset ovat aina ystävällisiä, sosiaalisia ja kohteliaita, mutta työssäni kuulin myös mitä he bussissa puhuivat keskenään.  Yksi yleisimpiä lauseita oli että We are so lucky to be born Amerikan Eivätkä tarkoittaneet sitä mitenkään pahalla tai loukkaavana, vaan olivat vain vilpittömästi sitä mieltä että heidän kotimaansa on maailman paras paikka asua. 

Maassa käyneenä sanoisin itse, että USA on yksi niistä maista joissa asuisin ja työskentelis

Heidät on kyllä hyvin siellä aivopesty jo pienenä. Ps. suomalainen pienellä.

Vierailija
411/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Heidät on kyllä hyvin siellä aivopesty jo pienenä. Ps. suomalainen pienellä."

Tottahan se on jos sattuu olemaan valkoihoinen. On 400m2+ mcmänsiön suburbiasa, katumaasturi ja ford f150 pickup truck autotallissa, latino sisäkkö, puutarhuri, varaa syödä ulkona päivittäin, lapset lähetään mit standford huippuyliopistoihin jne.

Vierailija
412/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aha. No ylimmän tulodesiilin mahdun ja sen mukaiset on verot. Ymmärrät varmaan, että se tarkoittaa sitä, että suurin osa työvuodesta menee vain verojen maksamiseen. Miltä se tuntuu, kun on paljon lapsia? 

Sinä annat pois vaan sitä mikä susta tuntuu ylimääräiseltä, ihan sama miten paljon tienaat. Multa otetaan puutteesta. 

Ei kukaan anna iloiten, jos jää itse ilman. Se on aika luonnollista, joten aika turhaa väittää, että suhtautuminen on tässä se ero. "

Jos todella kuulut ylimpään tulodesiiliin ja koet jääväsi paitsi verojen vuoksi, niin syytön mä tai yhteiskunta on. Kannattaa suhteuttaa tulot menoihin. Ja sanotaanko näin, että asioihin ei voi aina itse vaikuttaa,  mutta siihen, miten suhtautuu asioihin, voi vaikuttaa. Kaikkea ei vaan voi mitata rahassa, jotkut asiat ovat miljoonienkin jälkeen arvokkaampia kuin omaisuus. 

Vierailija
413/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. No ylimmän tulodesiilin mahdun ja sen mukaiset on verot. Ymmärrät varmaan, että se tarkoittaa sitä, että suurin osa työvuodesta menee vain verojen maksa

Jos kuuluu ylimpään tulodesiiliin niin ei kyllä ole puutetta. Jos silloin on rahasta tiukkaa niin kyse on vaan kyvyttömyydestä hoitaa talouttaan. 

Vierailija
414/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa on asiat niin paljon paremmin kuin Jenkeissä, niin miksi sieltä ei muuta väkeä mustanaan Suomeen? 

Kun Suomalainen matkustaa ulkomaille niin aika usein jossain kohtaa todetaan että Täällä olisi ihana jonain päivänä asua. Kun amerikkalainen matkustaa ulkomaille niin hän toteaa että mielenkiintoinen paikka, mutta kyllä kotona on asiat paremmin 

Olin aiemmin matkailualalla töissä ja kohtasin paljon eri maista Suomeen tulevia turisteja. Amerikkalaiset ovat aina ystävällisiä, sosiaalisia ja kohteliaita, mutta työssäni kuulin myös mitä he bussissa puhuivat keskenään.  Yksi yleisimpiä lauseita oli että We are so lucky to be born Amerikan Eivätkä tarkoittaneet sitä mitenkään pahalla tai loukkaavana, vaan olivat vain vilpittömästi sitä mieltä että heidän kotimaansa on maailman paras paikka asua. 

Maassa käyneenä sanoisin itse, että USA on

Miten tämä aivopesu niinkuin käytännössä maailman vapaimmassa maassa onnistuu? 

Tuleeko valtion naiset vierailemaan kotona vuosittain? 

Tiedätkö, että moni homeschool lax state saa lapsista pelkän vanhemman kuittauksen, että joo lapsi on olemassa ja vanhempi vastaa opetuksen järjestämisestä. 

Että missä kohtaa se aivopesu tapahtuu? 

vrt. Suomeen, jossa yli 95prosenttia lapsia valtion kouluissa.

Vierailija
415/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tajua miten huonosti Suomella pitää mennä, ennen kuin osa porukasta tajuaa, että sosialismi ei toimi. 

Mikä ihmeen sosialismi?

Millä mittarilla Suomessa meni huonosti? Jokin ihan fakta?

Et sitten seuraa uutisia?

Vierailija
416/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei kerry eläkettä ja on vaikea säästää, kun verot ovat niin korkeat. Jokaisen, joka pystyy, kannattaa säästää tai sijoittaa. 

Vierailija
417/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli USA:n kannattaa lähteä,  jos puolisolla on siellä hyvä työpaikka?

Eihan tanne muuten paasekaan ihan helpolla, hyva tyopaikka on oltava joko itsella tai puolisolla. Jos lopputili tulee niin sitten on lahdettava maasta pois.

Oikeasti näin 2020-luvulla kannattaa vihdoin ottaa käyttöön ne ääkköset näppäinasetuksista. 

Ei kerinnyt menna monta minuuttia ennenkuin tamakin idiootti saapui paikalle. Elamani on kylla hyvalla kantilla kun ei muuta puutu kuin pari pistetta kirjaimen paalta.

Saatko jotain kiksejä siitä, että kirjoitat ilman ääkkösiä suomalaisella palstalla? Niiden asettaminen päälle kestää ehkä jopa 30 sekuntia tai minuutin, eikä tarvitse enää toiste asettaa.

Vierailija
418/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua veetuttaa vaurastumisessa ihmisten kateus. USA:ssakin sitä voi olla, mutta siellä silti on pohjalla ajatus siitä, että jokainen on oman onnensa seppä ja tekemällä hurjasti töitä siinä onnistuu. Siksi siellä ei tarvitse häpeillä vaurastumistaan.  Suomessa kadehditaan ja saa osakseen _askaa itseään köyhimmiltä ja vihailuja ettei muka tiedä köyhän elämästä mitään. Suomessa moni vaurastunut ihminen on itse kuitenkin kokenut köyhyyden ja niska limassa tehnyt asioita päästääkseen siitä eteenpäin... Toiset onnistuvat, toiset ei, mutta kateus on turhaa.

Suomessa ollaan järjettömän negatiivisia. Mitä ikinä sanot, niin aina jostain joku tulee loukkaantumaan (useimmiten) omasta puolestaan.  Mistään ei saa suomessa olla omassa elämässään onnellinen ja iloinen. Joku voi vaikka loukkaantua.

Vierailija
419/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalifornia tukehtuu koiranpaskaan ja narkkareihin 🤣🤣

Vierailija
420/873 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini, amerikkalainen joka asui ennen Euroopassa, tekee täysin samaa työtä kuin minä. Samanikäinen. Asuu samankokoisessa asunnossa nyt siellä USA:ssa kuin minä Euroopassa, sillä erotuksella hänellä ei ole takapihaa ja minulla on enää 5 vuotta asuntolainaa jäljellä. Hän asuu vuokralla, koska ei ole varaa ostaa asuntoa. Bruttopalkkaa saa kyllä reippaasti enemmän kuin minä, mutta sairausvakuutuksen ja eläkemaksun jälkeen eroa ei merkittävästi ole. Mainittakoon että minun työnantajani maksaa ylimääräistä eläkettä. Autojen laadussa ei eroa. Minä käyn useammin lomalla ja teen vähemmän työtunteja viikossa. Minua ei voi irtisanoa vaan huvikseen, kaverista pääsee firma eroon vain jos pomolla sattuu olemaan huono päivä.

Sanoisin että mieluummin asun Euroopassa. Kyllähän se silti olisi mielenkiintoinen kokemus mennä vaikka vuodeksi, mutta nyt kun on lapsia niin en halua heitä sinne hullunmyllyyn. Ai niin, minulla oli vuoden äitiysloma, kaverin vaimolla 3 viikkoa...