Mitä ihmettä??? Oon saanu jo yli vuoden perustoimeentulotukea, ja nyt Kela laski viime kuun lopun tilin saldon 190e "talletukseksi" !!
Aivan järjenvastaista. Koska mulla oli viime kuun lopussa 190e tilillä, aiemmista tuista siis jääny yli koska esim. vuokra pitää maksaa kuun alussa ja tuet tulevat eri kuun aikoina tilille. mm. työmarkkinatuki kiertää koko ajan taaksepäin koska maksetaan 4 viikon välein.
Nyt sit kela on vähentäny mun perustoimeentulotukea 190e koska mull oli "talletus" eli ton verran vaan rahaa tilillä sillon!!
Mutta mistään en oo mitään ylimäärästä rahaa saanu, ja aina kaikki menee mikä tulee. Mitä jos kela kattoiski sen päivän ku mun tuet on just tullu, ja tilillä on yli tonni, niin tulisko sittenki "talletus 1200e" ja en sais tukia seuraavassa kuussa??
Eihän tää nyt voi mennä oikein???!!
Kommentit (274)
Nostetaampa kun mielenkiintoinen aihe
jos näin ikävästi pääsee käymään, maksan kaverilleni pari päivää ennen kuun vaihdetta "velan" ja kaveri antaa sen mulle käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Näin se nykyään menee. Kiitä hallitusta.
Ei tää mikään nykyilmiö ole. Esim kauan kauan sitten otin 50 euron pikavipin kuun alussa ja maksoin sen (korkoineen) takaisin parin viikon päästä samassa kuussa. Hain toimeentulotukea ja kelan täti oli laskenut tämän lainan ottamisen tuloksi muttei takaisinmaksua menoksi.
Tää hallitus ei muutenkaan ole muuttanut mitenkään toimeentulotukilakeja. Ainahan noilla on ollut se ongelma että laissa sanotaan että se on "viimesijainen tuki" ja tuolla perusteella kelan lakimiesportaassa tjsp. tehdään aika arkijärjenvastaisia linjanvetoja siitä mitä köyhällä lasketaan tuloiksi ja mitä menoiksi. Esim. säästää ei tosiaankaan kannata tai edes voi paria kuukautta pidempään koska jossain kohtaa kela laskee nuo omaisuudeksi joka vähentää seuraavaa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se nykyään menee. Kiitä hallitusta.
Ei tää mikään nykyilmiö ole. Esim kauan kauan sitten otin 50 euron pikavipin kuun alussa ja maksoin sen (korkoineen) takaisin parin viikon päästä samassa kuussa. Hain toimeentulotukea ja kelan täti oli laskenut tämän lainan ottamisen tuloksi muttei takaisinmaksua menoksi.
Tää hallitus ei muutenkaan ole muuttanut mitenkään toimeentulotukilakeja. Ainahan noilla on ollut se ongelma että laissa sanotaan että se on "viimesijainen tuki" ja tuolla perusteella kelan lakimiesportaassa tjsp. tehdään aika arkijärjenvastaisia linjanvetoja siitä mitä köyhällä lasketaan tuloiksi ja mitä menoiksi. Esim. säästää ei tosiaankaan kannata tai edes voi paria kuukautta pidempään koska jossain kohtaa kela laskee nuo omaisuudeksi joka vähentää seuraavaa toimeentulotukea.
Mulla kävi kerran niin että olin nostanut opintolainan vuoden alussa, siihen aikaan sitä maksettiin koko summa puolivuosittain. Toukokuussa rahat oli loppu ja hain toimeentulotukea. Sieltä tuli sitten kielteinen päätös suurimmalta osalta, perusteena sanottiin että minun olisi pitänyt hakea sitä toimeentulotukea jo silloin helmikuussa kun oli nähtävissä että tulot jäävät se opintolaina huomioiden normin alle. Siis silloin kun tilillä oli sitä opintolainaa enemmän kuin ne kuukauden menot. Valitus kyllä auttoi mutta siinä meni pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan keksinyt miten kannattaisi toimia tilanteessa, jossa hakee toimeentulotukea seuraavalle kuukaudelle 1.-15. päivä kuluvaa kuukautta esim. hakisi nyt 12.4 toimeentulotukea toukokuulle ja Kela katsoo tilillä (11.4) olevat rahat talletukseksi. Tämä talletus on sitten sinun varoja, joilla elätät itsesi toukokuussa ja toimeentulotukihakemus hylätään. Laskuja ym. vielä maksettavana joten tiliä ei voi tyhjentää kokonaan. Työmarkkinatukea tai muuta tukea tulossa ehkä loppukuusta ja se on laskelmassa huomioitu tulona. Millä elää monta viikkoa? Ja, jos elää tilillä olevilla rahoilla (kuten kuuluukin ja mihin kyseiset rahat on tarkoitettu alun perin) niin millä rahoilla elää toukokuussa? Joudun siis elämään pelkän asumistuen ja työmarkkinatuen varassa. Tarkoittaa menoista riippuen 200-300 euron leikkausta tuloihin (toimeentulotuen osuus tuloissa, jota ei enää makseta). Valitukset eivät itselläni ole auttaneet? Mitä tässä voi tehdä?
Minulla on tämä kaiketi edessä kun hain nyt uutta toimeentulotukea tauon jälkeen. Tämä kuu vielä menee normaalisti, että kuun alussa oli "talletusta" ja sitten katsottiin asumistuki, näistä jäi ylijäämää marraskuulle vielä sen verran, etten saa vielä silloinkaan toim.tukea, mutta koska tuet tulevat eri aikaan niin se sekoittaa elämisen totaalisesti. Joulukuussa alkukuusta tulee asumistuki ja loppukuusta 20. päivän jälkeen vasta työttömyystuki, eli ei voi maksaa vuokraa kuun alussa, eikä ole rahaa kuun aikana ruokaan ja loppukuustakin tuo tuki pitää säästää seuraavan kuun alkuun, ETTÄ voi maksaa kuun alussa taas vuokra ja elääkin se kuu. Sittenkö tämä tilillä oleva työttömyystuki katsotaan säästönä seuraavalle kuulle kuun vaihteessako? jos olen nyt syömättä marraskuun ja säästän sen marraskuun työkkärituen joulukuulle (koska tulee vasta loppukuusta)? Muutoin tätä hommaa ei saa tasattua.
Eli Kela sitten kieltäytyy maksamasta toim.tuloa, koska sinulla on edellisen kuun rahaa vielä tilillä. Tällä periaatteella he siis katsovat, että elät pelkällä työttömyystuella ja asumistuella alle sen rajan, mitä kuuluisi olla lain mukaan elämiseen ja loihtivat olemattomia tuloja näillä "talletuksilla". Eli sossuun sitten asiakkaaksi ja katsotaan mitä siellä sanotaan, koska en saa lainmukaista toimeentulotukea. Oikaisuvaatimus ei auta tilanteeseen, koska sillä kestää yli 3kk ja siihen mennessä olet ehtinyt jo kuolla nälkään tai asunnottomaksi vuokrarästien takia.
Näin se menee. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki elämiseen. Tuo 191€ on sinulla käytettävissä tässä kuussa tulona.
Ei saa säästää jos saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis joka kuukausi jäänyt se 587e perustoimeentulotuen osa vaan, eikä muuta.
Nyt sit yht'äkkiä kun tiettiny päivänä sattui saldoa olemaan tilillä, niin muka joku "talletus" ???
No se on sun tilille säästynyt summa, eli onhan se talletus.
Ei toimeentulotukea makseta niille joilla on ylimääräistä rahaa.
Arvatkaapas kuin vi....aaa kun olin säästänyt omaa asuntoa varten ( 40 000t€) ja jouduinkin pitkälle sairaslomalle nyt jo toista vuotta.
Kaikki säästöt oli käytettävä elämiseen ennekuin sain toimeentulotukea. Sairaus vei kaiken. En enää koskaava varmaan saa säästettya alkupääomaa omaan asuntoon. Tuomittu köyhyyteen loppuelämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytää nämä kelan uudet ohjeistukset toimeentulotukeen? Ihan pelottaa nämä. Jos teen esim hakemuksen kuun puolivälissä seuraaville kuukausille ja tilillä sattuukin olemaan vaikkapa 500 euroa lasten elatusmaksuja niin laskevat säästöiksi😱. Onko minun nyt tyhjennettävä tiliä nostoilla joka vko ja elettävä käteisellä? Kiitos asiallisia viestejä.
Ei mistään, koska ne on nykyään salaisia (julkusuudperiaatteen vastaisesti).
Kiitä Orpon hallitusta.
Vierailija kirjoitti:
Maksa vuokra pari päivää liian aikaisin edellisen kuun puolella.
Ei taida 190€ riittää vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Jos Kela tuntuu armottomalta, et ole vissiin verottajan kanssa ollut tekemisissä.
Ei verottaja omin päin kuittaa rahojasi kuten kela esim. veronpalautukset tai mitä tahansa mitä tilillesi mistä tahansa maksetaan. Esim. mummosi haluaa ostaa sinulle uuden sängyn kun vanha on rikki, laittaa 300 tilillesi ja kela kuittaa nämä tuloiksi ja vähentää toimeentulotukea vastaavalla summalla. Sänky jää ostamatta ja mummosi rahat meni käytännössä kelalle.
Jos sinulla jää säästöön niin et tarvitse mitään tukia. Mene töihin perkele!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Kela tuntuu armottomalta, et ole vissiin verottajan kanssa ollut tekemisissä.
Ei verottaja omin päin kuittaa rahojasi kuten kela esim. veronpalautukset tai mitä tahansa mitä tilillesi mistä tahansa maksetaan. Esim. mummosi haluaa ostaa sinulle uuden sängyn kun vanha on rikki, laittaa 300 tilillesi ja kela kuittaa nämä tuloiksi ja vähentää toimeentulotukea vastaavalla summalla. Sänky jää ostamatta ja mummosi rahat meni käytännössä kelalle.
No miksi se sun mummos ei osta sitä sänkyä ihan suoraan?
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytää nämä kelan uudet ohjeistukset toimeentulotukeen? Ihan pelottaa nämä. Jos teen esim hakemuksen kuun puolivälissä seuraaville kuukausille ja tilillä sattuukin olemaan vaikkapa 500 euroa lasten elatusmaksuja niin laskevat säästöiksi😱. Onko minun nyt tyhjennettävä tiliä nostoilla joka vko ja elettävä käteisellä? Kiitos asiallisia viestejä.
No mitä tuo 500 euroa sitten on jos ei KÄYTETTÄVISSÄ OLEVAA RAHAA. Ja kyllä sinun pitäisi se käteisenäkin oleva raha ilmoittaa. mutta milloinpa loinen olisi rehellinen.
Ennen katsottiin tiliotteesta tasan sen kuukauden tuet (asumistuki + työttömyysetuus + toimeentulotuki) - perumenot eli vuokra ja peruosa. Jos jäi näistä tuista rahaa tilille seuraavalle kuulle esim. laskua varten tai mitä ikinä, eivät ottaneet sitä huomioon säästönä, koska sinulla oli tasan samat tulot edellisellä kuulla ja tulevalla, mihin haet toimeentulotukea. Vain ylimääräiset tulot näiden päälle katsottiin tulona. Nyt ei sitten katsota asiaa näin vai?
Mennyt kyllä sairaaksi tämä lain kiertäminen.
Kannattaa nostaa käteiseksi ne rahat.
t. joskus kelan asiakkaana ollut
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaapas kuin vi....aaa kun olin säästänyt omaa asuntoa varten ( 40 000t€) ja jouduinkin pitkälle sairaslomalle nyt jo toista vuotta.
Kaikki säästöt oli käytettävä elämiseen ennekuin sain toimeentulotukea. Sairaus vei kaiken. En enää koskaava varmaan saa säästettya alkupääomaa omaan asuntoon. Tuomittu köyhyyteen loppuelämäksi.
Siinähän se typeryys olikin kun tilillä laiskana makuutit 40 000 euroa. Sijoituksissa ne olisivat voineet helposti tuottaa kuukausittain parisen sataa euroa ylimääräistä rahaa käyttöösi. Jopa enemmän rahaa jos olisi ottanut riskiä.
Tuo on ihan h*lvetin epäreilua.
tiesitkö muuten että jos saat bonuspisteitä tms. Ja ne tulee s-tilille, niin sekin on tuloa ensi vuoden alusta😂
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi siis päästä rikastumaan tukirahoilla. Ei yllätä kun tämän palstan vassarivammaisia tuntee. Tajuatteko että ne tuet on tukia? Ei valtiolla ole varaa teille antaa mitään säästöjä. Ei meillä itse rahansa tienaavilla duunareillakaan mitään säästöjä jää.
Puhu vain omasta puolestasi ja tunnusta että olet paska rahan käyttäjä. Kyllä minä itse rahani tienaavana duunarina olen saanut säästöön keskimäärin 3774,56 €/kk