Mitä ihmettä??? Oon saanu jo yli vuoden perustoimeentulotukea, ja nyt Kela laski viime kuun lopun tilin saldon 190e "talletukseksi" !!
Aivan järjenvastaista. Koska mulla oli viime kuun lopussa 190e tilillä, aiemmista tuista siis jääny yli koska esim. vuokra pitää maksaa kuun alussa ja tuet tulevat eri kuun aikoina tilille. mm. työmarkkinatuki kiertää koko ajan taaksepäin koska maksetaan 4 viikon välein.
Nyt sit kela on vähentäny mun perustoimeentulotukea 190e koska mull oli "talletus" eli ton verran vaan rahaa tilillä sillon!!
Mutta mistään en oo mitään ylimäärästä rahaa saanu, ja aina kaikki menee mikä tulee. Mitä jos kela kattoiski sen päivän ku mun tuet on just tullu, ja tilillä on yli tonni, niin tulisko sittenki "talletus 1200e" ja en sais tukia seuraavassa kuussa??
Eihän tää nyt voi mennä oikein???!!
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Provo. Työkkärimassit tulee tietyn ajan välein, eikä kuukauden alussa. Pakko säästää niitä rahoja edelliseltä kuukaudelta jotta voi maksaa vuokran kuun alussa.
No niinhän ap sano
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohkenen epäillä tarinan paikkansa pitävyyttä.
Epäile keskenäsi, täyttä totta. Itselläni tuli tammikuussa ihan kuun alussa ja kuun lopussa työttömyyspäiväraha (Kelan)
Siitä hyvästä olen ollut täydellisesti tähän huhtikuun 11 päivään saakka ilman toimeentulotukea. Kela jokaisessa päätöksessään huomioi tilini saldon "omaisuudeksi"
Mistä ne tietää sun tilin saldon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäile keskenäsi, täyttä totta. Itselläni tuli tammikuussa ihan kuun alussa ja kuun lopussa työttömyyspäiväraha (Kelan)
Siitä hyvästä olen ollut täydellisesti tähän huhtikuun 11 päivään saakka ilman toimeentulotukea. Kela jokaisessa päätöksessään huomioi tilini saldon "omaisuudeksi"
Tilanteesi on hieman erilainen kuin tuo ap:n selitys.
Sinä sait sen verran enemmän rahaa kuukauden aikana, että tulisit sen varassa toimeen pari seuraavaa kuukautta. Ilman, että sinulle tarvitsee maksaa tt-tukea.
Ylijäämän vyörytys ja kuukauden viimeisen päivän tilin saldon huomiointi on kaksi täysin eri asiaa etuusmaailman näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Työkkärimassit tulee tietyn ajan välein, eikä kuukauden alussa. Pakko säästää niitä rahoja edelliseltä kuukaudelta jotta voi maksaa vuokran kuun alussa.
No niinhän ap sano
Näin minä olen tehnyt ja mitään ongelmaa ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Näin se nykyään menee. Kiitä hallitusta.
Ainahan se on noin ollut.😂
Ei sitä sen takia ole luettu koska ollu tilillä vaan muusta syystä mikä selviää kun luet sen päätöksen.
No eihän tuossa nyt oo mitään epäselvää. Et oikeasti edes tarvitse tuota tukea koska tililläsi on rahaa,
Niin, sulla on se raha käytettävissä esim vuokraan.
Älkää ruokkiko trollia. Kela ei ole tehnyt tuollaista muutosta tt-tuen myöntämisperusteisiin. Siitä olisi tiedotettu etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Kelalle pitää toimittaa tiliote.
Se oli sinulle pikkupaskiaisille ihan oikein!
Mulla on Kela Gold ja rahaa tulee kuin rännistä...
Oikein meni ja säästyi veronmaksajien rahoja. Kuule kun sinun kalorisi on tarkkaan laskettu. Ei ole tarkoitus lihottaa sinua syöttöpossuksi. Sinun parastasi tässä vain ajatellaan.
PS - mene TÖIHIN!
Köyhyys on omavalintainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenties siitä että lähetän toimeentulotuen hakemuksessa tiliotteeni?
Toimeentulotukea hakiessa voi selostaa mikä on tilanne ja antaa muuta käsitelyä helpottavaa tietoa. Tämä hidastaa hieman käsittelyaikaa,koska virkailija joutuu tutkimaan asian,mutta näin välttyy varmimmin virheiltä laskelmissa.
Maksa vuokra pari päivää liian aikaisin edellisen kuun puolella.
Jos ei kelan maksama palkka ole mielestäsi riittävän hyvä niin vaihda palkan maksajaa. Kokeile saatko samalla työpanoksella parempaa palkkaa muualta.
Niin minä tuossa tilanteessa tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä. Ei tiliä voi eikä kannata pitää nollilla koko ajan. Jonkin verran pelivaraa oltava.
Toisaalta taas kun ajattelee, että se pelivara tulee jonkun muun veroista niin eipä se oikein mene, että toimeentulotuesta pystyy säästämään.
Kela vähensi minulta 200 euroa kun säästin työkokeilusta saamiani 9 euron päivärahaa. Työnteko ei vaan kannata 9 eurolla päivässä.
Noin toimeentulotuki on joskus laskettu, että jos tilillä on viimeinen päivä rahaa, se otetaan tuloksi seuraavalle kuulle. Ollaan palattu samaan kuin 90 - luvun laman aikana. Mutta jos sinulla on se summa varattu vuokran maksuun niin ota yhteys Kelaan. Eiköhän asia selviä. Ota kaiken varalta aika myös sosiaalitoimistoon.