Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä??? Oon saanu jo yli vuoden perustoimeentulotukea, ja nyt Kela laski viime kuun lopun tilin saldon 190e "talletukseksi" !!

Vierailija
11.04.2024 |

Aivan järjenvastaista. Koska mulla oli viime kuun lopussa 190e tilillä, aiemmista tuista siis jääny yli koska esim. vuokra pitää maksaa kuun alussa ja tuet tulevat eri kuun aikoina tilille. mm. työmarkkinatuki kiertää koko ajan taaksepäin koska maksetaan 4 viikon välein.

Nyt sit kela on vähentäny mun perustoimeentulotukea 190e koska mull oli "talletus" eli ton verran vaan rahaa tilillä sillon!!

Mutta mistään en oo mitään ylimäärästä rahaa saanu, ja aina kaikki menee mikä tulee. Mitä jos kela kattoiski sen päivän ku mun tuet on just tullu, ja tilillä on yli tonni, niin tulisko sittenki "talletus 1200e" ja en sais tukia seuraavassa kuussa??

Eihän tää nyt voi mennä oikein???!!

Kommentit (274)

Vierailija
201/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrät että se toimeentulotuki on se viimeinen oljenkorsi? Eli juuri se että riittää kädestä suuhun. Ja ei niitä laskuja ole pakko maksaa eräpäivänä, voi maksaa vaikka heti kun lasku on tullut. Vuokraa jo monta kuukautta aiemminkin.

Vierailija
202/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki omat talletukset otetaan ensin käyttöön ennen kuin myönnetään harkinnanvaraista toimeentulotukea elämiseen. Oikein siis meni.

Eivät ole talletuksia pahvi, vaan säästänyt siitä tuesta minkä on saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät että se toimeentulotuki on se viimeinen oljenkorsi? Eli juuri se että riittää kädestä suuhun. Ja ei niitä laskuja ole pakko maksaa eräpäivänä, voi maksaa vaikka heti kun lasku on tullut. Vuokraa jo monta kuukautta aiemminkin.

Ja just joku wannabe-asuntosijoittaja haukkui vuokralaisensa kun se maksoi vuokransa parikin kuukautta liian aikaisin ja tää aiheutti jotain ongelmia jossain. 

Vierailija
204/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minään haluaisi että mun palkasta revityillä veroeuroilla kerrytät säästöjä 200e kuukaudessa, tekemättä varmaan mitään?

Vierailija
205/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki omat talletukset otetaan ensin käyttöön ennen kuin myönnetään harkinnanvaraista toimeentulotukea elämiseen. Oikein siis meni.

Eivät ole talletuksia pahvi, vaan säästänyt siitä tuesta minkä on saanut.

Juurikin tämä on sitä paskaa "säästänyt siitä tuesta minkä on saanut". Kai ymmärrät että ne tuet tulee niistä veroeuroista ja valtion ottamasta velasta, mikä täytyy maksaa!

Vierailija
206/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki elämiseen. Tuo 191€ on sinulla käytettävissä tässä kuussa tulona. 

Ei saa säästää jos saa toimeentulotukea. 

Samaa mieltä. Käyttää ne rahat viinaan säästämisen sijaan. Mikä siinäkin on muka ylitsepääsemättömän vaikeaa?

Vierailija
207/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en taas ymmärrä tuollaista toimintaa että jättää kaikki maksut just eräpäivään, esim tuo aloituksen 190 euroa vuokraan. Meitä on kaksi työssäkäyvää ja vuokra maksetaan etukäteen, nyt on jo marraskuukin maksettuna. 

Asumistuki tulee aina kuun alussa, mutta se ei kata koko vuokraa. Pitää omaa rahaa tilillä muutama sata euroa, jotta pystyy maksaa vuokran yhdessä asumistuen kanssa.

Vierailija
208/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toimeentulotukeen tulee työvelvoite niin tämä säästämisen kielto ja omaisuusrajat tulisi poistaa. Vaihtoehtoisesti Kokoomuslaisten ja Persujen palkkaan tulisi vaikuttaa varallisuus. Tasa-arvoa.

Vierailija
209/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minään haluaisi että mun palkasta revityillä veroeuroilla kerrytät säästöjä 200e kuukaudessa, tekemättä varmaan mitään?

Tuo 200€ on välttämätöntä olla tilillä, koska kuun alussa tilille tuleva asumistuki ei riitä yksistään vuokranmaksuun. Pitää olla vähintään 200€ rahaa tilillä, jotta pystyy maksaa vuokran. Menikö jakeluun?

Vierailija
210/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa se vuokra heti silloin kun koko vuokran summa on tilillä. Et eräpäivänä.

Vierailija
211/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se nykyään menee. Kiitä hallitusta. 

Mene töihin

Vierailija
212/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuun lopun ja seuraavan alun välillä on 1 yö. Koita itse miettiä miten sen selviäisit. En oikein usko että tarvitset palstalaisten neuvoa tuohon. Ja muuten selityksesi tapahtumista on aika sekava ja en ihan ymmärrä mitä kela on oikeasti tehnyt.

Ei niitä kiinnosta se onko esim. 30 päivä tullut työttömyyskorvaus kokonaan käytetty ennen kuun vaihtumista vai ei koska ei ne täysin aivokuolleita tuollakaan ole ja tietää miten homma toimii. Eli sinun tapauksessasi kyse on jostain muusta, mutta mistä? 

Etkö nyt ymmärrä, mitä tuossa sanotaan ja kysytään. Tuo kysymys ja samalla oli vastaus aloittajan tilanteeseen. Jos saat saman x summan tukia joka kuukausi vuoden ajan, ja säästät siitä seuraavalle kuukaudella osan vuokraan, niin se on kelassa katsottu "talletukseksi" Eli ylimääräiseksi rahaksi jonka olet taivaasta yhtäkkiä tilillesi muka saanut, vaikka se on sitä edellisen kuun tukea. Eli ei sais näköjään säästää. Niin siihen, että mitä jos tuet tulevat alku ja loppukuusta ja sun on pakko säästää seuraavalle kuulle, koska muuten tulot ei tule tasan silloin kun pitää maksaa vuokra ja myös ostaa ruokaa kaupasta kuukauden ajan, niin mikä on ratkaisusi siihen? Vastasit että säästä se raha viime kuusta? No mitä kun kela ottaa sen sulta pois? Mitä teet?

Ja jos on epäselvää sinulle niin mieti kuinka epäselvää tukiviidakko on niille, jotka niitä joutuu hakemaan!

Vierailija
213/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se nykyään menee. Kiitä hallitusta. 

Mene töihin

Mene sinä rautakauppaan. Köysi alennuksessa.

Vierailija
214/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksa se vuokra heti silloin kun koko vuokran summa on tilillä. Et eräpäivänä.

Vuokrasumma on kasassa kuun ensimmäinen päivä kun asumistuki tulee tilille, mutta vähintään 200€ pitää olla omaa rahaa. Vuokran eräpäivä aina kuun 2. Päivä.

Vierailija
215/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en taas ymmärrä tuollaista toimintaa että jättää kaikki maksut just eräpäivään, esim tuo aloituksen 190 euroa vuokraan. Meitä on kaksi työssäkäyvää ja vuokra maksetaan etukäteen, nyt on jo marraskuukin maksettuna. 

Ennen aikojaan maksaminen ei ole aina mahdollista. Maksoin kerran vuokran edellisen kuun puolella. Siitä seurasi hirveä sotku ja väitettiin, etten ole maksanut kyseistä vuokraa lainkaan (koska maksu näkyi edellisen kuun puolella). Vuokranantaja toivoi, että jatkossa sotkun välttämiseksi maksaisin vuokran joka kuukausi samaan aikaan, ei etukäteen.

Myöskään osissa maksettuja summia ei katsota hyvällä.

Vierailija
216/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 200€ on välttämätöntä olla tilillä, koska kuun alussa tilille tuleva asumistuki ei riitä yksistään vuokranmaksuun. Pitää olla vähintään 200€ rahaa tilillä, jotta pystyy maksaa vuokran. Menikö jakeluun?

Tyhmäkin sen tajuaa, sovi vuokranantajan kanssa uusi vuokranmaksupäivä.

Vierailija
217/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
218/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä kun se ei vuokranantajalle käy, jos on vaikka yksityinen? Voi vähä vaikeuttaa sitten hänen taloudenhoitamista ja olisi kohtuutonta sellaista vaatia, koska kela.

Vierailija
219/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin vuokrakämppien vuokranmaksupäivät on kiveen hakattu. Ne on aina kuun 2. Päivä, koska asumistuki tulee kuun 1. Päivä. Pari sataa euroa pitää olla omaa rahaa tilillä, jotta rahat riittävät vuokraan.

Vierailija
220/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän sinne lähetetä tiliotteita kuin kerran vuodessa kun tukea hakee. Mistä ne kenenkään tiliotteita voisi kyttäillä.

Voi hyvänen aika, TTT:ssä todellakin tarkastellaan tiliotteita kuukausittain. 

Niin, kantiksilta. Muilta sitten kerran vuodessa ja päätös jopa 3 vuodeksi eteenpäin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi