Onko täällä muita, jotka ovat tyytyväisiä vaatimattomaan elämäänsä?
En kaipaa paljoa rahaa, enkä olisi yhtään sen onnellisempi, vaikka asuisin jossain luksuslukaalissa hienoissa maisemissa. Olen ihan tyytyväinen siihen, että minulla on sen verran rahaa että saan välttämättömät asiat maksettua. Työelämässä ei ole minkäänlaista kunnianhimoa. Enkä myöskään tarvitse jatkuvasti uusia elämyksiä, matkustelua tai tavaroita, olen ihan tyytyväinen tavalliseen elämään.
Kommentit (128)
Minä olen tyytyväinen perusasioihin! Tosi kiva kuulla, että on muitakin. Olen ajatellut olevani vähemmistöä. Ajattelen aina, että olen pärjännyt elämässä ihan hyvin, kun työtä on riittänyt, on katto pään päällä ja ruokaa. Elätän itseni ja lapseni.
On myös joitakin harrastuksia. Minulla on vilkas mielikuvitus ja olen herkkä. Saan niin paljon iloa ihan tavallisista jutuista; aamukahvista ja auringonpaisteesta. Ehkä on helpompaa olla tällainen "vähään" tyytyväinen ihminen kuin sellainen, joka jatkuvasti haluaa enemmän ja lisää ja uutta ja fantastista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen ja en ymmärrä kesämökkejä, karavaani elämää jne... kun ei siihen kuitenkaan työ-ikäisellä aikaa ja rahaakin vie, Turhaa stressiä. Myyn heti omakotitalon hyvissä ajoin pois kun ei enää jaksa itse tehdä huolto töitä. Ostan tai vuokraan kirkolta kämpän. Se on helppo myydä ja kaikki lähellä. Turhaa itseään väsyttää kaikella turhalla. Se on eri asia jos voittaa lotossa. En tee yhtään laajennusta taloon, ehkä autotalli. Aina on helpompi myydä mitä vähemmän rakennettu ja pienempi kiinteistövero
Nyt en ymmärtänyt:
Kirkolta. Mitä tarkoitat?
Kirkko=kirkonkylä. Taajama maaseutukunnassa.
Minä. Hemmottelua on pakastepizza tai kaupan pulla, yleensä leivon itte. Oluet terassilla. Pihasauna.
Eväsretki, jäätelö, ihan tavallinen elämä on parasta.
Vaatteita riittää kaapissa, ei mitään tarvetta ostaa uusia
Pärjään tosi vähällä ja ihan tyytyväisenä
Ove 50%
Minä minä. Rahaa ei ole juuri mihinkään, asunto on vaatimaton ja vaatteetkin käytän loppuun. Pieni kotini on kuitenkin ihan minun näköinen ja mikä parasta, sieltä pääsen suoraan luontoon.
Ja tärkeintä on se että tiedän sen tärkeimmän. Tulipa eteen mitä tahansa, aina on iso nippu niitä rakkaita läheisiä, jotka ovat olemassa.
Voi, aloitus on aivan kun minun kynästä.
Tykkään ihan valtavasti omasta, vaatimattomasta elämästä. En kaipaa mitään ihmeellisyyksiä ikinä.
Työelämässäkään ei ole minkäänlaista kunnianhimoa enää. Nykyinen palkkataso riittää aivan kaikkeen, mitä tarvitsen. Palkkani on liki tuplaantunut reilussa kymmenessä vuodessa, mutta ei se ole onnellisuuttani mihinkään muuttanut, eikä oikeastaan rahankäyttöäkään. Nykyään jää vaan puolet palkasta aina säästöön. Toki myönnän, että se tuo mielenrauhaa kun taloudellinen tilanteeni on hyvä.
Ovatko nämä vähään tyytyväiset usein työhaluttomia?
Vierailija kirjoitti:
Olet kuin minä. Kuukaudessa jää käyttöön vähän alle 600e ja sillä elän juuri sopivasti. Asun kaukana kaikesta ja en omista edes autoa. Minulle onni on se kun menen ovesta ulos ja näen vain luontoa, ei saastetta eikä melua.
Paras päätös oli jäädä pois työelämästä. Se ottaa aina enemmän kuin antaa. Voisin tietysti tehdä vaikka osa-aikaista mutta ei ole ajokorttia eikä autoa. Aika mahdotonta täältä metsästä olisi päästä töihin. Ja toisaalta, miksi tarvitseekaan.
Nyt oli keskustelua vaatimattomuudesta.
Toi "600e jää käyttöön"
on ylellisyyttä !!!
Mulla jää käteen 150 - max 200e eläkkeestä, se enimmäkseen ruokaan.
Mitään ei voi hankkia, ei tehdä, ei ostaa, missään ei voi käydä, ei harrastaa, ei käydä kylässä naapurikaupungissa junalla tms.
Eläke on netto 1200e, mistä:
Vuokra
Sähkölasku
Vesimaksu
Dna-lasku
Poliklinikkalaskut (sairaus, tutkimukset yliopistosairaalassa)
Lääkkeet kuukausittain apteekista
Pesuaineet, tiski, siivous, pyykki ym
Vessapaperi, talouspaperi, nenäliinat harvoin ostan
En osta vaatteita, kenkiä. Kaikki saatuja vanhoja rytkyjä, käytettyjä.
Bussi-metro, joskus pakosta (omaosuus 25e) taksi sairaalasta, kulkeminen Helsingissä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä töitä teen, nytkin koko päivän ollut pihapuuhissa. Näin keväisin varsinkin töitä riittää:)
Vaatimattomuus on paljon mukavampaa kuin yrittää aina vain jahdata parempaa ja parempaa elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuin minä. Kuukaudessa jää käyttöön vähän alle 600e ja sillä elän juuri sopivasti. Asun kaukana kaikesta ja en omista edes autoa. Minulle onni on se kun menen ovesta ulos ja näen vain luontoa, ei saastetta eikä melua.
Paras päätös oli jäädä pois työelämästä. Se ottaa aina enemmän kuin antaa. Voisin tietysti tehdä vaikka osa-aikaista mutta ei ole ajokorttia eikä autoa. Aika mahdotonta täältä metsästä olisi päästä töihin. Ja toisaalta, miksi tarvitseekaan.
Toi "600e jää käyttöön"
on ylellisyyttä !!!
Mitään ei voi hankkia, ei tehdä, ei ostaa, missään ei voi käydä, ei harrastaa, ei käydä kylässä naapurikaupungis
No ei ole kyllä 600e mitään ylellisyyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi "600e jää käyttöön"
on ylellisyyttä !!!
Mitään ei voi hankkia, ei tehdä, ei ostaa, missään ei voi käydä, ei harrastaa, ei käydä kylässä naapurikaupungis
Miksi et saa toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen ja en ymmärrä kesämökkejä, karavaani elämää jne... kun ei siihen kuitenkaan työ-ikäisellä aikaa ja rahaakin vie, Turhaa stressiä. Myyn heti omakotitalon hyvissä ajoin pois kun ei enää jaksa itse tehdä huolto töitä. Ostan tai vuokraan kirkolta kämpän. Se on helppo myydä ja kaikki lähellä. Turhaa itseään väsyttää kaikella turhalla. Se on eri asia jos voittaa lotossa. En tee yhtään laajennusta taloon, ehkä autotalli. Aina on helpompi myydä mitä vähemmän rakennettu ja pienempi kiinteistövero
Nyt en ymmärtänyt:
Kirkolta. Mitä tarkoitat?
Kirkonkylää sillä tarkoitetaan. Pitäjässä voi olla montakin eri kylää, mutta kirkonkylä on yleensä se keskustaajama. Puhekielessä paljon käytetty. Voidaan käyttää myös, Lähen käymään kirkolla. Tällä tarkoitetaan keskustaa. Tai että kirkolla puhuivat, se tarkoittaa että kylillä juoruttiin. Ja sitä rataa
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Kesämökillä sitä vasta vaatimattomasti voikin elää, ilman sähköä ja juoksevaa vettä.
Miksi kotona ei voisi elää niin?
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta eläkeläiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse elän kuin eläkeläinen vaikka olen vasta 30. Aiemmin paiskin töitä kuten muutkin mutta pitkään jatkuneen työpaikkakiusaamisen vuoksi päätin että mieluummin elän vaatimattomasti kuin mietin kuolemaa joka päivä. En ole työkyvyttömyyseläkkeellä mutta niin sanon kaikille jotka kysyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse elän kuin eläkeläinen vaikka olen vasta 30. Aiemmin paiskin töitä kuten muutkin mutta pitkään jatkuneen työpaikkakiusaamisen vuoksi päätin että mieluummin elän vaatimattomasti kuin mietin kuolemaa joka päivä. En ole työkyvyttömyyseläkkeellä mutta niin sanon kaikille jotka kysyvät.
Miten eletään "kuin eläkeläinen" ?
Minä olen tyytyväinen siihen, mitä minulla on. Käyn töissä, autan silloin- tällöin hieman rahallisesti lapsiaan. Olen ostanut uusia vaatteita, mutta nyt päätin että en osta enää lisää, pärjään niillä pitkään. Ostin torista crosstrainerin- eipä tarvitse mennä kuntosaliin. Ja ennen joulua ostin Lidlista selkähierontakoneen- se on aamuin- illoin käytössä. Mieheni kanssa katsotaan viikonloppuisin netflixista leffoja- emme käy leffateatterissa. Nautin aamukahvista, päiväkävelystä, hyvästä itsetekemästä kasvisruoasta, juustovoileivasta.
Kavereitten kanssa tapailemisestä. Mielirauhasta. Näinä vaikeina aikoina.
Sinä joka kiivaistut että toisella jää 600e käteen, menikö ketjun pointti vähän ohi? Itse ajattelen että nyt puhutaan vaatimattomasta elämäntyylistä, ei köyhänä elämisestä. Joku rikaskin voi pitää yksinkertaisesta elämäntyylistä, esimerkiksi ekologisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi "600e jää käyttöön"
on ylellisyyttä !!!
Eiköhän noihin menoihin saa jo toimeentulotukeakin
Eikös maalaiset tarkota jotain kirkonkylää kun puhuvat kirkosta noin?