Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä??? Oon saanu jo yli vuoden perustoimeentulotukea, ja nyt Kela laski viime kuun lopun tilin saldon 190e "talletukseksi" !!

Vierailija
11.04.2024 |

Aivan järjenvastaista. Koska mulla oli viime kuun lopussa 190e tilillä, aiemmista tuista siis jääny yli koska esim. vuokra pitää maksaa kuun alussa ja tuet tulevat eri kuun aikoina tilille. mm. työmarkkinatuki kiertää koko ajan taaksepäin koska maksetaan 4 viikon välein.

Nyt sit kela on vähentäny mun perustoimeentulotukea 190e koska mull oli "talletus" eli ton verran vaan rahaa tilillä sillon!!

Mutta mistään en oo mitään ylimäärästä rahaa saanu, ja aina kaikki menee mikä tulee. Mitä jos kela kattoiski sen päivän ku mun tuet on just tullu, ja tilillä on yli tonni, niin tulisko sittenki "talletus 1200e" ja en sais tukia seuraavassa kuussa??

Eihän tää nyt voi mennä oikein???!!

Kommentit (274)

Vierailija
241/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän olis ihanteellista kun voisi maksupäiviä siirrellä miten lystää, mutta mitä jos ei onnistu?

Kerro yksikin syy miksi et pystyisi muuttamaan maksua, joka lähtee sun omalta tililtä? Vuokranantajalle se on yksi ja sama tuleeko raha kuun viidennen päivän sijasta vaikkapa edellisen kuun viimeinen päivä. Jos et osaa muuttaa maksupäivää, niin suosittelen opettelemaan. Se ei ole mitään rakettitiedettä.

Jos ei ole kuun lopussa vuokrarahaa koossa, osa siitä tulee kuun alussa?

Maksun voi tehdä useammassa erässä kunhan viitenumero vaan pysyy samana. 

Vierailija
242/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se onnistu niin, että pyydät Kelaa maksamaan rahat vuokranantajan tilille? Karhutkoot Kela sen jälkeen itse säästämiään rahoja itseltään tai tapelkoot vuokranantajan kanssa monessako erässä ja monenako eräpäivänä vuokran saa maksaa. Ei ole enää sinun ongelmasi.

Onnistuuko asia näin? Onko jollain kokemusta tästä?

Asumistuen saa helposti menemään suoraan vuokranantajalle, mutta en tiedä onnistuuko sama perustoimeentulotuen vuokraosuuden kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://sosiaalinentekija.wordpress.com/2017/01/17/kelan-perustoimeentu…

Ymmärrämme sen, että jokaisen tulisi pyrkiä varautumaan tulevaan, mutta on kohtuutonta olettaa että rahaa jää säästöön ensi kuuta varten, jos sitä saa kuukaudessa 50 euroa yli perustoimeentulotuen määrän.

Kela on on myös huomioinut loppukuulla tulevat tulot kyseisen kuukauden tuloiksi, vaikka todellisuudessa raha on käytettävissä vasta seuraavalle kuukautena. Asiakas saa kuntoutusrahaa 28. tammikuuta 600 euroa, ja se huomioidaan tammikuulle tuloksi. Asiakas elää siis jotenkin etukäteen tuolla loppukuusta tulevalla rahalla, kertoo työntekijä asiakkaansa tilanteesta.

Ei ole uutta siis, että katsovat vähän miten sattuu. 

Vierailija
244/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla joku enimmäismäärä mikä voi olla tilillä? 

Voitko sopia vuokranantajasi kanssa että maksat vuokrasi etukäteen tai jälkikäteen silleen miten sinun on järkevämpi kelatukiesi jatkuvuuden kannalta? Sama juttu muihinkin välttämättömiin laskuihin

Muuta en osaa neuvoa, tsemppiä

Vierailija
245/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saa toimeentulotukea ollenkaan, koska Kela sanoo, että mulla on liian pienet menot.

Saan peruskansanelakkeen, takuueläkkeen ja asumistuen, en mitään muuta.

Vierailija
246/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sen vuokran maksaa aina etukäteenkin, se maksupäivä on viimeinen mahdollinen päivä. Mä merkitsin vuokramaksuun aina viestiin kuukauden, koska saatoin maksaa joskus parikin kuukautta etukäteen, jos rahaa oli tullut ja tulevaisuus oli epävarma. 

Toimeentulotuella on tarkoitus sinnitellä hengissä, ei sillä ole tarkoitus suunnitella elämää. Jos on kykyä suunnitella, niin voi suunnitella menevänsä töihin, se kai se ajatus siinä taustalla on. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, sitä ennen syödään pois kaikki säästöt.

Vierailija
247/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sen vuokran maksaa aina etukäteenkin, se maksupäivä on viimeinen mahdollinen päivä. Mä merkitsin vuokramaksuun aina viestiin kuukauden, koska saatoin maksaa joskus parikin kuukautta etukäteen, jos rahaa oli tullut ja tulevaisuus oli epävarma. 

Toimeentulotuella on tarkoitus sinnitellä hengissä, ei sillä ole tarkoitus suunnitella elämää. Jos on kykyä suunnitella, niin voi suunnitella menevänsä töihin, se kai se ajatus siinä taustalla on. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, sitä ennen syödään pois kaikki säästöt.

Oikeassa olet, tuella eläminen on sinnittelyä ja siinä pitäisi olla vielä voimavaroja saada elämänsä järjestykseen. Kannattaa katsoa ylen aamu ohjelma tältä päivää, kelan johtaja puhui tuista, näkyy areenasta. 

Vierailija
248/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran voi maksaa myös etuajassa. Miksi säilöä rahoja omalla tilillä, jos ne kuitenkin on menossa vuokraan/laskuihin?

Vierailija
249/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos joudut lainaaman joltakulta, mikä täytyy maksaa myös takaisin, niin tämän lainankin katsovat tuloksi ja vähentävät toimeentulotuesta. Ainut keino päästä pakoon siitä on hankkia mikä tahansa säännölli en palkkatuol, jos suinkaan mahdollinen. Tuella asuvat läpäisevat armottoman kontrollin rahojen tuloistag menoista. Joskus työttömillä oli kielletty jopa matkustaminenkin työttömänä ollessaan. Perustelivat sillä, että oitäö olla koko ajan ulottuvilla, kun kurssia tai töitä tarjotaan. 

Vierailija
250/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Pitääkin tyhjentää tili kuun lopussa

Vierailija
251/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki omat talletukset otetaan ensin käyttöön ennen kuin myönnetään harkinnanvaraista toimeentulotukea elämiseen. Oikein siis meni.

Eivät ole talletuksia pahvi, vaan säästänyt siitä tuesta minkä on saanut.

Juurikin tämä on sitä paskaa "säästänyt siitä tuesta minkä on saanut". Kai ymmärrät että ne tuet tulee niistä veroeuroista ja valtion ottamasta velasta, mikä täytyy maksaa!

Mitä sitten? Vaikka joisi ja pelaisi ne kaikki samalta istumalta kun lävähtävät tilille, sama raha siihen joka tapauksessa menisi. Sellaiseen rahan käyttöönkö sinä siis kannustat? Että kaikki vaan kulutetaan saman tien ja ei yritetäkään elää säästeliäästi? Kas kun yllättäviä menoja voi tulla.

Vierailija
252/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi nuo tuen saajat ei ikään kuin varmuuden vuoksi nosta käteisenä rahaa ulos. Esim pari jotain 50 euron nostoa kuussa. Tuskin niihin kukaan kiinnittää huomiota, mutta ei ainakaan makaa liikaa rahaa tilillä.

Ehkä ymmärrät, kun annan itseni esimerkiksi.

Minä olen liikuntarajoitteinen, mutta en niin pahasti, että saisin yhteiskunnalta siihen apua. En siis pääse pankkiautomaatille hakemaan käteistä. Olen myös aivan yksin, joten ei ole ketään, jota voisin pyytää auttamaan. Näistä syistä en pystyisi edes käyttelemään käteistä, jos minulla sitä olisi.

Selvensikö yhtään?

Kiitos tästä viestistä! Aioin kirjoittaa samaa, mutta säästyin kirjoittamisen vaivalta. Minulla juurikin sama tilanne.

Samasta syystä esimerkiksi ruokajakeluissa käyminen on minulle mahdottomuus. Ei ole ketään auttamassa pääsemään niihin, ja omin neuvoin en pysty niihin menemään. Työkyvytön, vaikeasti liikkuva työtön, jolla ei ole auttajia, on monessa asiassa päähänpotkittu nyky-Suomessa.

Vierailija
253/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kela laski talletukseksi edellisen kk viimeisenä päivänä maksetun työttömyystuen. Ja tuloksi 28 päivä maksettavan työttömyystuen. Ja sai meille ylijäämää 400 euroa. Ja laittoi sen kahdelle kk.

ENNEN tuo 31 päivä maksettu laskettiin syyskuulle. Ja 28 päivä lokakuulle.

Myin kamoja pois. En pistä pankkitilille. Kela kaksinkertaisti tulon jota ei ole. Rupesi ärsyttämään niin. Et teki mieli käydä paikantamassa kelan ovelle.

Kun nyt tulee 24 päivä rahaa. Ja lapsilisä. Tili on nollilla vika päivä kuukautta.

Aivan varma se. 

Vierailija
254/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kela laski talletukseksi edellisen kk viimeisenä päivänä maksetun työttömyystuen. Ja tuloksi 28 päivä maksettavan työttömyystuen. Ja sai meille ylijäämää 400 euroa. Ja laittoi sen kahdelle kk.

Myin kamoja pois. En pistä pankkitilille. Kela kaksinkertaisti tulon jota ei ole. Rupesi ärsyttämään niin. Et teki mieli käydä paikantamassa kelan ovelle.

Kun nyt tulee 24 päivä rahaa. Ja lapsilisä. Tili on nollilla vika päivä kuukautta.

Aivan varma se. 

Samalla tavalla myös kävi, mutta oli uusi hakemus, oliko sinulla?

Vierailija
255/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varma se. 

Samalla tavalla myös kävi, mutta oli uusi hakemus, oliko sinulla?

Olitko aiemmin siis ollut toimeentulotuella vai haitko ensimmäistä kertaa?

Vierailija
256/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se suunnitteluhan ei ole se millä niihin töihin mennään, vaan sitä työtä on sinulle annettava. Ääliö.

Vierailija
257/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokran voi maksaa myös etuajassa. Miksi säilöä rahoja omalla tilillä, jos ne kuitenkin on menossa vuokraan/laskuihin?

Ymmärrät varmaan, että se 190e ei siihen vuokraan vielä riitä, vaan on odotettava että rahaa tulee lisää.

Vierailija
258/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko sen vuokran maksaa kahdessa erässä, ettei tilillä makaa vahingossa mitään?

Vierailija
259/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa se Kelan 10.10.2024 julkaistu 255-sivuinen ohje, niin selviää, miten tulee menetellä, jos tilillä on vielä kuun lopussa rahaa.

Muistakaa myös hakea harkinnanvaraista HD-siirtymätukea.

Vierailija
260/274 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://sosiaalinentekija.wordpress.com/2017/01/17/kelan-perustoimeentu…

Ymmärrämme sen, että jokaisen tulisi pyrkiä varautumaan tulevaan, mutta on kohtuutonta olettaa että rahaa jää säästöön ensi kuuta varten, jos sitä saa kuukaudessa 50 euroa yli perustoimeentulotuen määrän.

Kela on on myös huomioinut loppukuulla tulevat tulot kyseisen kuukauden tuloiksi, vaikka todellisuudessa raha on käytettävissä vasta seuraavalle kuukautena. Asiakas saa kuntoutusrahaa 28. tammikuuta 600 euroa, ja se huomioidaan tammikuulle tuloksi. Asiakas elää siis jotenkin etukäteen tuolla loppukuusta tulevalla rahalla, kertoo työntekijä asiakkaansa tilanteesta.

Ei ole uutta siis, että katsovat vähän miten sattuu. 

50 euroa yli perustoimeentulotuen määrän.

Eli mistä sitä rahaa on nyt tullut YLI perustoimeentulotuen määrä? Avainsana on YLI perustoimeentulotuen määrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi