Mitä ihmettä??? Oon saanu jo yli vuoden perustoimeentulotukea, ja nyt Kela laski viime kuun lopun tilin saldon 190e "talletukseksi" !!
Aivan järjenvastaista. Koska mulla oli viime kuun lopussa 190e tilillä, aiemmista tuista siis jääny yli koska esim. vuokra pitää maksaa kuun alussa ja tuet tulevat eri kuun aikoina tilille. mm. työmarkkinatuki kiertää koko ajan taaksepäin koska maksetaan 4 viikon välein.
Nyt sit kela on vähentäny mun perustoimeentulotukea 190e koska mull oli "talletus" eli ton verran vaan rahaa tilillä sillon!!
Mutta mistään en oo mitään ylimäärästä rahaa saanu, ja aina kaikki menee mikä tulee. Mitä jos kela kattoiski sen päivän ku mun tuet on just tullu, ja tilillä on yli tonni, niin tulisko sittenki "talletus 1200e" ja en sais tukia seuraavassa kuussa??
Eihän tää nyt voi mennä oikein???!!
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi nuo tuen saajat ei ikään kuin varmuuden vuoksi nosta käteisenä rahaa ulos. Esim pari jotain 50 euron nostoa kuussa. Tuskin niihin kukaan kiinnittää huomiota, mutta ei ainakaan makaa liikaa rahaa tilillä.
Kaikkea ei kannata eikä voi ostaa käteisellä. Jos vaikka yksinhuoltajana lapsesi tarvitsee lähiaikoina ulkohaalarin ja löydät sen Torista 50 eurolla, mutta se sijaitsee toisella puolen Suomea ja on maksettava tilille tai Mobilepaylla. Kaupasta ostettuna käteisellä maksaisit 100 euroa samasta. Kumpikohan mahtaa olla parempi diili, mietipä?
Vierailija kirjoitti:
Rohkenen epäillä tarinan paikkansa pitävyyttä.
Mä voisin uskoa kyllä. Ihmisiä siellä kelassakin on töissä ja itsellenikin tehty virheellisiä päätöksiä vaikka kuinka.
Tosin haiskahtaahan tuo ap:n aloitus jokseenkin kun ei muka tajua että päätökseen voi hakea oikaisua ja ulisee täällä siihen tyliin kuin korkeinoikeus olisi antanut tuomionsa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen pitää siis kelalle laitta tiedot tuloista mitä EIVÄT saa? Mitäs järkeä tässä on? Koska minulla ei todellakaan ollut mitään muita tuloja tai karensseja ja kela silti oletti että saan työttömyyspäivärahaa.
En siis ollut työkkärin asiakas ja minun piti varta vasten kirjautua työkkärin sivuille jotta saan sieltä päätöksen etten saa mitään työttömyyskorvauksia ja kela täten uskoi etten saa sitä helkkarin heidän olettamaansa korvausta.
Toimeentulotuki on tatkoitettu viimeiseksi mahdolliseksi tukimuodoksi johon tulee olla oikeutus (esimerkkinä jos olet saanut rahaa ja ostanut vaikka koko rahalla kaljaa ja ässäarpoja, et saa toimeentulotukea) ja siksi se on niin tarkkaa.
Se on kuitenkin rakennettu aikana jolloin sosiaalietuuksilla pystyi elämään ihan siedettävää elämää ja vain hyvin harva tarvi sitä. Se ei siksi tukimuotona oikeasti toimi enää ja kaikenlisäksi byrokraattisesti hirveän raskas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee nyt kokeneen neuvo:
Jos saa toimeentulotukea niin säästäminen pitää tehdä sukanvarteen.
Tämä oli ilmainen neuvo, ole hyvä!
Tätä on jankutettu niin kauan että en ymmärrä miten se aina menee ohi joltain. MITÄÄN et saa jättää tilille lojumaan. Ei edes vaate tilaus palautuksia. EI kaverin lainan palautusta yms. Tili tyhjäksi HETI kun tuki tulee.
Tämä ei mielestäni ole oikein. Ennemmin näkisin että toimeentulotuki on tarkoitettu vain tarpeeseen, ei automaattisessa rahana joka kuuluu saada. Jos tilillä on pieni käyttövara, kelan pitäisi se hyväksyä, mutta edun pitäisi olla reilua molemmin puolin. Nythän hallituksen tt asiakkaiden kurmuutus on osittain seurausta tästä. Jotkut nostaa tukia vaikka voisivat olla töissä, ja oikeasti tuen tarpeessa olevat järsii vyötä.
Kela on ihan hirveä lafka. En halua koskaan olla heidän kanssaan missään tekemisissä, vaikka olisi vaikeaa. Onneksi olen tällä hetkellä kokoaikaisesti työssä.
nimim. kokemusta on
Tämä muutos tuli tosiaan voimaan 1.4. alkaen. Se ei perustu Kelan tahtoon kiusata ihmisiä kuten täällä monet tuntuu ajattelevan, vaan isompaan lakimuutokseen. Kela on ainoastaan toimeenpaneva laitos tässä asiassa jonka on noudatettava lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohkenen epäillä tarinan paikkansa pitävyyttä.
Täällä riittää näitä kela-spesialisteja joiden mielestä kela ei mitenkään voi toimia niin ja näin vaikka joku kertoo oman kokemuksensa. Minuakaan ei uskottu vaikka kerroin että kela vaati minulta todistetta asumistukihakemukseeni siitä etten saa mitään muita korvauksia, muuten he alensivat asumistukea koska siinä oli oletettu työttömyyspäiväraha tuloina.
Asumistukea määriteltäessä tarvitaan yleensä tiedot hakijan tuloista. Mikä siinä on ihmeellistä?
Tässä lienee tapahtunut klassinen tilanne, että puhut "karenssista" mutta tarkoitat tosiasiassa työttömyysturvan omavastuuaikaa ja tuo sitten mahdollistaa kaiken maailman tulkintoja, koska puhut puuta heinää byrokraatin näk
Jos kelassa on tieto siitä, että olet ollut töissä suurin piirtein työttömyyskassan rahoihin oikeuttavan ajan, niin tottakai he olettaa, että saatat sitä saada.
Tuo nyt tulee ensimmäisenä mieleen. Toinen vaihtoehto on joku vakuutuskorvaus, jonka käsittely on kesken tai teoriassa pitäisi olla.
Jos näin, niin pitää ottaa e-laskut pois käytöstä. Osa maaliskuun viimeisen päivän laskuista erääntyi ja lähtivät pääsiäisen takia vasta 2.4. Mikäli työmarkkinatuen saa kuun vika päivä, niin täytyykö sekin tyhjentää heti tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Yritetään nyt selittää asia yksinkertaisesti, kun monella näytti olevan vaikeuksia ymmärtää asiaa.
Oletetaan, että saat jokainen kuukausi 500 euroa elämiseen. Rahat maksetaan sinulle joka kuukauden puolessa välissä, ja sillä sinun tulee elää seuraavan kuukauden puoliväliin.
Joudut tekemään joka kuukauden alussa uuden hakemuksen seuraavista rahoista.
Käytät säntillisesti 250 euroa loppukuun elämiseen ja sinulla on se toiset 250 euroa varattuna alkukuun elämiseen, kuten kuuluukin.
Sitten saatkin päätöksen, että se 250 euroa lasketaankin nyt omaisuudeksi, etkä saa rahaa seuraavalle jaksolle.
Selvensikö asiaa?
mulle ok selvää, näille ei,kunhan ilkeilevät, tee heti oikaisupyyntö, vääännä rautalangasta, sitten teet tapauksesta eduskunnan oikeusasiamihelle valituksen, joka puuttuu tähän uutena ilmiönä tulleeseen kelan tapaan vaikeuttaa tt hakemista. monelle tehty tuo samsa, tilillä rahaa varattuna esim suoraveloitukseen moi elisa jne. tai tiedossa että tulossa on lasku esim hammashoito,,on varauduttu , pitäähän näihin olla raha, sitä ei arvosteta että ihminen hoitaa asiansa eikä ole maksuhäiriömerkintöjä. nyt kuulema tehdään tt tuen hakemisesta veemäistä,ihan kiusaa, monelle vittuillaan,, si mikä on muka muuttoavustus,kela työntekijä ei muka tiedä,, miinukset tiliotteesta laskettu tuloiksi,,jos asiakas ei muka huomaa,,saa koko ajan ihmiset tekemässä oikaisupyyntöjä. ja kela palkannut möllejä liukuhuhnatyöhän,,joka ei tajua tuota sun dilemmaa,kerro miten sun kävi. joku ns random uusi opiskelija laskee nyt väärin ei tajua mikä on tukimuodosta jäänyttä entistä, sokeasti tuijottaa oi voih talletus ja keneltä se talletus onkaan,,ei edes katso,heiltä.. niin jos sulle hyvitetään nyt sähkölasku jos olet ensin sen itse maksanut,,saat sen hyvityksen noin viikon kuluttua,, ne katsoo oih saanut tuloja,eli voi veee sanon mä,, ole tarkkana olkaa tarkkana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritetään nyt selittää asia yksinkertaisesti, kun monella näytti olevan vaikeuksia ymmärtää asiaa.
Oletetaan, että saat jokainen kuukausi 500 euroa elämiseen. Rahat maksetaan sinulle joka kuukauden puolessa välissä, ja sillä sinun tulee elää seuraavan kuukauden puoliväliin.
Joudut tekemään joka kuukauden alussa uuden hakemuksen seuraavista rahoista.
Käytät säntillisesti 250 euroa loppukuun elämiseen ja sinulla on se toiset 250 euroa varattuna alkukuun elämiseen, kuten kuuluukin.
Sitten saatkin päätöksen, että se 250 euroa lasketaankin nyt omaisuudeksi, etkä saa rahaa seuraavalle jaksolle.
Selvensikö asiaa?
mulle ok selvää, näille ei,kunhan ilkeilevät, tee heti oikaisupyyntö, vääännä rautalangasta, sitten teet tapauksesta eduskunnan oikeusasiamihelle valituksen, joka puuttuu tähän uutena il
Ei tuossa ole mitään oikaistavaa. Jos on uusi hakemus kyseessä, eikä jatko.
AP:lla on kuukauden lopussa seuraavan kuukauden menoja varten säästössä varoja, jotka voidaan ottaa tuloksi huomioon. Ne ovat vielä kaiken lisäksi oikeasti käytettävissä olevia rahoja.
Toimeentulotuen tarkoitus kun on varmistaa että hakijalla on riittävät tulot ja varat hyväksyttävien menojen kattamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä. Ei tiliä voi eikä kannata pitää nollilla koko ajan. Jonkin verran pelivaraa oltava.
Toisaalta taas kun ajattelee, että se pelivara tulee jonkun muun veroista niin eipä se oikein mene, että toimeentulotuesta pystyy säästämään.
Kyllä tuistakin pitää saada vetää välistä ainakin kaljakopan verran joka kuukausi. Ehdottomasti pitää olla oikeus kusettaa lahjoituksen antajaa ja elättäjää.
No jos jää rahaa 190 euroa sinun tilille eikö se ole sinun käytettävissä? Toimeentulotukea maksetaan sen verran kuin sitä tarvitsee, ei ole mitään tiettyä summaa minkä verran maksetaan ja on väliaikaiseksi tarkoitettu muutenkin. Et siis itse ymmärrä systeemiä ja nyt huudat omaa ymmärtämättömyyttä. Ja kyllä jos kela olisi tänään pistänyt 1200 euroa tilillesi et tarvitsisi koko toimeentulotukea tässä kuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tästä kelalta ja tosiaan 1.4. alkaen on tullut tämmönen uus typerä sääntö!
Tätä "sääntöä" on sovellettu minuun jo tammikuun 1 päivästä alkaen
perusturva lasketaan kk kohti,ei se että siitä jätetään erääntyville laskuille tilille rahaa,, saat hyvityksen itse maksamastasi sähkölaskusta jota kela hyvittää,, ai sekin on tuloja sulle,,eli et käytännössä saakaan sähkölaskuun tukea joka kuuluu perusturvaasi. ettekö te kukaan tee edusk oikeusasiamihelle kork hallinto oik, mihinkään elimiin valitusta kantelua,, tuohan rikkoo lakia,, ei kk perusturvaa jaeta monelle kuulle joka sulle on laskettu jotta ihmisarvoinen elämä toteutuu
aloitus ollut monia päiviä ilmeisesti valvoja itse kitisee kun bile rahat pienenevät nyyh nyyh.
Teet asiasta oikaisupyynnön, niin korjaavat päätöksen.
Kelan virkailijat tekevät todella paljon virheellisiä päätöksiä, jotka sitten oikaistaan oikaisupyynnön kautta.
Ei mitään järkeä käytännössä, mutta kun muutaman kerran saman tekee, niin alkaa mennä rutiinilla.
Mun ystävälle kävi juuri noin eli oli vuokranmaksuun tukea jäljellä kun vuokra menee muutaman päivän myöhempään niin vähensivät 200e toimeentulotukea. Höh, hän teki valituksen, mutta menee muutama kk sen käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee nyt kokeneen neuvo:
Jos saa toimeentulotukea niin säästäminen pitää tehdä sukanvarteen.
Tämä oli ilmainen neuvo, ole hyvä!
Tätä on jankutettu niin kauan että en ymmärrä miten se aina menee ohi joltain. MITÄÄN et saa jättää tilille lojumaan. Ei edes vaate tilaus palautuksia. EI kaverin lainan palautusta yms. Tili tyhjäksi HETI kun tuki tulee.
Tämä ei mielestäni ole oikein. Ennemmin näkisin että toimeentulotuki on tarkoitettu vain tarpeeseen, ei automaattisessa rahana joka kuuluu saada. Jos tilillä on pieni käyttövara, kelan pitäisi se hyväksyä, mutta edun pitäisi olla reilua molemmin puolin. Nythän hallituksen tt asiakkaiden kurmuutus on osittain seurausta tästä. Jotkut nostaa tukia vaikka voisivat olla töissä, ja oikeasti tuen tarpeessa olevat j
tämä ei vaan toimi noin, että ikääntyneet ja työkyvyttömätkin pääsee eläkkeelle,monelle tt tuki on pitkäikäinen muoto, vaikka lääkärit 2 jopa antanut eläkemääräyksen,kelan lääkäri näkemättä päättää ei eläkkeelle,,joten moni joutuu sinnittelemään tt tuella kunnes se muu eläkeikä astuu voimaa. tai työtä ei ole,,ikäsyrjintää jne alentunut työkyky,ei niin hottis työmarkkinoilla,, sitten joutuu tt tuen varaan. joten se hetkellinen siirtymävaiheeksi tarkoitettu tuki ei nää ole hetkellistä ikävä kyllä
Ihmisen pitää siis kelalle laitta tiedot tuloista mitä EIVÄT saa? Mitäs järkeä tässä on? Koska minulla ei todellakaan ollut mitään muita tuloja tai karensseja ja kela silti oletti että saan työttömyyspäivärahaa.