Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle Areena Nepsyt

Vierailija
11.04.2024 |

Katselin Yle Areenasta Nepsyt ohjelmaa ja toivon asiallista keskustelua tästä. 

Minua ihmetyttää, että miksi noin pienet lapset kiroilevat? Poimiiko nepsyt herkemmin kirosanoja jostain vai kiroillaanko heidän kotona? 

Itsellä on 16-, 13- ja 10-vuotiaat, eikä kukaan heistä kiroile ikinä. 

Kommentit (215)

Vierailija
121/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän jos sais jatko-osan missä se super Nanny tulee ja laittaa nää perheet kuntoon 

Ei mikään super Nanny pysty muuttamaan lasten synnynnäisiä neuropsykiatrisia ominaisuuksia. Ei niistä lapsista voi muokata neurotyypillisesti käyttäytyviä lapsia, eikä sen ikinä pidä olla tavoitteena. 

Muistan, kun kerran oli Suomi-versiossa. Pia Penttala ymmärsi hyvin ja auttoi perhettä paljon. Lapsi sai mm.painotyynyn syliinsä ruokailussa tms. 

Olen itse lievä Audhd ja lapsille olisi hyvä opettaa stimmailutapoja ja hyväksyä ne. Antaa olla rauhassa tai tukea meltdownissa. 

Ihmisestä ei kasva neurotyypillistä, hermosto on (itselläni) maanantaikappale. Minkäs teet. On kyllä itsellä hyviäkin puolia: ADHD superfokus ja voimat ja aspergerin perehtyneisyys ja matemaattisuus. 

Ei tarvitse paljon googlata, kun saa tietää, että neuroepätyypilliset sairastavat neurotyypillisiä enemmän masennusta ja ahdistusta. Että kyllä ne perheen mt-ongelmat voivat olla ihan todellisuutta. Suolistosairaudetkin ovat yleisiä, koska välittäjöainepuutokset sotkevat sielläkin.

Vierailija
122/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppivat jo pienestä manipuloimaan, jos saavat mahdollisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niistä vanhemmista loisti kädettömyys kasvattajina ja pelko pitää kuria omille lapsille. Lässytystä ja sanoitusta riitti, mutta siihen se jäikin. Totta kai on oikeitakin kehityshäiriöitä ja diagnooseja, mutta älyttömän iso osa ongelmista johtuu ihan muusta. Sitä vaan ei kukaan tuota elämää elävä pysty sieltä "nepsykuplasta" näkemään, mutta ulkopuoliselle se näyttäytyy hyvin selkeästi.

Kun ulkopuoliselle se nimenomaisesti ei näyttäydy, kun se ulkopuolinen ei elä sitä elämää. Kaikki vanhemmat varmasti tietävät, miten pitäisi toimia, mutta kun ihmisellä ei ole kuin rajalliset resurssit. Jos käytössä olisikin rajattomasti aikaa, jaksamista ja kärsivällisyyttä, niin varmasti tilanteet olisivat erilaisia, mutta kun ihminen on rajallinen.

Vierailija
124/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsy = vammanen, epämuodostunut, tuleva looseri

Vierailija
125/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa olen seurannut aivan ihanaa äitiä, joka kasvattaa autistityttöään valtavalla ymmärryksellä ja myötätunnolla. Sellaisia perheitä tämä maailma tarvitsee lisää.

Vierailija
126/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän jos sais jatko-osan missä se super Nanny tulee ja laittaa nää perheet kuntoon 

Ei mikään super Nanny pysty muuttamaan lasten synnynnäisiä neuropsykiatrisia ominaisuuksia. Ei niistä lapsista voi muokata neurotyypillisesti käyttäytyviä lapsia, eikä sen ikinä pidä olla tavoitteena. 

Mikä sitten pitäisi olla tavoitteena? Saa käyttäytyä kuten haluaa, koska on nepsy? Muilta vaaditaan, nepsyiltä ei? Nepsyjen tahtiin hyppii jo valtaosa koululuokista, nepsyt sanelee voiko muut opiskella tai olla edes turvassa.

Vierailija
127/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahistaa ihan kamalasti katsoakin tuota ohjelmaa - pidettävä tauko. Ei tuo ole mitään elämää ja koko ajan saa olla vanhempi varuillaan, mitä seuraavaksi. Katson kuitenkin ihan siksi, että taas muistaisin, miten helppoa on omien lasten kanssa ja miten pieniä ne satunnaiset kinat onkaan.

Ahdistavaa katseltavaa tämä kyllä on, mutta jäin silti jumiin.

Oon juuri omia ongelmia työstäessä ymmärtäny, että tunteiden käsitteleminen opitaan lapsena. Itse olen oppinut lapsena väärän mallin ja nyt aikuisena saa siitä kärsiä, kun välillä ne tukahdetut tunteet ryöpsähtää pintaan hallitsemattomasti. Tuntui pahalta nähdä kun tuossa viiden tytön perheessä niiltä lapsilta kiellettiin kaikki ikävät tunteet. Kun yksi itkee pettymystään siitä, että äiti pääsee Espanjaan lomalle ja ratsastamaan vuoristoon, niin äiti vaan sanoo siihen, että 'Älä itke, sinähän voisit olla minun puolesta iloinen!' Ihan kauheaa! Lapset oppivat, että itkeminen on kiellettyä ja äidille kelpaa vain, jos on hyvällä tuulella :-(

Vanhemmiltahan tuo malli varmaan tulee, mutta kyllä siinä kohtaa kun itsellä on lapsia, pitäisi tajuta katkaista se ketju, ettei omistakin lapsista tule tunnevammaisia.

Vierailija
128/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa olen seurannut aivan ihanaa äitiä, joka kasvattaa autistityttöään valtavalla ymmärryksellä ja myötätunnolla. Sellaisia perheitä tämä maailma tarvitsee lisää.

Tässä kanavalta pari shortia 

https://youtube.com/shorts/QjFTXe5roKM?si=-LNRg29-oO7Ox6kx

https://youtube.com/shorts/aNpkDYJ_YzU?si=V9hnwN8XKbuP_CAF

Vierailija
129/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nähdä vastaavan ohjelman ongelmaisista somaliperheistä Suomessa, olisi avartavaa erinäisille puolueille. 

Moniavioisuuden ja siitä seuraavan isän poissaolevuuden vaikutukset 10-lapsiseen katraaseen.Lapset puhuu suomea, mutta vanhemmat ei. Nainen ei saa ehkäisyä, jos mies tulkkaa lääkärillä.

Vierailija
130/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten pitäisi olla tavoitteena? Saa käyttäytyä kuten haluaa, koska on nepsy? Muilta vaaditaan, nepsyiltä ei? Nepsyjen tahtiin hyppii jo valtaosa koululuokista, nepsyt sanelee voiko muut opiskella tai olla edes turvassa.

Onko diabeetikon tavoitteena alkaa itse tuottaa insuliinia? Se on pysyvä olotila kuten siniset silmät tai vaalea iho. Jos olet tosi vaalea, palat helpommin jne eli valitettavasti ei kestä samaa kuin muut ja joutuu erikoisjärjestelyihin.

Kai siellä nepsyjen lisäksi häiriköi muitakin eikä jokainen nepsy häiriköi, ainakaan ole turvallisuusriski.

Vierailija
131/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, miksi paapoa näitä?

Vierailija
132/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä  jos sun äo-tavoitteeksi laitetaan 150? Joo-o, saatat onnistua, mutta siitä on kyllä 95 prosenttia ominaisuuksiasi ja vähän treenattua päälle. 

Vierailija
133/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahistaa ihan kamalasti katsoakin tuota ohjelmaa - pidettävä tauko. Ei tuo ole mitään elämää ja koko ajan saa olla vanhempi varuillaan, mitä seuraavaksi. Katson kuitenkin ihan siksi, että taas muistaisin, miten helppoa on omien lasten kanssa ja miten pieniä ne satunnaiset kinat onkaan.

Ahdistavaa katseltavaa tämä kyllä on, mutta jäin silti jumiin.

Oon juuri omia ongelmia työstäessä ymmärtäny, että tunteiden käsitteleminen opitaan lapsena. Itse olen oppinut lapsena väärän mallin ja nyt aikuisena saa siitä kärsiä, kun välillä ne tukahdetut tunteet ryöpsähtää pintaan hallitsemattomasti. Tuntui pahalta nähdä kun tuossa viiden tytön perheessä niiltä lapsilta kiellettiin kaikki ikävät tunteet. Kun yksi itkee pettymystään siitä, että äiti pääsee Espanjaan lomalle ja ratsastamaan vuoristoon, niin äiti vaan sanoo siihen, että 'Älä itke, sinähän voisit oll

Äiti on siis autisti itsekin. Niin kävi meilläkin. Kahden autistin lapsena sain paskat geenit ja kasvatuksen, jossa piti aina iloita kaikesta, eikä mikään saanut olla epäkohta.

Vierailija
134/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan aiheellista erottaa ns. normaalit ja nepsyt omille luokilleen. En omasta lapsuudesta muista, että yhdelläkään luokalla millä olin, olisi ollut mitään erikoisia/"uhkaavan" oloisia tapauksia.

Olen itse näin 40+ vuotiaana 'arka' kaikenlaisella 'sekoilulle'. Olisi hirveää jos luokassa tai töissä joku paukuttaisi esim. pulpetin kantta toistuvasti tmv. ja pitäisi vain sietää sitä.

Toki pieni kohellus ja äänet jne. kuuluu asiaa, se on elämää, mutta luoja miten ahdistuin tuosta sarjasta :(

Vierailija
135/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset oppivat jo pienestä manipuloimaan, jos saavat mahdollisuuden.

Kerron sulle salaisuuden. Kaikki eivät manipuloi. Kaikki eivät käytä edes tilanteita hyväkseen. Manipulointi on luonnevikaisen vähemmistön hommia.

Vierailija
136/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi varmaan aiheellista erottaa ns. normaalit ja nepsyt omille luokilleen. En omasta lapsuudesta muista, että yhdelläkään luokalla millä olin, olisi ollut mitään erikoisia/"uhkaavan" oloisia tapauksia.

Olen itse näin 40+ vuotiaana 'arka' kaikenlaisella 'sekoilulle'. Olisi hirveää jos luokassa tai töissä joku paukuttaisi esim. pulpetin kantta toistuvasti tmv. ja pitäisi vain sietää sitä.

Toki pieni kohellus ja äänet jne. kuuluu asiaa, se on elämää, mutta luoja miten ahdistuin tuosta sarjasta :(

Yritä muistaa, että nepsyys on spektri. 

Ja kyllä se vanha malli olisi varmaan kaikkien etu, että vaikeimmat lapset olisivat omissa yksiköissään.

137/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän ikäisiä näiden lasten vanhemmat ovat? 

Vierailija
138/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, miksi paapoa näitä?

Koska se on olennaisesti halvempaa kuin se, jos heistä ei tule ikinä yhteiskuntakelpoisia. Poikaani on "paapottu", hän on saanut terapiaa, päiväkodin pienryhmän, koulukyydit, erityisopetusta ja niin edelleen. Nyt hän opiskelee ja käy töissä. Huomattavasti edullisemmaksi tuli yhteiskunnalle tämä ns. paapominen, kuin se, että hän olisi jäänyt puhumattomaksi autistiksi. 

Vierailija
139/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Hans poika tulee näistä lapsista pärjäämän parhaiten. Näin veikkaisin, vaikuttaa tosi fiksulta tyypiltä.

Adasta lähihoitaja, just joo, kaikki nepsyt vaan hoitoalalle. Ada vaikuttaa aika hemmotellulta ja itsekkäältä tytöltä, etenkin jos häntä vertaa Hansiin. Ovat molemmat kuitenkin teinejä.

Samoja hemmoteltuja tyttöjä löytyy tästä viiden tytön perheestä. En usko, että kaikki ne oirehtimiset ja purkaukset liittyy nepsy juttuihin, mutta "nepsy/ erityinen lapsi" diagnoosin taakse on helppo piiloutua ja käyttää tekosyynä. 

Hansin äiti on ihan sankari! Jotenkin todella sitkeä taistelija, sisukas ihminen. Sellainen konstailemattoman oloinen ja antoi tulla kyllä tuutin täydeltä siinä kohtaa, kun oli (ymmärrettävästi) aivan kypsähtänyt sossujen touhuihin ja lässytykseen. 

Toivottavasti Hans löytää jonkun itselleen sopivan jatkokoulutuspaikan ja saa elämänsä kuntoon. Fiksun ja symppiksen oloinen kaveri <3

Minä en saanut Adasta itsekästä vaikutelmaa, vaikka olihan hän välillä aika kauhea. Mutta vikassa jaksossa oli ihan eri meininki ja jäi todella sympaattinen mielikuva hänestä. Haluaisin hänen kohdallaan uskoa äidin lausuntoa, että nyt Ada on oma itsensä.

Tuo viiden tytön äiti vähän mietitytti. Omien lastensa kanssa hän tuntui olevan kuin lapanen ja antoi lasten kävellä päältä. Mutta sitten kun siskonpojat olivat kylässä ja toinen pojista jotenkin hermostui, kun tämä nainen pyyhki rätillä pöytää ja poika heitti rätin häntä päin, niin kipakasti hän heitti sen rätin takaisin! Miksei hän pidä puoliaan omia lapsiaan vastaan, kun selvästi osaa pitää puolia toisten lapsia vastaan? Ei se ole lapsen etu, että äiti antaa hyppiä silmille.

Vierailija
140/215 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna -70.

Isäni ei kiroillut, äitini joka toinen sana oli muistaakseni kirosana. Isäni oli nuorena poikana merillä. 

Minä olen kova kiroilemaan, siskoni ei niinkään.

Lapsistani kaksi nuorinta ei kiroile, vanhin kiroilee.

Mieheni ei kiroile.

Onko siis joku geeni mikä altistaa kiroilulle? Onko tutkittu?

Touretteen kuuluu räävittömät sanat, ja tourette kuuluu nepsyihin. Tuskin se nyt on joku yksi geeni, mutta nepsyys sinällään voi altistaa kiroilulle? Usein eri nepsylajit kun menee vähän limittäin ja lomittain. Yhdellä ihmisellä voi olla useita eri nepsypiirteitä, vaikka diagnoosi ei tulisikaan kuin yhdestä "osa-alueesta". 

Mä en ymmärrä tuota. Miksi juuri ne kirosanat

Toureten tic oireet ovat tahdostariippumattomia. Ne vain tulevat. Ihminen saattaa huutaa vaikka kesken kaiken "haista v**tu" tai jotain ihan neutraalia. En lähtisi vertaamaan tourettea muihin nepsyjen kiroiluihin. Tämmöset eivät välttämättä edes kiroile muuten mutta tic oireissa kyllä.